Side 1 av 28 12345678910111213141516171819202122232425262728 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 278
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    63
    Meldinger
    1,971

Standard Hypothyreose uten antistoff

Hei!
    Jeg er ny som medlem. Har snoket litt på debattforumet en stund og funnet mye interessant. Jeg begynte med Levaxin i september 2004 med en T4 på 12. Har øket gradvis medisinen, og ved måling mars 2005 T4 steget til 22. Måtte så minske dose og måling juni T4 ned til 13 igjen. Fikk masse kroppsverk ved oppstart av Levaxin og denne har ikke endret seg noe særlig. Vekten kryper sakte men sikkert oppover.

Jeg ble anbefalt hårmineralanalyse. Jeg fikk tatt den og kjøpte kosttilskudd basert på min metabolske type og mineraler for å rette opp ubalansen mellom disse. Når jeg studerte boksen med tabletter for stoffskiftet fant jeg at det inneholder "binyrepulver" og "hypofysepulver". Jeg sendte en mail for å få vite hva dette er, og fikk til svar at det er organ og kjertelekstrakter som kommer fra økologiske kalver på New Zealand og er blitt frysetørket. De skal etter hva jeg forstår stimulere egenproduksjon av hormoner i våre kjertler.

Fikk også beskjed på hårmineralanalysen at jeg har økt binyreaktivitet så jeg har bedt legen om å få testet binyrene mine. Har ikke fått tid ennå, men skal gjøre det.

Jeg spiser nå både Levaxin og tar dette kosttilskuddet. Kosttilskudd ca 1 mnd. Har lest litt om Armour. Kan dette kosttilskuddet være noe lignende? Noen som har erfaring med dette? Lurer på om det er dette som har gjort til at T4 raste ned igjen. Jeg kan så lite om stoffskifte ennå. Jeg trimmer mye for å holde vekten. Er ikke så veldig sliten fysisk, men hjernen min har tatt fullstundig ferie. Er sykemeldt.

Kan også nevne at huden min sprekker på halsen. Blir rød og klør. Hjelper ikke med kortison eller andre kremer. Noen gode råd? Kan dette også ha med stoffskiftet å gjøre? Er en slem sykdom har jeg fått erfare. Var ikke særlig syk før jeg begynte med Levaxin. Hadde noen merkelige symptomer som stivhet i ansiktet (trodde det var pga pc), vektøkning tross masse trim og moderat matinntak så jeg skjønte ikke bæret. Masse rot med menstruasjon, siste i januar. Nærmer meg overgangsalder.

Vel - dette ble mye. Takker for tilbakemeldinger og noen som kan mer enn meg om dette? Usikker på om jeg bør fortsette med kosttilskuddet.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Litt om Armour.
    Dette må ikke forveksles med kost-tilskudd. Dette er naturlige hormoner. Kjertelen fra svin pluveriseres og blandes med andre kjertler slik at en garanterer likt produkt hver gang.
    Jeg bruker dette selv og er kjempefornøyd.
    Armour inneholder alt som kjertelen produserer - også det legene ikke vet noe om eller bagatelliserer nødvendigheten av.
    Levaxin inneholder kun det forhormonet som kjertelen produserer mest av - T4. Noen kan klare seg med dette - men ikke jeg - og kanskje noen til da.
    Jeg fikk - som deg - masse kroppsverk da jeg startet med Levaxin og dette blei iløpet av 17 tolmodige år til et helvete rett og slett. Verdiene hoppet opp og ned og de evige dosejusteringene blei det aldri slutt på.
    Og jeg fikk ikke noe alternativt tilbud til Levaxinen - jeg måtte MASE ! Og jeg må også betale min nye og sterkt forbedrede livskvalitet selv !

Jeg må få nevne at jeg er skeptisk til biologiske produkter fra bovine dyr som feks. ku på grunn av muligheten for smitteoverføring av sykdommer.
    Om det virkelig er kjertelekstrakter så er dette jamngodt med funksjonsdyktige hormoner og vil komme som et tillegg til Levaxinen din - en slags kombibehandling altså.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    63
    Meldinger
    1,971

Standard

Tusen takk for svar til Hansen!

Jeg er så usikker på hva som skjer og jeg merker hos legen at han vet ikke helt hva han skal gjøre med meg. Dosen med Levaxin blir liksom øket og minsket tilsynelatende litt tilfeldig, men nå har jeg gått på medisinen bare noen måneder. Og du snakker om ÅR!!! Jeg blir skremt.

Er nok blitt litt skeptisk på dette kosttilskuddet, men løftene var store på at dette var "mirakelmedisinen". Forstår at Armour er noe annet. Jeg får spørre legen. Har vært der x antall ganger siden jeg fikk tigget meg til en blodprøve. Det var homøopat som sa til meg at jeg måtte komme meg til lege og få Thyroxin. Legen kikket skrått på meg og sa at jeg såg ikke ut som en som hadde lavt stoffskifte. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle se ut?? Samme homøpat sa at jeg hadde vært hos henne i 1998 og at hun allerede da hadde notert lavt stoffskifte. Det husker jeg ikke, men jeg har ikke hatt særlige plager - annet enn denne "merkelige" vektøkningen. Pluss litt diffuse rariteter. Derfor jeg valgte homøopat først. Vanskelig å forklare til legen at man er stiv i ansiktet, at ordene stokker seg når jeg prater, at jeg sliter med å treffe riktig tast på tastatur+++

Men hvis jeg virkelig har gått så lenge uten medisin, hva er utsiktene da? Jeg klappet fullstendig sammen når jeg begynte på Levaxinen og hodet og hjernefunkson er ikke som de en gang var.

Var til ultralyd av skjoldbrukskjertel og fikk beskjed at den er "død". Han sa virkelig det legen! TSH er 0,01. T3 har gått fra 6,9 til 3,9 på 2 mndr. Betyr det at jeg ikke trenger Liothyronin? Eller Armour? Har lurt litt på det når jeg har vært inne på forumet og lest. T4 var da henholdsvis 22 og 13 som jeg skrev først. Jeg er så forvirret.

Dette forumet er bare FANTASTISK og dere er alle SÅ FLINKE til å gi råd!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    63
    Meldinger
    1,971

Standard

Til Merete!

Jeg håper da inderlig det! Er det kugalskap som er faren?? Hjeeelp!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    62
    Meldinger
    802

Standard

Siden du fikk disse kjertelpulvrene av en alternativterapeut av et eller annet slag (var det homeopaten du fikk dem av?) vil jeg tro at det er det Drs. Shames kaller 'Natural glandulars' i boken sin. (Som du skjønner har jeg bare lest om dette...) ;)

Det beskrives i hvert fall der som tabletter eller kapsler med frysetørrede og rensete dyrekjertler, hvor hormonene er fjernet. Det er altså ingen aktive hormoner i disse preparatene (i det minste ikke mer enn det er koffein i 'koffeinfri' kaffe).

(Boken heter forøvrig 'Thyroid Power' - se binyreinformasjonstråden min for full referanse.)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    63
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg fikk "klippet håret" hos noen "terapeuter" utdannnet hos homøopat Grete Wauer Eriksen. Du finner henne på nettet. Prøven ble sendt til et laboratorium i USA som heter Trace Elements, dr Watts. Hva dette er vet jeg faktisk lite om, bare det som jeg skrev i innlegget over. GW Eriksen hevder i en mail at om jeg ikke har gått på Levaxin så altfor lenge så kan dette få igang egenproduksjon av hormoner??? Jeg aner ikke. Skal gjennomføre opplegget, og så ta en retest. Har tatt bare i 1 mnd ennå og har ikke merket noe. Kanskje at vekta har stabilisert seg noe.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Yvette, kan det være slik at legen din senket dosen levaxin når TSH ble lav, uten å ta hensyn til dine symptomer?

Kanskje du trenger litt liothyronin (som er T3) i tillegg, det trenger noen for å få tenke, for di ft3 er lev hos noen med hypothyreose.

Hos meg er TSH 1,9 når jeg tar 75µg levaxin, og FT4 og FT3 er i nedre halvdel, og jeg mister håret og har mange symptomer. Men jeg kan tenke fordi ft3 ikke er så lav.
    Hvis jeg tar 100 µg så blir TSH 0,3 og ft3 blir veldig lav og jeg kan ikke tenke. Mister ting og glemmer alt.
    For å få både ft4 og ft3 på midtpunktet eller såvidt over, må jeg ta litt mer enn 125µg levaxin og jeg trenger 10µg liothyronin, da har jeg ikke håravfall og forstoppelse og jeg mister ikke ting i gulvet hele tiden. Da er min TSH på 0,02.

Du må lage et skjema på et ark, eller i XL, og skrive ned doser og TSH og FT4 og FT3 og hvordan du har det.

Det vanligste er å måtte ha FT4 og FT3 i øre halvdel av referanseområdet. Hos noen er da TSH på 0,02 eller noe sånt.

Ikke alle får en TSH på 0,5-1,5 som er opplest og vedtatt best. Noen få lavere. OG det er hvert år noen på forumene som har en TSH på 3 og ft4 over referanseområdet, og jommen tvinger legene dem til å ta mer thyroxin for å få ned TSH til 1 og de blir bare dårlige. (de har thryeoideahormonresistens og ligger normalt på en TSH på 3-noe)

nora

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    45

Standard

Bet meg merke i denne setningen :"Mister ting og glemmer alt."
    og tenkte " så det er altså et symptom det også!".
    Jeg har merket at jeg er blitt så slepphendt etter at jeg fikk diagnosen, akkurat som om jeg ikke har krefter nok til å holde ting. Har jo knust mer på disse mnd enn jeg har gjort i hele mitt liv
    Syltetøyglass o.l. er plutselig blitt så vanskelige å skru opp også.
    Her får en virkelig en forsmak på hvordan det er å bli gammel...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    62
    Meldinger
    802

Standard

Hehe... Ja, jeg føler meg ofte på samme nivå som treåringen min når det gjelder det med å glippe og miste ting... Har liksom ikke så høy troverdighet når jeg ber ham om å være forsiktig så han ikke mister vannglasset sitt!

Og de evindelige syltetøylokkene, ja. Har gått helt over til de 'squeezy' plastflaskene, jeg. ;)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    63
    Meldinger
    1,971

Standard

Til Kris:

Jeg sendte mail til homøopaten for å spørre om tablettene med binyrepulver og hypofysepulver inneholdt aktive hormoner. Jeg fikk da til svar at det er det IKKE, men kun ekstrakter som skal stimulere til egenproduksjon. Hun sier også at jeg mest sannsynlig vil få i gang egenproduksjon igjen når jeg får korrigert kobberet mitt. Dette er en antagonist til kalium, skriver hun, som er det viktigste mineralet for at skjoldbruskkjertelen skal kunne funger. Må ha mer kalium mao.

Mulig hun har rett. Jeg har en altfor høy søyle med kopper på diagrammet jeg fikk tilsendt. Hun skriver også at det er viktig at det er riktig forhold mellom kalsium og kalium. For mye kalsium i forhold til kalium er ugunstig.

Noen andre der ute som vet noe om dette?

Side 1 av 28 12345678910111213141516171819202122232425262728 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 57
    Siste melding: 14-06-15, 14:49
  2. Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
    Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 56
    Siste melding: 03-07-10, 15:08
  3. UTEN DUSJ
    Av cathrin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 23-03-07, 22:37
  4. Hva betyr det å ha blokkerende antistoff? (hypothyreose)
    Av maximus i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 9
    Siste melding: 12-03-07, 20:24
  5. brun uten sol
    Av Feiga i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-05-05, 19:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn