Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Dr. Durrant-Peatfield om T0, T1 og T2 hormoner

Forleden havde en af vennerne en længere samtale med sin læge om fordele og ulemper ved organisk stofskiftemedicin som Armour Thyroid, Erfa Thyroid osv. Vennen spurgte lægen om det ikke er en fordel, at Thyroid-medicinen indeholder alle de T-hormoner skjoldbruskkirtlen producerer i sammenligning med syntetisk T4-medicin, der jo i sagens natur kun indeholder den ene af 4 samt ikke indeholder calcitonin.

Lægen svarede, at hormonerne T1 og T2 er ikke selvstændige hormoner, men kun forløbere alene for T4 og at de udelukkende findes i skjoldbruskkirtlen. T2 og T1 "arbejder" ikke andre steder i kroppen, og kommer aldrig ud af kirtlen og i blodet iflg. lægen (en velanset dansk endokrinolog ). Han tilføjede, at kroppen har ikke brug for "eget" T1 og T2 når man er i behandling med syntetisk thyroxin T4.

Lægen tilføjede også at halvdelen af det samlede T1 og T2 omdannes til T3 og T4, mens den anden halvdel omdannes til Reverse Triiodothyronin (rT3) som kroppen har ikke brug for og derfor nedbrydes rT3 og skilles ud af kroppen. Han tilføjede, at han ikke tror, at der findes noget T1 og T2 i organisk Thyroid-medicin, og det vidste han "bare" fordi han har "hørt" det.

Det sidste er denne endokrinolog ikke ene om. Hele den samlede bestand af medlemmer af Britisk Thyroid Association (tror jeg den hedder) - mener det samme, hvorfor behandling med syntetisk T4 alone er mere end rigeligt (ironi anvendt).

Det korte af det lange er, at allerede mindre end halvvejs i samtalen med vennen har jeg taget mig til hovedet, og desværre, var jeg nødt til at blive ved med det.... særlig da også calcitonin fik et hårdt medfart fra endokrinologen, der påstod i fulde alvor at calcitonin betyder ikke noget særligt og at kroppen sagtens kan undvære det, hvis patienten skulle få sine biskjoldbruskkirtler beskadiget under operationen eller - af en autoimmun sygdom. Biskjoldbruskkirtler? Ja, fordi calcitonin produceres i biskjoldbruskkirtler, ikke i selve skjoldbruskkirtlen, sagde han. Lægen fortsatte med at sige, at der ikke foregår nogen form for (om)dannelse af thyreoideahormoner i tarmsystemet, hvorfor kosten havde her ikke nogen betydning, bortset fra "selvfølgelig", at det er altid bedre og behageligere at have en god fordøjelse. Men ellers havde det ikke noget at sige....

Jeg ved ikke hvad jeg kan sige, andet end at mage til bullshit har jeg ikke hørt længe. På den anden side - forstår jeg nu meget bedre, lægernes ringe lyst til at udskrive Thyroid-mediciner til deres patienter fordi med den (manglende) viden de har om den elementære "hormon-anatomi" i skjoldbruskkirtlen (som beskrevet her øverst) er de simpelt hen ikke klar over betydningen af de øvrige hormoner og calcitonin. Hvordan kan de undgå at vide "nok" om "skjoldbruskkirtel-hormon-fabrikken" samtidigt med at de er autoriserede endokrinologer... er mig en gåde. Og dog... bare gå over til Idiotforklaringer-tråden og så kan vi tage os til hovederne sammen.

Med den slags læger er selvbehandling klart at foretrække - er min mening. Som selvbehandlende følger jeg nøje feedback fra kroppen og tilpasser medicineringen derefter. Hos en læge eller speciallæge er det ikke feedback fra min egen krop, men kun blodprøve-tal som bestemmer hvad behandling skal være (eller værre - ikke skal behandles). Set i dette lys - for mit eget vedkommende - mener jeg, at min selvbehandling kan ikke skade mig, og da slet ikke i forhold til hvad lægebehandlingen kan påføre mig af skader på helbredet, når behandlingen styres af læger/endokrinologer uden basal viden om de hormoner, de forventes at vide alt om... Det er så min mening.

Den engelske thyroid-læge, dr. Barry Durrant-Peatfield har taget til genmæle, gudskelov....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Dr. Durrant-Peatfield om T0, T1 og T2 hormoner

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Den engelske thyroid-læge, dr. Barry Durrant-Peatfield har taget til genmæle, gudskelov....
    Følgende er et resumè af diskussionen mellem medlemmerne af About.com Thyroid UK Forum og Dr. Barry Durrant-Peatfield om påstanden om, hvorvidt Thyroid USP lægemidlerne indeholder thyreoideahormoner T1, T2 og calcitonin. Frit efter kilden.

Dr. Barry Durrant-Peatfield:

Inde i skjoldbruskkirtlen findes et struktur opbygget af et kompleks protein kaldet thyroglobulin. Inden for denne struktur (matrix), under påvirkning af TSH, tilstedeværelsen af enzymet ​​thyreoidea peroxidase (TPO) og brintoverilte (H2O2) kobles sammen aminosyrerne diiodotyrosine (DIT) og monoiodotyrosine (MIT) med jodatomer og danner dermed monoiodothyronine (T1) og diiodothyronine (T2).

T0 tæller ikke med som et thyreoideahormon da det (T0) ikke indeholder jodatom(er). Hvorimod bindinger med jod-atom(er) - antallet og placeringen afgør hvilket hormon dannes i processen. Monoiodothyronine (T1) har en ring med et jod-atom på, mens den anden ring er tom. Diiodothyronine (T2) har et jod-atom på hver ring. Triiodothyronin (T3) har to jod-atomer på en ring og et jod-atom på den anden ring. Hvis jod-atomerne er placeret omvendt, dvs. et jod-atom på det første ring og to jod-atomer på den anden ring - da er det dannet Reverse Triiodothyronin (rT3). Hormonet med to jod-atomer på hver ring er Tetraiodothyronine (T4), der frigivet til blodet og kroppens celler - under påvirkning af et af ​​de tre deiodinase-enzymer omdannes til det aktive Triiodothyronin (T3) der anvendes i alle kroppens iltforbrugende væv. Ved et andet af de tre deiodinase-enzymer medfører dannelsen af Reverse Triiodothyronin (rT3) (hvis funktion i kroppen er at hæmme energiomsætningen, når "spare-modus" er nødvendig for at beskytte kroppens energidepoter pga. f.eks. sult, langvarig stress m.v./red.).

Så påstanden om, at skjoldbruskkirtlen ikke producerer T2 eller T1 er forkert. Disse hormoner udgør en del af opbygningsfase (for T4), så Armour Thyroid (og andre Thyroid-mediciner) er nødt til at indeholde dem. T1 og T2 forekommer i vævene igen som T4, deiodiniserede til enten T3 eller rT3 og derefter igen som T2 og T1, denne gang til genanvendelse i leveren, hvor de opbrydes til til jod og aminosyren tyrosin. I denne forbindelse har Forest Farmaceuticals der fremstiller Armour Thyroid meddelt, at der sandsynligvis vil være små mængder af T1 og T2 i Armour Thyroid (og andre Thyroid-brands/red.), men fordi disse to hormoner hidtil (dengang, nu er der forskning som bekræfter at T1 og T2 ser ud til at spille en selvstændig rolle som thyreoideahormoner i kroppens metabolisme/red.) ikke har været anset for at have tilstrækkelig betydning, at der ikke kræves en angivelse af mængderne i Thyroid USP.

Selv om det teoretisk er muligt, er der mig bekendt ikke identificeret "andre former" af T2. I min bok bemærkes der dog, at T2 faktisk menes at have andre anvendelser i kroppen, f.eks. i hjernen og i fedtvæv. Både T4 og T3 brudt ned under omdannelserne i vævene. T4 har en halveringstid på måske 21 dage og T3 halveres allerede efter cirka 8 timer, så de alle forsvinder til sidst.

For at opsummere: skjoldbruskkirtlen producerer T1 og T2 som part i "built-up" proces. De kan dog også dukke op igen som en del af genvindingsprocessen. Jeg kan også bekræfte, at calcitonin dannes i skjoldbruskkirtlen (samt i spormængder andre steder i kroppen). Armour Thyroid (og andre Thyroid-brands/red.) indeholde T1, T2, T3 og T4. T2 har tillige andre funktioner i kroppen, hvorfor deres tilstedeværelse i Armour Thyroid (og andre Thyroid-brands/red.) kan meget vel have en klinisk fordel for patienterne. Jeg er også enig i (med opponenterne/red.) , at denne sag ikke er et spørgsmål om tro, men handler om kendsgerninger.

Referencer:
    Durrant-Peatfield Barry, The Great Thyroid Scandal og gode til at overleve det, pp 24-26, Barons Ned Publishing, 2003
    Griffin James & Ojeda Sergio R, Tekst Book of Endokrine Fysiologi, pp 303-306,
    Oxford University Press, 2000.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Dr. Durrant-Peatfield om T0, T1 og T2 hormoner

Syntese og udsondring af thyreoideahormoner i skjoldbruskkirtlens hormonproducerende follikler

Det lyserøde øverst er blod.

Det lyseblå er den hormonproducerende follikel i skjoldbruskkirtlen.

Trin 1 til 5

1. (se den mørke prik med tallet i) jod-atomet hentes til folliklen fra blodet.

2. Thyroglobulin frigives til det semi-flydende materiale (colloid) der dækker thyreoidea-follikler i skjoldbruskkirtlen.

3. Thyroglobulin jodiseres og bindes.

4. Optagelse af den jodiserede thyroglobulin i folliklen ved endocytose.

5. Udsondring (sekretion) af de "færdige" thyreoideahormoner til blodet ved exocytose

Forklaring af forkortelser:

DIT = diiodothyronin (T2)
    MIT = monoiodothyronin (T1)
    T3 = triiodothyronin
    T4 = thyroxin
    TG = thyroglobulin

Lignende tråder

1. Veldig god artikkel av dr. Barry Turrant-Peatfield
    Av anitab i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 31-12-13, 13:32
  2. Dr. Durrant-Peatfield om T0, T1 og T2 hormoner
    Av Anisa i forumet Thyreoidea-hormoner
    Svar: 2
    Siste melding: 11-04-11, 13:55
  3. Hormoner
    Av Vigdis i forumet Andre hormoner
    Svar: 0
    Siste melding: 22-02-10, 09:03
  4. Vært hos Dr. Peatfield. Jeg skal bli bra!
    Av anitab i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 55
    Siste melding: 19-06-08, 13:03
  5. Andre hormoner!
    Av Maia i forumet Andre hormoner
    Svar: 1
    Siste melding: 12-02-07, 20:41

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder