Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Tråd: B12

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard B12

Hei.

Var hos legen i går fordi jeg har hatt lenge problemer med magen. Da forstoppelse og av og til litt slim og blod.

Har levert inn avføringsprøver som var fine, og tok en del blodprøver. Igår var det kommet svar og alt var fint, men han sa at b12 var litt lavt. Ikke sånn kjempelavt, men kunne være greit å ta tabletter i en 3 måneders tid og ta nye blodprøver da.

Jeg glemte jo å spørre om verdien og ringte inn i dag for å få svar på det. Sekretæren virket usikker og leitet veldig før hun sa 0,28. Mente hun 280 tro? Og er det lavt i så tilfelle?

Eller tok hun feil og sa TSH`en min? Jeg har nemlig hypotyreose i tillegg, men den var fint regulert.

Vilde

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Standard Sv: B12

Hej Vilde

Jeg ved, at man i DK tager to forskellige prøver for at vurdere, om der er B12 mangel - Cobalamin og Metylmelonat. Jeg kan se i mine prøvesvar, at Metylmelonat skal være mindre end 0,28 - så hvis dit tal er netop 0,28 vurderer de nok, at du er på grænsen... - men måske du skal ringe igen og spørge, hvad det præcist er, der er målt til 0,28 bare for at være sikker.

Jeg kan i øvrigt fortælle, at den belgiske læge, som jeg går hos, anbefaler højere niveauer af B12, end de gør her i DK - særligt når der er stofskifteproblemer. Så det er nok en god idé at tage tilskud. Jeg har haft gode erfaringer med indsprøjtninger.

Sharon

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Tusen takk for svar.

Du har helt rett, det var metylmalonsyre som var 0,28. Vet du noe om dette? Hva det betyr?

Vilde

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Metylmalonsyre, noen som vet noe?

Hei.

Er det noen som kan fortelle meg litt om metylmalonsyre? Jeg har lavt stoffskifte og etter en del mageproblemer, etc, så tok fastlegen avføringsprøver og en god del blodprøver. Stoffskiftet var fint regulert, men sa at denne metylmalonsyren var litt forhøyet, 0,28 og ba meg derfor starte å ta b12. B12 nivået i kroppen var likevel ok. Hva er egentlig dette stoffet, og er dette "livsvarig"?

Mvh

Vilde

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Så vidt jeg har fået forklaret, så er det et stof i kroppen, der stiger, hvis der er for lidt B12 - derfor bruges det til at fastslå, om der reelt er B12 mangel, hvis Cobalamin-prøven er lav.

Måling af P-Methylmalonat anvendes til B12-mangel diagnostik.
    Methylmalonyl-CoA er en intermediær metabolit i den intracellulære metabolisme af aminosyrer og fedtsyrer. Der kræves vitamin B12 i omsætningen af methylmalonyl-CoA og ved intracellulær cobalaminmangel frigives den ophobede methylmalonat (MMA) til blodbanen. Forhøjet P-MMA er således et udtryk for funktionel intracellulær cobalaminmangel og et mere specifikt mål for B12-mangel end P-Cobalaminer (P-Cbl).

Anvendes ved særligt styrket mistanke om vitamin B12 mangel:
    Ved tidligere måling af forhøjet P-MMA eller nedsat P-Cbl.
    Ved specifikke symptomer for B12 mangel (fx makrocytær anæmi, parastæsier eller andre neurologiske symptomer).
    Ved patienter i særlig risikogruppe (fx atrofisk gastrit, Chrohns sygdom, demens).
    Ved samtidig diagnostik af folat og vitamin B12 mangel rekvireres både P-Homocystein og P-MMA. Prøven til homocystein stabiliseres med heparin tilsat fluorid.

Jeg fandt dette i en vejledning til læger... Så det er en indikator på, at du nok har lidt for lidt B12 vitamin -og derfor skal tage tilskud. Om du skal tage det resten af livet eller ej er ikke til at vide.

Da jeg fik konstateret Hashimoto/lavt stofskifte i 2003, havde jeg også voldsom B12-mangel og fik en masse indsprøjtninger over nogle uger. Siden da har jeg kunne klare mig med et par indsprøjtninger pr. år - og i nogle perioder har jeg slet ikke manglet det.

B12 mangel optræder ofte i forbindelse med lavt stofskifte, ligesom jern også gør. Det kan skyldes mange forskellige ting - fx at vores fordøjelse og dermed optagelse af vitaminer og mineraler fra maden er dårlig.

Så du skal bare i gang med tilskud - jeg har fået at vide, at det er et af de vitaminer, som er meget svære at overdosere, så der er vist ikke noget at betænke sig på. Og så få det tjekket igen om 3 mdr for at se, om tallene er blevet bedre.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn