Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 29 av 29
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det er som om du beskriver mine symptomer. Jeg hadde også fine verdier av FT4, med svar helt oppe, og lav TSH.

Jeg var trøtt og deprimert, og vekta gikk opp. I tillegg slet jeg mye med muskelsmerter. Jeg fikk dårligere livskvalitet når jeg var medisinert på Levaxin. Nå sover jeg mindre, depresjonen er borte og jeg går ned i vekt. Livet er mye bedre!

Jeg vil tro at du burde prøve enten Armour eller Liothyronin. Jeg har ikke noen god erfaring med Liothyronin, jeg har en boks stående fra når jeg skulle prøve. Jeg fikk uro i kroppen av den. På Armour får jeg ikke noen plagsomme symptomer.

Vi som ikke produserer tyroksin selv, er nødt til å omdanne syntetisk T4 (Levaxin) til T3, T2, T1 osv. Defor skal FT4 ligge høyt, for vi har ingen naturlig produksjon av T3 og er nødt til å erstatte det med høyere T4 verdier.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952
    L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Konsentrasjonen av tyroksin ligger da hos de fleste pasienter i øvre tredel av referanseområdet, men hos noen pasienter vil tyroksinkonsentrasjonen være lett forhøyet. Dette skyldes at thyreoidea normalt er ansvarlig for 10 - 20 % av kroppens trijodtyroninproduksjon, og den produksjonen må "erstattes" av en høyere tyroksinkonsentrasjon.
    Du har ikke for lav TSH.
    Noen pasienter med hypotyreose føler seg ikke bra, selv om de er behandlet med L-tyroksin i doser som har ført til normalisering av TSH-konsentrasjonen. Ofte vil disse pasientene føle seg bedre dersom de får økt L-tyroksindosen, slik at TSH-konsentrasjon er i området 0,2 - 1,0 mIE/l.
    Du er bra behandlet med Levaxin, så det eneste du har igjen er å prøve Liotyronin eller Armour.

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

Takk for svar.
    Ska se hva jeg blir å prøve først. Har legetime i august.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Din T4 ligger jo innenfor referanseområdet, så jeg forstår ikke at legen kan si at du er overdosert jeg. Slik jeg ser det har du fine prøvesvar.

Opplevde selv en gang å få høre at jeg var overdosert ( normale prøver) og måtte kutte ut Armour 1 uke . Skal si jeg ble syk ja. :evil: Da jeg oppsøkte en annen lege fikk jeg vite at jeg var feilbehandlet. Ikke overdosert i det hele tatt.

Unødig å si at jeg nå har skiftet lege?

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

I slutten av juni begynte på å lure hvor det ble av rahabilitetspengene mine..........leita fram vedtaket fra des. fra Nav og joda, de var innvilget bare til juni. Huff!

Jaja, tenkte at trenger ny lege erklæring og skyndte meg å ringe legekontoret fordi jeg visste at legen min skulle på ferie snart. Ja, han var nok reist allerede :(

Så, fikk nu heldigvis time til vikaren for fastlegen min. Og så!

hun studerte lenge og vel på journalen etter først å ha ommentert at jeg kom for en sånn "liten " sak og at hun ikke likte å skrive lege erklæringer til andre leges pasienter. Så lurte hun på om jeg hadde begynt med psykomotorisk fysioterapi som legen hadde skrevet rekvisisjon for. Fikk første time først i forrige uke. Enn fysioterapi, hadde jeg begynt med det? Nei, sa jeg hadde ikke fått time. Men DET kunne hun ikke skjønne! SPurte hvor mye jeg hadde ringt. Jeg ringte ju når jeg fikk rekvisijon og den som hadde korteste ventetid skulle ringe etter påske. Hørte ingenting , så ringte selv. Husker ikke lenger hva de svarte, men hadde ikke noen time i sikte ihvertfall. Har vel kanskje ikke ringt siden, mista motet.

Men, hun legen mente at jeg hadde vært altfor sløv,var pliktig å være mer aktiv og ikke bare motta peng og ligge på sofaen med tunga hengende ut av munnen! Meinte at jeg skulle ha ringt legen min og forlangt å vite hva skulle skje med meg når det var så lang ventetid til psykomotorisk fysioterapi.
    Men hun mente at fastlegen hadde ikke heller gjort jobben sin, siden det var bare 2 lege kontakter på 7 mnd.

Prøvde å si at jeg er sløv, glemsk og tiltaksløs og motløs.Og at jeg tar ansvar for min helse, ihvertfall periodevis, ved å kontakte lege og forlange at noe mer ska blir gjort.

Det endte nu med at hu skrev erklaringen for 2 mnd,
    og så skulle hu legge beskjed til fastlegen.

På sett og vis var hun som en frisk pust som krevde noe både fra meg og legen, samtidig som hun var dømmende og frekk.

Var både sint og lei meg når jeg gikk ut derfra. Idag tenker at kanskje det riste litt i fastlegen min, at det skjer noe! Nu har jeg selv krevd i juni at vi ska prøve Liothyrin og det ska jeg begynne med når han kommer tilbake fra ferien. Spurte og om å ta prøver for insulinresistens og det syntes han var greit. Så nu gleder jeg meg til legetimen i august :o

Bare det her ikke ende med at jeg blir pengeløs

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei Hanne
    Kanskje du burde be om en time m saksbehandler hos NAV? Det er ofte bedre enn å snakke med de i skranka, det er iallfall min erfaring. Du holder jo på med rehabiliteringstiltak. Det er ikke din skyld at du ikke kommer igang med fysioterapi. Anbefaler at du tar med deg en likemann. Det er lurt å være to når man er i slike møter. Forøvrig synes jeg det var et merkelig og uhøflig svar du fikk fra vikarlegen! :evil:
    Kjenner meg forøvrig godt igjen i de symptomene du beskriver. Før jeg begynte med Liothyronin hadde jeg TSH på 1,0 og fri T 4 på 23. Dermed skulle jeg jo være overdosert hvis man bare skulle sett på de prøvene. Hadde imidlertid ingen symptomer på dette, heller tvert imot.
    Fri t3 lå på 3,8. Det var litt i laveste laget for meg. Når det gjelder Liothyronin, så må man begynne med en liten dose. Jeg startet med 20 mcg en gang daglig 4 dager i uka. Fant for ut at jeg måtte ta 10 mcg x 2 istedet for hele dosen på en gang. Tror mange av de som er misfornøyde med Liothyronin har startet med for stor dose. Jeg bruker nå 20 mcg daglig i tillegg til 100 mcg Levaxin. Er fornøyd med det foreløpig. Har ikke erfaring med Armour, men ser at det er mange her som er fornøyd med det. Det jeg merker best med Liothyronin er at jeg orker mer og at jeg er sterkere psykisk.
    Lykke til!

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

Takk for det Bittebitt!

Tror at jeg venter til legetimen 13 august og ser hva han sier.
    Men det er kanskje en god ide å få time hos Nav. Har en saksbehandler der, men hun er borte ei god stund. Hørtes mere ut som at hun er syk enn at hun er på ferie. Men det finnes vel flere! :o

Har lagt om kosten til lavkarbo, tror at jeg begynte på onsdag og enten er det det eller sommervarmen som har gitt meg mer energi! Har sykla i løpet av 3 dager 24 km og det er mye til meg å være.

Ser ut som vekten går nedover, er litt skeptisk til det siden det skjer så fort, men noe skjer ihvertfall. Jeg har aldri slanket meg før. Og ser lavkarbo mer som diett som passer min sykdom enn slankemetode. Men det er kjempeartig hvis jeg klarer å ta av ihvertfall noen kilo!
    Sånn innerst inne ville jeg nok være 13 kg lettere men hvis det ble 6-7 så hadde det vært veldig bra.

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard Blodprøve og inntatt Levaxin?

Var hos legen og han ville at æ skulle ta blodprøve tross at æ hadde tatt medisin den dagen(Levaxin 150). Tsh var på 0.51. Er det noen måte å anslå hva den ville vært uten medisin? Tsh har brukt å vært lavere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Blodprøve og inntatt Levaxin?

Prøver tatt etter inntak av dagsdosen får et forhøyet resultat. Det er høyest 2 timer etter iunntak, så synker det igjen.
    Å beregne dette blir nok for unøyaktig til å feste lit til, men regn med at verdien er noe forhøyet.

Hvordan det er med TSH er jeg ikke sikker på. Om den reagerer, vil den reagere med å avgi et lavere resultat enn den egentlige verdien ville blitt uten inntak av dagsdosen.
    Følsomhetskurven TSH reagerer etter er logaritmisk, og vanskelig å anslå.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard Sv: Blodprøve og inntatt Levaxin?

Ok..Tusen takk for svar

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Kan ikke gå mer ned i vekt uansett hva jeg gjør....
    Av dordi i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 2
    Siste melding: 19-05-10, 19:31
  2. Svar: 29
    Siste melding: 24-06-09, 22:55
  3. Hva gjør man med de som ikke skjønner seg på hypotyreose?
    Av Thomas W H i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 12
    Siste melding: 18-10-08, 21:23
  4. Pasienter med TSH under 10 har ikke hypotyreose ( fra en endokrinolog)
    Av cathrin i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 22
    Siste melding: 11-10-07, 16:23
  5. de gjør det ikke lett for oss å unngå karbohydrater nei...
    Av Lissa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 2
    Siste melding: 07-11-06, 13:57

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn