Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Standard Sv: Nye blodprøvesvar-hva nå??

Vet ikke - legen tar ganske lett på dette med stoffskiftet og vil nødig gjøre noe med dosering uansett prøvesvar og form ser det ut til. Så jeg har langt på vei måttet bestemme dosering selv da hun også vet jeg har lest meg godt opp på betennelser i skjoldbruskkjertelen. Kjenner til den anbefalingen fra Aker, men samtidig er sykdommen så individuell... Og legen er opptatt av FT4, mens mange andre ser primært på TSH... Ikke alltid lett å vite hva man skal tro, og man kan jammen føle seg litt ensom rundt dette iblant, så alle gode råd tas imot med takk!
    Sist endret av Peer; 08-02-12 kl 19:06

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Min ex-fastlege var også veldig opptatt av at det var FT4 hun skulle følge.
    Resultatet var at jeg etter å ha blitt holdt på lav dose levaksin (450 mcg i uka) over tid, fikk mer og mer press og ubehag i halsen, og sykehuset reagerte da de så tallene mine + sjekket halsen.
    Konklusjonen deres var at jeg hadde utviklet struma etter og ha gått underdosert i lang tid, og de instruerte legen min om at levaksinmengden skulle økes slik at TSH havnet under 1.
    Når min FT4 havner ned på ca 20, så har jeg det rett og slett fælt. For min kropp kjennes det bedre når FT4 ligger mellom 23 og 25 (sist prøve viste den var 25,9).
    Alle kropper er individuelle, og det er viktig og medisinere slik at man føler man treffer det som er optimalt, og ikke bare se på tallene.

Blir dosen for høy, så merker de fleste det relativt kjapt, og da går man et skritt tilbake.
    Jeg ville nok, om jeg hadde det slik du skriver, gått over til fire dager uka med 100 og 3 dager med 75, testet det ut noen uker og så økt et hakk til etter neste prøve om seks uker.
    Men det er slik jeg ville gjort.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Hej
    Nå, så er der endelig en læge, der er fikseret på ft4 i stedet for tsh, og så går det sådan til
    Men selv inden for dit ft4 er der jo plads til mere medicin. Og så ville det vist være godt, hvis din læge lige fandt ud af, hvor meget af din t4, der er bundet - det er noget, som fx min speciallæge går op i.

Med hensyn til din puls, så ville jeg jo sige, at så lav en puls må høre hjemme i det lave stofskifte.
    Jeg vil foreslå dig at læse bl.a. denne tråd http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...?t=7931&page=2 hvor du bl.a. kan læse:

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Disse symptomene er de som vanligvis forekommer, men det innebærer ikke at andre symptomer du opplever ikke forekommer! Det er ikke nødvendig å ha alle symptomene

Abortrisiko
    B 12 mangel
    Blekhet
    Bradykardi (Langsam hjertefrekvens)
    Brystsmerter

Depressjon eller følelsesmessig instabilitet
    Dovnende fingrer/hender og tær/føtter
    Fibromyalgi
    Frossen, lav kroppstemperatur, kuldefølels
    Forstoppelse (eller diarré )
    Glasboblefølelse och "brain-fog"
    Glemsel
    Gravid, problemer med å bli gravid
    Heshet
    Hodepine
    Håravfall, tørt, tynt
    glissen behåring på kroppen
    Harde, tunga hjerteslag/hjertklapp
    Hovenhet, spesielt ansikt, rundt øynene, på hender, føtter og legger
    Høyt kolesterol
    Ikke noe ork eller lyst
    Ingen eller lav kjønnsdrift ( libido)
    Kald hud

Karpaltunnel syndrom (kroppsdeler dovner bort pga av klemte nerver) Koncentrationssproblemer
    Leddverk

Lav kroppstemperatur
    Lav motivasjon

Lav puls
    Langsam tankevirksomhet (mister ofte ordene/tråden)
    Langsom lengdevekst hos barn
    Langsom i talespråk

Lavere/mørkere/grovere stemme hos kvinnor
    Lett irritert
    Menstruasjonsforstyrrelser (kraftige menstruasjoner, lange intervaller, uteblitt menstruasjon)
    Mental och kroppslig treghet
    Minnestap
    Minsket appetitt
    Muskelkramper
    Muskelsvakhet
    Muskelverk som kan flytte seg rundt i kroppen
    Myxödem (hoven, deigete hud)
    Myxödemkoma (hovenhet og kroppslig og mental treghet helt fram till mentalt fravær)
    Nattblindhet (dårligere nattsyn enn normalt)
    Nedsatt hørsel
    Nedsatt kondisjon
    Nedsatt pustefrekvens
    Nervøsitet
    Panikkangst
    Smerter i kroppen, ev. vandrende
    Stivhet
    Svimmel
    Søvnbehovet økar overdrevent mye, alternativ søvnproblemer
    Tannproblemer
    Tinnitus
    Tykk tunge
    Tørr/grov/læraktig hud
    Trykk over halsen, vanskelig å svelge
    Trøtthet
    Tynne, ødelagte negler
    Tvangsforestillinger/besatthet
    Urin, ofte på do
    Vektøkning eller tap av vekt
    Varmeintoleranse

Vondt i nakken
    Øyeproblemer (for eksempel dårligere syn, og/eller tørre, svidende, hovne eller verkende øyne)
    Ømhet i fotsålene
    Prøv også det gamle råd med at ta din temperatur om morgenen - er den lav, bekræfter den det lave stofskifte. Og med den puls ... ja, så har du vel stadig det. Og en lav dosis!

Kan læge ikke finde ud af det her, så find en anden læge - eller måske skal du bare ha en henvisning til en speciallæge. Mangelfuld behandling er særdeles anstrengende for krop og sind, så sæt i gang & stå på!

Men i øvrigt kan en del af dine symptomer måske skyldes at antistofferne rører på sig? I hvert fald er det godt at holde tsh'en ret så lav, hvis man skal undgå at de laver problemer, har jeg læst Selv barske tsh-fikserede læger siger, den skal ligge på ca. 1, når der er antistoffer.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Tusen takk for tips, jenter, snille dere er! Og hva tablettene angår, har jeg tenkt i de samme baner som deg, BenteR....

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

....."så sæt i gang & stå på!" - takker for den Nielsigne!

Når det gjelder antistoffene, lå disse tidligere på +/- 500. Det siste halvåret har de gått ned til 150-200. Dette skjedde samtidig med at jeg la til selen 100 mcg i tillegg til de ca 60 mcg som er i multivitamintabletten. Kuttet også ut jod (også i multivittabl). Prøver viste rikelig med jod i systemet så det var neppe noen fare. Om dette er forklaringen på nedgangen i anti-TPO, skal ikke jeg si sikkert, men det er mulig. En annen er vel at det ikke lenger er så mye "å ha antistoffer imot" siden kjertelen muligens er i ferd med å visne hen. Er ca 6 år siden TSH begynte å krype oppover.

Har såvidt vært innom endokrinologisk poliklinikk. Egentlig lite å hente fra den fronten. Vil nødig klage og syte for mye, og hun gjorde sikkert sitt beste ut i fra sine rammer osv. Men legen, som var helt fersk overlege, sa vel bare at jeg med burde øke på Levaxin. Brukte på den tiden ca 50 mcg.

Senere, når fastlegen mente FT4 på rundt 19 kanskje var noe høyt for meg, og jeg til dels opplevde mix av symptomer, kom det fra brev fra legen på endokrinologisk med råd om å forsøke og styre behandlingen etter FT4 i mitt tilfelle. Anbefalt nivå var da 16-18. I praksis ville jeg nå hatt TSH på kanskje rundt 10 med FT4 på f.eks. 16, FT3 på 3,5-4 muligens, så jeg er tvilende til om dette var et godt innspill fra spesialisthold. Jeg valgte iallfall, etter noe tid, å ikke følge det.

Som dere er inne på har jeg alltid vært på forholdsvis lave medisin-doser, så jeg velger nå å sikte etter en TSH på rundt 1,5-2, så får jeg se an formen da - mulig mye løsner da!!?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Har du snakket med noen lege om du trenger T3 tilskudd? Vi er en stor gruppe som ikke får det vi trenger fra Levaxin, kroppen klarer ikke å lage tilstrekkelig T3 fra den, så vi må ha tilskudd. For noen er det Levaxin pluss Liothyronin, for andre fungerer det best med thyroid. Det kan være et sted å begynne å lete.

Har du fått sjekket alle mineraler og vitaminer? Lave nivåer der kan også gi symptomer som kan til forveksling likne på lavt stoffskifte. Husk å ta vare på alle blodprøvesvar! Ikke slå deg til ro med at legen sier at det er "fint". I Norge har legene en tendens til å mene at B12 er ok på et nivå hvor mange andre land setter i gang behandling. Som et eksempel. De fleste leger er heller ikke orientert om hvor viktig D3 er, også i stoffskifteprosessen. D3 bør ligge på 100-120. Det er smart å lese litt på egen hånd i håp om å bli bedre
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Vigdis, noe annet enn Levaxin har det aldri vært snakk om, selv om mange har nytte av dette. Jeg tenker for min del at det er greit å forsøke optimal medisinering med Levaxin før man evt begynner med tillegg av noe annet. Dessuten er det litt å sette seg inn i også. Når jeg omsider vet sånn noenlunde hvordan Levaxin virker på kropp og sinn, orker jeg ikke helt nå og også lure på hva som er hva av T3-effekt og T4-effekt, om du skjønner. Kanskje senere, er absolutt nysgjerrig på dette!

Når det gjelder vitaminer og mineraler, er dette blitt testet. Vit D lå i underkant av 70, men har fått dette litt opp nå, men neppe til de tallene du refererer til. Hvilke effekter opplever du av dette? For tiden bruker jeg Møllers tran med vitamin A, D og E, ca dobbel dose (tilsvarer ca 15-20 mcg vit D daglig + de 2,5 som er i multivitaminen). Også har vi sola da... For øvrig var prøvene på vitaminer/mineraler fine. Noe lå såklart noe lavt, annet noe høyt, men alt sammen klart innenfor referanseområdene. Man kommer jo som regel ganske langt hva dette angår med sammensatt, godt kostkold. Og enkelte prøver på vitaminer og mineraler vil vel også naturlig svinge litt, ut i fra hva man spiser.
    Sist endret av Peer; 09-02-12 kl 19:00

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Standard Trenger råd - nye prøvesvar

Hei,

trenger/hadde satt stor pris på ny noen råd og innspill fra kloke hoder her inne. Jeg begynner med ferske prøvesvar:

S-TSH: 4,45 (0,5-3,6)
    S-Fritt T4: 17,9 (8-20)
    S-Fritt T3: 5,9 (3,6-8,3)

Disse svarene er et "resultat" av Lexaxin 75 mcg to ganger i uken og 100 mcg fem ganger i uken.

Har gått ganske lenge uten å føle meg bra - sliten av dette nå, syns progresjonen går sakte. Har vært gjennom en fase der TSH og andre prøver kan være bra etter en medisinøkning, så forverrer de seg igjen, og mer medisin må til, og sånn svinger det. Mulig dette kommer av at kjertelen er i ferd med å dø gradvis helt ut - vet ikke?
    Fastlegens svar på disse prøvene, etter at jeg kanskje la noen føringer først, var at dosen godt kunne økes. Hun sa passe tilfeldig, "tja, du kan jo alltids prøve med 100 mcg hver dag". Hun har forholdsvis lite kunnskap om hypothyreose, noe hun er ærlig på, og sier videre at jeg bare kan prøve meg litt fram med dette selv. Hun blir nok litt forvirret av noenlunde OK F-T4, men hjernen (TSH), gir vel et ganske klart signal om at den ønsker en del mer thyroksin?

Spørsmålene mine blir
    1) er dere enige i at det er rom for økning og mest trolig "riktig" å øke dosen ut i fra prøvesvarene?
    2) Vil den nevnte økningen gjøre særlig forskjell. Min erfaring er at jeg nok har det best med TSH et sted mellom 2-2,8 (ca). Som sagt, progresjonen har skilpadde-fart...
    Spørsmålet blir da hvor mye mer Levaxin, med bakgrunn i doseringen jeg nevnte først (75X2, 100X5), som skal til for å få TSH et sted rundt 2,5.
    Med andre ord også hvor mye medisin skal til for å gå fra 7 til 6, 4 til 3, altså ett tall ned. Som sagt, er litt utålmodig etter å få bedre prøvesvar og form...

Glad for innspill!

Peer

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Standard Sv: Jeg er i 30-årene og begynte på Levaxin for tre år siden

Ja det er rom for økning og jeg hadde økt til 100 hver dag i første omgang

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Hypotyreose, prøver å bli gravid for første gang og begynte nettopp på Levaxin.
    Av Sigrid77 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 05-06-10, 10:27
  2. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
    Av grynet i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 142
    Siste melding: 01-10-08, 15:25
  3. Svar: 8
    Siste melding: 26-02-08, 05:12
  4. Ingen tegn til tørr hud FØR jeg begynte på Levaxin
    Av mona? i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 2
    Siste melding: 18-05-05, 23:06

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder