Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 33
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Stoffskifte ok?

Sitat Opprinnelig skrevet av macadamia79 Vis post
    Heller mer mot at kroppen tror det er på tide å gå i hi, hehehe

Jeg har sanket inn alt av gamle prøver og da jeg hadde c-peptid på 850 var s-glucose på 5.1 og hba1c på 5.5. Grunnen til at jeg fikk metformin var at jeg håpet å få igang den lenge stagnerte vektnedgangen, som jeg trodde kom av insulinresistens. Etter sjekk med sykehuset fikk jeg lov til å prøve, men det hadde ikke noen målbar effekt, så det rant ut i sanden. Jeg er jo ikke best på å holde fokus... :P Er nå på metformin igjen og skal sørge for at det blir fulgt opp med målinger fremover.

Over tid har jeg fulgt så mange spor at jeg nå er åpen for det meste. Og det er mye høna og egget-problematikk, som gjør at det er vrient å peke på én ting som er ute og kjøre. Det er neppe en enkel fiks, og selv det jeg har gjort til nå gjør at jeg ikke blir mye verre så blir jeg ikke helt frisk heller. Og i perioder er lyset på og ingen hjemme...

Prøvene fra 2003 og fremover er forøvrig på https://anonfiles.com/cdn/1320407247557.pdf. Det mangler måleenhet og referanseområde på endel verdier - dette var ikke med på lab-ark/journaler jeg har fått.
    Hei igjen
    Kikket igjennom her og du går jo meg kronisk aktivt immunforsvar!
    Leukocyttene ligger gjennomgående veldig høyt - til og med over ref. helt siden 2004. Leukocytter virker mot parasitter, lager antistoff og fagocytterer (spiser andre) Det samme med Lymfocyttene - som danner spesifikt immunforsvar. Det er liten aktivitet her på blodprøvene om det ikke er noe spesifikt kroppen din jobber med!!Det er bare tatt granulolytter som er en type lymfocytter. Altså ennå ett spor å følge. Få tatt ett fullstendig blodutstryk med alle typer lymfocytter - eusanofile som bli mange ved alle typer baktereinfeksjon, nøytrofile mange ved parasittinfeksjon, basofile mange ved allergisk reaksjon og monocytter som øker ved alle typer bakterie/virusinfeksjoner. Immunforsvaret ditt jobber r... va av seg her over år. Viktig å finne ut hva som er på gang her men umiddelbar ville jeg satt i gang med en coctail av tilskudd som hjelper lever. Mariatistel er en av dem. Ultra Clear Plus ph - tror du får den uten resept på noen apotek (send meg event. PM) slags "proteinshake" med bøtter og spann av vitaminer og mineraler,aa ++ som virker leverrensende. Eventuelt NAC, Taurine og L-cysteine i tillegg til vitaminer og mineraler. Leverprøvene dine ser ut til å ha stabilisert seg men skader aldri å hjelpe den litt. Viktig organ det der.

rart at det ikke er tatt homocystein i blodprøvene dine. Først og fremst som supplement til til diagnostikk av vitamin B12- og folat-mangel. B-12 er gjennomgående for lav. Etter min mening er man altfor lite opptatt av lave b12-verdier i dette landet. den bør iallefall dobles. Ett B-100 eller 50 kompleks bør få opp både b12 og folat og kanskje gjøre noe med problemene dine. Mener du sa du hadde fått inj. med B12 - når da? Det reflekteres iallefall ikke i prøvene dine. B12 bruker å hlde seg relativ høy (rundt 1000?) i et knapt år eller så om du har fått inj. Kanskje du skal gå rett på Q10? Egenproduksjon av Q10 går ned etter 35 - og 100mg/dag bør ha effekt på trøtthet, muskler og pumpefunksjon.

Edit: Ond sirkel kan man godt kalle det ja. Jeg ser jo at leververdiene mine har vært jojo. Husker første legen så meg inn i øynene og spurte om jeg hadde et alkoholproblem. Og jeg måtte innrømme at jo, jeg har et problem med at jeg alltid føler jeg må kjøpe full kvote med fra ferie - og aldri drikker noe, så det er fullt i barskapet
    Ha - ha

Du snakker i symptomlista di om hvitt belegg på tunga. Det er nesten alltid - uten unntak sopp. Og da antagelig dårlig balanse mellom gode og dårlige bakterier i GI-traktus. Og det kan jo også stemme med fordøyelsesproblemene du beskriver. Probiotika - masse - kun fra kjøleskap på helsekosten - eller aller helst VSL-3 - men da må du nok til DS på Heggeli for å få det i Norge tror jeg. Soppdrepende nycostatiner også kanskje men da må du jo vite hva det er først - antagelig med avføringsprøve for å se balansen mellom gode/dårlige bakterier, om det er sopp eller parasitter osv. (Igjen kanskje Heggeli og DS?) finnes sikker andre også men ikke som jeg kjenner til.

I tillegg ser jeg jo at du "brenner" triglyserider siden disse har gått ned men jeg synes ikke noe om kolesteroltallene dine. Du har altfor lite godt kolesterol - eller HDL. Snittet mellom LDL og HDL blir jo bra men burde vært omvent på prøvene høyere HDL og lavere LDL for å få samme snittet.

D-vit er jo lav og når du tar tilskudd husk endelig på også å ta magnesium. D-vitamin har fått mye oppmerksomhet i det siste og d-vitaminnivåene bør være høyere hos de fleste. Problematikken generelt er at folk hele tiden har fått høre at de skal spise kalsium for å opprettholde beinmasse. Om man bare spiser kalsium og d.vitamin går det galt. Vi er nemlig ikke blitt fortalt hvor viktig magnesium er i denne coctailen. D-vitamin øker opptaket av kalsium. Det er en hårfin balanse mellom kalsium og magnesium i kroppen. så glemmer man magnesium er det bare spørsmål om tid før kroppen begynner å bryte ned beinsubstans for å få tak i magnesium der. Tar du store mengder kalsium sammen med d-vitamin forrykker du syrebalansen i kroppen. (les mer i The Calsium Lie om du er interessert) Har etterhvert blitt mer og mer oppmerksom på at D kanskje skal omgåes med litt forsiktighet. For magnesium kan du ta opp mot 1 gram ved sengetid (om kroppen din tåler så mye - vi er forskjellige der) begynn med 200mg morgen og kveld og se om det har effekt på oppvåkning om natten "lammelser" osv. Veldig mange med helseproblemer har magnesiumunderskudd (og du har jo ikke målt heller) Bruk gjerne SHIFT supermagnesium m B6 og naturlige spormineraler. Tror Mat & Helse hadde en artikkel om det gå eventuelt på matoghelse.no og søk magnesium.

Ellers ser jeg vel ikke sånn umiddelbart noe mer - annet enn som jeg tidligere har skrevet at kortisolprøvene som er tatt er utilfredsstillende og enig i at du burde følge opp dette. noen sekundærprøver taler ikke for lavt stoffskifte - bla er MCV lav denne bruker å bli høy ved hypo - men altfor dårlig grunnlag for å si noe mer om det. Stoffskiftet vil uansett bli påvirket når det er så mye annet på gang.

Klem H

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Takker for mye info

Det er jo lite vits å ta liothyronin hvis revers t3 er (forholdsvis) høy pga aktivitet i immunforsvaret, så det er helt klart verdt å få en grundig gjennomgang av.

Jeg har spurte hva den forhøyede verdien på leukocytter betydde (11,9 av (3,5-8,8) men det var ikke noe å bry seg om. Derimot har jeg, i følge journalen min, fått en "grønn resept" på trening og vektnedgang, samt beskjed om at et ketogent kosthold var farlig og jeg måtte slutte å spise så mye fett (dette var sjekket med ernæringsfysiolog), selv om jeg hadde sagt at jeg ble markant bedre av å være i ketose...

Uansett innledet det en periode på tre måneder med lavkalori og "hjertego'" lavfett alt, fullkornsbrød og vektklubb, etterfulgt av tre måneder sykemelding og den verste perioden i mitt voksne liv. Det var da jeg fikk den sykemeldingen jeg skjønte at hvis jeg skulle bli 40 så måtte jeg slutte å høre på noen som ikke kan eller vil evne å finne ut hvordan jeg har det. La først over til ketolysekuren, og har etter tid og studier endt opp med primal blueprint uten gluten og melk - og det er ingen vei tilbake.

Hvis kartet ikke stemmer med terrenget, så er det kartet det er noe galt med - og nå er det på tide jeg oppdaterer mitt, ja.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Takker for mye info

Det er jo lite vits å ta liothyronin hvis revers t3 er (forholdsvis) høy pga aktivitet i immunforsvaret, så det er helt klart verdt å få en grundig gjennomgang av.

Jeg har spurte hva den forhøyede verdien på leukocytter betydde (11,9 av (3,5-8,8) men det var ikke noe å bry seg om. Derimot har jeg, i følge journalen min, fått en "grønn resept" på trening og vektnedgang, samt beskjed om at et ketogent kosthold var farlig og jeg måtte slutte å spise så mye fett (dette var sjekket med ernæringsfysiolog), selv om jeg hadde sagt at jeg ble markant bedre av å være i ketose...

Uansett innledet det en periode på tre måneder med lavkalori og "hjertego'" lavfett alt, fullkornsbrød og vektklubb, etterfulgt av tre måneder sykemelding og den verste perioden i mitt voksne liv. Det var da jeg fikk den sykemeldingen jeg skjønte at hvis jeg skulle bli 40 så måtte jeg slutte å høre på noen som ikke kan eller vil evne å finne ut hvordan jeg har det. La først over til ketolysekuren, og har etter tid og studier endt opp med primal blueprint uten gluten og melk - og det er ingen vei tilbake.

Hvis kartet ikke stemmer med terrenget, så er det kartet det er noe galt med - og nå er det på tide jeg oppdaterer mitt, ja.
    Hei

Ernæringsfysiologer kommer i gode og dårlige varianter som alle andre. Det er jo nok å høre på debattene om lavkarbo kontra høykarbo om dagen. Vektklubb assosierer jeg med VG og en profilert hydrofob professor som ikke ønsker å lære nytt så der har nok karbohydratene godt fotfeste.

Mulig jeg kommer litt off topic her og mye er skrevet ikke akkurat som et svar til deg men for helt annet formål men er inne på noe av flere ting bla ift Rt3 og pågående ting i immunforsvaret. Klipt og limt litt fra ulike blogger jeg følger, studier jeg har lest og benyttet i mine egne studier.

Først litt interessant ny D-vitamin-forskning og immunforsvar.
    Vitamin D-mangel har vært forbundet med en rekke autoimmune sykdommer i den vitenskapelige litteraturen. Vitamin D spiller en viktig rolle i å balansere Th1 og Th2 delene av immunsystemet. Det gjør den ved å påvirke T-regulatoriske (Th3) celler , som regulerer uttrykket og differensiering av Th1 og Th2 celler.

(Vitamin D-mangel er også spesifikt assosiert med autoimmun thyreoideasykdom.)

Vitamin D har annen mindre kjent rolle. Den regulerer insulinsekresjon og følsomhet og balanserer blodsukkeret. Denne nyere artikkelen viste at vitamin D-mangel er forbundet med insulinresistens. Insulinresistens påvirker skjoldbruskkjertelens fysiologi på flere måter.

Forskning gjennom de siste to tiårene har identifisert en rekke mekanismer som reduserer absorpsjonen, produksjon og biologisk aktivitet av vitamin D i kroppen.

Siden vitamin D absorberes i tynntarmen, er en lekk og betent mage-tarmkanalen - noe som er svært vanlig bla. hos personer med lav funksjon i skjoldbruskkjertelen - reduserer absorpsjonen av vitamin D.

Syntese av aktivt vitamin D fra sollys avhenger av kolesterol. Stress hormoner er også laget av kolesterol. Når kroppen er i aktivt stress (infeksjon - høye leuko-og lymfocytter) blir det meste av kolesterolet brukt til å lage kortisol, og ikke nok er til overs for vitamin D-produksjon.
    Fedme reduserer den biologiske aktiviteten av vitamin D. Overvektige mennesker har lavere serum nivåer av vitamin D, fordi den blir tatt opp av fettceller.
    Vitamin D er et fettløselig vitamin, noe som betyr at det krever fett å bli absorbert. Folk på lav-fett dietter, og folk med forhold som svekker fettopptaket (som IBS, IBD, galleblære- eller leversykdom) er mer sannsynlig å ha lave nivåer av vitamin D.

Betennelse av enhver type reduserer utnyttelsen av vitamin D.

Mer om betennelse interessant i denne sammenheng:
    Enkelte forskere tror nå at fall i T3 i akutt og kronisk sykdom mest sannsynlig skyldes enten nedsatt produksjon i skjoldkjertel - (endring i HPA-aksen) eller en reduksjon i TBG. Begge forårsaket av betennelse.
    Det kan virke som at lav TSH forbundet med sykdom, eller svikt å få TSH til å stige i respons til lav T4 og T3, er forårsaket av forandringer i setpunktet i HPT- aksen. Det er et sett av nevroner i paraventricular nucleus (PVN) i hypothalamus som er ansvarlig for å fremme TSH syntese i hypofysen og som regulerer syntese av skjoldkjertelhormon ( 1 )

Mens det er flere årsaker til slike endringer i HPT aksen, er to av de mer klinisk relevante betennelse og enten en nedgang i nivåer av leptin i serum eller leptinresistens.
    Inflammatoriske cytokiner som aktiverest i akuttefaserespons (den inflammatoriske prosessen) undertrykker produksjonen av TRH i PVN. ( 2 )

Fasting eller redusert kaloriinntak på grunn av langvarig sykdom fører til reduserte T3 nivåer, og dette antas å være mediert av en reduksjon i sirkulerende leptin. Leptin hindrer visse nevroner (NPY / AgRP) fraå hemme TRH genuttrykk. ( 3 )

Jeg ikke har sett noen studier på dette spesifikt, men det kan tenkes at leptinresistens (som karakteriserer fedme) kan ha samme T3 avtagende effekt. De fleste er klar over at dårlig funksjon i skjoldbruskkjertelen bidrar til vektøkning, men denne mekanismen antyder at det kan også fungere i revers: leptinresistanse assosiert med overvekt og fedme kan bidra andre veien til dårlig funksjon i skjoldbruskkjertelen.

Når skjoldkjertelhormon produseres og slippes ut i sirkulasjonen av skjoldbruskkjertelen, er det bundet globulin (TBG), transthyretin og albumin. TBG er det viktigste bindeproteinet i mennesker, og under normale omstendigheter, er mindre enn 0,05% av skjoldbruskkjertel hormon ubundet ("fritt") i blodet.
    Det er antatt at bare en brøkdel av "fritt" hormon er i stand til å gå inn i cellen og utføre de biologiske effektene. Dette betyr at konsentrasjonen av total T4 og T3 (produsert av skjoldbruskkjertelen) er sterkt avhengig av konsentrasjonen av disse proteiner, mens de frie hormonkonsentrasjoner er stort sett uavhengig av dem.
    I det som kalles Lavt T3 syndrom, reduseres konsentrasjonen av skjoldkjertelbindende proteiner som en konsekvens av "akutt fase respons" ( betennelse). For eksempel reduseres TBG- nivåene med så mye som 60 prosent i de 12 første timene etter bypass operasjon. ( 4 )

Proinflammatoriske cytokiner, som er kjemiske budbringere involvert i inflammatorisk respons, har vist seg å bidra til lavt T3 Syndrom på flere måter.
    Interleukin-6 (IL-6) er positivt korrelert med revers T3 (en inaktiv form av T3) og negativt korrelert med fritt T3. (5) Med andre ord, jo mer IL-6 som sirkulerer i blodet, jo mindre aktivt skjoldkjertelhormon tilgjengelig til celler og vev.

Injeksjon av tumor nekrose faktor alfa (TNF-alfa) hos friske individer produserer endringer i thyreoideahormoner karakteristisk for lavt T3 syndrom. ( 6 )
    Injeksjon av interferon alfa (IFN) til friske resulterer i en reduksjon i T3 og TSH og en økning i revers T3. ( 7 )
    Andre studier har vist at lipopolysakkarid (LPS), en bakteriell endotoxin, kan nedregulere TSH, T4 og T3 nivå. ( 8 ) Dette forklarer sammenhengen mellom kronisk bakterielle infeksjoner og lavt T3 Syndrom, og det er enda en forbindelse mellom tarmhelse og skjoldkjertelen (siden mange mennesker med dårlig mage/tarm helse har tarm infeksjoner).

Således forsøker jeg ved å gi deg dette svaret som ikke er skrevet med dette formålet å vise at øke verdier på hvite blodceller kan ha noe å si. Betennelse kan være forårsaket av en infeksjon, autoimmune sykdommer, fedme, diabetes eller andre kroniske sykdommer. Listen er lang.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Ikke noe spenstig nytt ennå
    Påvist EBV EBNA IgG, Parvovirus B19 IgG, Streptolysin Antistoff ASL 217IE/ml, Mycoplasma pneumoniae 517U/ml. C-peptid nede på 440.

"Alt fint" var beskjeden... Må lese litt selv.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Hypogonadisme og lavt testosteron ser ut til å være problemet. Må ha en MR av hypofysen, med kontrastveske, så det evt. kan oppdages adenomer om det er noen.

rT3 og fT3-ratio er utrolig dårlig (6.5 burde være over 20) men det er som å piske en død hest å komme noen vei med det.

Siste målinger i jan og mai
    (navn (ref) mai, jan)
    S-T3 Fritt (3,1-6,8) 3,9
    S-T3 Revers (0,14-0,50) 0,60
    S-SHBG (15-85) 42 53
    S-Testosteron (9-35) 10,2 12,1
    S-LH (1-10) 2,8 4,4
    S-FSH (1-12) 3,8 4,0

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Question Sv: Stoffskifte ok?

Hypogonadisme og lavt testosteron ser ut til å være problemet. Må ha en MR av hypofysen, med kontrastveske, så det evt. kan oppdages adenomer om det er noen.
    Få også læst dig op i "hypofyse-antistoffer" (circulating anti-pituitary antibodies > APAs), f.eks. Anti-pituitary Antibody-induced Multiple Endocrine Disorders in Mice og AUTOIMMUNE ENDOCRINE DISORDERS. Hormone Imbalances in Endocrine Disease, fordi adenomer plejer at være (noget) mere enkel-hormon-specifikke, hvorimod det ser ud til, at alle dine hypofyse-hormoner er ude af synck med hinanden...
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Lite nytt - Endokrinolog leker venteleken og kommer ikke med tilbakemelding til fastlegen om hva som skjer. Fastlegen vil (forståelig nok) foreskrive hormonbehandling. Seks mnd igjen til sykepengene går ut, og mer enn halvering av inntekten - det trekker nok opp på energinivået med litt økonomiske problemer på toppen.

Det er to måneder siden endo fikk resultatet av MR; ingen svulster i hypofysen (eller rundt).

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Oppdaterer litt igjen

Har fått analysert DNA på 23andme.com og det viser seg at jeg har mutasjoner i MTHFR genet: både A1298C og C677T. Faktisk så er det genotypet at jeg har A1298CC, men det må være feil - siden det ikke (pr nå) er funnet tre mutasjoner samtidig på de to SNP'ene hos levendefødte. Eller så er jeg sabla spesiell ;)

Såvidt jeg ser kan denne defekten føre til masse rusk, som igjen vil kunne gi sære hormonresultater som jeg jo har. Spennende å grave litt mer i mens jeg venter på at SSHF skal få ut fingeren...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Gammel tråd nå, men omsider litt nytt

Spinalvæsketest bekreftet narkolepsi med katapleksi, og litt overraskende også nevroborreliose (i sentralnervesystemet). Spennende å se om antibiotikakuren for borreliosen medfører bedring på hormonelle og nevrologiske problemer.

Endokrinologen på SSHF har blitt purret kvartalsvis i ett år snart, uten å gi lyd fra seg. Skikkelig proft...

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Har fått analysert DNA på 23andme.com og det viser seg at jeg har mutasjoner i MTHFR genet: både A1298C og C677T. Faktisk så er det genotypet at jeg har A1298CC, men det må være feil - siden det ikke (pr nå) er funnet tre mutasjoner samtidig på de to SNP'ene hos levendefødte. Eller så er jeg sabla spesiell ;)

Såvidt jeg ser kan denne defekten føre til masse rusk, som igjen vil kunne gi sære hormonresultater som jeg jo har. Spennende å grave litt mer i mens jeg venter på at SSHF skal få ut fingeren...
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15455
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn