Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

Standard TSH "friske" verdi... gud hjelpe meg....?

Når man lager referanseverdiene for blodprøvene, så tar en et visst antall mennesker som er friske og målt deres verdier. Så tar man bort et liten prosendel av hver ende av normalfordelingskurven og det som er igjen brukes til referanseverdiene. Disse referanseverdiene kan ikke fortelle hva som er spesifikk din verdi, bare hva som statistisk sett kan være sannsynlig at dine verdier er innenfor disse. Fortsatt så er det friske mennesker utenfor disse referansene.

Dette vil da si lite om dine verdier da alle er forskjellige og med med mindre du har prøver fra da du var frisk så er det ingen måte å si sikkert hva dine ”friske” verdier er.

TSH er et hormon som utsonderes fra hypofysen for å regulere de andre hormonene, når denne øker over referanseområdet si viser dette til en svikt i skjoldkjertelhormonene. Dvs økt produksjon av TSH stimulerer skjoldkjertelen til å produsere mer hormon ved evt mangel.

Feks skulle TSH referansen ligge mellom 0.64 - 4.7 mIU/L og din ”friske” verdi skulle ligge på 0,64 så kan TSH øke med 634% og det vil fortsatt ikke regnes som hypotyrese, men derimot ligger den på 4,7 og den øker med 634% så vil TSH ligge nærmere 35 og du vil mest sannsynlig få diagnosen hypotyrese.

Det finnes studier som viser at TSH verdien ikke kan relateres til en persons symptomer på hypotyrese , og personer med TSH innenfor referanseverdien kan ha mange og langvarige symptomer på hypotyrese.

Problemer med binyrene og hypofysen kan også påvirke TSH verdien.

Det erkjennes ikke at det finnes personer med alvorlige hypotyrese symptomer som har TSH innenfor referanseverdien, så leger og forskere prøver å finne alternative diagnoser til dette (http://www.skoldkortelforeningen.se/fakta.html).
    Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
    Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: TSH "friske" verdi... gud hjelpe meg....?

Sitat Opprinnelig skrevet av tatanja Vis post
    TSH "friske" verdi... gud hjelpe meg....?
    Tatanja! Efter mange år i helvedet har jeg måttet erkende, at Gud helst hjælper dem, der kan hjælpe sig selv, og at dette forum er den eneste hjælp til selvhjælp vi kan regne med, i vores skandinaviske nærområde, simpelt hen fordi det er det eneste hypothyreose-netsted som er fuldstændig åbent, og ikke kræver tilmelding for at kunne lære af det, der findes her at lære.

Det erkjennes ikke at det finnes personer med alvorlige hypotyrese symptomer som har TSH innenfor referanseverdien, så leger og forskere prøver å finne alternative diagnoser til dette
    "Alternative diagnoser"? Eller alternative diagnose-værktøjer? Ved det første ("Alternative diagnoser") er det mig en gåde, at lægerne hellere opfinder talrige alskens sygdomsetiketter for at dække over udeblivne hypothyreose-diagnose, og overdynger de stakkels hypothyreose-patienter med recepter på alskens medikamenter, der giver et hav af bivirkninger, der langt overstiger den negative effekt det "almindelige" Levaxin ville give folk, hvis de blev sat i behandling for deres hypothyreose.

Man skulle tro, at syntetisk Levaxin skulle vejes på guldvægt, mens de organiske Thyroid-mediciner skulle endda vejes på diamant-vægt. Man skulle tro, at hormonterapi for hypothyreose var medicinens giftigste og farligste behandling, som lægerne holder krampagtig på receptblokken og hellere forgifter hypothyreosepatienter med unødvendige lægemidler for læge-indbildte sygdomme, vi slet ikke lider af, men som lægerne insisterer på, at vi har! Og når fejlbehandlingen (selvfølgelig!) ikke virker - sendes vi i hobetal til psykiatere, fordi ingen læge indrømmer fejl, så hellere holde fast i sin egen sårbarhed (og dumhed!), og fortsætte med at svigte patienten yderligere ved at tørre patienten af på en psykiater.

Utroligt, som den svenske patientforening udviser både mod og samvittighed, jeg ikke kan finde lignende spor af hos hverken det danske Thyreoidea Landsforbund der mest taler lægernes sag, eller hos det norske Norsk Thyreoideaforbund, der helt klart taler medicinalindustriens sag. Utroligt, som den svenske patientforening kan klare sig igennem, kun på bidrag fra patienterne og sympatisører. Hatten af for dem!

Når man lager referanseverdiene for blodprøvene, så tar en et visst antall mennesker som er friske og målt deres verdier. Så tar man bort et liten prosendel av hver ende av normalfordelingskurven og det som er igjen brukes til referanseverdiene. Disse referanseverdiene kan ikke fortelle hva som er spesifikk din verdi, bare hva som statistisk sett kan være sannsynlig at dine verdier er innenfor disse. Fortsatt så er det friske mennesker utenfor disse referansene.
    Resultaterne af blodprøver var altid kun beregnet til at blive brugt som en indikator alene. I dag er de blevet ophøjet til en "bibel", på trods af at patienterne ikke kan tvinges ind i et standardsæt af parametre. Parametrene for thyreoideafunktionsprøver er baseret på 95% referencemarkører gældende for såkaldte raske mennesker. Det er slet og ret kun en antagelse og diagnose stillet på dette grundlag må nødvendigvis betragtes som ekstremt "løs". Hallooo! De kalder sig for medicinvidenskabeligt uddannede fagfolk - disse læger og alligevel lader de dem lede af et kaos af løse antagelser kombineret med en religiøs indstilling til den u-videnskabelighed, hvor sandheden er, hvad lægerne bestemmer den skal være!

Den kliniske praksis er behæftet med alvorlige fejl. Vildledende oplysninger med hensyn til fortolkningen af "referenceinterval" spiller en væsentlig rolle i dramatisk stigning af uopdaget hypothyreose på globalt plan. Biokemikerens vurdering af blodprøverne i et laboratorierapport som værende "normale" betyder ikke nødvendigvis, at patienten ikke har en lidelse i skjoldbruskkirtlen. Begrebet "gråzone" er givetvis opfundet for lægerne og lægerne alene. Hellere en forkert diagnose end indrømmelse af uvidenhed!

I den nuværende protokol for diagnosticering og behandling af subklinisk hypothyreose er der ikke plads til individualitet. Professor Ralph Gräsbeck, en af faddere til begrebet referenceintervallet eller "normalområdet" advarede den samlede medicinske profession i 1990 mod at anvende en forkert terminologi såsom "normal" og han begrundede sin advarsel med at argumentere for, at hvad der er normalt for en person er ikke normalt for en anden.

Udtryk som "normal", "indenfor/udenfor normalområdet", "øverst i referencerværdier og nederst i referenceværdier" eller slet og ret "borderline" (gråzone, "grænsetilfælde" o.l.) - vil alle påvirke enhver vurdering som går forud for en diagnose. Hvis man ændrede terminologien og udelukkede disse udtryk - ville alle "grænsetilfælde" forsvinde som dug for solen, tillige med at behandlingen af den allerede diagnosticeret hypothyreose ville med èt blive meget mere effektiv end den er nu. Patienterne er enten hypothyroide eller ikke-hypothyroide. Lige som man ikke kan være "lidt gravid" eller "lidt død", kan man (i virkeligheden) heller ikke være "lidt hypothyroid"! Hvor svært kan det være!?

Mere om "normalområderne" som ikke findes: her
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    58
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: TSH "friske" verdi... gud hjelpe meg....?

Jeg er kanskje "heldig" for min lege ser ikke så mye på TSH-verdien.
    Om den ligger på tre, fem eller sju, så er ikke dette viktig. Hun er enig i at eg burde ligge under 1,5 etter tre år på levaksin, men det har ikke noe å si hvor TSH ligger, så lenge ikke FT4 ligger for mye over referanseverdien. Dessverre ser hun heller ikke på symptomene, så jeg er kanskje ikke heldig likevel.

Minsten min fikk disse prøvene
    TSH: 4,2 (ref. 0,3-4,2)
    FT4: 17,3 (ref. 11-22)
    FT3: 5,0 (ref. 3,1 -6,8)

men får beskjed om at det ikke er noen grunn til å se på at TSH tangerer referanseverdien, selv om både jeg og mine tre halvsøsken har lavt stoffskifte.
    TSH viser bare snittet, og det er helt greitt og ha høyere verdier enn anbefalt (selv om man kryper inn til legen)

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 23-02-08, 18:21
  2. Svar: 8
    Siste melding: 05-10-06, 18:30
  3. Kan dere hjelpe meg med å hjelpe min sønn?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 42
    Siste melding: 08-09-06, 01:55
  4. Bør alle friske ta blodprøver?
    Av Joni i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 03-06-06, 11:07
  5. Hva er normal verdi ?
    Av Feiga i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 02-06-05, 12:26

Bokmerker