Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 31
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Sv: Jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Ja, Thomas, takk for svar, jeg tar så mye, jeg har lavt aldosteron, og tar Florinef for dette. Vanskelig å huske alle piller jeg putter i munnen eller smører på meg...

Jeg holder meg unna gjær. Men jeg innbiller meg at ting som quinoa og amarant og linfrø og seamfrø, som jeg bruker til å bake en slags glutenfri lefse, ikke er skadelig. Jeg har ikke ditt problem med insulin. Og jeg spsier svært lite av det. Bruker det som krisemat, når jeg er ute og ikke lager maten selv. Jeg lager alt fra bunnen. Det tar tid, savner av og til å slenge nedpå ei brødskive i farta! Så jeg tror nok at det jeg spiser er lavkarbo, men kanskje lavbarbo i høyeste området. Dessuten har Schiøth sagt at det mest optimale for oss med lavt stoffskifte er:
    Tråd Noe liknende har han sagt til meg også. Føler meg litt forvirret med hensyn til kosthold....
    Tar tid å venne seg til regimet, ja.

Gjær holder jeg meg unna også. Kjøper aldri hel eller halvfabrikat lenger. (Type suppeposer osv med MSG/Smaksforsterker/Natriumglutamat GIFTEN i seg!) - Dag sier det samme som Hertoghe. Frukt er viktig. Men for MEG er frukt farlig. Så jeg må passe meg for frukt/sukker. Jeg prøver å ha et lavt GI-kosthold med lavkarbo, glutenfritt, melkefritt, uten sukker og alkohol og annet tull.

Er ingen grunn til å være forvirret - Se tilbake til steinalderen og spise det vi spiste da! Enkelt og greit. Et eple, en tomat, en fisk. Problemet ligger i all man vi "lager", dvs alle typer brød og ting som sjokolader og sånt. Vi "lagde" ikke ting før i tiden. Jo mer vi prosesserer mat/bearbeider mat, jo mer usunn blir den, da kroppen ikke er laget for slik mat.

Jeg kjøper dog lavkarbo OG glutenfritt brød på helsekosten en gang i blant. Et lite brød til 60 kroner. Dyrt men er verdt det. Blir ikke dårlig av det. Inneholder dog soyamelk, men jeg spiser ikke dette ofte. Vi er vant til (!) det å kunne ta "en brødskive i farta", men man kan også ta 10 skiver kyllingpålegg i farta, uten brødet!

Vi sliter med mange "Psykiske" avhengigheter som egentlig bare er innbilning. Vi tror vi trenger å kunne ta en brødskive i farta, men vi trenger jo ikke det!

Hva er Din vekt og høyde? Om du tør fortelle. Min var 150 kilo i tenårene, 80 kilo i 20 årene hos Dr. Oftebro, 110 kilo hos Aker rundt 30 årene, og nå som jeg straks er 33, er vekten 80 igjen takket være Hertoghe!

Thomas

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg veksler mellom 68-69 kilo nå. Og er ca 165 høy. Skulle gjerne veid mindre. Men akkurat nå er det som det er. Veide 4-5 kilo mer på det meste da binyrene var på det verste. Som sagt er helt sikkert noe av vekta vann, ser det på beina, lekre merker etter strømpestrikk...... og kan klemme en finger i huden, og merket etter fingeren blir stående en stund.

Ja, jeg tenker som deg når det gjelder kosten, basalt som fett, proteiner og ferskmat. Fryseren er full av bær etter sommeren, det er deilig å nyte utover nå. Rips er umulig uten sukker. Så det bryr jeg meg ikke noe om. Men solbær, blåbær og stikkelsbær og bringebær går helt fint. Det er en vane å ligge unna sukker, det er helt sikkert. Men det er rart med det sosiale, jeg føler meg sær når jeg treffer venner og kollegaer og jeg ikke drikker vin. De lurer jo på hvor lenge jeg skal holde på på denne måten I allefall til binyrene er bedre, det er helt sikkert. Men noen ganger drømmer jeg om lekre desserter og vin....

Du har helt rett, selvfølgelig kan vi spise kylling i farta i stedet for brødskiver!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Smile Sv: Jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Trine, hva er dine symptomer? Har du noen diagnoser fra før? Tar du noen medisiner/hormoner?
    Thomas/Tatanja-sporet her i tråden (10 indlæg ) er nu flyttet til Tatanjas eget emne.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Sekundær Hypofysesvikt er noe av det vanskeligste å diagnosere. Jeg har sjekket diagnostikken rundt dette i Norge, og den finnes, men er elendig. For man må jo bare teste alle hormonene og se om disse er lave. Problemet ligger i REFERANSEOMRÅDENE. Jeg hadde Fritt T4 på 12 men var fortsatt elendig syk i tenårene. Veide 150 kilo, følte meg helt kjørt. TSH'en var OGSÅ innenfor referanseområdet på 1.0. Som sagt, kanskje jeg skulle hatt FT4 på 20 og TSH på 2 for å være helt frisk, hvem vet.
    Hei Thomas

Supert av deg å dele dine erfaringer på forumet. Jeg lurer på hvordan du går fram for å få time hos Hertoghe. Hva koster en slik konsultasjon?
    Jeg er i Nederland ihvertfall en gang i året, og det er ikke så langt ifra Belgia. Både min mann og jeg har lavt stoffskifte, og i tillegg er jeg nesten overbevist om at vår eldste datter (27) også har det, mens vår yngste datter (25) kan ha slitne binyrer - ihvertfall har hun flere symptom på det.

Det er utrolig at våre egne leger er analfabeter på stoffskiftet og hormonbehandling. Nylig ble min lege en smule irritert på meg fordi jeg stilte spørsmål om å få tatt spyttprøve på kortisol for å sjekke om binyrene sliter.
    Jeg er sliten og trist, og ikke minst forbannet på arbeidsplassen og kommunen. Etter 31 år i full jobb på samme arbeidsplass, er det surt å måtte gå ut i uføretrygd fordi jobben er blitt for tøff, uten noen form for tilrettelegging for kronisk syke Inkluderende arbeidsliv er en stor vits! Det burde hete ekskluderende arbeidsliv!

Antidepressiva er ihvertfall ingen løsning, så hvorfor er leger så rask med å foreslå dette?? Selv psykiater Dag Coucheron reiser spørsmål om bruk av antidepressiva - som oftest er de helt unødvendige.

Han sier:

Antallet pasienter som bruker antidepressiva, er svært stort. Dette reiser flere alvorlige spørsmål, som for eksempel dette:
    Er de fleste som bruker disse medikamentene mot en antatt depresjon, virkelig deprimerte? I min erfaring er svaret ofte et klart nei.
    En «gammeldags» definisjon på en depresjon innebar for eksempel en klar svekkelse av vitale livsfunksjoner:
    Stemningsleiet senket, nedsatt appetitt, apati, håpløshetsfølelse, selvbebreidelser, utslukket mimikk, selvmordstanker - for å nevne noen viktige symptomer.
    Det bør tilføyes at det meste i psykiatrien er basert på «synsing», et foraktelig ord som ofte brukes for å nøytralisere motstanderens syn.
    Sist endret av Elbeth; 12-10-11 kl 21:45

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    ..
    Det bør tilføyes at det meste i psykiatrien er basert på «synsing»,
    et foraktelig ord som ofte brukes for å nøytralisere motstanderens syn.
    Åh - det syns jeg bare var helt fantastisk godt sagt / skrevet (særlig mtp at han er psykiater selv, men en GOD en!!)!!
    Jeg måtte klikk på linken og se; ja, dette er jo noe han har forfattet selv - og ikke feilsitert av nok en sleivejournalist.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Samtidig kan jeg ikke la være å tenke at mange av disse klassiske symptomene på depresjon også er de samme som for lavt stoffskifte. Man kan jo ha en lidelse, eller to samtidig (eller flere), men hvor mange kan det være som medisineres for depresjon men som egentlig har lavt stoffskifte? Jeg har lest om leger i USA som behandler depresjon med ren T3 med hell. Hvor mye henger dette sammen, mon tro?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Samtidig kan jeg ikke la være å tenke at mange av disse klassiske symptomene på depresjon også er de samme som for lavt stoffskifte. Man kan jo ha en lidelse, eller to samtidig (eller flere), men hvor mange kan det være som medisineres for depresjon men som egentlig har lavt stoffskifte? Jeg har lest om leger i USA som behandler depresjon med ren T3 med hell. Hvor mye henger dette sammen, mon tro?
    Jeg tipper 80% av alle med depresjon (ikke depresjon fordi du ble dumpa av partneren, men tung depresjon "uten grunn") har lavt T3 i cellene i hjernen av X årsak.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Jeg vil bare kommentere kort med at jeg har visibelt færre rynker nå enn jeg hadde for et par år siden før jeg begynte på MHRT, multiple hormone replacement therapy, vitaminer og mineraler, samt lavkarbo/steinalder kosthold. Det er nok IKKE tilfeldig. Dette til glede for meg, og kanskje til interesse (og glede?) for andre som ser på et ungt utseende/ytre som en å positiv "bivirkning" av behandling mot alvorlig sykdom, som da jeg får. (Sekundær Hypofysesvikt) Dette til informasjon! Vil ikke "skryte", bare informere om fakta, da jeg finner det interssant at man kan reversere aldringsprosessen/sakne den ned. Vet jeg nevnte dette i mitt første Hertoghe innlegg, men ville nevne det igjen! Det viktigste er jo hvordan man Føler seg fysisk, og at man blir sfriskere.. Deretter kan man glede serg over småting som det ytre! Vekten min er helt optimal bå. 81-82 kilo. Regner med vektøkning opp i mot 90 når jeg får mer og mer muskler! Har fått mer muskler nå enn jeg hadde før MHRT, også.

Mvh.
    Thomas

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    125

Hei Thomas! Og tak for svarene og det er så bra at du er bra nå. Jeg skal skaner prøvene og skal sende dem til deg snart. Jeg kommer ikke til noe sporsmål akkurat nå men det blir sikkert seinere.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Hassan, jeg sender deg en privat melding!

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. nå har jeg gått opp snart 7 kg siden oppstart med levaxin
    Av tcelinet i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 4
    Siste melding: 01-08-11, 10:38
  2. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
    Av grynet i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 142
    Siste melding: 01-10-08, 14:25
  3. Blitt mye bedre med Liotyronin!
    Av anitab i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-07, 22:42
  4. endokrinologmøte mars 07england mm
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 0
    Siste melding: 17-04-07, 18:32
  5. polaråret åpnet 1.mars 07
    Av nora i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 5
    Siste melding: 01-03-07, 23:33

Søkeord for denne tråden

Bokmerker