Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard 7 problemer din lege sannsynligvis overser

Jeg har forsøkt å sette sammen litt av alle problemene som kan være årsak til symptomer på lavt stoffskifte utifra spørsmål og problemer som ofte kommer opp her på forumet. Det kan finnes mange årsaker og mange av dem ligger ikke konkret i skjoldkjertel.

Hvordan forstå skjoldkjertels fysiolog
    • Skjoldkjertelen er den viktigste stoffskiftekjertel i kroppen. Om skjoldkjertelen ikke fungerer som den skal får det enorme konsekvenser.
    • Hver celle i kroppen har reseptorer for skjoldkjertel hormon
    • Lavt nivå av skjoldkjerlelhormon fører ofte til forhøyet kolesterol, triglyserider og gallestener
    • Det er en større sjanse for mental retardasjon hos barn av mødre hadde lav funksjon i skjoldkjertelkjertelen under graviditet
    • Lavt skjoldkjertelhormon fører til dårlig funksjon i fordøyelsessystemet, inkludert lave nivåer av fordøyelsesenzymer og forstoppelse
    • Det er intime forbindelser mellom skjoldkjertel og andre hormonproduserende kjertler. For eksempel gjør skjoldkjertelhormon progesteronreseptorer mer sensitive, som betyr at en kvinne med hormonelle symptomer hver måned, faktisk kan ha et skjoldkjertelproblem i bunnen å slite med.
    • Lavt skjoldkjertelhormon kan påvirke nevrotransmittere. For eksempel kan lavt skjoldkjertelhormon forårsake lavt dopaminnivå, som fører til tap av motivasjon og viljestyrke

Skjoldkjertel er en viktig kjertel. Det er også en veldig følsom kjertel. Skjoldkjertel er negativt påvirket av en rekke eksterne kjemiske påvirkninger som klor, fluor, noen tungmetaller og andre syntetiske kjemikalier. Dette er en av forklaringene hvorfor det er så mange skjoldkjertelproblemer i dag.
    Men dette er virkeligheten. Det finnes millioner av mennesker med et skjoldkjertelproblem som ikke vet det på grunn av feil i forståelsen av grunnleggende skjoldkjertelfysiologi og i måten skjoldkjertel blir testet i dag.

Problemer med testing
    Det er i hovedsak tre store problemer med laboratorietesting.
    • For store referanse områder – Referanseområdene lages av overskuddsblod på laboratoriene fra folk som går til legen av en eller annen årsak, ikke friske personer. . Derfor er referansene altfor store til å fange opp mindre svingninger i skjoldkjertelfysiologi.

• Ikke-standardisert referanse rekkevidde - Ikke bare er referanseutvalget for bredt, men det varierer fra laboratorium til laboratorium, mellom land og landsdeler. Derfor kan du ha en skjoldkjertelproblem i én landsdel, men ikke en annen.

• Legenes innflytelse - Legene kjører bare de mest basic blodprøver og knapt nok det som vurderes som "medisinsk nødvendig" og velger å behandle etter blodprøvesvar og ikke symptomer

Skjoldkjertelfysiologi

Hvis du forstår denne delen, vil du ha en bedre kjennskap til skjoldkjertelens fysiologi enn de fleste leger.
    Skjoldkjertelfysiologi er mer komplisert enn dette, men her er grunnleggende oversikt over punkter som fungerer godt i å identifisere de fleste skjoldkjertelproblemer.
    Hypothalamus i hjernen styrer frigivelsen av thyrotropin releasing hormon (TRH). Det forteller hypofysen at det skal produsere skjoldkjertelstimulerende hormon (TSH), som deretter forteller skjoldkjertel hvor mye hormon den skal produsere.

Skjoldkjertelkjertelen produserer og distribuerer selv en rekke thyreoideahormoner, mest av det tyroksin, ellers kjent som T4. Ca. 80 prosent av skjoldkjertelhormon som produseres av skjoldkjertelen er T4, som regnes å være et prohormone fordi det har minimal metabolsk effekt på kroppen. Triiodotyronin (T3) er det aktive skjoldkjertelhormon, men bare ca. 10 prosent er produsert av skjoldkjertelkjertelen. Resten må være konvertert fra T4.
    Flertallet av skjoldkjertelhormoner som produseres av skjoldkjertelkjertelen er bundet til et protein - tyroksinbindende globulin (TBG) for å frakte dem rundt i resten av kroppen. På et tidspunkt i reisen, omdannes T4 til T3 i mange vev i kroppen, først og fremst nyrene og leveren, og fritt T3 (FT3) kan først da nå inn i cellene for å utøve sin metabolsk effekt.
    I tillegg omdannes en del (noen sier ca. 20%) skjoldkjertelhormon T4 til aktivt T3 ved hjelp av bakterier i mage og tarm.

Hva kan gå galt
    Om vi tar for oss syv personer, som alle opplever nøyaktig samme symptomene. Her er et forsøk på en oversikt over hvordan de alle kan ha like symptomer - på lavt stoffskifte - men at defekten primært ligger i et annet område av skjoldkjertel og dermed alle krever ulik behandling og oppfølging

Defekt # 1 - Hypofyse
    Dersom hypofysen ikke fungerer som den skal, kan den ikke produsere tilstrekkelige mengder av TSH for å stimulere skjoldkjertel. En årsak kan være at binyrenes kortisolproduksjon er forstyrret (for mye eller lite kortisol) og dermed ikke gir korrekt informasjon til hypofysen. Kroppen er laget slik at ett organ normalt sett ikke får lov til å ødelegge ett annet. Stoffskifteenergien får kun lov til å stige til ette nivå som ikke vil skade binyrene. Spesielt er T3 en kraftig stresser for binyrene.

Defekt # 2 - Skjoldkjertel
    Denne defekten er medisinsk omtalt som primær hypotyreose, som er den eneste dysfunksjon legene faktisk se etter. Imidlertid er referansen området for TSH så stort at delv mennesker med denne defekten ikke blir fanget opp av blodprøvesvarene. Mange mennesker med denne defekten har i tillegg en autoimmun skjoldkjertelbetennelse (se Bonus Defekten tilslutt).

Defekt # 3 - Skjoldkjertelglobulin (TBG)
    Hvis det er for mye TBG vil skjoldkjertelhormonene være bundet og ute av stand til å komme inn i cellene. Funksjon i skjoldkjertelkjertelen kan være perfekt, men hvis alle hormonene er bundet, kan de ikke komme inn i cellene. Dette er i mange tilfeller forårsaket av forhøyet østrogen hos både menn og kvinner.

Defekt # 4 - Skjoldkjertelglobulin (TBG)
    Hvis det ikke er nok TBG, kan det bli for mye ledig skjoldkjertelhormon tilgjengelig for cellene. Selv om dette ikke høres ikke ut som et problem, vil forhøyet fritt skjoldkjertelhormon lukke ned reseptorstedene og kan derfor forårsake hyposymptomer, til tross for høyt fritt skjoldkjertelhormonnivå. Den vanligste årsaken til dette er forhøyet testosteron hos både menn og kvinner.

Defekt # 5 - Konvertering
    Hvis inaktive T4 ikke kan konverteres til T3, vil det ikke være nok aktivt skjoldkjertelhormon for cellene. Dette kan ha en rekke årsaker, inkludert visse mineralmangler (f.eks. selen), forhøyet kortisol eller overdrevet oksidativt stress.

Defekt # 6 - Dysbiosis – dårlig balanse i mage/tarm
    Det er vanskelig å si i hvilken grad at dysbiosis eller dårlig mage/tarmfunksjon (sopp, overvekt av dårlige mage/tarmbakterier m.m) kan forårsake skjoldkjertelproblemer. Siden prohormonet T4 omdannes til aktivt T3 (noen sier så mye som 20%) i mage/tarm kan det gi betydelige hypo/hypersymptomer om det er mangel på sunne mage/tarmbbakterier, overvekt av sopp eller for lite/eller for mye av andre fordøyelsesenzymer for å nevne noen årsaker til dårlig fungerende mage/tarmhelse.

Defekt # 7 - Skjoldkjertel Reseptor
    Hvis skjoldkjertelhormon ikke kan komme inn i cellene vil det være symptomer på lav stoffskifte til tross for at skjoldkjertelhormonnivået i blodet er tilfredstillende. Dessverre kan man ikke måle nivåene i cellene ennå. Men man kan måle TRAS (TSH-reseptor antistoff) TSH-reseptor autoantistoffer vil oftest være stimulerende, men kan også være blokkerende for thyreoideafunksjonen. Reseptor feil kan for eksempel være forårsaket av høye kortisolverdier, for høyt homocystein eller vitamin A-mangel.

Bonus Defekt - Autoimmun Tyreodoritt eller Hashimotos
    I industrialiserte land, er de aller fleste av hypotyreose problemer (Defekt # 2) forårsaket av en autoimmun tilstand som kalles Hashimotos syndrom. Denne måles med blodprøven Anti-TPO. Hvis dette er tilfelle, er det ikke lenger et skjoldkjertelproblem, men snarere et immunsystemproblem og må håndteres som sådan.

Sju forskjellige mennesker. Sju forskjellige case. Alle resulterer i nøyaktig de samme symptomene. Og de fleste av disse er sannsynligvis oversett og blir gående uten behandling i konvensjonell medisinske behandling.

Hva skal man gjøre?

Om man har alle symptomer på lavt stoffskifte? For å være ærlig, skulle jeg gjerne kunnet følge opp med å fortelle enkelt og oversiktelig hva du skal gjøre med hver av disse. Men det er ikke så enkelt som det. Uten skikkelig testing og en fullstendig vurdering, er det vanskelig å peke ut en eller to ting du må gjøre for å løse et skjoldkjerteproblem.
    Du må begynne med de første trinnene og det kan være krevende nok.
    Om du har hyposymptomer, kan det være lurt å se dypere inn i din egen fysiologi primært med adekvat testing.
    Ett godt første gangs blodprøvepanel over skjoldkjertelfunksjon bør inneholde:
    • TSH
    • FT4 - fritt tyroksin
    • T4 – tyroksin
    • FT3 – fritt trijodtyronin
    • T3 - trijodtyronin
    • TBG – tyoroksinbindende globulin
    • Anti-tg –
    • Anti- TPO
    • TRAS – TSH-reseptor antistoff
    • rT3 – revers trijodtyronin

Utfordringen ligger i stor grad i å få blodprøvene tolket av noen som faktisk forstår skjoldkjertelens fysiologi og ser dine symptomer opp mot blodprøvesvarene i stedet for blindt å stirre på om blodprøvene ligger innenfor normalområdet (som er definert ut ifra faktisk syke menneskers overskuddsblod hos laboratoriene) og deretter rekvirere flere blodprøver, og sette i gang korrekt behandling og følge deg nøye opp til du blir så frisk som mulig.

Skjoldkjertelkjertelen er en avgjørende kjertel når det gjelder helse, og er også involvert i vår evne til å gå ned i vekt. Om skjoldkjertelsystemet eller det endokrine systemet (alle kjertler som distribuerer sine hormoner og produkter inne i kroppen) ikke fungerer godt, er det mange av leddene i kjeden som må undersøkes da dette systemet henger nøye sammen. Og det er hva en lege som er opptatt av at du skal føle deg frisk både fysisk og mentalt bør gjøre.

H:-)

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,357

Thumbs up Sv: 7 problemer din lege sannsynligvis overser

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Jeg har forsøkt å sette sammen litt av alle problemene som kan være årsak til symptomer på lavt stoffskifte utifra spørsmål og problemer som ofte kommer opp her på forumet. Det kan finnes mange årsaker og mange av dem ligger ikke konkret i skjoldkjertel.
    Tak rexxy69. Henvisning til dit indlæg ligger nu, i sin egen boks, på forummets forside.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: 7 problemer din lege sannsynligvis overser

Bonus Defekt - Autoimmun Tyreodoritt eller Hashimotos
    I industrialiserte land, er de aller fleste av hypotyreose problemer (Defekt # 2) forårsaket av en autoimmun tilstand som kalles Hashimotos syndrom. Denne måles med blodprøven Anti-TPO. Hvis dette er tilfelle, er det ikke lenger et skjoldkjertelproblem, men snarere et immunsystemproblem og må håndteres som sådan.
    Det har også undret mig længe.... For snart 3 år siden postede jeg en tråd Den løbske auto-immunitet, hvor jeg direkte spurgte:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg har aldrig forstået, hvorfor der er så lidt samarbejde mellem endokrinologer og immunologer?.... For Hashimoto`s kan ikke standses og stabiliseres, før det løbske immunitet er det.... eller kan det?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: 7 problemer din lege sannsynligvis overser

Det er jo en skandale

Min mor har brugt størstedelen at sit liv på at være syg fordi ingen af dem, der kunne og burde tænke på dette, har tænkt det!

Men tak for indlæggene her!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Flott fremstilling rexxy69 !
    Du har fått med mye av det viktige som det ansvarlige behandlermiljøet dessverre ikke bryr seg med.
    De forenkler problemet til å dreie seg om TSH, og når Levaxinen i mange tilfeller ikke virker, så feiler pasienten "noe annet".

Man kan ikke forenkle et problem med en så omfattende virkeområde.
    Samtidig skal man heller ikke overinformere når man forklarer for å informere de som ikke er kommet så langt i å finne ut hva de feiler.

Til dere "nye" vil jeg bare si at det tar tid - alt tar tid når det gjelder stoffskiftet.
    Noe tar dessverre mer tid enn nødvendig - og det er en ekstra og unødvendig byrde !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: 7 problemer din lege sannsynligvis overser

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Man kan ikke forenkle et problem med en så omfattende virkeområde. Samtidig skal man heller ikke overinformere når man forklarer for å informere de som ikke er kommet så langt i å finne ut hva de feiler.
    Ja, netop. Også jeg har bemærket, at rexxy69 har en sjælden evne til at lægge facts frem, flettet så elegant, at de fleste kan fange budskabet uden at skulle hive den store regnemaskine op af lommen. Tak rexxy69 (igen).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det har også undret mig længe.... For snart 3 år siden postede jeg en tråd Den løbske auto-immunitet, hvor jeg direkte spurgte:
    Hei Anisa!
    Tror i bunn og grunn årsaken er ganske enkel. De fleste samarbeid og forsøk er betalt og initiert av legemiddelindustrien med det mål for øyet å fremskaffe legemidler som undertrykker symptomer (og som bivirkning fører til at pasienten trenger flere legemidler for bivirkningene.) Dessverre har jeg ikke lenger noen tro på at legemiddelfirmaene er der for å fremskaffe legemidler som gjør folk friske. (Follow the dollar).
    Hvorfor i all verden skulle de bruke store ressurser på store kompliserte forsøk der de i tillegg må benytte to faggrupper innen medisinen - de mener jo allerede de har funnet fasit - Levaxin eller annen type syntet T4? Og folk dør jo ikke uansett hvor årsaken til stoffskifteproblemene ligger. Syntet T4 holder jo klinisk liv i folk - jo flere som trenger det - jo bedre - og tenk på all den smertestillende og andre medisinen de kan selge i tillegg.
    Ref. listen din i innlegget vedr. fibromyalgipasientene - der en pasient til og med dyttet i seg malariapiller!
    Hva som forundrer meg er at ikke flere leger på egen hånd (yrkesstolthet og endorfinkick av å finne løsningen!) uten legemiddelprodusentene - når antallet av denne type pasienter øker på venteværelset - ikke er mer opptatt av å finne løsningen på dette puslespillet.
    Informasjonen for å løse det tror jeg ligger tilgjengelig i litteratur og forskning som er utført med tanke på andre sykdommer - det gjelder bare å sette det sammen. Det skal riktignok sies at mange leger er interessert i dette (men de har ikke tittel endokrinolog eller immunolog) - det er jo bla. hos disse jeg har funnet all min informasjon.
    Jeg er helt sikker på at antistoffer mot skjoldkjertel kan reduseres og tom. bli helt borte, men etter alt jeg nå har satt meg inn i og lest tror jeg ikke det involverer så mange legemidler - og det er vel det samme legemiddelprodusentene har kommet frem til. Hvorfor forske på noe de ikke kan tjene penger på?
    Så dystert og virkelig tror jeg det er, dessverre.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Det er jo en skandale

Min mor har brugt størstedelen at sit liv på at være syg fordi ingen af dem, der kunne og burde tænke på dette, har tænkt det!
    Det er nettopp derfor tråden heter: problemer din lege sannsynligvis overser, og leser du litt til:
    Hvis du forstår denne delen, vil du ha en bedre kjennskap til skjoldkjertelens fysiologi enn de fleste leger.
    Det er nettopp poenget at de fleste leger er utdannet ved institusjoner som bruker langt mindre tid på det endokrine systemet enn mange av oss gjør her inn på Sonjas. Dette er kompliserte saker som langt på vei ikke løses ved hjelp av 10 minutters konsultasjoner hos en alminnelig lege.
    Men at det er synd og for "gæli" det er det og man kan bli vred, men det hjelper deg ingen steder

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Men at det er synd og for "gæli" det er det og man kan bli vred, men det hjelper deg ingen steder
    Kære rexxy69
    Det har du selvfølgelig ret i. Men eftersom min mors immunsystem er så ekstremt dårligt, er det da besynderligt, at ingen læge har undret sig nok til i det mindste at forsøge at tænke hendes evindelige sygdomme igennem på en anden måde. Det er så deprimerende, at der ikke findes ambition og nysgerrighed nok til det hos netop læger.

Min mormor, der var fhv. sygeplejerske, påpegede i een uendelighed, at man skulle være sin egen læge. Men at hun skulle have så meget ret ....

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Ang det å være sin egen lege; hva skulle vi gjort uten internett? Hvor forsvarsløse og uvitende hadde vi ikke vært da? Til å grøsse av!!

Hurra for Sonjas og all annen nyttig info på nettet som hjelper en å være sin egen lege!!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. 7 problemer din lege sannsynligvis overser
    Av rexxy69 i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 27-10-11, 22:30
  2. Er skillet mellom lege og alternativ lege eldgammel?
    Av Vigdis i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 0
    Siste melding: 06-11-10, 12:20
  3. 7 problemer din lege sannsynligvis overser
    Av rexxy69 i forumet Artikler av rexxy69
    Siste melding: 17-06-10, 16:21
  4. Problemer med finmotorikk?
    Av Qa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 18-05-10, 07:13
  5. Problemer etter at jeg begynte på levaxin
    Av britt i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Siste melding: 18-04-05, 21:09

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn