Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Simpel diagnostisk diagram for adrenal insufficiens

Hvor CRH ACTH DHEA DHEA-Sulfate Cortisol Aldosterone Renin Na Kalium Mest almindelige årsager[5]
    Hypothalamus (tertiær)[1] lav lav lav lav lav[3] lav lav lav lav knude i hypotalamus (adenom), antistoffer, miljø, kvæstelser i hovedet
    Hypofyse (sekundær) høj[2] lav lav lav lav[3] lav lav lav lav knude i hypofysen (adenom), antistoffer, miljø, kvæstelser i hovedet, kirurgi[6], Sheehan syndrom[8]
    Binyrer (primær)[7] høj høj høj høj lav[4] lav høj lav høj knude i binyrerne (adenom), stress, antistoffer, miljø, Addisons, skade, kirurgi

[1] Automatisk omfatter diagnose af sekundær hypofyseinsufficiens
    [2] Kun hvis CRH produktionen i hypothalamus er intakt
    [3] Ved stimulation vil værdien fordobles eller mere end fordobles
    [4] Ved stimulation vil værdien stige mindre end til det dobbelte
    [5] Mest almindelige, dog findes der også andre årsager end de nævnte
    [6] Normalt på grund af meget store svulster (macroadenoma)
    [7] Inkluderer også Addisons sygdom
    [8] Hypofyseblødning med vævsdød (nekrose) kan opstå ved en kompliceret fødsel med stort blodtab (Sheehans syndrom) eller ved blødning i en svulst

De nødvendige blodprøver:
    1. CRH (Corticotropin Releasing Hormone) tidligere kjent som CRF (Corticotropin Releasing Factor) ????
    2. P-ACTH (Kortikotropin, adrenocorticotropt hormon, corticotropin) (Unilabs)
    3. DHEA (Aker)
    4. S-DHEA-sulfat (Dehydroepiandosteron-sulfat, DHEAS) (Unilabs)
    5. Kortisol fritt døgurin (Unilabs)
    6. Aldosteron døgnurin (Unilabs)
    7. P-Renin (Unilabs)
    8. S-Calsium (Unilabs)
    9. S-Kalium (Unilabs)

???? Underligt nok, kunne jeg ikke finde CRH (alias CRF) analysen nogen steder. Måske har jeg fejlet med min søgning, men indtil videre har jeg gennemtravlet alle tilgængelige Analyselister i Norge, uden at finde denne analyse (hjælp?). Jeg håber at jeg tager fejl og bare er blind. Men hvis denne analyse ganske enkelt ikke foretages, undt. i særlige tilfælde (hvad de end måtte være) - da kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan i alverden kan man overhovedet finde alle uregelmæssigheder eller direkte sygdomme i hypothalamus... eller i hypofyse... eller i binyrene?

"Cortisol er et steroidhormon, som produceres i binyrebarken. Cortisolsyntesen stimuleres fra hypofysen af ACTH (adrenocorticotropt hormon), som igen stimuleres fra hypothalamus af peptidet CRF (corticotropin releasing factor). Samtidig foregår en hæmning (negativ feed-back) fra cortisol på især ACTH, men også CRF-sekretionen. Unormale plasma-cortisolkoncentrationer kan derfor være udtryk for sygdomstilstande i en eller flere af disse tre hormonkirtler."

Desuden har jeg lagt mærke til, at de to analyser: DHEA og DHEA-sulfat skal man rekvirere fra 2 forskellige laboratorier... fordi enten er det den første eller den anden, et laboratorium har på sin "spiseseddel". Nogen må have truffet beslutning om, at der er ikke brug for dem begge til samme patient.

Ikke noget at sige til, at vores allesammens adrenal insufficiens under Addison's niveau bare ikke findes, vel? Hvordan skal den kunne "findes" når ingen læger nogensinde rekvirerer disse 9 analyser samlet, til patient under mistanke for den binyreunderfunktion som jo ikke findes....

Der findes faktisk et lægemiddel, der kan benyttes til udredning af den binyreunderfunktion (som ikke findes), men jeg har aldrig hørt om nogen i Danmark (og Norge?), hvis binyrefunktion er blevet undersøgt ved hjælp af dette lægemiddel. Det hedder Metopirone® (Novartis) og er egentlig udviklet til behandling af Cushing's Syndrom. Men den kan også anvendes til diagnose af.... binyretræthed og DET betyder, at der faktisk findes en skolemedicinsk metode til påvisning af "almindelig binyretræthed", som bare bliver ikke brugt.

En dosis Metopirone på 30 mg/kg kropsvægt (dog max. 3000 mg) indtager patienten ved midnat med lidt mad. Plasma cortisol og 11-deoxycortisol måles næste morgen mellem 8:00 og 9:00. Viser den sig at være lavere end 220 nmol/L, indikerer det ringe cortisol. Hos patienter med en sund hypothalamus-hypofyse-binyre-aksen, stiger CRH og ACTH som en reaktion på det faldende cortisol. Dette resulterer det i en stigning af steroid prækursorer i systemet. Derfor, hvis 11-deoxycortisol niveauer ikke stiger og forbliver mindre end 7 mcg / dl og ACTH stiger, så er det meget, der tyder på adrenal insufficiens, over Addison's niveau, dvs. over 10% af binyrenes totale kapacitet. Hvis hverken 11-deoxycortisol eller ACTH stiger, da er der meget som tyder på en defekt i hypothalamus-hypofyse-binyre-aksen, hvor det enten er hypofysen eller hypothalamus, der er årsagen (til binyretrætheden).

Det er meget muligt, at Metopirone® er et meget ubekvemt lægemiddel, vores skandinaviske læger har ikke lyst til at bruge til testing af de binyretilstande, der ligger imellem normale binyrer (100%) og Addison's sygdom (<10%) - fordi de ville få det pokkers svært ved at bortforklare Metopirone-testens resultater, såfremt den påviser den adrenal insufficiens som jo.... ikke findes.

En uventet bivirkning af Metopirone er påvist af ny forskning der viser, at virkestoffet metyrapone reducerer hjernens evne til at genopleve negative følelser forbundet med smertefulde minder. Kilde
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

Standard Sv: Simpel diagnostisk diagram for adrenal insufficiens

har heller ikke funnet denne testen (Corticotropin Releasing Hormone), kan høre på heggeli? skal dit på onsdag..
    Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
    Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Flott diagram! Har du laget det, eller hvor er kilden(e)
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av tatanja Vis post
    har heller ikke funnet denne testen (Corticotropin Releasing Hormone), kan høre på heggeli? skal dit på onsdag..
    Tusen takk, Tatanja. Det bliver interessant hvad du får at vide på onsdag.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Flott diagram! Har du laget det, eller hvor er kilden(e)
    Diagnosis of adrenal insufficiency in adults
    Se særlig efter henvisninger i boksen "Related articles" og "Related Searches" samt "References"

Diagrammet er tyvstjålet fra Wiki med min egen tilføjelse af forklaringen på Sheehan's syndrome
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Adrenal Questionnaire Adrenal Fatigue by James L. Wilson, N.D., D.C., PH.D.
    Av Elbeth i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 08-03-12, 09:57
  2. Adrenal Glands Animation
    Av Mod i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:59
  3. Adrenal Glands Animation
    Av Mod i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 10-05-11, 20:31
  4. E-bok: Adrenal Fatigue and Cortisol
    Av Anisa i forumet Binyre-relaterte bøker