Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    65
    Meldinger
    64

Standard Sv: Hoven i ansiktet

Hei igjen!

For meg er det ikke aktuelt med en utredning på Heggeli, selv om det sikkert hadde vært fint og flott. Jeg har vært hos en del merkelige (for å være snill) endokriologer i løpet av en 10-års periode. MEN jeg lurer nå på: finnes det en vettug endo i Oslo som kan være villig til å se på Erfa som en mulighet hvis ikke Levaxin virker optmalt? Vet ikke om jeg har råd til Erfa, men ønsker en ny endo uansett....

Det virker ikke som det er noe særlig utbredt problem med hovent ansikt og stive muskler (også i ansikt) her på forumet....

JosieS

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    "Endokrinologen tar ikke noe hensyn til dette - blir behandlet med en mild overbærenhet" - Slike leger bude vært sperret inne! Tenk å bli behandlet slik! Det er grusomt...!!
    Slike endokrinologer burde først få sin thyroidea fjernet, så bli sperret inne uten medisin................ eller jo, kanskje en svak dose Levaxin til de ba på sine knær (som er blitt stive i leddene) om å få en BEDRE medisin som hjelper mot deres tåkelagte hjerner og oppsvulmede hud og såre muskler og stive ledd og ..... !!

Jeg begriper ikke hvorfor endokrinolog UTEN fnugg av peiling på stoffskiftet skal veilede de stoffskiftesyke !! Det er som å be en blind føre den blinde

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    65
    Meldinger
    64

Fremdeles hoven i ansiktet

Ja, nå har jeg vært hos øre/nese/hals – enda en lege – for å sjekke om hovenheten kan komme av allergi. Reagerte veldig på pollen, ikke akkurat sesong for det....

For øvrig synes han ikke at jeg var noe hoven (har hørt det en del ganger). Jammen, jeg har hovne lepper, klager jeg. Da flirer han og sier at det er mange som ønsker at de hadde det. Slippe utgifter til Botox – jaggu er jeg glad for det!! Synes det var morsomt der og da, men ikke i ettertid. GÅR det an å bli tatt på alvor eller....?

Siden min FT4 har gått ned, er den voldsomme angsten borte, men depresjonen er der og lurker (den er til å leve med, hvertfall) og muskelplager/uro/stress er høyst tilstedeværende.

To spørsmål (igjen):

Er det noen som kjenner til en endo i Oslo som kan anbefales, jeg har fått nok av Aker!?

Finnes det noen mulighet for egenandelsfritak hos fysio (har vært til behandling noen få ganger men måtte slutte pga dårlig økonomi) for oss med stoffskifteproblematikk/muskelplager? Ble også verre etter fjerning av kjertel.

Hei fra meg

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
    Da flirer han og sier at det er mange som ønsker at de hadde det. Slippe utgifter til Botox – jaggu er jeg glad for det!! Synes det var morsomt der og da, men ikke i ettertid. GÅR det an å bli tatt på alvor eller....?
    manden må jo være idiot! Eller bare ualmindeligt utiltalende

Klogt at finde en anden. Og hvor er det uretfærdigt at ens muligheder i de her anliggender skal komme an på økonomi. Jeg håber, du finder en rigtig god en!

Nielsigne

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
    Fremdeles hoven i ansiktet
    Hei JosieS

jeg har vært mye plaget med hovent ansikt. Både da jeg var hypo og brukte levaxin, men også mens jeg brukte Erfa (har nettopp sluttet med stoffskiftehormoner). Det siste året har jeg vært overdosert på Erfa, og det gav meg helt klart hovent ansikt. (overdosering kan gi ødemer, det er ikke så uvanlig, tror jeg). Kanskje kroppen din ikke har justert seg helt ned etter at du har vært overdosert på levaxin såpass lenge? Det kan helt sikkert ha mange årsaker, men overdosering kan altså gi deg hovent fjes. Min hovenhet bar preg av at jeg var pløsete i ansiktet, og da hele fjeset.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    65
    Meldinger
    64

Takk for innspill

Jeg har hatt dette fjeset i flere år, kan ikke tilskrives overdosering i år. Er skikkelig slapp i leppa, merkelig Grunnen til hovne øyne er oftalmopatien, sies det. Og det kan jo være....
    Ikke særlig gode nyheter at også Erfa gir hovenhet!

Min frustrasjon er at jeg vet da pokker hvem jeg skal henvende meg til for å få skikkelig hjelp, uten mild overbærenhet og ”humoristiske” kommentarer. (Endo’en må gjerne ha humor, for all del, er manko på det rundt omkring).

Og så er det muskelsmertene, da

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Ikke særlig gode nyheter at også Erfa gir hovenhet!
    Jeg tror ikke dette er en vanlig reaksjon på Erfa. Men som Rufus skrev, hun var overdosert. Håper du får hjelp
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Det kan helt sikkert ha mange årsaker, men overdosering kan altså gi deg hovent fjes. Min hovenhet bar preg av at jeg var pløsete i ansiktet, og da hele fjeset.

Hei Rufus

Vil man ikke merke at man er overdosert på Erfa ? Denne uka økte jeg min dose til 210 mg/dgl, men hvordan vet jeg at jeg har fått nok ??
    Ellers er det er nytt for meg at man kan få ødem av naturlig Thyroid....

Ødem er vanligvis assosiert med salt oppbevaring, noe som fører til at kroppen til å beholde vann for å kompensere for det overskytende salt, noe som resulterer i hevelse i den interstitielle områder av kroppen, fordi vannet blir holdt i kroppen, snarere enn å være uttrykt i urinen. Folk kan utvikle mild ødemer i varmt vær, i arbeidsforhold hvor de trenger å stå hele dagen, og i svangerskapet, og ødem kan også være en konsekvens av en medisinsk tilstand.
    lever, hjerte, og nyresykdom kan alle føre til ødem, og hvis tilstanden utvikler seg, kan pitting ødem dukke. Pitting ødem henger også sammen med pretibial myxedema, et symptom assosiert med hypertyreose, og med lymphedema.
    -lig hilsen Elbeth

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Hei Rufus

Vil man ikke merke at man er overdosert på Erfa ? Denne uka økte jeg min dose til 210 mg/dgl, men hvordan vet jeg at jeg har fått nok ??
    Ellers er det er nytt for meg at man kan få ødem av naturlig Thyroid....
    Hei

Det å merke om man er under- eller overdosert har vært veldig vanskelig for meg. Har rotet og tullet litt med doseringen fordi jeg har misforstått symptomene. Mange av symptomene har vært like. Så en må nok lære kroppen sin litt å kjenne.. For meg har overdoseringssymptomer vært varmefølelse, merkbar puls, tynn og skrukkete hud på fingertuppene, muskelsvakhet. Andre typiske tegn på overdosering som f.eks urofølelse osv har jeg aldri kjent. Fikk en liste med tegn på overdosering av stoffskiftehormoner fra legen. Bare noen få passet på meg:

Våkne for tidlig på morgenen
    Bevege seg og reagere for fort
    Snakke og tenke for fort
    Hjertebank
    Skjelvende fingre
    Vekttap selv m økt matinntak
    Uttalt sult og tørste
    Økt svette- og varmeproduksjon
    Unormal nervøsitet (indre uro/skjelving)
    Aggresivitet/angst
    Dårlig søvn
    Muskelsvakhet

Mht ødemer og stoffskiftehormoner mener jeg at man kan få ødemer i forbindelse med å være på feil dose. Da tror jeg ikke det spiller noen rolle om du bruker levaxin eller thyroid. Jeg har også hatt ødemer i forbindelse med at jeg har hatt for lavt aldosteron. Lavt aldosteron gir enkelte symptomer som kan ligne på overdosering, så det har vært litt forvirrende.

Det er nok lurt å ikke endre dosen sin for fort. En må la kroppen få tid til å justere seg for hver doseendring. Opplever at dette tar tid.

(Admin. får flytte innlegget om det er en avsporing )

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Og noen av disse overdosesymptomene kan vel også forekomme om du for eksempel bruker for mye hydrokortison? Jeg synes ofte det er vanskelig å vite om det er thyroid som ligger feil, opp eller ned, eller kortison. Jeg har da endret dosen på en av dem om gangen, for å forsøke å få en føling med hvor feilen ligger...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Rødmusset farge i ansiktet
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 13
    Siste melding: 23-02-15, 21:58
  2. Hoven i halsen....
    Av Nettverk i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuter
    Svar: 77
    Siste melding: 28-03-08, 14:12
  3. stiv i ansiktet
    Av pling i forumet Lavt stoffskifte