Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 33
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Standard Sv: Stoffskifte ok?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Ved du hvad? Du er nødt til at have tal på Total T3 dvs. tT3 før du kan beregne ratioen, fordi som skrevet på linket: Stopthethyroidmadness.com beskæftiger sig også med betydningen af T3/rT3 ratio for os med hypothyreose, men de begår en fejl når de beskriver udregningen af ratioen ved at dividere Frit T3 med Reverse T3. Hvis ratioen skal være korrekt beregnet, bør man anvende Total T3 idet Reverse T3 kan kun måles som total værdi. Der findes ikke noget der hedder Frit Reverse T3.
    Siden det tar sikkert noen mnd å få overbevist fastlegen om å ta testene på nytt lekte jeg med tallene til Aker:

med en rT3 på 0,5 må jeg ha en total T3 på 5,9 (normalområde 1,2-2,7) for å få en rT3/T3 ratio på 12 (som nevnt på linken over). Dette virker usannsynlig, gitt at fritt T3 er nokså midt i normalområdet - men jeg skjønner at jeg må teste disse på nytt (samtidig). Siste total T3 jeg har er fra 2004 (fT4: 16, T3: 2,2, TSH: 1,7) så det har jo null verdi.

Hvis vi tar STTM sin beregning litt uhøytidlig (som jeg skjønner er unøyaktig også) så blir det en rT3/T3 rate på 5.8pmol/0.5nmol som blir 11.6 - ønskelig er 20+

Jeg får se om dette er nok til å overbevise endokrinologen om tilskudd av hormoner en periode

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Følger opp min egen tråd i tilfelle noen andre skulle ha interesse av det

Endokrinologen mente at det umulig kunne være noe i veien med stoffskifte, siden verdiene var helt supre. Det samme gjaldt de andre hormonene. Da jeg spurte spesifikt om forholdet mellom revers t3 og t3 så han sjokkert ut og konkluderte med at det ikke kunne være noe i veien med mine kognitive evner når jeg hadde lært meg dette. (at t4 blir t3 og rt3)

Her i klinikken så er ikke rt3 relevant, bortsett fra i misdannelse/feilutvikling hos fostere (eller spedbarn) og intet tyder på at forholdet mellom rt3 og t3 hadde noe å si. Jeg sa jeg kunne sende over link til mer informasjon om rt3-dominans men han var ikke veldig interessert. Dog forsker de på mye rart i USA blant annet ungdomskilden. Til syvende og sist så konkluderte han med at det ikke er noe i veien med stoffskiftet, og at jeg neppe ville få resept på t3 fordi dette ville lett gi hjerteinfarkt og blodpropper hvis det ble feildosert. Han anbefalte endokrinolog på Sørlandet Sykehus fordi de var mer oppdaterte. Men selv var han også nokså oppdatert og åpen, iflg seg selv.

Så hvis noen av dere trenger å få klemt testiklene, konstatere at alt innen referanseverdier er supert og at revers t3 er urelevant så bruk gjerne to tusen kroner på Kolibri Medical Group i Sandnes.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Ja, undskyld, men jeg kunne ikke lade være at le højt ..! Af de der læger, altså.

Nu har jeg så ikke lige nogen testikler men så meget andet at få i klemme så jeg skal nok holde mig væk.

Jeg har ikke læst nok i din tråd til at sige noget om noget men vil ønske dig god vind

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Følger opp min egen tråd igjen

Etter å ha vært litt rådvill angående hva jeg gjør nå har jeg tenkt å legge frem saken for fastlegen om noen uker og se om jeg kan overtale han til å la meg ta t4/t3/rt3 på nytt for å få riktige tall, samt å prøve seg frem med liothyronin om det skulle vise seg at det forsatt skulle være en dårlig ratio mellom T3/rT3. Holder også på å loggføre powernaps, temperatur, blodsukker og matinntak i detalj og til faste tider på døgnet, så jeg har noe å evt. sammenligne med - men aner ikke om det kan tillegges noe vekt.

Edit; til nå er laveste 35,6 og høyeste 36,2 - snitt 36

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei Macadamia

Trist at du sliter og ikke sikkert det er stoffskifte men som du sier noe er det. Lest igjennom tråden din og har noen kommentarer.
    Kortisol i spytt tatt morgen og kveld holder ikke for å si noe som helst om binyrestatusen din. Så er det tatt kortisol i serum på morgenen (som er litt alv) men ikke kveld? Vitner om litt venstrehåndsarbeid. Interessant å se om denne kurven faller som den skal i løpet av dagen, eller om du har en periode f.eks. kl. 14:00 der du er helt dau og dette kan gjenspeiles i kortisolnivået ditt. Døgnurin ville også gitt ett bedre mål på om du produserer totalt sett nok kortisol. Ut i fra de to prøvene du gjengir her at morgennivået er for lavt og kveldsnivået for høyt. Lest ett sted at snitt på under 15 gir grunnlag for binyrestøtte (hos dem som skjønner noe av slitne binyrer)- men ta det med en klype salt - husker ikke hvor så kan ikke gi deg referanse. Kanskje noen annen her som er mer oppdatert på binyrer kan?

D uskriver ett sted at testosteron er litt lav (mener jeg å huske) - forholdet mellom SHGB og testosteron ser ikke så hakkende gal ut men skulle gjerne ha sett en S-DHEA prøve i tillegg for å se hvor mye testosteron du klarer å dra ut av denne.

Finner heller ingen blodprøve på S-østradiol. ikke bare kvinnehormon Hvis det er for mye TBG (transportprotein) vil skjoldkjertelhormonene være bundet og ute av stand til å komme inn i cellene. Funksjon i skjoldkjertelkjertelen kan være perfekt, men hvis alle hormonene er bundet, kan de ikke komme inn i cellene. Dette er i mange tilfeller forårsaket av forhøyet østrogen hos både menn og kvinner.

Og så bør det taes en prøve av anti-TPO - ser heller ikke at det er utført. Kan gi symptomer på utviklet hypo selv om TSH; FT4 og 3 ser fine ut.

I tillegg: B12? hvor der den - og full jernstatus - S-ferritin, S-folat, S-jern, S-jernmetning og S-jernbindingskapasitet, blodutstryk (B-LKC, B-lymfocytter, B-monocytter, b-hb, b-basofile for å se om du har noe betennelser eller annet immunforvaret ditt reagerer på (og sliter r..va av seg med å bli kvitt), p-homocystein, s-alat og asat, full mineral og vitaminanalyse - spesielt sink, selen, kobber, magnesium, og gjerne en mikro-crp. Sikkert mer men hva jeg umiddelbart ser.

Om D3 prøven du presenterer er tatt etter sommeren burde den vært høyere. 65 er ganske lavt og spesielt etter at du har tatt tilskudd og kan absolutt gi symptomer. Kanskje litt soalrium 2x10 min. i uka i tillegg? kan iallefall forsøkes for å se om det hjelper

Så undres jeg litt over at det er tatt s-prolactin - ikke så vanlig på menn bortsett fra å utelukke prolaktinom - men da gjerne etter galaktoreesymptomer..

Håper jeg har gitt deg noen flere punkter å ta med til legen om det ikke allerede er sjekket ut og du bare ikke har skrevet det her......

H

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Håper jeg har gitt deg noen flere punkter å ta med til legen
    Hei - ja masse

Hehe D-vitamin var nå i høst ja, og jeg har tatt solarium 1-2 ganger 15 min i uka siden ... juli, samt 2-7000iU. B-Vit var 211 (100-700) for over ett år siden, da fikk jeg pratet meg til B12 injeksjoner. Har ikke testet på nytt etter det, dog. Så helt klart litt venstrehåndsarbeide ja

26. sept 2011 DHEA-S er på 6,1 umol/L (1.6-12). Jeg synes fritt testosteron indeks på 4.6 (3-14) er lav med tanke på alle "gamlisene" som er med å trekke normalområdet ned, men jeg tenker uansett ikke at det er årsakene til problemene. Vi hadde en spontanabort for ikke lenge siden, så jeg tenker jo på at svømmerne kanskje ikke er så gode på dypt vann - men det som er problemet er at jeg bare sover og sover og har null energi i perioder. Resten kunne jeg håndtert om jeg bare ikke var så tåkelagt, men det er vanskelig å finne den rette tråden å nøste etter.

