Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Standard Sv: Trøtt av medisinjusteringer

Sitat Opprinnelig skrevet av rosa Vis post
    Hei.

Jeg fjernet skjoldbruskkjertelen i september 2011 og gikk på Levaxin 150mcgx1 (pga mistanke om kreft) men i forrige uke så justerte de den ned til 100mcgx1 etter forespørsel fra meg siden jeg hadde fått vite av han som opererte meg at jeg ikke var en høyrisikopasient alikevel og var ikke nødvendig med så stor dose for å holde TSH nede...
    Jeg lurte på en ting i forbindelse med den justeringa; er det normalt at man føler seg helt utslitt? må si at jeg har jo i grunn fått igjen noen symptomer som var der helt i starten i september... trøtt og sliten... har 3 kvelder på rad nå lagt meg mellom 9 og halv 10 og er skikkelig sliten når jeg våkner... Er det den nye dosen som virker inn på kroppen??
    For meg høres det ut som at du senker dosen altfor mye på en gang. Når jeg endrer dosen, endrer jeg med 25-50 mcg i uken. Du reduserer dosen med 350 mcg i uken. Er det en endokrinolog som har anbefalt deg denne endringen, eller er det fastlegen? Hva var blodprøvene dine på før du reduserte? Hadde du hypersymptomer?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilma Vis post
    For meg høres det ut som at du senker dosen altfor mye på en gang. Når jeg endrer dosen, endrer jeg med 25-50 mcg i uken. Du reduserer dosen med 350 mcg i uken. Er det en endokrinolog som har anbefalt deg denne endringen, eller er det fastlegen? Hva var blodprøvene dine på før du reduserte? Hadde du hypersymptomer?
    Hei Rosa

Helt enig med Vilma. Både ved å senke eller å øke dosen høres det mer riktig ut at det skjer sakte, så kroppen venner seg til endringene.
    Jeg begynte på 50 mcg Levaxin i 2005, og første gang jeg måtte øke, var det med 25 mcg to ganger i uka. Etterhvert var min dose justert til 100 mcg i uka, før jeg begynte på kombibehandling (Levaxin T4 + Liothyronin T3) i 2009.

Ssyntetiske T4 og T3 har ikke virket optimalt på meg - jeg fikk flere og flere symptomer som kom snikende. Jeg råder deg å lese bøker som forklarer dette problemet.

Stop The Thyroid Madness av Janie Bowthorpe er en samling pasienthistorier. Hypothyroidism Type 2: The Epidemic av dr. Mark Starr er skrevet utifra god gammel kunnskap og behandling med naturlig tyroksin (fra gris) som faktisk er mer lik menneskers stoffskiftehormoner. I tillegg fikk dr. Starr selv hypothyreose og alle problemene med syntetisk medisin. Begge disse bøkene er utrolig lærerrike ved at de går dypt inn i materien, samtidig som de er lettfattelige.

-lig hilsen Elbeth

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    akershus
    Alder
    33
    Meldinger
    34

Tusen takk for svar begge to.

Det var endokrinologen som reduserte dosen såpass... hun sa "jaa... du veier vel rundt en 80-90 kg... så du tåler vel såpass".. ble litt paff.. men tenkte jaja.. Hørtes så ekstremt ut når dere skriver hvor mye jeg reduserer per uke:P ikke rart kroppen er litt sliten. Husker tilbake til da jeg først ble satt på levaxin..rett på 150mcg med en gang... det var pga kreftmistanke..
    Håper det jevner seg litt ut.... nå har jo alle påskeferie.. men men,, vært igjennom værre før.. er heldigvis bare to arbeidsdager igjen før det er to fridager.. men føler jeg må "ta meg sammen" når jeg er ute blandt folk når jeg egentlig er veldig sliten... usj..

god påske til alle )

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg fjernet skjoldbruskkjertelen i september 2011 og gikk på Levaxin 150mcgx1 (pga mistanke om kreft)
    Men har du hatt kreft i skjoldbruskkjertelen?

Så vidt jeg har forstått, må du tenke annerledes ved dosering etter kreft, enn for oss som ikke har den diagnosen
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Unhappy Sv: Trøtt av medisinjusteringer

Sitat Opprinnelig skrevet av rosa Vis post
    Hei.

Jeg fjernet skjoldbruskkjertelen i september 2011 og gikk på Levaxin 150mcgx1 (pga mistanke om kreft) men i forrige uke så justerte de den ned til 100mcgx1 etter forespørsel fra meg siden jeg hadde fått vite av han som opererte meg at jeg ikke var en høyrisikopasient alikevel og var ikke nødvendig med så stor dose for å holde TSH nede...
    Jeg lurte på en ting i forbindelse med den justeringa; er det normalt at man føler seg helt utslitt? må si at jeg har jo i grunn fått igjen noen symptomer som var der helt i starten i september... trøtt og sliten... har 3 kvelder på rad nå lagt meg mellom 9 og halv 10 og er skikkelig sliten når jeg våkner... Er det den nye dosen som virker inn på kroppen??
    Kære Rosa

150 mcg Levaxin er absolut ikke en enorm medicindose. Den svarer til en kropsvægt på ca. 70-75 kg for at være doseret nok til at kunne trives. Ved at nedjustere medicindosen med 1/3 del (svarer til kropsvægt på ca. 48-50 kg), har lægerne bragt dig ind i den afart af hypothyreose, der kaldes for "subklinisk", hvilket betyder at man i virkeligheden har hypothyreose-med-symptomer-og-med-blodprøver-indenfor-normalområde" og derfor betyder det intet for lægerne, at du mærker forværring og har fået symptomer.

Hvis det undrer dig, hvorfor lægerne bringer dig i den situation, hvor du bliver værre, er svaret såre enkelt: de vil gerne have at du har et "synligt" TSH, fordi det vil gøre det nemmere for dem, at følge dig som patient. Det har altså intet at gøre med dit helbred eller din trivsel, og hvis du ikke kan forstå det - er du en af mange, der heller ikke kan.

Historisk skal vi tilbage til årene før 1973, før TSH-testen blev almindelig og dengang har hypothyreose-patienter været medicineret efter kropsvægt - netop fordi det var en virksom behandling. Efter at TSH-testen blev lanceret, viste det sig at medicineringen efter kropsvægt har gjort TSH usynligt, og selve TSH-testen - ubrugeligt. Noget skulle gøres - mente lægerne og TSH-testens producenter. Og der blev også gjort noget: i 1973 har verdens skolemedicinske lægestande bestemt at fremover skal medicindose halveres.

Når medicindoseringen blev halveret - blev TSH igen synligt i blodprøveresultater og det blev lægerne meget glade for: nu kunne de omsider se TSH og hvor de før måtte behandle patienterne "i blinde" (dvs. efter symptomer), kunne de nu glemme alt om symptomer og patienternes trivsel eller mangel på samme - og kunne nemt og enkelt medicinere patienterne efter TSH-tal.

Ikke nok med det: nu begyndte lægerne også bruge TSH-testen til også at diagnosticere HYPERthyreose, hvor et lavt eller usynligt TSH automatisk betød at patienten havde hyperthyreose. At patienterne ikke havde forhøjet T4 og/eller T3 betød ingenting... selv den dag i dag er der læger, der skriger "hyperthyreose" og beordrer patienterne til at reducere medicindose, selv om patienternes T4/T3 ligger relativt lavt.... Du kan lige forestille dig, hvordan disse patienter har det, fordi det er netop sådan du har det selv nu.

Det korte af det lange er, at svaret på dit spørgsmål "Er det den nye dosen som virker inn på kroppen??" er JA! Det er den nye dose, der er årsagen til at du nu mærker hvordan det er at have underbehandlet hypothyreose.

Jeg er ikke enig i, at dine aktuelle problemer ville være mindre, hvis du havde nedtrappet medicindose over længere tid. Du ville bare nemmere vænne dig til forringelserne i helsen og til symptomerne, og du ville derfor måske ikke bemærke forskellen i trivslen, før længe efter - i bakspejlet.

På dette forum findes mange mennesker, der har været tvunget ud i reduktion af medicindose, og iblandt dem er der mange der aldrig mere er kommet sig igen efter reduktionen, men der findes også andre, der ikke turde gennemføre reduktionen og doserer dem selv efter symptomerne. Nogle af dem er heldige at have læger der har forstået det med at dosere medicinen efter symptomer, mens andre er tvunget ud i at skulle klare det på egen hånd. De sidste siger direkte, at de har intet valg, fordi enten gør de det på egen hånd, eller må de opgive deres arbejde og gå på offentlig forsørgelse...

Du bliver nødt til at overveje din situation, ud fra dine egne, og dit livs forudsætninger, fordi du har i virkeligheden intet valg.

Bemærk og husk til enhver en tid - uanset hvad andre, herunder nogle læger siger. Man har IKKE hyperthyreose af lavt eller usynligt TSH, når FT4 og FT3 er "normale". Kun hvis enten FT4 og/eller FT3 ligger pænt over "normalområdet" - bør medicinen langsomt reduceres. Ikke et sekund før.

TSH er kun et "signalstof-til-hypofysen" og TSH har ikke nogen "egen" virkning på kroppens funktioner og organer. Man bliver ikke syg af lavt eller usynligt TSH, hvis FT4 og FT3 ligger indenfor normalområdet. Og de fleste her på forummet meddeler, at de trives bedst i den øvre del af normalområdet for T4/T3. Ligger T4/T3 i midten eller lavere, meddeler mange om symptomer og forringet helse.

Hvis du gerne vil læse lidt mere om denne, lægernes halvering af medicindoser i 1973, prøv at kigge over på Nora's tråd Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973, og ellers også i forummet Troen på TSH sin ufeilbarlighet.

Rigtig god bedring til dig

God Påske
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    akershus
    Alder
    33
    Meldinger
    34

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Men har du hatt kreft i skjoldbruskkjertelen?

Så vidt jeg har forstått, må du tenke annerledes ved dosering etter kreft, enn for oss som ikke har den diagnosen
    Nei har ikke hatt kreft.. De hadde mistanke om det etter sist opr.. De mente de så noe som ikke skulle vært der. Hadde faktisk kreftdiagnose to ukers tid før det ble avkreftet. Jeg har en lang sykehistorie med 3 opr i halsen og fettkuler som oppstår rundt om.. Det viste seg at jeg har en genfeil som gjør at kulene vokser

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Veel, da ville jeg økt opp. Og fått det bedre. Og sørget for utskrift fra blodprøver for å fnne ut hva begrunnelsen for å senke dosen kan ha vært.

Husk at det er din kropp, ikke legens

Jeg veide ca 60 kilo + og brukte 150 mcg da jeg brukte Levaxin, noen har dårlig opptak og må ha enda mer.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Fagspråk/knutestruma/UL
    Av valentina i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuter
    Svar: 15
    Siste melding: 21-04-15, 17:34
  2. Struma / knutestruma
    Av Bianca23 i forumet Operasjonssalen
    Svar: 3
    Siste melding: 18-02-10, 22:06
  3. Knutestruma
    Av nita i forumet Operasjonssalen