Det har i noen dager vært en debatt i avisene om ME, uførhet og The Lightening process. EGIL FORS - overlege, LIVE LANDMARK - Coach og kursinstruktør har sammen skrevet artikkelen med navnet "Frivillig eller ufrivillig ufør"

Introen på artikkelen er sterk
Lisa er en ressurssterk, velutdannet kvinne, der kroppen sviktet uten åpenbar grunn. Etter en lengre sykemeldingsperiode endte hun som ufør. Lisa hadde en mulighet, der hun kunne påvirke egen helse, men hun så det ikke selv. Hvem hadde ansvar for å informere henne om dette?
Lenger nede
Den største gruppen blant dagens 300000 uføre, kommer inn under betegnelsen selvrapporterte diffuse symptomer. Ifølge Nav er seks av ti uføre kvinner. De er høyt representert med disse utfordrende tilstandene. Symptombildene er komplekse, og kalles nå gjerne for sammensatte symptomlidelser. Vanlige diagnoser vil kunne være fibromyalgi, irritabel tarm, ME, whiplash, post commotio syndrom, utbrenthet, depresjon og angst.
De glemte visst stoffskiftet.

Grunnen til at jeg synes denne kronikken er noe av det mest ubehagelige jeg har lest på lenge er blant annet at Live Landmark, som forsørger seg på den tvilsomme The Lightning Process, skriver denne artikkelen sammen med en lege. Og da burde jo The Lightning Process være bra, når hun skriver sammen med en lege? Det er lett å tenke slik.

Og The Lightning Process er skummel. Hva sier den? Jo, at du kan ta deg sammen. At det er din skyld at du er syk. Du er altså "frivillig" ufør. Hvis du vil bli frisk, kom på et kurs og bruk 15 000 kr.

Les mer om The Lightning Process her og her i et kritisk lys.

"Jeg vil også jobbe!" skriver ANNA TOSTRUP WORSLEY- Profesjonell pasient

Hun skriver blant annet
er det sant som Landmark og Fors antyder at vi ved å endre vår innstilling (og gjerne gå på et mestringskurs til 15.000 kroner) kan «tenke oss friske» eller velge å ikke bli uføre?
Dette er en viktig debatt, som ikke bare gjelder ME-syke. Det handler om hvordan samfunnet ser på de syke. At du som syk har rett til et verdig liv, til et livsopphold uten å være fattig. At du har rett til å bli sett på som et fullverdig menneske, uten mistekeliggjøring. Disse ordene er jo kjent fra før, denne mistenkeliggjøringen av de som ikke klarer å stå i en jobb fordi helsa svikter. Vi har hørt det før, fra Kristin Clemet, fra regjeringer som kommer og går. Anbefalt lesning disse artikelene!

Worsley har også en flott blogg, mener jeg leste at hun var en av flere som får støtte fra Fritt Ord for å blogge.