Side 2 av 18 Først 123412 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 172
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Standard Sv: Høyt stoffskifte men ingen behandling, hjelp til å tolke prøvesvar

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Så bra!
    Håper du kommer inn kjapt og får startet behandling!
    Ja, takket være deg var jeg meget bestemt da jeg gikk inn til legen i dag. Dog orket jeg ikke helt å forslå andre blodprøver enn de han krysset av på, som er de samme fire jeg tok i første runde. Men jeg sjekket blodprøver jeg tok for noen år siden, 3 år siden, og der er D-vitaminnivået 60, og ferritin er faktisk over anbefalt nivå (300 tror jeg).
    Men det var da jeg fortalte om øynene mine og min redsel for dette for jeg har hørt at slikt kan utvikle seg ganske raskt, at han så litt bekymret på meg, rynket pannen og sa at dette måtte man behandle ja.
    Så får vi bare håpe at jeg kommer til en dyktig endokrinolog på Haukeland som kan både se og lytte samtidig....OG gi en god behandling av dette.
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg ville nok fått sjekket d-vitaminene igjen. 3 år er lang tid.
    Min fastlege har nektet og sjekke d-vitaminer siden de var helt fine sommeren for to år siden. Men for og si det sånn; da var blodsukkeret mitt også perfekt.
    I dag sitter jeg med diabetes 1, selv om prøvene var fine da, og det ble tidligere i måneden tatt prøver som viser at d-vitaminene mine nå er nede i 33 (37-131). Jeg har fått vite at man skal starte behandling med tilskudd om man er nede i 50.
    D-vitamin mangel gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte.....

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Jeg ville nok fått sjekket d-vitaminene igjen. 3 år er lang tid.
    Min fastlege har nektet og sjekke d-vitaminer siden de var helt fine sommeren for to år siden. Men for og si det sånn; da var blodsukkeret mitt også perfekt.
    I dag sitter jeg med diabetes 1, selv om prøvene var fine da, og det ble tidligere i måneden tatt prøver som viser at d-vitaminene mine nå er nede i 33 (37-131). Jeg har fått vite at man skal starte behandling med tilskudd om man er nede i 50.
    D-vitamin mangel gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte.....
    Ja, jeg skal huske på å be om dette neste gang jeg tar blodprøver! Merkelig av fastlegen din å nekte deg det da! Tror du har fått din dose av dårlig legebehandling altså.
    Men jeg håper jo at når jeg tar såpass store doser D-vitamin så vil det hjelpe på om jeg har litt lite nå.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Må tilstå at jeg i noen år har slitt med det som kalles politikerforakt; jeg stoler ikke på dem lenger.
    Er etterhvert i ferd med og utvikle en rimelig stor legeforakt også, mister troen på dem.
    Men akkurat som det finnes politikere som faktisk står for det de sier, så finnes det sikkert leger som er til å stole på også.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Jeg har fått vite at man skal starte behandling med tilskudd om man er nede i 50.
    BenteR, jeg tror mange leger som kan mer om D3 ville sagt at behandling bør starte lenge før 50, særlig når du sliter med homoner. D3 er et hormon. Og vi trneger det. Og vi trenger tilstrekkelig av det, ikke en sultekur..... Denne siden er fin for å lære mer om D3
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

29.08 var første gangen jeg gikk til legen med mine plager. Da gikk jeg til legen min på Liondbergklinikken siden jeg trodde det hadde sammenheng med PCOS og insulinresitensen. Her har hun tatt en rekke prøver av meg, og i dag hentet jeg utsrift av prøvesvarene. De viser at S-Ft4 kun var på 23.8, og 23.9 to uker etter, mens den var jo på 27 da jeg målte det en måned etter hos fastlegen.

Det som er bra, er at privatlegen også tok prøver av mye annet, som viser veldig gode svar!
    S-Anti TPO <100 er på 55
    S-TRAS, Thyreoi <1.0 er <0.8
    S-TSH 0,20-4.0 var på 2.5 29.8 og 1.7 17.8
    B-Basofile < 0.2 var på 0.0 17.8
    S-ferritin er på 123
    Vitamin D3 er på 95
    Vitamin D er på 95

I går skulle fastlegen ha ringt meg siden jegtok nye prøver på mandag. Han skulle ringe om prøvene var avvikende, men ringte ikke. Vi satser på at prøvene er en dag forsinket, hvis ikke kontakter jeg Volvat eller han andre legen sporenstreks på fredag. Jeg er lei og utålmodig av å gå slik.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Jaja, legen ringte ikke, og jeg begynner alvorlig å lure på hvor etikken er i det offentlige helsevesen.
    Ok, jeg skal ta høyde for at han har glemt det eller at prøvesvarene er for sene.
    Men har opplevd nesten akkurat det samme for 5 år siden. Jeg var svært dårlig, besvimte på jobb i tillegg til å være trøtt og sliten og ha sviktende hukommelse. I tillegg gikk jeg opp mange kilo på kort tid på tross av trening og "sunt norsk kosthold".
    Nevrologene fant ikke noe, og selv om jeg gjentatte ganger sa at jeg trodde det hadde en sammenheng med hvordan kroppen min nyttegjorde seg av maten, var fokuset hele tiden på hodet. Til slutt fikk jeg en mulig ME diagnose, noe både jeg og fastlegen forkastet. Men fastlegen (den samme jeg har nå) sa bare at jeg nok var litt sliten og ønsket meg lykke til. Etter å ha vært sykemeldt i et halvt år! Så han gav meg jo opp.
    Jeg oppsøkte Fedon Lindbergklinikken her i Bergen, og fikk rask hjelp. Har PCOS viste det seg, og var meget insulinresistent men innenfor det skyhøye referanseområdet. Så gjennom privat helsetilbud fikk jeg hjelp og ble jeg frisk igjen.
    Nå har jeg faktisk ring til Sylvi Anderud på Volvat i Bergen som jeg har hørt er god. Hun har blant annet skrevet en bok. Ok, det er dyrt, koster 1300 for en time, men siden jeg betaler 250 pr time med blodprøver hos legen hver gang jeg er der, og intet skjer, så blir det kanskje ikke så dyrt i lengden. Og pengene har gjort at jeg kan kjøpe meg tjenester som gjør meg frisk før. Timen hos Volvat er onsdag, og jeg skal ta med meg alle blodprøvesvarene fra i høst. Så får vi se.

Jeg skal uansett ringe legen i morgen og høre hva som skjer. Mulig han allerede har henvist meg, men etter å ha lest her inne så skjønner jeg at det er mye rart ute og går blant endokrinologer også, og at man ser seg blind på tall og ikke på mennesket og helheten og historien. Så derfor går jeg til Volvat uansett.
    Men jeg er skremt og sjokkert! Både på egne og ikke minst dere andres vegne!

Jeg mener, kanskje er ikke tallene mine så høye, men jeg har øyne som gjør vondt, jeg har en kjertel som vokser, jeg har alle symptomene på for høyt stoffskifte, jeg er sykemeldt og har ingen muligheter nå til å jobbe videre med doktorgraden i den tilstanden jeg nå er i. Min styrke, mitt verktøy er mine kognitive evner, min kreativitet, evnen til å se logiske slutninger i forskningen. Jeg er flink og forespeilet en spennende vei videre innenfor feltet jeg jobber i. Mens nå er alt dette borte. Mitt verktøy virker ikke mer! Også skal jeg bare gå her og visne? greit, jeg fungerer ok jeg, når jeg ikke jobber, får sove ut til klokken 11.00 siden jeg ikke får sove om natta pga uroen og rastløsen, kan gå lange turer med hunden min, ikke må forholde meg til mennesker. Jeg tåler varmen, uroen, rastløsheten, øynene, halsen godt nok til at jeg ikke er sengeliggende. Men jeg fungerer jo ikke. Sosialt er jeg nå en katastrofe, har endret min personlighet slik at jeg kan finne på å fyke opp og skjelle ut medpassasjerer på bussen f eks. Eller fyke opp og kjefte på sambo eller enda værre, min datter på to år om hun søler litt melk f eks. Så jeg tar meg sammen omtrent hele tiden jeg er i rom med andre mennesker. Til vanlig er jeg en meget tålmodig og tolerant person!

Huff, dette ble langt, men tror jeg skal ta denne irritasjonen med til legen og lekse han opp litt....
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Da ringte jeg legekontoret. Sikkert en glipp at han ikke har ringt, men jeg er heldigvis henvist videre til endokrinolog.
    FT4 var fortsatt på 27.

Hva ville dere gjort, beholdt timen på Volvat, eller avbestilt og ventet på time hos endokrinolog og se hvilken behandling jeg får der?
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Jeg tror jeg ville forsøkt Volvat i første omgang. Denne legen har tross alt skrevet en bok om stoffskiftesykdommer og har kompetanse på dette området. Hva slags kompetanse har endokrinologen? Det kan være en spsialutdannelse på et helt annet felt. Forbered deg. Skriv ned alt du vil snakke om i punkter. Jeg printer ofte ut dette i to eksemplarer, slik at legen og jeg har ett ark hver. Så ser legen fort hva timen handler om. Håper du kan få god hjelp nå

Husk også at FT4 kan vise forskjellig om det tas på forskjellig tid på dagen, det er svingninger! Forsøk å ta prøvene på samme tid hver gang, helst når legekontoret åpner på morgenen.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Et lite spørsmål; mye av dine plager finner jeg igjen hos meg. Det jeg lurer på er om din hals også vokser? Forstår det er vanlig med Graves, men legen her sier jeg kan ikke ha hypersymptomer fordi TSH er for høy.....
    I går bestemte jeg meg for å fra frem målbåndet for og prøve og følge med. Jeg er nå oppe i 30 cm rundt halsen og jeg er ei flis av ei dame som er 1,60 høy og 48 kilo tung. Det er også utrolig plagsomt å gå med gensere med høy hals, da jeg føler at de strammer og klemmer.

Side 2 av 18 Først 123412 ... Siste

Lignende tråder

1. Dagboken til Tone
    Av toneij i forumet Dagboker
    Svar: 66
    Siste melding: 10-01-13, 23:52
  2. Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
    Av Fanni i forumet Dagboker
    Svar: 62
    Siste melding: 29-04-12, 15:14

Søkeord for denne tråden

Bokmerker