Jeg skal lage meg en liste over prøver jeg er interessert i, og være forberedt på å forklare hvorfor jeg vil ta dem når ingen på legekontoret kan vurdere svarene uansett.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Mer egenoppfølging - listen over symptomer.

Denne er så lang at jeg ikke vet om jeg tør å presentere den i det hele tatt...
    Edit: fordi sist jeg viste listen til en lege så fikk jeg beskjed om å slutte å lete på internett etter symptomer, og at jeg kunne oppfattes som hypokonder - og da var den kortere enn nå =P

Symptomer i usortert rekkefølge
    * Katapleksilignende lammelser ved sterke følelser (hysterisk morsomt, sint). Har ikke fått dette på video enda, men venner og kollegaer ser det lett. Er verre når jeg er søvnig.
    * Følsom for sterkt lys - motlys typisk.
    * Kalde hender og føtter
    * Følsom for metalliske/skarpe lyder (musikk fra iPod, krøsting av ark, banke penn mot bord etc - ikke noe problem med kloring på tavle osv)
    * Periodevis vanskelig å stå opp selv etter 10-12 timer søvn
    * Mister lett fokus/dårlig konsentrasjon
    * Glemmer veldig lett detaljer (men husker prinsipper). Det er vanskelig å lese noe og huske detaljene.
    * Vanskelig å forholde seg til mennesker
    * “Mongotrøtt” - blir tidvis så trøtt at jeg i beste fall klarer å holde meg sittende. Powernap er det eneste som funker. Dessverre har jeg hatt en tendens til å sovne iløpet av møter, noe som ikke er spesielt greit for noen av partene. Kaffe gjør det verre, om noe. Kan skvette til og snakke høyt om noe jeg åpenbart har drømt. Antar jeg har duppet av og drømt, men ikke sikker.
    * Når jeg begynner å bli trøtt så får jeg først trang til å urinere, tørre/såre/røde øyne og deretter en imponerende ereksjon Hvis jeg kjører bil så vet jeg det er på tide å stoppe og duppe av i kontrollerte former.
    * Etter en powernap så oppfatter jeg metalliske lyder/støy som mindre plagsomt
    * Tidvis svimmel/ubalanse. Kan vel beskrives som om hjernen skvulper rundt inni hodet
    * Tidvis veldig følsom for lett berøring (“hard” berøring er ok)
    * Veldig oppblåst/forstoppet (så lenge jeg kan huske)
    * Våkner i perioder til ca samme tid om natten - typisk mellom 3-5 og gjerne til nesten samme minutt flere dager i strekk. Sovner fort igjen etter en tur på toa og et glass vann.
    * Blir lett overveldet
    * Har slanket meg 40kg men blir ikke kvitt fettet på torsoen (forsatt ca 20kg igjen til normal BMI)
    * Vektnedgang stopper med en gang jeg begynner å gjøre noe mer enn helt enkel mosjon (gå til jobb i passe tempo, noen kjernemuskulaturøvelser etc)
    * Lammende følelse i hele kroppen hvis jeg blir stresset - nesten paralyserende
    * Hvitt belegg på tungen
    * Tidvis herpes-utbrudd
    * Sår gror sent (gnagsår f.eks. gror jo nesten aldri)
    * Grått hår over natten for ca 10 år siden
    * Strekkmerker på magen over natten for ca 10 år siden
    * Sliter veldig med prioriteringer, lage lister, og bryte ned oppgaver
    * Sliter veldig med å ta beslutninger
    * Glemmer i perioder ofte vanlige ord i setninger, eller stokker om på stavelser
    * Hvilepuls på rundt 55-60 (midt på dagen på jobb)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av macadamia79 Vis post
    Takker for svar

Jeg gikk på metformin etter eget ønske (og masing pga C-Peptid på 850) i ett års tid på 3g om dagen, men det hadde liten virkning på verken blodsukker eller perioder med død-trøtthet, og jeg merket ikke noe forskjell da jeg kuttet ut. Var i ketose hele tiden, og metformin har mest effekt hvis man spiser "vanlig" mat. (Reduserer hepatisk glukoneogenesis) Blodsukkeret mitt er mellom 4 og 5 fastende, men er enig med deg i at det er et altfor høyt C-Peptid gitt min livsstil - hadde forventet noe i nedre del av referanseområdet. Jeg merker dog STOR forskjell på å være i ketose eller ei: ketogent kosthold er et absolutt must for meg, selv om det av og til skeies ut med litt økologisk frukt.

Ordnet endokrinolog privat, da var det jammen bare to uker å vente gitt, krysser fingrene for meg selv...
    Har slanket meg 40kg men blir ikke kvitt fettet på torsoen (forsatt ca 20kg igjen til normal BMI)
    * Vektnedgang stopper med en gang jeg begynner å gjøre noe mer enn helt enkel mosjon (gå til jobb i passe tempo, noen kjernemuskulaturøvelser etc)
    * Lammende følelse i hele kroppen hvis jeg blir stresset - nesten paralyserende
    * Hvitt belegg på tungen
    * Tidvis herpes-utbrudd
    * Sår gror sent (gnagsår f.eks. gror jo nesten aldri)
    Hei igjen..

Skal være forsiktig med å være kategorisk men------med din symptomliste - har bare tatt med noen - svar over vedr. C-peptid og blodsukker, Anisas kommentarer, din gjennomførte vektnedgang og det kosthold du lever på i dag ville jeg bedt om grudigere utredning av hvorfor C-peptid holder seg så høyt. C-peptid er som du sikker vet et mål på insulinproduksjon. Om du spiser slik du skriver skulle ikke kroppen din hatt behov for så høy insulinproduksjon. Insulin har en meget kort halveringstid i blodet. En tilfeldig prøve reflekterer således dårlig den insulinmengden som utskilles fra beta-cellene i pankreas. C-peptid har derimot lengre halveringstid i blodet og gir derfor et bedre mål på den endogene insulinproduksjonen. Insulinverdien må sees i sammenheng med samtidig målt glukose. Med blodsukker på 4 og 5 er det enda mer som taler for en insulinresistens. Hva var blodsukkeret ditt i perioden med c-peptid på 850 og prøveperiode med Metformin?

Selv om du har gjort en imponerende innsats med vektnedgang på 40 kg. er kroppen flink til å huske. Det er jo en grunn til at du har måttet ta av deg 40 kg. og fremdeles har mye torsofett. Når du har "plaget kroppen" med insulinoverdoser lenge nok, har den lært to ting; Den har blitt vant med overdoser insulin, og den har blitt vant med at lavt blodsukker skal rettes opp ved å tilføre flere karbohydrater. Etter hvert vil kroppen kreve større og større doser insulin for å gjøre det den skal. Glukagonet vil komme i bakgrunnen og fungere dårlig når det er for mye insulin i omløp. Mekanismen som konverterer fett til blodsukker, vil bli bremset, og lavt blodsukker har tidligere blitt korrigeres ved å spise (søtsaker) i stedet.
    Kroppen har begynt å ignorere signalet som insulinet gir. Dette fenomenet kalles insulinresistens - det kan kanskje virke som kroppen din fremdeles ignorerer insulinsignalet selv om du nå spiser sunt. Du skriver at vektnedgang stopper ved økt fysisk aktivitet - sår gror sent - trøtt (dau) osv.
    Metabolsk syndrom eller diabisity beskriver vel mer av katafulken av trøbbel og ond sirkel hvor nettopp binyrehormonene og litt veksthormon kommer inn. Vedr. kortisol tenker jeg på glukoneogenesen - der hormonet får istand mobilisering av aminosyrer (aa) fra cellene (bortsett fra i lever). dermed øker aa-konsentrasjonen i blodet som lever kan bruke til å danne glukose. Kortisol stimulerer også den hormonfølsomme lipasen (fettspalting ved hjelp av enzymer) og øker nedbryting av triglyserider og mobiliserer fettsyrer og glyserol fra fettvevet. Hvordan ser kolesterolverdiene dine ut?

Som en analogi: Under normale forhold er første bud når en skal legge på seg - å øke insulin-nivået i blodet. For å få til dette, må en spise karbohydrater. Hvis en klarer å bli insulinresistent, vil en legge på seg aller mest. De av forfedrene våre som hadde mest lyst på søtsaker og lettest ble insulinresistente, var derfor de som overlevde harde tider. Disse forfedrenes gener er det vi har arvet. Dette er grunnen til at vi liker søtsaker og legger lett på oss.
    Å bli insulinresistent var altså "en fordel i istiden". Før vinteren kom passet de på å spise store mengder frukt og bær. De som fikk størst stigning i insulinnivået ville da legge på seg mest fett og ha mest å tære på. Etter en hard vinter var alle spor etter eventuell insulinresistens borte. Det var derfor ingen grunn til å bekymre seg for høyt blodtrykk, vedvarende fedme, høyt kolesterolnivå i blodet og alskens plager.

Mulig dett ble rotete og ikke helt lett å forstå - da får du bare glemme det poenget mitt er at du må følge flere spor samtidig - og insulinresistens er ett av dem siden c-peptidet ikke går ned med livsstilen du har i dag. Det er tydeligvis "noe" kroppen din ikke har glemt og ikke kobler forbi. Tror den fremdeles det er "høst" og tid for å legge på seg til en hard vinter?

H:-)

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Heller mer mot at kroppen tror det er på tide å gå i hi, hehehe

Jeg har sanket inn alt av gamle prøver og da jeg hadde c-peptid på 850 var s-glucose på 5.1 og hba1c på 5.5. Grunnen til at jeg fikk metformin var at jeg håpet å få igang den lenge stagnerte vektnedgangen, som jeg trodde kom av insulinresistens. Etter sjekk med sykehuset fikk jeg lov til å prøve, men det hadde ikke noen målbar effekt, så det rant ut i sanden. Jeg er jo ikke best på å holde fokus... :P Er nå på metformin igjen og skal sørge for at det blir fulgt opp med målinger fremover.

Over tid har jeg fulgt så mange spor at jeg nå er åpen for det meste. Og det er mye høna og egget-problematikk, som gjør at det er vrient å peke på én ting som er ute og kjøre. Det er neppe en enkel fiks, og selv det jeg har gjort til nå gjør at jeg ikke blir mye verre så blir jeg ikke helt frisk heller. Og i perioder er lyset på og ingen hjemme...

Prøvene fra 2003 og fremover er forøvrig på https://anonfiles.com/cdn/1320407247557.pdf. Det mangler måleenhet og referanseområde på endel verdier - dette var ikke med på lab-ark/journaler jeg har fått.

Edit: Ond sirkel kan man godt kalle det ja. Jeg ser jo at leververdiene mine har vært jojo. Husker første legen så meg inn i øynene og spurte om jeg hadde et alkoholproblem. Og jeg måtte innrømme at jo, jeg har et problem med at jeg alltid føler jeg må kjøpe full kvote med fra ferie - og aldri drikker noe, så det er fullt i barskapet
    Sist endret av macadamia79; 04-11-11 kl 13:48

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Insulinverdien må sees i sammenheng med samtidig målt glukose. Med blodsukker på 4 og 5 er det enda mer som taler for en insulinresistens.
    Problemet er vel at leveren er blitt insulinresistent og lager glukose i fleng. Normalt vil den jo slutte å produsere når den oppfatter insulinnivået riktig. Så leveren kan ganske riktig bestemme at jeg ikke skal være på lavkarbo ved å lage 150-200g glukose i løpet av et døgn.

Jeg har lyst til å begynne med litt ordentlig styrketrening, men ble så vimete og svimmel i hodet etter trening sist vinter da jeg kjørte et greit, ikke ambisiøst, opplegg på Nautilus. Så hadde lyst til å friskmelde binyrene før jeg hiver meg uti det, men jeg kan jo bare prøve og se... Pleier å dra med meg stokker og stein for litt ekstra trening når jeg går til jobb gjennom skogen men nå er det så vått og guffent at jeg må begynne med noe innendørs tror jeg, og heller gå asfaltveien.

Etter å ha sett igjennom alt av tall kan iallefall konkludere med at jeg blir nødt til å ha noe regelmessighet i blodprøvene, siden en prøve her og en der ikke gir noe sammenlagt verdi.

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn