Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Brevet som jeg sendte til fastlegen to uker før konsultasjonen

Jeg sendte dette brevet til legen min ca to uker før jeg hadde time, slik at han skulle kunne forberede seg på mitt ønske om å starte på Thyroid Erfa.
    Ideen til HVA som er lurt å skrive fant jeg i boka "Stop the Thyroid Madness!" Der står det også oppført utallige symptom man kan ha, noe som faktisk hjalp MEG å se disse i sammenheng med hypotyreose.
    Nå burde også min fastlege kunne se den samme sammenhengen...

Kjære (legens navn)

Jeg har fått time hos deg (dato) for flere plager som jeg ikke vil utelukke kan ha forbindelse med hypothyreose. Nå har jeg lest en del bøker om hypothyreose og lært følgende:
    T4 – (Levaxin og andre) ble først populær som eneste behandling av hypothyreose rundt 1960.
    Rundt 1970 begynte man å bruke TSH verdiene for å oppdage hypothyreose.

Var så dette et fremskritt innen medisin?
    Flere tusen hypothyreose-pasienter verden over har følt på kroppen at å ta kun T4 ikke fjerner symptomene på hypothyreose til tross for at prøver viser å være ”normale” og innenfor TSH nivået.
    For min egen del da jeg fikk i 2005 diagnosen hypothyreose ble jeg først behandlet med kun Levaxin T4. Behandlingen var ikke optimal og noen år senere i 2009, startet jeg med kombibehandling T3 pluss T4.
    Det første året på kombibehandlingen følte jeg meg mye bedre, jeg fikk med mer energi, og en bedre tilværelse. Men det siste året fra høsten 2010 har jeg likevel opplevd at stadig nye symptom oppstod, symptom som:
    • stive muskler i armene og nakken, spesielt på venstre side
    • stive muskler i beina
    • nedsatt muskelkraft
    • hendene dovner bort (karpaltunnelsyndrom)
    • vonde ledd i knærne
    • vondt under føttene, hælspore (Plantar fasciitis)
    • ankler som svikter
    • kramper i leggene
    • ødem i beina, til tider
    • vekttap-platå som har vart i 5 år
    • lav energi i forhold til da jeg var frisk
    • høyt blodtrykk
    • tynt hår og pistrete øyenbryn
    • akne i hodebunnen
    • dårlig konsentrasjon
    • glemsom
    • tåketanker (dvs. tankene ligger der inne i tåka)
    • mentalt utkjørt
    • irritabel
    • søvnapnéa
    • kan ikke gå i full jobb.

Jeg regner med at du kan forslå og øke dosen til T4 / T3 men da vil jeg foretrekke å begynne på dissekert tyroksin som Armour og lignende, f. eks Thyroid fra Erfa http://thyroid.erfa.net/

Funnet på Sonjas Stoffskifteforum: Artikkel i Science Daily om at lav TSH ikke er så farlig http://www.sciencedaily.com/releases...0315230910.htm
    12.nov.09 Pasienter har fått Thyroid fra Erfa i Canada nå i Norge, på resept (registreringsfritak) og i pakninger på 500 stk. Apoteket på jernbanetorget ble nevnt. Det lønner seg alltid å få 500 stk a 130mg. Man deler dem for å få passende dose.

Endelig noen som har skjønt det: http://www.skoldkortelforeningen.se/...votyroxin.html
    De forteller historien til T4, at den ikke er så stabil som legene hevder, og at mange pasienter først ble bra på Thyroid. De kommenterer også påstanden om at Thyroid evalueres etter jodinnhold, noe som jo er en gammel løgn som legene fortsetter å fortelle.
    Sjekk også hva man finner når man sjekker google books, her er utdrag fra Physicians Desk Reference: http://books.google.com/books?lr=&hl...#search_anchor og den forklarer at iodstandarden ble brukt før USP standarden. Det er altså lenge, lenge siden.

Dissekert tyroxin fra gris skal inneholde nøyaktig hva menneskets thyroidea lager fordi det inneholder alle komponenter: T4, T3, T2, T1 og Kalsitonin, det andre av to hormoner som produseres i skjoldkjertelen. Disse medisinene er godkjent i eget hjemland.

Noen leger mener at dissekert tyroxin (Armour og lignende ) er upresis, ikke til å stole på og utdatert. Pasienter som sverger til Armour og lignende, er ikke enige. De som behandles med Erfa, Armour og lignende får en merkbar bedring og blir etter hvert kvitt flere symptom, noen blir kvitt alle symptom de hadde på underbehandlet hypothyreose. Den effekten fikk de av T4.

Alt dette gir meg mening og vil gjerne forsøke Thyroid Erfa, selvfølgelig med oppfølging av fritt T3 og T4. Med dissekert tyroxin ligger pasienters fritt T3 ofte mot toppen av området mens T4 ligger mot midten samt et undertrykket TSH (supressed). Det er bare jeg som bor i min kropp, men derimot kan jeg dele kunnskapen min med deg, så jeg håper du og jeg fortsatt kan jobbe som et team.

Har du boka Hypothyroidism Type 2: The Epidemic av dr. Mark Starr (the Pain doctor) ? I boka viser Starr at Hypothyreose type 2 IKKE oppdages gjennom blodprøver.
    Han opplever også at leger nå ikke har fått god nok opplæring på sykdom i tyroidea, slik man ble for hundre år siden da leger var opplært til å se etter symptomene på hypothyreose. Det ble legens viktigste indikasjon for å starte behandling med dissekert tyroxin.
    Hypothyreose type 2 er også arvelig, så barn av foreldre - ofte fra mor med hypothyreose, bør også følges opp på symptom.

Med vennlig hilsen (signatur og fødselsdato)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Brevet som jeg sendte til fastlegen to uker før konsultasjonen

Har du fått noen tilbakemelding fra legen din?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Hei Vigdis

Jeg fikk resept på Thyroid fra Erfa, så nå venter jeg bare på at den kommer til Vitusapoteket Helsehuset i Tromsø :o)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Hei Vigdis

Jeg fikk resept på Thyroid fra Erfa, så nå venter jeg bare på at den kommer til Vitusapoteket Helsehuset i Tromsø :o)
    Heisann. Flott at brevet ditt hjalp deg til å få Erfa. Det beviser bare nok engang at det nytter med kunnskap, og at det i høyeste grad er viktig å bruke tid på å forberede legetimen. Særlig for oss med hypothyreose er det viktig å få ting ned på papiret, fordi mange av oss er så tynget av "brainfog"at tankegangen ikke responderer før en tre dagers tid etter konsultasjonen. Snakker av erfaring;-)
    Må du virkelig til Tromsø for å få Erfa? Hva med ditt lokale apotek?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Heisann. Flott at brevet ditt hjalp deg til å få Erfa. Det beviser bare nok engang at det nytter med kunnskap, og at det i høyeste grad er viktig å bruke tid på å forberede legetimen. Særlig for oss med hypothyreose er det viktig å få ting ned på papiret, fordi mange av oss er så tynget av "brainfog"at tankegangen ikke responderer før en tre dagers tid etter konsultasjonen. Snakker av erfaring;-)
    Må du virkelig til Tromsø for å få Erfa? Hva med ditt lokale apotek?
    Hei Blondie

Jeg bor på Lyngseidet og vi har ikke apotek. Ellers kan apoteket sende medisin i posten. Uansett må apoteket som mottar resepten søke om registreringsfritak. Jeg er usikker på om alle apotek gjør dette.

Brevet hadde jeg grublet lenge på, men som du beskriver hadde også jeg tåkelagt hjerne og visste ikke helt hvor jeg skulle begynne eller hva jeg burde skrive.
    Det var derfor en lettelse da jeg endelig fikk boka "Stop the Thyroid Madness" som faktisk gir eksempel på brev du kan skrive til legen.
    Alt jeg trengte var å oversette det og gi den "min språkdrakt". Symptomene mange av oss med hypotyreose har står også opplistet i boka, slik at enhver skriver "sine" symptom i brevet.
    Dette var utrolig nyttig!!

Lignende tråder

1. ja, ja, da har jeg vært hos fastlegen :(
    Av tcelinet i forumet Hos legen
    Svar: 4
    Siste melding: 22-07-11, 17:11
  2. Brevet som jeg sendte til fastlegen to uker før konsultasjonen
    Av Elbeth i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-07-11, 22:26
  3. Fastlegen mener jeg er overdosert
    Av sisi i forumet Hos legen