Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Standard Stoffskifte ok?

Hei,
    jeg har lest mye her inne men blir forsatt ikke helt klok på meg, så kanskje noe andre har noen innspill ifht blodprøvene mine.

Kort om meg så sliter jeg med asteni, er periodevis helt skutt men av og til "bra" (men aldri optimal). Sliter med å holde fokus og huske detaljer, noe som er litt kjipt når jeg jobber med programmering... Jeg har vært innom endel fastleger grunnet flytting, men aldri kommet noe nærmere å finne ut hva jeg feiler. Jeg var veldig overvektig (190/147kg) men har tatt av meg 40kg nå, dog forsatt uten å bli noe mindre trøtt. Har blitt mye bedre av å kun spise mat jeg lager selv; typisk steinalderkost med mye fisk og grønnsaker (ikke gluten, melk, omega-6 planteolje), men får altså forsatt perioder hvor jeg nesten ikke klarer å stå oppreist. Mann 35 år gammel.

Kan godt være stoffskifte er normalt, men noe er det i veien iallfall. Prøvene er tatt ved Sørlandet Sykehus etter en middels stressende køkjøring om morgenen. Prøvene er tatt med tanke på binyrer & stoffskifte. De tallene jeg har fått til nå SER jo ikke veldig gale ut (lavt testosteron kanskje, gitt at snittet til 85-åringer er ca 15...)

ACTH 09:00: 3,6 (<10,2)
    Kortisol i spytt 22:00: 2,9 (<6)
    Veksthormon: 0,2 (<11,5)
    Fritt T3: 5,0 (3,6-8,3)
    Fritt T4: 20 (11-22)
    TSH: 0,77 (0,3-4,2)
    S-Tyroksin: 137 (60-150)
    S-kortisol 08:00: 349 (220-850)
    S-testosteron: 15,9 (9-35)
    S-SHBG: 38 (8-60)
    S-LH: 7,1 (1-10)
    S-FSH: 3,4 (1-12)
    S-Prolaktin: 276 (100-400)
    S-C-Peptid: 1121 (200-1400)

Venter forsatt svar på aldosteron, kortisol i spytt morgen, dhea-s, vit. d og revers T3. Er det noen som har noen gode forslag til hvordan jeg følger opp dette? Er henvist til endokrinolog, men ventetiden er 6-12 mnd, så jeg tenkte jeg kunne bruke tiden til å finne ut hva som skjer... (Og er det noen som vet om man kan purre på resultater hos Aker? Tatt over en mnd nå...)

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Standard Sv: Stoffskifte ok?

Hei
    Jeg ser at C-peptidnivået ditt er veldig høyt, det betyr at du er insulinresistent!
    Normalområdet er i Norge er altfor høyt i forhold til andre land, og før var normalområdet opp til 700.
    Ser at du spiser lavkarbo, og det er veldig bra, men kanskje du bør ha metformin også, en medisin som senker blodsukkeret ditt.
    Å være insulinresistent vil si å være i faresonen for diabetes 2.

Jeg var veldig dårlig for 5 år siden, og legene fant ikke ut hva det var, før jeg henvendte meg til en Fedon Lindbergklinikk hvor de tolker blodprøvene på en annen måte.
    Jeg har gått fra et C-peptidnivå fra ca 1200 til 430 nå på disse årene, etter å ha lagt om til lavkarbo, trene moderat og bruke metformin.

Jeg er ganske sikker på at plagene dine kommer av dette, så jeg ville ha kontaktet en slik klinikk som jo koster litt men vel verdt å få hjelp der.

Lykke til!
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    Hei
    Jeg ser at C-peptidnivået ditt er veldig høyt, det betyr at du er insulinresistent!
    Normalområdet er i Norge er altfor høyt i forhold til andre land, og før var normalområdet opp til 700.
    Ser at du spiser lavkarbo, og det er veldig bra, men kanskje du bør ha metformin også, en medisin som senker blodsukkeret ditt.
    Å være insulinresistent vil si å være i faresonen for diabetes 2.

Jeg var veldig dårlig for 5 år siden, og legene fant ikke ut hva det var, før jeg henvendte meg til en Fedon Lindbergklinikk hvor de tolker blodprøvene på en annen måte.
    Jeg har gått fra et C-peptidnivå fra ca 1200 til 430 nå på disse årene, etter å ha lagt om til lavkarbo, trene moderat og bruke metformin.

Jeg er ganske sikker på at plagene dine kommer av dette, så jeg ville ha kontaktet en slik klinikk som jo koster litt men vel verdt å få hjelp der.

Lykke til!
    Takker for svar

Jeg gikk på metformin etter eget ønske (og masing pga C-Peptid på 850) i ett års tid på 3g om dagen, men det hadde liten virkning på verken blodsukker eller perioder med død-trøtthet, og jeg merket ikke noe forskjell da jeg kuttet ut. Var i ketose hele tiden, og metformin har mest effekt hvis man spiser "vanlig" mat. (Reduserer hepatisk glukoneogenesis) Blodsukkeret mitt er mellom 4 og 5 fastende, men er enig med deg i at det er et altfor høyt C-Peptid gitt min livsstil - hadde forventet noe i nedre del av referanseområdet. Jeg merker dog STOR forskjell på å være i ketose eller ei: ketogent kosthold er et absolutt must for meg, selv om det av og til skeies ut med litt økologisk frukt.

Ordnet endokrinolog privat, da var det jammen bare to uker å vente gitt, krysser fingrene for meg selv...

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Hei
    Vil bare påpeke dette du sier med at metformin virker best med "vanlig" mat.
    Mange som har meget god effekt med metformin når de er i ketose, så skjønner ikke dette.
    Jeg vet at noen leger hevder dette, mens min lege mener det absolutt har en god effekt selv om man er i ketose.
    Jeg husker ikke helt hvordan metformin virker, men på lavkarbo.no (du er sikkert godt kjent der) kan du finne mye informasjon om akkurat dette.
    Det kommer jo også an på hvor høy dose av metformin du har brukt. Jeg hadde ingen effekt i begynnelsen med 3*500, så jeg måtte opp i 3*850 i en periode for å få insulinet i gang. Sammen med et ketogent kosthold da.

Jeg ønsker deg uansett lykke til!
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    Mange som har meget god effekt med metformin når de er i ketose, så skjønner ikke dette.
    Jeg vet at noen leger hevder dette, mens min lege mener det absolutt har en god effekt selv om man er i ketose.
    Jeg husker ikke helt hvordan metformin virker, men på lavkarbo.no (du er sikkert godt kjent der) kan du finne mye informasjon om akkurat dette.
    Det kommer jo også an på hvor høy dose av metformin du har brukt. Jeg hadde ingen effekt i begynnelsen med 3*500, så jeg måtte opp i 3*850 i en periode for å få insulinet i gang. Sammen med et ketogent kosthold da.
    Metformin undertrykker leverens produksjon av glukose, og brukes derfor tradisjonelt for de som er så i grenseland for diabetes at de ikke klarer å lage nok insulin. For min del så gikk jeg på 3x1g om dagen. Kan godt være jeg skal prøve dette igjen i kombinasjon med et steinalderkosthold som er betraktelig bedre for meg enn lavkarbokostholdet jeg gikk på. (Jeg har i tillegg kuttet melkeprodukter og tilsetninger/søtstoffer etc og spiser kun naturlig mat nå - har blitt en djevel på kjøkkenet )

Insulin brukes også for å få glukose inn i musklene hvor det dannes ATP så det vil trolig også være en fordel med noe styrketrening for min del - men før jeg endrer på noe som helst skal jeg høre hva Tore Rygh på Kolibri Medical i Sandnes kan pønske ut. Jeg har holdt på å finne ut av dette i så mange år på egenhånd at jeg blir nødt til å ta et skritt tilbake og krysse fingrene for at ikke de også mener jeg innbiller meg at jeg sovner på jobbmøter eller er lat når jeg ikke kommer meg ut av senga etter å ha sovet i 18 timer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av macadamia79 Vis post
    Kort om meg så sliter jeg med asteni, er periodevis helt skutt men av og til "bra" (men aldri optimal). Sliter med å holde fokus og huske detaljer, noe som er litt kjipt når jeg jobber med programmering... Jeg har vært innom endel fastleger grunnet flytting, men aldri kommet noe nærmere å finne ut hva jeg feiler.
    Asteni betyder "kræftesløshed" eller "tilstand med fysisk og psykisk træthed" iflg. http://www.denstoredanske.dk/Krop,_p...ykiatri/asteni

Jeg var veldig overvektig (190/147kg) men har tatt av meg 40kg nå, dog forsatt uten å bli noe mindre trøtt. Har blitt mye bedre av å kun spise mat jeg lager selv; typisk steinalderkost med mye fisk og grønnsaker (ikke gluten, melk, omega-6 planteolje), men får altså forsatt perioder hvor jeg nesten ikke klarer å stå oppreist. Mann 35 år gammel. Kan godt være stoffskifte er normalt, men noe er det i veien iallfall.
    Stenalderkost er helt OK, forudsat at man får nok mad i sig, tillige med at man også får nok af mættede fedtstoffer, hvis ikke animalske (smør eller spæk), så rigeligt med kokosolje. Uden rette fedtstof i rette mængder i den daglige kost, vil gevinsten udeblive enten i vægt- eller energiregnskabet, eller i dem begge. Du skriver ikke ikke noget om kostfedt, men nævner kun fisk. Fisk er altid godt, men hvis det kun er fra fisk at du får dine proteiner, da kommer du til at mangle en række aminosyrer, der kun er tilstede i animalske proteinkilder, og jo, man kan altså godt overleve på vegetarisk kost alligevel, men hvis man ej heller får æg (særlig æggeblommer) og uden tilskud af aminosyrer, da risikerer man at forøge sin fysisk og mental svaghed.

Ofte er svarene meget enklere end man regner med.... jeg læste et indlæg på Lavkarbo.no skrevet af macadamia79. Hvis du er den samme person - da har du måske interesse i at læse mit svar, i relation til din bemærkning om at trods dit vægttab har du ikke genvundet energi. Du har skrevet bl.a. følgende: "Hjelmeseth har rett i én ting. Man må ta inn færre kalorier enn man bruker for å gå ned i vekt" - så begynder jeg at forstå, hvorfor du fortsat kan være energiløs og iflg. dit eget udsagn - slap...

Ofte opstår der en konflikt når man påpeger, at teorien om at indtage mindre end man forbrænder kan være årsagen til helseproblemer og vedværende overvægt. Folk går i defensiv og erklærer højlydt, at de skam får rigeligt med både proteiner og kostfedt i deres kost på 1000 eller 1300 kcal/dag. Hvordan man end vender det og drejer - er der ikke plads (i denne norm) til tilstrækkeligt med fedtstoffer fordi i så fald skulle man spise omtrent 750 kcal i rent fedt (ved normal næringstilførsel for voksne kvinder på 2200-2500 kcal, og lidt mere for mænd), for at dække kroppens behov for kostfedt's rolle i dannelsen af hormoner + de stoffer, der er u-undværlige i fornyelsen af alle væv i kroppen. Derudover er proteiner (aminosyrer) u-undværlige i samme process + i hormondannelsen. Proteiner fra forskellige kilder (samme proteinkilde hver dag skaber overvægt af nogle aminosyrer på bekostning af andre = biokemisk skade) bør udgøre ca. 40 vægtprocent i hvert af de 3 daglige basale måltider. Da protein er ikke ligefrem "kaloriefattigt", ser heller ikke det ud til, at der er plads nok til nok af proteiner i et lavkalorie-kosthold.

Hvorfor konsekvent lavkaloriekost med lavt indtag af kostfedt og proteiner ødelægger stofskiftet, selv hos folk uden oprindelig stofskiftesygdom, kan man læse her (skrevet i en lavkarbo-vinkel, men kan sagtens anskues 100% generelt), og hvorfor samme kriterier også kan medføre binyre-relateret svækkelse af stofskiftet - kan man læse her. Generelt kan man benytte søgeord "Reverse T3 Dominance". At træne sig ned i vægt på lavkaloriekost vil forøge denne dominance, sinke vægttabet og forstærke energiløsheden.

For at opklare om årsagen til din asteni er relateret til stofskiftet, har du brug for at foretage analyser af blodprøver tT3, tT4 og rT3 (total T3, total T4 og Reverse T3). Når du har resultater af disse analyser, kan du udregne din aktuelle, personlige T3-ratio og hvis den er for lav (for meget rT3 og for lidt tT3) - har du en forklaring på din tilstand, og muligheden for at få den tidsbegrænset behandlet med Liothyronin. Hvad det er jeg taler om kan du læse her, men vær obs på at det kan være svært at finde en læge, der er villig til at rekvirere rT3-prøven, tillige med at ane noget om T3-ratioens indflydelse på patientens generelle tilstand. Det bliver så den vigtigste opgave, at finde sådan en læge... der forstår at man kan sagtens have problemer med stofskifte, uden af have en stofskiftesygdom.

Lykke til og god bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Takk for langt svar
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Man må ta inn færre kalorier enn man bruker for å gå ned i vekt"[/I] Ofte opstår der en konflikt når man påpeger, at teorien om at indtage mindre end man forbrænder kan være årsagen til helseproblemer og vedværende overvægt. Folk går i defensiv og erklærer højlydt, at de skam får rigeligt med både proteiner og kostfedt i deres kost på 1000 eller 1300 kcal/dag. Hvordan man end vender det og drejer - er der ikke plads (i denne norm) til tilstrækkeligt med fedtstoffer fordi i så fald skulle man spise omtrent 750 kcal i rent fedt (ved normal næringstilførsel for voksne kvinder på 2200-2500 kcal, og lidt mere for mænd), for at dække kroppens behov for kostfedt's rolle i dannelsen af hormoner + de stoffer, der er u-undværlige i fornyelsen af alle væv i kroppen. Derudover er proteiner (aminosyrer) u-undværlige i samme process + i hormondannelsen. Proteiner fra forskellige kilder (samme proteinkilde hver dag skaber overvægt af nogle aminosyrer på bekostning af andre = biokemisk skade) bør udgøre ca. 40 vægtprocent i hvert af de 3 daglige basale måltider. Da protein er ikke ligefrem "kaloriefattigt", ser heller ikke det ud til, at der er plads nok til nok af proteiner i et lavkalorie-kosthold.
    Det som er mitt poeng på lavkarbo.no er nettopp at HVA man spiser påvirker energibruken. For min del så spiser jeg på en vanlig dag 2500-3000kcal, hvorav ca 1000kcal kommer fra kokosolje - jeg lager alltid saus/majones av to-tre eggeplommer og ca en dl kokosolje. Vi har sjømat til middag tre-fire ganger i uken, og de andre dagene er det kjøtt. Lager hjerte og levergryte (omtrent som biff stroganof-gryte) en gang i måneden. Men jeg kunne kanskje spise mer/bedre spesielt med tanke på balanse på aminosyrene.

Hvorfor konsekvent lavkaloriekost med lavt indtag af kostfedt og proteiner ødelægger stofskiftet, selv hos folk uden oprindelig stofskiftesygdom, kan man læse her (skrevet i en lavkarbo-vinkel, men kan sagtens anskues 100% generelt), og hvorfor samme kriterier også kan medføre binyre-relateret svækkelse af stofskiftet - kan man læse her. Generelt kan man benytte søgeord "Reverse T3 Dominance". At træne sig ned i vægt på lavkaloriekost vil forøge denne dominance, sinke vægttabet og forstærke energiløsheden.
    Lavkalori er ikke bra for meg, og trening gjør at jeg blir helt skutt - men jeg går masse og synes det er bra (mentalt og fysisk)
    For at opklare om årsagen til din asteni er relateret til stofskiftet, har du brug for at foretage analyser af blodprøver tT3, tT4 og rT3 (total T3, total T4 og Reverse T3). Når du har resultater af disse analyser, kan du udregne din aktuelle, personlige T3-ratio og hvis den er for lav (for meget rT3 og for lidt tT3) - har du en forklaring på din tilstand, og muligheden for at få den tidsbegrænset behandlet med Liothyronin. Hvad det er jeg taler om kan du læse her, men vær obs på at det kan være svært at finde en læge, der er villig til at rekvirere rT3-prøven, tillige med at ane noget om T3-ratioens indflydelse på patientens generelle tilstand. Det bliver så den vigtigste opgave, at finde sådan en læge... der forstår at man kan sagtens have problemer med stofskifte, uden af have en stofskiftesygdom.
    Jeg har tatt fritt-t3, fritt-t4, total-t4, reverse-t3 (samt dhea-s, aldosteron mm) så nå håper jeg bare jeg får svar på prøvene før jeg skal til endokrinolog i morgen... Jeg må ha en rT3 på 250 eller lavere forstår jeg (ifht fT3 på 5)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Takk for langt svar
    Selv tak. Det var bemærkningen om at "Man må ta inn færre kalorier enn man bruker for å gå ned i vekt" der got me started... Men jeg er superglad for dit svar med detaljer om hvordan din kost er. Den er nemlig supergod, mener jeg og hvis du allerede gør meget i forvejen, kan det blive træls at lede efter madkilderne til flere aminosyrer. Du kunne måske søge på svenske sider efter gode aminosyre-coctails man kan indtage i kapsler eller som tabletter? Svenskere har virkelig mange kombinationer af aminosyrer, mens f.eks. i Danmark er de forbudt. Jeg selv bruger denne type med et par kapsler sammen med hvert måltid eller mellemmåltid, hver dag, fordi selv om jeg selv lidenskabelig "prædiker" om hvilken mad gavner bedst og mest, orker jeg langt fra selv leve op til det hver dag - så aminosyrer på kapsler er min personlig favorit. Når jeg ellers skal bruge proteinpulver til proteinensidige måltider, bruger jeg denne type. Den er mælkefri og min favorit blandt alle øvrige proteinpulvere.

Jeg har tatt fritt-t3, fritt-t4, total-t4, reverse-t3 (samt dhea-s, aldosteron mm) så nå håper jeg bare jeg får svar på prøvene før jeg skal til endokrinolog i morgen... Jeg må ha en rT3 på 250 eller lavere forstår jeg (ifht fT3 på 5)
    Ved du hvad? Du er nødt til at have tal på Total T3 dvs. tT3 før du kan beregne ratioen, fordi som skrevet på linket: Stopthethyroidmadness.com beskæftiger sig også med betydningen af T3/rT3 ratio for os med hypothyreose, men de begår en fejl når de beskriver udregningen af ratioen ved at dividere Frit T3 med Reverse T3. Hvis ratioen skal være korrekt beregnet, bør man anvende Total T3 idet Reverse T3 kan kun måles som total værdi. Der findes ikke noget der hedder Frit Reverse T3.

Jeg håber derfor at din læge er en guttermand og vil rekvirere et nyt sæt T3-prøver snarest: Total T3 og rT3. Såfremt det viser sig at din T3-ratio er for lav, da bliver den store opgave at overtale lægen til at "teste" Liothyronin. Hvis T3-ratioen er i orden og korrekt afbalanceret, er den faktisk vigtigere end at have "rette" værdier af FT3 alone, så selv uden at dit FT3 rammer loftet, kan du sagtens have det vidunderligt, selv med ellers lavere værdi af FT3. Jeg kender til syge af hypothyreose, hvis FT4 og FT3 faktisk lå pænt højt og alligevel havde de det rimeligt skidt, til deres og lægernes evig frustration. Når T3-ratioen var blevet bragt højere ved Liothyronin, blev de ret hurtigt bedre, så denne mulighed, mener jeg er værd at udforske fordi - som sagt - kan man sagtens have problemer med stofskiftet, uden at have en stofskiftesygdom.

Ellers ville det være et godt spørgsmål til endokrinologen om, hvorfor ligger alle dine øvrige (ud over thyreoidea) hormoner så relativt lavt? Du er kun 35 år gammel og det er noget for tidligt at have et så lavt hormonspejl som dit. Ellers må du selv læse dig op i det efterfølgende, fordi de ligger lavt i forhold til din alder. Det skal du ikke finde dig forever, så hellere spare op til privat ekspertise i Oslo. Det håber jeg du vil overveje, hvis alt andet slår fejl.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Ellers ville det være et godt spørgsmål til endokrinologen om, hvorfor ligger alle dine øvrige (ud over thyreoidea) hormoner så relativt lavt? Du er kun 35 år gammel og det er noget for tidligt at have et så lavt hormonspejl som dit. Ellers må du selv læse dig op i det efterfølgende, fordi de ligger lavt i forhold til din alder. Det skal du ikke finde dig forever, så hellere spare op til privat ekspertise i Oslo. Det håber jeg du vil overveje, hvis alt andet slår fejl.
    Godt poeng - jeg skal prøve å stille med så blanke ark som mulig.
    Skal til Tore Rygh (endokrinolog og revmatolog), betalt av helseforsikring, men aner ikke hvor interessert/oppdatert han er selv om jeg håper han ikke konkluderer med at TSH er jo helt fin :P Hvis det ikke fører til noe så skal jeg prøve å få time hos Oftebro, men da går det av egen lomme. Dog er det dyrere å ikke fungere i hverdagen, og ikke tørre å gjøre avtaler mer enn noen dager frem i tid fordi man ikke vet om man er i form nok til å gjennomføre...

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Agder
    Meldinger
    25

Oppdatert

ACTH 09:00: 3,6 (<10,2)
    Kortisol i spytt 08:00: 10,4 (<19,1)
    Kortisol i spytt 22:00: 2,9 (<6)
    Veksthormon: 0,2 (<11,5)
    Fritt T3: 5,8 (3,6-8,3) pmol/l (endret fra 5.0 til 5,8 etter akkreditering)
    Revers T3: 0,5 (0,14-0,54) nmol/l
    Fritt T4: 20 (11-22) nmol/l
    TSH: 0,77 (0,3-4,2)
    S-DHEA-Sulfat: 6,1 (1,6-12) umol/l
    S-Aldosteron: 484 (70-800) pmol/l

S-Tyroksin: 137 (60-150)
    S-kortisol 08:00: 349 (220-850)
    S-testosteron: 17,6 (9-35)
    S-SHBG: 38 (8-60)
    S-LH: 7,1 (1-10)
    S-FSH: 3,4 (1-12)
    S-Prolaktin: 276 (100-400)