Side 3 av 18 Først 1234513 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 172
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Standard Sv: Høyt stoffskifte men ingen behandling, hjelp til å tolke prøvesvar

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Et lite spørsmål; mye av dine plager finner jeg igjen hos meg. Det jeg lurer på er om din hals også vokser? Forstår det er vanlig med Graves, men legen her sier jeg kan ikke ha hypersymptomer fordi TSH er for høy.....
    I går bestemte jeg meg for å fra frem målbåndet for og prøve og følge med. Jeg er nå oppe i 30 cm rundt halsen og jeg er ei flis av ei dame som er 1,60 høy og 48 kilo tung. Det er også utrolig plagsomt å gå med gensere med høy hals, da jeg føler at de strammer og klemmer.
    Tja, om halsen vokser i cm, ja det aner jeg ikke. Min hals er 34 cm og jeg er ikke ei flis av ei dame, men heller ikke så veldig stor (mer). Jeg er 173 og 77 kg.
    Men jeg merker jo at kjertelen min vokser, og det er plagsomt. Ikke hele tiden, men når den vokser strammer det veldig i nakken blant annet, oppover halsen opp mot ørene, og jeg føler meg hoven nederst i ansiktet. Ofte kommer det også dette trykket og presset bak øynene samtidig, og da fortsetter presset opp på hodet også. Dette kan vare noen timer, også avtar det igjen, også hodepinen, u.ten at jeg gjør noe spesielt. Dette merker jeg 1 til flere ganger daglig.
    jeg synes også det er plagsomt med press på halsen, som høyhalset genser. Det gir også kveldningsfornemmelser å ligge på ryggen.
    Jeg synes også det er problematisk med mat, kan være vanskelig å svelge og jeg har føeklse av at mat siotter fast i halsen. Ofte føler jeg meg forkjølet, og om morgenen er halsen hes og mørk og sår, men dette kommer seg i løpet av dagen.

Men disse prøvene skremmer meg litt. Jeg synes jo det er fryktelig vanskelig å forstå, men når legen sier du ikke kan ha fypersymptomer fordi TSH er for høyt, også har du alle hypersymptomene, så er det jo merkelig! Jeg har jo normale TSH etter som jeg forstår, og FT4 er ikke så veldig høy, på 27, så jeg skal jo heller ikke ha disse symptomene....

jeg aner ikke hvorfor min kjertel vokser, hvorfor øynene mine har vondt, og hvorfor jeg har forhøyet stoffskifte. Når jeg leser om Graves så stemmer det ikke helt, for der er det noen antistoffer som skal være høye eller lave, men som jeg har normale på. Kanskje betennelse? Struma?

Men en annen ting Bente, som du skriver har du jo samme symptomer som meg nå. Det eneste som hjelper meg mot uroen og rastløsheten er å bevege meg, jeg går veldig mye på tur både på fjellet og langs veien når dette blir så sterkt. Hver dag går jeg mange timer nå, og det er eneste måten jeg klarer å holde det i sjakk, og slik klarer jeg å slappe av om kveldene også. I begynnelsen var jeg jo redd for at det kunne være farlig med denne høye pulsen, men å ta seg ut litt fysisk har faktisk roet pulsen min en god del, og de høye svingningene kommer ikke så ofte mer. Tenke å fortelle deg om det, for kanskje du også kan ha nytte av det?
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Dagboken til Vibeke S

Tidligere gikk jeg også mye, men har etterhvert fått så mye vondt i hælene, knærne og musklene at jeg ikke lenger klarer det.
    Min trening de seneste månedene har vært Qigong + 15 minutter rolig spasertur daglig, og når jeg av og til får en bra dag, blir jeg med gubben og går tur sammen med han og bikkjene. Av og til trener jeg også tai chi eller yoga, fordi disse øvelsene gjør meg på en måte rolig og avslappet, noe som er deilig når ingenting annet i kroppen vil virke som det skal.
    Jeg er faktisk ikke lenger i stand til å gå skikkelig tur med bikkja daglig, og det synest jeg er utrolig tungt, selv om bikkja får turer med gubben istedet.
    Når det gjelder at jeg ikke kan ha hypersymptomer fordi jeg har høy TSH, så mener jo legen at det betyr at jeg får for mye Levaksin, og derfor hypersymptom, men det kan visst ikke være Graves som slår inn.
    Alt jeg har lært er at TSH blir høy når stoffskiftet er for lavt. Jeg stoler mer på det jeg har lært enn feiltolkninger fra leger, så jeg nektet og kutte dosen Levaksin slik det ble foreslått.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Så da har dette blitt en dagbok, og jeg synes det er greit å ha en dagbok å noter ned i
    Så derfor på tide med en liten presentasjon av meg.
    Er altså 44 år, og er mor til 3 barn. To stykker på 22 og 19 år, og ei lita ei på 2 år og 3 måneder.
    I 2007 var jeg veldig syk, og som jeg kort har skrevet om lengre oppe, så viste det seg å være PCOS og insulinresistens. Jeg la om kostholdet, til lavkarbo, samt begynte med metformin, og alle mine prøver nå viser helt perfekte verdier på insulinresistensen. jeg har gått ned 25 kg, og er nå normalvektig.
    I høst begynte noen symptomer å melde seg igjen, som kunne ligne på det jeg opplevde i 2007. Min hukommelse sviktet, mine kognitive evner sviktet, og jeg var konstant trøtt og sliten. Slik begynte min uro å melde seg, i tillegg til at jeg fikke hetebyger innimellom. Plutselig en dag føyk pulsen min til over hundre, og jeg ble veldig engstelig. Så jeg gikk til legen min på Linbergklinikken, og tok nye blodprøver. Den viser svakt forhøyet stoffskifte ( TF4 på rundt 24), ellers alt bra.
    Jeg fortsatte å jobbe, holder på med en doktorgrad og underviser på Universitetet. Men det gikk heller dårlig med undervisningen og forskningen, alt var bare grøt og stress. Er det ikke det som kallses for brainfog?
    Resten kan man lese om i begynnelsen av dagboken her.

I dag har det skjedd noe positivt, akkurat som et kick in
    For to uker siden begynte jeg med tilskudd av vitamin D3. Jeg tar to ganger 50 ul om dagen. Jeg går jo mye på fjellet med hunden min, jeg har alltid slitt med smerter i musklene når jeg har gått oppover. Det er ganske så bratt, og jeg må stoppe flere ganger underveis og bare puste ut. men så, i dag gikk jeg oppover. Og som sedvanlig gikk jeg og tenkte og grublet og plutselig var jeg oppe på toppen! Ingen pause, ikke anpusten, knapt svett og det beste, null smerter i beina! Dette er en drøy tur rett opp på ca 30 minutter. Jeg gikk videre innover fjellet, og da jeg skulle gå ned igjen (tilsvarende bratt) kjente jeg heller ikke noe til stivheten og knærne jeg kjenner så godt til vanlig. Bare danset meg nedover, balansen var også mye bedre enn til vanlig. Og jeg tror det har sammenheng med vitamin D! Dette synes jeg er kjempespennende. Mine prøver fra 1.august viser at mitt nivå var på 95, men det kan se ut som at dette ikke har vært nok. SÅ ja til vitamin D, og jeg gir også min lille datter solpille hver dag
    Jeg har ca 4 kilo for mye før jeg har en normal BMI, og uten at jeg har brydd meg om dette, så har jeg tenkt at det kunne vært greit å komme helt i mål. Dette nivået har jeg lagt på i over ett år, mens nå, de siste to ukene har jeg gått ned 1.5 kg. Kan jo være tilfeldig, men også en sammenheng.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Når det gjelder at jeg ikke kan ha hypersymptomer fordi jeg har høy TSH, så mener jo legen at det betyr at jeg får for mye Levaksin, og derfor hypersymptom, men det kan visst ikke være Graves som slår inn.
    Alt jeg har lært er at TSH blir høy når stoffskiftet er for lavt. Jeg stoler mer på det jeg har lært enn feiltolkninger fra leger, så jeg nektet og kutte dosen Levaksin slik det ble foreslått.
    Hvilken automat har denne læge trukket sin uddannelse i? For ikke at tale om logik

Skift!

Nielsigne

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Bare et lie spørsmål, skjønner ikke helt hva s
    om er hva av alle disse prøvene
    Fikk utskrift av prøvene jeg tok på mandag. De viser
    S-TSH 1.53
    S-FT4 27.0* (9.5-22.0)
    S-Thyroxin (T4) 112
    S-Trijodthy. (T3): 1.3* (1.3 - 2.6)
    Denne T3 er jo i grenselandet lavt, hva betyr det? Går ikke den normalt opp ved for eksempel Graves?

Takker hvis noen kan svare meg kort, event henvise til noen linker. Jeg er mer forvirret enn noen gang

Ser forøvrig at samtidig som at FT4 stiger i løpet av høsten, synker S-TSH.
    Her er tallene kronologisk:
    S-TSH 0,20-4.0 var på 2.5 29.8 og 1.7 17.8, 1.68 noen uker senere og altså 1.53 nå.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Da har jeg vært hos spesialisten, og kjære vene så glad jeg er for dette! Samtidig var det ekstremt skremmende.....

Hun var dyktig, så på prøvesvarene, og sa at dette var ikke en vanlig forhøyet stoffskifteproblematikk. Prøvene mine viser at dette nok ikke styres av skjoldbruskkjertelen, slik det er med de fleste med stoffskifteproblematikk. Ft4 er høyt, samtidig som TSH er høyt. Dette forekommer vanligvis ikke ved høyt stoffskifte, da er TSH lavt (om jeg husker korrekt).
    Mest sannsynlig har jeg en cyste i hypofysen!!!!!
    Holdt på å besvime da hun sa det, cyste i hypofysen? Prøvene er såpass avvikende fra vanlige stoffskiftesykdommer, så dette er en meget komplisert greie.
    Uff, skal på haste MR, og er det en cyste på hyposfysen må den opereres.
    Hvis det ikke er dette, tror hun det har skjedd en genetisk forandring i hormonsystemet mitt (?????), noe som også er ganske så sjeldent. Akkurat hva dette innebærer skjønte jeg virkelig ikke, men det var snakk om hormonresistens? Og er det dette, kan det ikke behandles, bare dempe symptomene med medisiner.
    Hun kunne ha gitt meg medisiner nå, men vil vente til vi har en diagnose.
    Og jeg som trodde dette var enkle saker siden stoffskiftet tross alt ikke var så høyt, og kunne kureres med medikamenter....
    Skjoldbruskkjertelen er forøvrig 9 cm i diameteren!
    Jeg er rimelig matt og nummen.....

Men hun var utrolig dyktig og er nok en av de beste i landet tror jeg. Så er i gode (dog dyre) hender.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Ja, det kan jeg da godt forstå, du blev skræmt af. Bestemt ikke nogen behagelig tanke ... Men jeg har læst, det er ret udramatisk at fjerne sådan noget.

Først må du dog udredes ordentligt, og det er i hvert fald godt, at du er kommet til en, der kan finde ud af noget. En god start

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Ja, det kan jeg da godt forstå, du blev skræmt af. Bestemt ikke nogen behagelig tanke ... Men jeg har læst, det er ret udramatisk at fjerne sådan noget.

Først må du dog udredes ordentligt, og det er i hvert fald godt, at du er kommet til en, der kan finde ud af noget. En god start

Takk takk, det er netopp slikt jeg trenger å høre
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Selv om det kan være skremmende og få høre hva legen tror kan være problemet, så er det iallefall kjempeflott at du har kommet til noen som griper tak i dette, og forhåpentligvis får deg sprek og rask igjen.
    De mistenkte cyste i hypofysen min også tidligere, og da forklarte de meg at slike cyster er vanligvis godartede og lette og fjerne.
    Men uansett må de jo sjekke på MR.
    Blodprøver som det tas for å teste om man er resistent tar forresten lang tid og få svar på. Det er en gentest, og på Aker (eneste plassen de tar den type test) samler de visst opp og tar gentester puljevis. Min ble tatt sommertid, så da tok det ekstra lang tid, men jeg fikk beskjed om at det var vanlig med 2-3 uker.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Da har spesialisten ringt, og hypofysen er helt fin.
    Så nå skal jeg på Haukeland og ta en blodprøve for å sjekke den andre sykdommen, en genmutasjon eller noe. Jeg tror hun kalte det hormonresistens, og kan i så fall ikke behandles, bare dempe symptomer med medisiner.
    Jeg er lettet (tror jeg), og veldig glad for at denne spesialisten har satt i gang jakten på å finne ut hva det er med meg.
    Jeg har vanskelig for å tro at det er denne genmutasjonen. Jeg leste noe om den, og symptomene mine stemte ikke så godt med den. Jeg har forhøyet Ft4 og TSH innenfor normalverdier, og T3 innenfor normalverdier, men lavt, og ikke høyt. Dessuten er det snakk om at det er 100 som har det i Norge. Skal godt gjøres, nesten som å vinne i lotto!
    Men uansett hva det er med meg, bare jeg får hodet mitt tilbake, skal jeg klare å leve med uro og hjertebank i kroppen jeg. Men jeg vil fortsette med forskningen min, jeg vil tilbake og undervise studenter!

Her er forresten informasjon om hormonresistens:http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=734390
    Sist endret av VibekeW; 15-11-11 kl 11:14
    Dagboken til VibekeW

Side 3 av 18 Først 1234513 ... Siste

Lignende tråder

1. Dagboken til Tone
    Av toneij i forumet Dagboker
    Svar: 66
    Siste melding: 10-01-13, 23:52
  2. Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
    Av Fanni i forumet Dagboker
    Svar: 62
    Siste melding: 29-04-12, 15:14

Søkeord for denne tråden