Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Standard Stikker og svir i øynene, og av og til trykk bak øynene

Øynene har forværret seg den siste uke, og jeg har jo lest meg til at dette også kan være i forbindelse med høyt stoffskifte.
    Det stikker og svir i øynene, de kjennes tørre ut. og av og til er det et svært ubehagelig trykk bak øynene.
    Jeg skal jo til legen igjen om en uke, og da vil jeg be om en hastetime til spesialist pga dette, men hvor mye haster det?
    Alternativet er jo å kontakte en endokrinolog privat, og det gjør jeg jo OM jeg må vente lenge.
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    65
    Meldinger
    64

Standard Sv: Stikker og svir i øynene, og av og til trykk bak øynene

Hei

Jeg har vært gjennom det samme. Det er viktig å ikke vente og se det an. Du burde få henvisning til øyenlege snarest. Greit å få det sjekket tidligst mulig i forløpet. Jeg går jevnlig til kontroll på Øyeavdeligen, Ullevål sykehus. Der samarbeider de tett med endokrinologer fra Aker.

Har du flere spørsmål skal jeg svare etter beste evne

JosieS

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Om øynene også kjennes tørre ut, er det viktig å begynne med kunstige tårer, pluss vaselinsalve beregnet for tørre øyne på natten. Om det vedvarer utover tre måneder, har du rett på å få dette på blå resept.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
    Hei

Jeg har vært gjennom det samme. Det er viktig å ikke vente og se det an. Du burde få henvisning til øyenlege snarest. Greit å få det sjekket tidligst mulig i forløpet. Jeg går jevnlig til kontroll på Øyeavdeligen, Ullevål sykehus. Der samarbeider de tett med endokrinologer fra Aker.

Har du flere spørsmål skal jeg svare etter beste evne

JosieS
    Takk for svar! Skal virkelig formidle dette tydelig og klart til legen på mandag (samt endel andre ting) - kanskje dette kan gi meg en liten snarvei inn til behandling? Vi får håpe.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Om øynene også kjennes tørre ut, er det viktig å begynne med kunstige tårer, pluss vaselinsalve beregnet for tørre øyne på natten. Om det vedvarer utover tre måneder, har du rett på å få dette på blå resept.
    Takk Vigdis, denne tørreheten kommer og går litt igrunnen. Men når det er tørt er det ikke veldig behagelig! Dette vil vel en øyelege være behjelpelig med?

Det blir forøvrig bare værre, dette trykket bak øynene, og nå synes jeg at øynene har endret seg. Men det kan jo være synsbedrag også, for jeg kjenner dette er ganske så skremmende å oppleve. Men øynene ser hovne ut, som om jeg har sovet i ett de siste to ukene. Og sminke...vel hvor skal jeg plassere øyenskyggen? Så det dropper jeg ja
    Jeg er glad jeg endelig skal til legen på mandag, synes denne månenden jeg skulle vente for å ta nye blodprøver har tatt en evighet, og når jeg leser tilbake i dagboken min er det ikke blitt bedre, heller værre. Det vil si, siden jeg er sykemeldt lever jeg jo et rolig liv og jeg sover endel. Så uroen i kroppen har blitt bedre, så lenge jeg ikke gjør noe. Med en gang jeg er sosial, eller leser litt eller gjør noe som helst, øker pulsen og uroen, og jeg blir veldig dårlig igjen.
    Dessuten vokser kjertelen, og nå har stemmen min endret seg og blitt grov og hes som om jeg er forkjøla, og slik kjennes det jo også ut i halsen også.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Takk Vigdis, denne tørreheten kommer og går litt igrunnen. Men når det er tørt er det ikke veldig behagelig! Dette vil vel en øyelege være behjelpelig med?
    Jo, Selvfølgelig vil en øyelege være behjelpelig. Men hvor lenge skal du gå slik før du er hos øyelege? Øynene kan i verste fall ta skade av at du går slik. Og ja, det er forferdelig ubehagelig. Gå på apotek og kjøp noen øyedråper, husk både til natt og dagbruk, og ta dem når du kjenner at behovet er der, ha dem med deg overalt.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jo, Selvfølgelig vil en øyelege være behjelpelig. Men hvor lenge skal du gå slik før du er hos øyelege? Øynene kan i verste fall ta skade av at du går slik. Og ja, det er forferdelig ubehagelig. Gå på apotek og kjøp noen øyedråper, husk både til natt og dagbruk, og ta dem når du kjenner at behovet er der, ha dem med deg overalt.
    Ok, will do - tusen takk for hjelp
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Stikker og svir i øynene, og av og til trykk bak øynene

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    ...denne tørreheten kommer og går litt igrunnen. Men når det er tørt er det ikke veldig behagelig! Dette vil vel en øyelege være behjelpelig med?

Det blir forøvrig bare værre, dette trykket bak øynene, og nå synes jeg at øynene har endret seg. Men det kan jo være synsbedrag også, for jeg kjenner dette er ganske så skremmende å oppleve. Men øynene ser hovne ut, som om jeg har sovet i ett de siste to ukene. Og sminke...vel hvor skal jeg plassere øyenskyggen? Så det dropper jeg ja
    Hej VibekeS

Når det sker periodisk, kunne det tyde på, at noget udløser denne reaktion, og når "fremkalderen" forsvinder , bliver øjnene bedre igen. I dit sted, ville jeg derfor (første omgang) observere for 2 muligheder: 1. allergisk reaktion på ydre allergener, og 2. autoimmun reaktion.

Det første lader sig nemt teste med antihistamin dråber fra apotek. Lindrer det, er det nok øjets omgivelser, der reagerer på noget ydre. Hvis det slet ikke hjælper og generne fortsætter, eller næste gang de kommer igen - er det måske en autoimmun reaktion rettet mod øjnene, hvilket er nærliggende at undersøge når du i forvejen er ramt af højt stofskifte.... Hvor der er TRAS og/eller anti-TPO, kan også opstå andre inflammationer ved andre antistoffer.

Be' din læge eller en øjenlæge om en recept på Restasis, og se om det ikke hjælper. Restasis ikke kun lindrer men også behandler autoimmune tilstande i øjnene. Masser ros at læse på nettet og i denne tråd indlæg nr. 12 har jeg skrevet lidt mere om det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej VibekeS

Når det sker periodisk, kunne det tyde på, at noget udløser denne reaktion, og når "fremkalderen" forsvinder , bliver øjnene bedre igen. I dit sted, ville jeg derfor (første omgang) observere for 2 muligheder: 1. allergisk reaktion på ydre allergener, og 2. autoimmun reaktion.

Det første lader sig nemt teste med antihistamin dråber fra apotek. Lindrer det, er det nok øjets omgivelser, der reagerer på noget ydre. Hvis det slet ikke hjælper og generne fortsætter, eller næste gang de kommer igen - er det måske en autoimmun reaktion rettet mod øjnene, hvilket er nærliggende at undersøge når du i forvejen er ramt af højt stofskifte.... Hvor der er TRAS og/eller anti-TPO, kan også opstå andre inflammationer ved andre antistoffer.

Be' din læge eller en øjenlæge om en recept på Restasis, og se om det ikke hjælper. Restasis ikke kun lindrer men også behandler autoimmune tilstande i øjnene. Masser ros at læse på nettet og i denne tråd indlæg nr. 12 har jeg skrevet lidt mere om det.
    Hei Anisia, aller først, jeg er mektig imponert over din kunnskap både i bredde og dybde
    Jeg takker deg veldig for svaret.
    Jeg er forsåvidt vant med at jeg i perioder er tørr på øynene, både fordi jeg har husmiddstøvallergi og fordi jeg må ha tilskudd av vitamin B-12. Når lagrene av b-12 begynner å tømmes, kjenner jeg det blir tørt i øynene, og det blir bedre med en sprøyte. Da er jeg også tørr og sår i munnvikene, og nå er det to måneder siden forrige sprøyte, så da er det jo på tide igjen med et nytt skudd (tømmes fort her).
    Men tørrheten er ikke det værste her nå synes jeg, det kommer og går litt.
    Kan disse dråpene hjelpe mot de andre plagene også? Stikkingen i øynene kommer ikke samtidig med tørrheten mener jeg å kjenne, det kan komme litt plutselig, sammen med trykket bak øynene. Mest av alt av alle plagene jeg har nå er dette det mest skremmende å oppleve. Når synet blir svekket og jeg har vanskelig for å fokusere og se ting klart. Og dette har skjedd på kort tid, under en måned! I dag skulle jeg lese bakpå et glass med sild på innholdsfortegnelsen, og det fikk jeg ikke til!
    Jeg skal i alle fall presse på nå på mandag for å komme kjapt til en øyenlege
    Dagboken til VibekeW

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn