Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Thumbs down Klynkere med lavt stoffskifte!

Er lavt stofskifte patienter nogle forbandede klynkere?

Til at begynde med søgte jeg efter et norsk synonym af det danske ord "klynker", "at klynke". Afledninger: "klynk", "klynken", "klynkeri". Fra oldnordisk "kløkkva" der beskriver "blød, sart". I overført betydning: udtrykke utilfredshed, beklage sig, pive, jamre (nedsættende). Så viser det sig, at man kan også "klynke" på norsk.... Endda vinder norsk over dansk i antallet af "klynke-synonymer": "akke, anke, besvære seg, bære seg, gråte, jamre, jøye seg, kikke, klage, kny, kvinke, mukke, oie seg, okke seg, skrike, stønne, sukke, sutre, syte, tute, vånde seg, ynke".

Alle disse betegnelser blev jeg selv beæret med af mine læger gennem mere end 25 år min sygdom varede inden jeg, i 2006 har truffet beslutningen om at kaste både lægerne og Eltroxin på porten, og gå over til Thyroid USP, brand: Westhroid. Efterfølgende par år eller tre var rollerne byttet om, og det var mine læger, der "klynkede" om, hvor synd det var for mig, at jeg valgte sige farvel til dem og deres medicin. Så forstummede det efterhånden og jeg lever i dag i bedste velgående, hvor jeg ellers var dømt til at hensygne i fysisk, kognitivt og mentalt forfald der tog fart når overgangsalderen tog fart.

Der er dog ikke så mange, der er så fandenivoldske.... Det store flertal af klynkende ofre for hypothyreose og ofre for deres læger, hvis begreb om behandling af hypothyreose kan ligge på et meget lille sted. Til alle disse "klynkere" har Jim Lowrance skrevet en lille artikel om den tid, han selv var en klynker i sine lægers øjne, i håb om at (tror jeg), at det vil bringe andre "klynkere" med hypothyreose ud af deres opfattelse af at være isolerede, alene og.... klynkende.

Personligt har jeg en modsat opfattelse: det er lægerne der klynker over at skulle leve op til de krav der følger med jobbet som læge. Det bevises bl.a. af undersøgelse gennemført af American Autoimmune Related Diseases Association, Inc. (AARDA) i 1996. Iflg. den skal der i gennemsnit 5 eller 6 læger i en periode på 6 år, før det lykkes patienterne at få stillet en diagnose. 60% af patienter med autoimmun sygdom bliver forinden betegnet af deres læger som "chronic complainers" ("kroniske klynkere").

Jeg mener at betegnelsen "chronic complainers" tåler at blive vendt 180 grader og rettet mod den lægestand der klynker over deres patienter. Ikke omvendt.

Patienterne er jo både syge og forpinte.

Hvad mon er lægestandens undskyldning?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Er lavt stofskifte patienter nogle forbandede klynkere?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Til alle disse "klynkere" har Jim Lowrance skrevet en lille artikel om den tid, han selv var en klynker i sine lægers øjne, i håb om at (tror jeg), at det vil bringe andre "klynkere" med hypothyreose ud af deres opfattelse af at være isolerede, at være alene og.... at være klynkende.

Er patienter med lavt stofskifte "klynkere" ?

Af James M. Lowrance

Du læser titlen på denne artikel og spørger dig selv, hvad i alverden handler den om? Min hensigt med denne artikel er at skabe opmærksomhed om thyreoideasygdom og dennes symptomer, der kan være meget alvorlige, og uanset hvem de rammer, kan de for alvor ændre et menneskes liv ved at øve en nedbrydende indflydelse på deres liv og livskvalitet. Det gælder selv de stærkeste af mennesker derude, der udvikler sygdom i skjoldbruskkirtlen.

Gennem årene har jeg korresponderet med andre hypothyreose-patienter på fora og via e-mail, plus et par jeg har været i telefonkontakt med, eller nogle jeg kender personligt. Blandt dem, er der pårørende, der fortæller, at nogle af deres venner eller kære er ved at udvikle sig til "klynkere". I mange tilfælde har sådanne hensynsløse og medfølelsesløse bemærkninger været direkte ødelæggende for "klynkeren", der knap nok overlever med sin sygdom fra dag til dag. Jeg har læst vidnesbyrd fra patienter, hvis ægteskaber var smuldret på grund af frustration over en ægtefælle, der troede deres syg mand eller kone blot har været overfokuseret på deres sygdom, eller under mistanke om at spille på den raske ægtefælles sympati og forsøg på at score opmærksomhed.

Hvis mennesker der repræsenterer det synspunkt, at hypothyreose-patienter overreagerer på deres symptomer, kunne træde ind i den syges sko bare for én dag, ville de få syn for sagn, og forhåbentlig også en helt anden forståelse af de syge og deres sygdom.

Med mig selv som et eksempel på håndteringen af den tidlige fase af min thyreoideasygdom, kan jeg fortælle at jeg var aldrig en, der gav efter for sygdommens tidlige manifestationer, eller tilladt mine symptomer at hindre mig i noget, herunder i at gå på arbejde. Jeg kan huske, at mens jeg havde alvorlige influenzasymptomer, bronchitis og andre symptomer, drog jeg alligevel på arbejde, selv når jeg troede jeg var ramt lungebetændelse. Jeg opsøgte en læge sandsynligvis mindre end en gang hvert femte år og skulle være synligt medtaget, før det lykkedes min kone at få mig til lægen.

Jeg er en temmelig stor fyr, 183 cm høj og vejer ca. 102 kg. Jeg har altid været stærk, elsker friluftslivet og udendørs sport, så udbruddet af sygdommen i skjoldbruskkirtlen ramte mig meget hårdt. Jeg har, dybest set bukket under for symptomerne for en tid. Jeg kan huske efter at have gennemgået en meget stressende periode, udviklede jeg symptomer svingende mellem hypo og hyper. Jeg har oplevet en utrolig svær træthed og udmattelse, på skift med ekstreme anfald af angst, med voldsomme svedeture og midlertidigt, hurtigt vægttab. Jeg har mistet min evne til at koncentrere mig og fuldstændig har jeg mistet min appetit i flere uger ad gangen. Selv alt dette fik mig ikke til at opsøge en læge.

Frygten for det ukendte, hvad der skete med mig skubbede mig ned i en alvorlig tilstand af angst og depression, og det er først i denne fase, at jeg endelig gik til læge. Lægen har straks fejl-diagnosticerede mig med følelsesmæssige problemer og jeg var nødt til, selv at forlange en blod-test, før den korrekte diagnose blev stillet. Selv i behandling, kan jeg til tider fortsat opleve perioder med milde til moderate symptomer på min sygdom, sjældent oplever jeg også svære symptomer.

Jeg er heldig at have en støttende og medfølende familie, der har støttet mig fra begyndelsen. Jeg ville virkelig ønske, at alle thyreoidea-patienter havde samme fordel, men desværre ved jeg, at det er langt fra alle, der har den.

Jeg kender andre stærke mennesker, som er blevet hårdt ramt af sygdom i skjoldbruskkirtlen, herunder en mand jeg er i telefonisk kontakt med, som også har hypothyreose forårsaget af Hashimoto's thyreoiditis. Han var tidligere racerkører og har fortalt mig ofte, at han sjældent har oplevet frygt på banen eller på anden måde. Det ændrede sig, da han oplevede udbrud af Hashimoto's og at han har til tider været igennem alvorlige kampe med de symptomer, sygdommen har påført ham. Berømte atleter har oplevet sygdom i skjoldbruskkirtlen og har været igennem ekstremt svære tider, indtil de blev korrekt diagnosticeret og behandlet. Dette inkluderer navne som Carl Lewis, 10 gange olympisk guldvinder i atletik, og Gail Devers, en olympisk sprinter, der også vandt en guldmedalje i sin sport.

Hvis du har en ægtefælle, kæreste, ven eller kollega, der er ramt af sygdom i skjoldbruskkirtlen - appellerer jeg til dig om at være tålmodig, have forståelse for, og medfølelse med dem i dit liv, der er ramt af hypothyreose. Det kan i høj grad medvirke til at hjælpe dem med at drage større fordel af behandling, og med at håndtere denne sygdom, der i høj grad påvirker deres liv.

Er du en klynker? Jeg er, i hvert fald IKKE.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Er lavt stofskifte patienter nogle forbandede klynkere?

Kom lige i tanker om et stærkt billede jeg har liggende - klynkeren Gay, 35 år gammel, med Hashimoto's...

Til venstre: sund og rask
    Til højre: få måneder efter diagnosen Hashimoto's

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Patienterne er jo både syge og forpinte.

Hvad mon er lægestandens undskyldning?

Lignende tråder

1. Klynkere med lavt stoffskifte!
    Av Anisa i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 09-07-11, 14:03
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn