Side 2 av 6 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 51
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Fluor i plastfyldninger og andet dentalt materiale....

Har lest denne tråd med stor interesse, men kan ikke finne noe om hvilket produkt til tannfylling som er trygt uten fluorlekkasje. Noen som vet?
    Finner heller ingen "fluorfri" tannlege i Østlandsområdet eller Norge forøvrig.

Har ikke vært til tannlege på nær 10 år - har heldigvis ikke hatt behov for det, men de få fyllingene jag har med porselensmateriele er sikkert av fluorlekkasjemateriale siden de er så gamle så det er jo på tide å få gjort noe med det. Har også en mikrofylling av amalgan - ugg - laget av skoletannlegen på 70-tallet.

Reiser forøvrig heller utenlands for å få jobben gjort enn å ikke være sikker her hjemme.

Takknemlig for svar over både tannlege/klinikk og materiale som trygt kan benyttes.

H:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Fluor i plastfyldninger og andet dentalt materiale....

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Har lest denne tråd med stor interesse, men kan ikke finne noe om hvilket produkt til tannfylling som er trygt uten fluorlekkasje. Noen som vet?
    Finner heller ingen "fluorfri" tannlege i Østlandsområdet eller Norge forøvrig
    Hvad med at kontakte Forbundet Tenner og Helse og høre om de kan hjælpe? De har i hvert fald nogle fluor-artikler på deres hjemmeside, så der er chance, at de kender til fluorfrie tandlæger i Norge? Hvis ikke, er det måske på tide at de gør noget. Navnet Forbundet Tenner og Helse forpligter, mener jeg.

Min egen tandlæge hedder Vithus Torke Hartz. Mere om klinikken på Vithushartz.dk. Jeg vil ringe til ham efter ferien og spørge om, hvad er det for dentalmaterialer han bruger i behandlingen. Lige nu ved jeg kun at de er produceret i Schweiz.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvad med at kontakte Forbundet Tenner og Helse og høre om de kan hjælpe? De har i hvert fald nogle fluor-artikler på deres hjemmeside, så der er chance, at de kender til fluorfrie tandlæger i Norge? Hvis ikke, er det måske på tide at de gør noget. Navnet Forbundet Tenner og Helse forpligter, mener jeg.

Min egen tandlæge hedder Vithus Torke Hartz. Mere om klinikken på Vithushartz.dk. Jeg vil ringe til ham efter ferien og spørge om, hvad er det for dentalmaterialer han bruger i behandlingen. Lige nu ved jeg kun at de er produceret i Schweiz.
    Kontakter dem straks over ferien - så at det lå mye av advarselsartiklene ovenfor flour der så dette bør være veien å gå.
    Til og med advarsler mot fluorskyllingene jeg selv ble utsatt for som barn på skolen. Mon tro om disse kan være årsak til noen av alle problemene jeg har hatt opp igjennom årene.

H:-)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Angry Sv: Fluor i plastfyldninger....

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sorry Kevlin Lyver de, eller er de bare uvidende?

Om Xeno® III står bl.a. følgende: • The polymerizable PEM-F releases fluoride, which is bonding to calcium ions and thus enhancing the decalcification of the enamel/dentine. Kilde...

Ormocer®-based dental materials offer characteristic advantages in comparison to conventional composites. • The possibility of fluoride release. Kilde...

Det er jeg meget ked af at måtte svare, Kevlin. Vi må være meget obs på, hvad tandlægerne kommer i munden på vores børn, i det mindste.
    1000 Takk Anisa - for at du søkte dette opp. Ellers ville det jeg skrev blitt liggende som desinformasjon

Visst er det trist men det var jo visshet jeg ville ha; ikke viss-vass
    Så spørs det da, om jeg har noe grunnlag for klage dvs om jeg kan kreve det byttet til noe annet.
    Jeg visste ikke dette om fluor da jeg byttet fyllingene - og tannlegen informerte ikke om frigivelsen av fluor.
    Mon tro om de har informasjonsplikt på om hva de bruker inneholder fluor

Kjenner jeg blir syk bare av tanken - her gjør jeg masser for å rense ut gifter og tilføre en vissen kropp "good stuff"... FY F....N!!!!

Datteren min har heldigvis ingen hull i tennene, ville ikke ha fluortabletter da hun var mindre og bruker nå fluorfri tannpasta fra NOW ;0)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    72

Tusen takk for at du informerte om dette, Anisa!
    Det er ikke så lenge siden jeg lærte om hvor skadelig fluor var etter å ha lest på dette forumet. Men dette er virkelig toppen av frekkhet! Det finnes så mange andre fluorprodukter om folk absolutt vil bruke det, og så presterer de å gjøre noe slikt?
    Jeg skrev en mail til www.tenneroghelse.no, så får se om de svarer.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Hei

Kommer rett fra tannlegen. Det var dette med fluor, da. Jeg har ikke brukt tannkrem med fluor de siste månedene. Nevnte dette for tannlegen. Han var enig i at fluor var skadelig for stoffskiftet, men mente at det var forskjell på fluor brukt "utenfra" og hva vi inntar gjennom mat og vann. Han mente at å drikke Oslo-vannet var verst med sin høye konsentrasjon av fluor (husker ikke tallet). Tingen med meg er at jeg har tynn emalje på tennene (skyldes trolig at jeg drakk store mengde appelsinjuice over flere år). Vil beskytte emaljen så godt det lar seg gjøre. Han mente at jeg burde bruke fluor til det (altså på selve tennene), og om jeg skyllet munnen grundig etterpå var det ikke så skadelig. Litt dillemma dette. Noen som vet litt mer?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Jeg snakket litt med tannlegen min om dette i dag. Hennes mening var at den fluoren man får fra plastfyllinger er så kortvarig(flyktig) at sammenliknet med fluortannkrem og fluorskyllinger vil det være "en dråpe i havet".

Hun anbefaler jo (selvfølgelig) også fluor for tennene forøvrig da og absolutt ikke å gå bort fra fluortannkrem. Men heller skylle munnen grundig etter (fluor-)tannpussen.

Det blir jo uansett en balansegang. Jeg tror nok at tannlegene har rett i at fluor er bra mot bakterier i munnhulen... Men det er dessverre ikke deres jobb å passe på resten av kroppen.

Selv har jeg brukt fluorfri tannkrem og kuttet fluorskyll nå i omtrent 2 måneder. Og tannlegen fant hull i dag. (Jeg har ikke fortalt tannlegen om kuttet.) Det kan være tilfeldig, det kan ha en sammenheng. Jeg kommer uansett til å fortsette fluorfritt ut tuben og så se. Fluorskyllen skal iallfall ikke tilbake først - heller fluortannkrem.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Jeg må også tenke litt.

Forøvrig hadde jeg også hull. Har hatt hull bare en gang tidligere og det var som 6-åring. Men dette var nok ikke tannkremens skyld. Trakk hele tanna da det var en visdomstann som bare var i veien uansett.

Tenker at et slags "kompromiss" kanskje kan være å bruke fluor av og til, ikke hver dag.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Ja, og så glemte jeg å si at hun iallfall mente at det var fluor i den fyllingen hun brukte på siden av tennene, men ikke den hun brukte oppi hulningen på en tann. Dette for at fyllinger nede ved tannkjøttet hadde lett for å bli misfarget uten denne tilsetningen.

Fluor ser ut til å kunne fortrenge sink i kroppen, så en sinktest kan jo være veien å gå? Det er den som er beskrevet i denne artikkelen
    http://www.matoghelse.no/helse/2004/...tyrrelser.aspx
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Unhappy Sv: Fluor i plastfyldninger og andet dentalt materiale....

Nogen gange kunne jeg tænke mig at kunne se noget sted, om nogen overhovedet læser "flouor-stoffet" på forummet.... Jeg bliver helt opgivende når jeg læser spørgsmål, der forlængst er besvaret her.

Til Rufus og smgj - No Mercy! No compromis! Fluor skader os! Fluor skader stofskiftet! Fluor skader skjoldbruskkirtlen! Fluor øger anti-TPO! Fluor kumulerer i kroppen, fordi evnen til at fortrænge fluor falder med alderen, men selv når denne evne er på sit højeste - kan kroppen kun skille sig af med max. 25% af det fluor vi får ind på alle måder: i vand, i sort the, teflon(slip-let-)mad, impregnering af tøj, madpapir, lægemidler, tandpleje... you name it!!

Til "Oslo-vandet" og andet "naturligt forekommende" fluor kan jeg kun sige: køb en vandrenser, der kan fjerne fluor fra drikkevandet! Det er ikke alle vandrenserne som kan.

"Heldigvis" vil fluor-skader kamoufleres af alderen, fordi effekten (den milde type af den), den forveksles af alle med almindelig alderdoms forfald af kognitive evner, hukommelse, fysiske skavanker etc. etc.! De større fluor-skader - de får mange gode (uvedkommende) diagnoser, særlig de neurologiske, "bindevævs-diagnoser", psykiatriske diagnoser osv. osv.

Jeg vil sige direkte: alle der bruger fluor, særlig dem der aner noget om det - de bruger fluor på eget ansvar! Ansvaret er ikke tandlægens. Tandlægerne sælger kun det de har lært. Ansvaret er ens eget.

Det er rigtigt, at fluor forøger tandemaliens og knoglemassens OMFANG. Men dette "omfang" er IKKE massivt og tæt. Det er sprødt, svagt og holder ikke! Det findes der efterhånden masser af undersøgelser om, selv i Danmark.

Sidst men ikke mindst: D3-vitamintilskud kræver tilsteværelsen af K2-vitamin i kroppen. K2-vitaminmangel er lige så udbredt som D-vitaminmangel. De to vitaminer følges tæt ad. Man kan have fine D3-niveauer, men mangler K2-vitaminet - bliver D3 ikke nyttigjort nok i f.eks. tandemaljen (og andre kalk-relateret funktioner i kroppen).

Jeg bliver så ked af at læse den slags kommentarer, at det lammer mig fuldstændig og jeg kan kun henvise til trådene på dette underforum og til min sktiftlig henvendelse til en endokrinolog, hvor jeg kritiserer mangler ved hans vejledning til Tandlægeforeningen. Denne kritik kan læses her.

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 6 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Fluor i plastfyldninger og andet dentalt materiale....
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 50
    Siste melding: 22-01-15, 16:08
  2. Andet symptom: lårmuskel.
    Av AneMarie i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-04-11, 11:37
  3. Hvis alt andet fejler - thyroxin-indsprøjtninger (?)
    Av Anisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 09-11-10, 12:21
  4. Klimaet i et helt andet lys?
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 1
    Siste melding: 21-12-09, 11:53
  5. Fluor
    Av Ada i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 29
    Siste melding: 21-03-09, 01:15

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg