Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard "Hellere være fed og fit end slank og sløv"

"Fede og overvægtige har markant lavere risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme end normalvægtige. Faktisk har de helt op til 27 procent bedre chancer for at overleve for eksempel en hjerneblødning.

(...) Medierne har ofte et tungt fokus på fedme og de skavanker, lidelser og sygdomme, der klæber til de ekstra kilo. Men fokusset er forfejlet, for fedme er ikke i sig selv et udtryk for et usundt liv, siger overlæge, dr.med. Tom Skyhøj Olsen fra Frederiksberg Hospital. Og faktum er, at af de 320.000 danskere, der lider af hjerte-kar-sygdomme, har overvægtige patienter en bedre chance for at overleve.

(...) Han tror ikke, at fedmen i sig selv hverken har den store hoved- eller birolle. For der er eksempler på, at fede mennesker klarer sig bedre end tynde og normalvægtige. - Det at fokusere på fedmen i sig selv er ikke et udtryk for, at man absolut lever et usundt liv, siger han.

Selvom Bente Klarlund Pedersen, der er direktør for Danmarks Grundforskningscenter for inflamation og metabolisme og overlæge Rigshospitalet, sværger til motion, så nikker hun genkendende til, at det ikke er alfa og omega at være slank. - Lidt populært sagt skal man hellere være fed og fit end slank og sløv, siger hun."

Kilde: artikel i Berlingske Tidende i dag: Overvægtige overlever lettere de dødelige sygdomme

(Pssst! Selv om jeg godt kunne undvære nogle kg, er jeg altså ikke fed, så det er ikke for at trøste mig selv, at jeg poster tråd om artiklen. )
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: "Hellere være fed og fit end slank og sløv"

Ja, så fik min gamle og lidt fyldige morfar da ret Det var det, han holdt på i alle sine 83 år, og selv var han et glimrende eksempel på fænomenet, eftersom han fik 20 gode år efter at være blevet opereret for lungekræft. Og min morbror, der også var en lidt fyldig herre, overlevede en blodprop i hjernestammen. Han fik den, da han var bare 54 år gammel og burde vel egentlig være blevet lam som han var det i nogle døgn efter blodproppen. Men så livede han op igen og tog 20 aktive år mere.

Begge nogle lidt for tykke mænd, der ikke desto mindre var i god form

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Cool Sv: "Hellere være fed og fit end slank og sløv"

Og i dag følger Århus Universitet op på forskningsresultater fra Frederiksberg Hospital, med omtalen i Politiken:

"Risikoen for at dø tidligt er større for de overvægtige, som taber sig, end for dem, som holder (over)vægten. »Tab dig hurtig og effektivt!«. Det skorter ikke på slankekure og slankeråd, hvor end man kigger hen. Men faktisk kan det være decideret farligt for overvægtige at tabe sig, viser forskningen ifølge overlæge og professor Kim Overvad fra Aarhus Universitet. »Når vi undersøger overvægtige med et BMI (Body Mass Index, red.) på mere end 25, som taber sig, har de faktisk en større dødelighed end dem, som bare bliver ved med at være overvægtige på samme niveau«, siger overlæge Kim Overvad, som er professor i epidemiologi ved Institut for Folkesundhed." Læs videre i artiklen i Politiken: Det kan være farligt at tabe sig.

Der er efterhånden ikke meget, som medierne og "menings-fascisterne" ikke har skabt en hel række "passende" myter om! Et samfund kan styres politisk ved at mobilisere emsige, primitive svinehunde til at gå de politiske magthavernes ærinder, så det disse politikere foretager sig i virkeligheden, ikke bliver bemærket, mens befolkningen er optaget af myterne og dermed af fokus på og fordømmelse af sine medborgere. Disse "myte-generatorer" i vores politiske liv er trofast flankeret af de - evigt på jagt efter flere og større indtægter - klunsere i sygdom.

Det er altid klogest, automatisk at reagere på de (alle) myter vi hører - med udstrakt skepsis og afvisning, fordi ingen kan vide sig sikker, hvornår er det at en ny, passende myte søsættes og rammer een selv. Det er altid klogest, at gøre mantraen "lev og lad leve" til sit livs-princip: aldrig at fordømme sine medmennesker for deres levemåde, fordi de fleste af os - i forvejen gør - alt hvad de kan for at gøre det bedste de kan, uanset at nogle mislykkes. Hvad der er pænt for den ene, en dag, kan nemt forvandle sig til fordom fra omgivelser den anden dag. At basere sit liv på fordomme rettet mod andre - er ikke noget liv! Og fortjener at blive ynket (selv om at ynke andre, er også en slags fordom )!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  2. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Hvorfor (for)blir vi syke?
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  5. noen som vil være min "slankekompis"? :=)
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 2
    Siste melding: 11-07-07, 11:57

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn