Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Standard Hashimoto og jod

Jeg vil bare dele med jer, at jeg nu har taget jod-tilskud i form af 'Lugol' i lidt over tre uger, og jeg har ikke haft nogle ubehagelige reaktioner på det. Jeg har fået ordineret jod-tilskud af en læge, der havde målt mit jodindhold i en urinprøve og konkluderede, at jeg havde stort underskud. Jeg har Hashimoto - ingen struma.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Question Sv: Jod-forvirring

Hej Sharon. Tak for at du melder tilbage.

Det bliver meget spændende at følge dine antistoffer. Om de stiger eller forbliver uændret, eller endda bliver færre efter start af behandling med Lugol's. Jeg selv mener, at det er individuelt, hvor der "ude i verden" hersker en tendens til generelle advarsler mod jodtilskud til folk med autoimmun sygdom i thyreoidea, uanset jodmangel.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Jeg har fået ordineret jod-tilskud af en læge, der havde målt mit jodindhold i en urinprøve og konkluderede, at jeg havde stort underskud.
    Kan du huske hvad tallet var for dit underskud af jod? I Skandinavien er alt der er over > 0,8 μmol/døgn fint. Jeg mener dog at det er et absolut minimum, ikke nødvendigvis absolut "nok".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Standard Sv: Jod-forvirring

Hej Anisa

I Belgien er ref. værdierne for jod i urinprøve 100-199 μg/L og 170-280 μg/døgn - og mine tal var 63 μg/L og 120 μg/døgn - så for lavt... Er dette anderledes ref værdier end i DK? - Jeg ved ikke hvad μmol vil sige.. og jeg har aldrig fået målt jodindhold herhjemme.

Og ja, det er rigtig spændende mht antistoffer - håber jeg kan få dem målt snart, så jeg ved, hvordan det ser ud... Skal nok skrive, når jeg ved det. Tænker at det er god viden at dele, da jeg selv var rædselsslagen for at begynde på jodtilskud efter alt, hvad jeg har læst om det...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Smile Sv: Jod-forvirring

I Belgien er ref. værdierne for jod i urinprøve 100-199 μg/L og 170-280 μg/døgn - og mine tal var 63 μg/L og 120 μg/døgn - så for lavt... Er dette anderledes ref værdier end i DK? - Jeg ved ikke hvad μmol vil sige.. og jeg har aldrig fået målt jodindhold herhjemme.
    Hej Sharon og tak for at du finder energi til at melde tilbage. Du er en knag!

Jeg mener, at du er heldig. Du fik dit jod-status målt i Belgien, hvor der opereres med mere nuancerede værdier end hos os.

F.eks. i Norge er udskillelsen af jod i døgnurin på over > 0,8 μmol/døgn anset for fint og indikerende, at resultatet skulle angiveligt bekræfte, at patienten ikke lider af jodmangel.

> 0,8 μmol/døgn svarer til > 79 mcg/µg/liter pr døgn, hvorimod i Danmark tyder alt under 100 mcg/µg/liter/døgn på jodmangel. Den belgiske grænse for jodmangel ligger nærmest dobbelt så højt end hos os: 100-199 μg/L og man kan først (med sikkerhed) udelukke jodmangel når udskillelsen af jod ligger over 199 µg/mcg, ser det ud til...

Jeg mener selv, at vores skandinaviske "grænse" for jodmangel ligger alt for lavt. Desuden selv et resultat af målingen > 0,8 μmol/døgn er så vilkårligt, at det tangerer til upålidelighed og vildledning.

Der findes en metode, lægerne har brugt til at påvise jodmangel i gamle dage, før fancy laboratiorietests var opfundet. Denne metode er pålidelig og kan benyttes både til at påvise jodmangel og - til at "måle" jodmætningens grad undervejs i behandlingen af jodmangel. Metoden kan benyttes af alle ved køkkenbord og jeg vil poste anvisningen her på forummet senere i dag eller i morgen.

Og ja, det er rigtig spændende mht antistoffer - håber jeg kan få dem målt snart, så jeg ved, hvordan det ser ud... Skal nok skrive, når jeg ved det. Tænker at det er god viden at dele, da jeg selv var rædselsslagen for at begynde på jodtilskud efter alt, hvad jeg har læst om det...
    Ja, det er spændende, men skulle dine antistoffer øges efter at du er begyndt på tilskud af jod - opgiv ikke endnu. Jodmangel er jodmangel og hvis Lugol's viser sig at hæve antistoffer, prøv at skifte til "Nascent Iodine". Den kan købes bl.a. i UK her og er beskrevet flere steder, bl.a. her med referencer til "jod-lægen", David Brownstein, der har skrevet bogen Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Question Sv: Hashimoto og jod

Hej Sharon

Vi har allerede "snakket" om din "Lugol-kur" her, men jeg er lige kommet i tanker om noget andet relateret, du måske kan reflektere over i den forbindelse. Forøvrigt relevant for alle med Hashimoto's, mener jeg.

Jeg husker, at jeg har læst omtalen af Black Walnut (Junglans nigra) hvis skaller har angiveligt det højeste indhold af jod, kendt i planteriget. Hvad mere er, viser det sig at denne plante (bl.a. tinktur af skallerne) bruges faktisk til Hashimoto's patienter, på trods af at de ellers advares mod for jodholdige fødevarer/tilskud (hvilket jeg personligt ikke er 100% enig i). Af denne grund synes anbefalinger af Black Walnut til folk med Hashimoto's at være ulogiske, men der er nu en voksende enighed om, at flere autoimmune forhold, herunder Hashimotos sygdom, kan have en bakteriel årsag, og af denne grund kan denne slagkraftig kombination af Black Walnuts indhold af jod OG dennes meget stærke bakteriebekæmpende virkning netop være den rette behandling også af Hashimoto's.

Det er måske værd at udforske videre og her kan jeg godt anbefale Sarah Tomley's artikel som udgangspunkt. Jeg kender Sarah Tomley fra for flere år siden. Hun er journalist og redaktør. Hun er ikke til falds eller til salg og hendes kilder er altid pålidelige. Hun har selv Hashimoto's og hendes interesse for denne sygdom stammer direkte fra hendes egne tiltag for at blive bedre, og fortsat at kunne fungere som privat person og fagligt. Det synes jeg, lykkedes hende fint, nok ikke mindst fordi hun har gravet masser af viden frem og brugt den på hendes egen vej til bedre helbred.

Jeg har hørt og læst om Black Walnut i relation til inflammatoriske sygdomme, autoimmune og infektioner længe før jeg har læst Sarah Tomley's første artikel, men for at spare tid (har en million links og notater gemt for søgning og ikke hele dagen til rådighed ) vil jeg henvise til Sarah Tomley's artikler som udgangspunkt:

Sorry for lidt off topic, men måske alligevel ikke?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Standard Sv: Hashimoto og jod

Hej Anisa

Slet ikke uden for emnet - jeg vil meget gerne sætte mig mere ind i dette område, men har pt ikke selv energi til at søge fra bunden af - så tusind tak for dine henvisninger og forslag - dem vil jeg helt sikkert kigge nærmere på! Og når jeg nu har valgt at tage jod - kan det jo godt være, at der er en anden form for jod-tilskud, som er bedre, når man har Hashimoto...

Tusind tak for rådene!!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Standard Sv: Jod-forvirring

Ny update om min 'tilstand' efter påbegyndt jod-behandling: Jeg har netop fået taget mine anti tpo i tirsdags, og de er steget til 624 fra 134 i marts. Jeg ved dog ikke, om de allerede var steget, inden jeg påbegyndte jod-behandlingen - eller om det skyldes, at jeg er skiftet medicin igen igen... Er meget i tvivl, om jeg skal fortsætte med at tage Lugol... Måske det skal have lidt længere tid, og anti-stofferne så falder igen af sig selv - jeg er jo stadig ikke velreguleret på Erfa....

Nå, jeg ved det ikke - men ville igen bare lige 'dele' det med aller jer, der evt. overvejer jod-behandling eller bare gerne vil vide mere om det...

Jeg ser netop nu (mit glemsomme hoved), at Anisa tidligere har rådet mig til at prøve et andet jod-præparat, hvis anti-stofferne skulle stige, så det vil jeg da gøre. Tak Anisa!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Standard Sv: Usikker på Erfa-dosis

Jeg prøver at være tålmodig, men jeg kan ikke lade være med at spekulere over, om jeg får for meget eller for lidt Erfa - eller om det måske er jod-behandlingen, der øger mine antistoffer - og så antistofferne der giver dette ubehag? Er der mon nogen, der har et bud på, hvordan det føles, når antistoffer stiger?
    Nøj, din stakkel! Hvor er det urimeligt, at du skal gennem alle disse kvaler.... Jeg har hørt før om folk med høje antistoffer, de nærmest ikke mærkede noget til, mens andre med langt lavere tal for antistoffer, led alverdens kvaler... Det er altså ret individuelt, hvordan inflammationen føles for den enkelte. Formoder jeg.

Hvad med at du tester din jodstatus med en gammeldags "læge-metode"? Det er en metode, der var anvendt af fortidens læger, længe før laboratorieprøver var opfundet, og den gang var der heller ingen "subklinisk hypothyreose" eller autoimmune sygdomme i skjoldbruskkirtlen, fordi sygdommen blev behandlet tilstrækkeligt fra diagnosens dag 1, og uden TSH-testen til at forsinke både diagnosen og behandlingen.

Hvad med, at du stopper med Lugol's opløsning indvortes og i stedet smører 1-2 dråber øverst på låret eller på maven, lige over lysken - og ser hvor hurtigt forsvinder den jod-brune plet efter påsmøringen? Hvis pletten forsvinder hurtigt - betyder det at der fortsat er brug for jod. Jo længere tid det tager, inden pletten er helt væk - jo mindre er jodmangel. Hvis pletten er fortsat synligt, altså gerne noget blegere men ikke helt væk efter 24 timer - betyder det, at der er jod nok i kroppen, og en yderligere tilførsel vil blive en "overdose".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Standard Sv: Hashimoto og jod

Ny update på min tilstand efter jodbehandling: Jeg fik målt mine anti-stoffer igen - og de var nu faldet til 93, selvom jeg har taget ret høj dosis af Lugol Jod (5 dråber dagligt) i nogle måneder. Jeg har netop været til min 2. konsultation i Belgien, hvor lægen mente, at jeg skal fortsætte på 1 dråbe dagligt sammen med en selen tablet. Da jeg spurgte, om jod ikke kunne hæve antistofferne, svarede hun, at det tværtimod kunne medvirke til at sænke dem... Jeg undrer mig stadig over, hvordan lægerne kan have så forskellig opfattelse af så mange ting relateret til hormonsygdomme!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Question Sv: Hashimoto og jod

Da jeg spurgte, om jod ikke kunne hæve antistofferne, svarede hun, at det tværtimod kunne medvirke til at sænke dem... Jeg undrer mig stadig over, hvordan lægerne kan have så forskellig opfattelse af så mange ting relateret til hormonsygdomme!
    Det undrer også mig! Desuden har jeg læst snesevis af patientberetninger, hvor folk fortæller, at først efter opstart med tilskud af jod, rykkede det i deres Hashimotos, som om Levothyroxin først begyndte at virke, når jodmangelen blev reduceret.... Så er der andre med autoimmun sygdom, der dårligt bemærker at de er begyndt at tage jod.

Det kan være, at myterne stammer fra de tilfælde (mange) når patienterne oplever en forværring af den autoimmune sygdom lige efter opstarten med jod. Når de fleste bliver skræmt til at afbryde jodtilskud, vil de ikke opleve at inflammationen plejer at falde igen. Den slags myter plejer at være ganske sejlivede.

Bruger du fortsat Lugols' , Sharon? Meget spændt på dine næste jod-resultater fra Belgien. De er meget mere nuancerede end vores. Hos os skal vi bare have > 0,8 μmol/døgn og så skulle den grav være velforvaret... Personligt mener jeg, at > 0,8 er sat alt for lavt.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. På grensen av Hashimoto's ?
    Av Karatekid i forumet Funksjonellmedisinsk senter i Oslo
    Svar: 146
    Siste melding: 15-02-18, 10:06
  2. Naltrexone (LDN) Hashimoto's
    Av gunnda i forumet Low Dose Naltrexone (LDN)
    Svar: 16
    Siste melding: 27-02-13, 22:52
  3. Hashimoto og jod
    Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 8
    Siste melding: 27-08-11, 21:44
  4. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg