Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Standard Jeg er i 30-årene og begynte på Levaxin for tre år siden

Håper på noen tips fra snille folk her inne!

Jeg er i 30-årene og begynte på Levaxin for tre år siden. Dette var ved subklinisk hypothyreose (TSH var da på 6,6, FT4 16, utslag på anti-TPO). Etter å ha brukt tabletter en tid ble TSH mer normalisert (2-2,5), FT4 gikk forsiktig opp, mellom 18-19. I disse årene har prøvene variert noe, men jeg opplever å ha hatt det greit når verdiene har vært omtrent som nevnt. Likevel merket jeg vel aldri særlig forskjell på før og etter medisineringen. Jeg mener å huske at jeg hadde TSH på 1,8 og FT4 på 15-16 fra før jeg fikk betennelse i kjertelen.

Nå i disse dager/de siste månedene opplever jeg at TSH har variert mellom ca 6 og 4 mens FT4 er forholdsvis høy. Siste blodprøve viste
    TSH 3,88 (ref 0,5-3,6),
    FT4 21,3 (8-20),
    Fritt T3 5,9 (ref 3,6-8,3).

Dette betyr at TSH ikke lenger svarer så godt på Levaxinen kan det kanskje virke som. Dette til tross for at jeg bruker mer Levaxin enn noen gang før (100x3 pr uke + 75x4). På samme tid er FT4 over det nivået jeg normalt trives på. Normalt synker vel FT4 når TSH stiger. Opplever pr i dag en miks av symptomer mellom høyt og lavt stoffskifte, tretthet/generell opplagthet, noe uro, dårlig søvn m.m. Har en følelse av at kroppen står og "dirrer" mellom å være "høy og lav". Føler meg på ingen måte frisk.

Har vært i kontakt med noen ulike leger, naturligvis inkludert fastlege. Det er svært forvirrende når den ene mener jeg bør redusere Levaxin (styre behandlingen etter FT4 og FT3), og andre at jeg bør øke (dvs at de mener jeg er undermedisinert). Har også hørt at jeg kanskje bør kutte ut medisinen helt. I så måte har det vært minimalt med hjelp fra legehold - annet enn forståelse for at jeg ikke har det bra nå. Man opplever å stå ganske alene om vanskelige spørsmål.

Har forstått det slik at det er ganske sjelden å ha en slik TSH jeg har nå med mine nivåer av FT4 og Fritt T3. Får beskjed om å kjenne etter på symptomene selv, men er vel så sliten at jeg har glemt hva som er "normaltilstand", og det er heller ikke lett å vite hvilken retning som er "riktig" å gå (mer eller mindre medisin) nå med en slik miks av symptomer. Håper noen har noen tanker!
    Sist endret av Peer; 25-10-11 kl 20:54

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Forvirring rundt blodprøver/riktig medisinering

Hei
    Dine blodprøver ligner veldig mye på de jeg har hatt; TSH over 3 og FT4 fra 20 og oppover.
    Mine blodprøver har alltid oppført seg merkelig. Begge stiger eller synker samtidig. Legen min har ikke skjønt bæret og har karakterisert meg som en vanskelig pasient og behandle.
    Jeg har høy anti-TPO, og nå ble det endelig, etter tre år, tatt TRAS. Den slo også ut, og jeg har altså både Hashimoto og lavt stoffskifte, og Graves og høyt stoffskifte.

Aner ikke om den merkelige måten mine blodprøver har oppført seg på skyldes dette at jeg har to forskjellige antistoffer eller noe helt annet, men jeg ville nok bedt legen om å ta en TRAS prøve.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Heisann

Så i noen prøvesvar, ser ut som TRAS er tatt, <0,9 er svaret, så da er den vel negativ. Er vel Hashimoto som er saken her, da. Vet, man kan av og til føle seg som en "håpløs pasient" når formen aldri kommer. Men fastlegen er vel egentlig tålmodig nok, men synes prøvene er rare sammenlignet med andre, vet ikke best medisinering (skal ha for at hun er ærlig ihvertfall). Hvilke prøvesvar landet du på å ha det best med, med både noe høy TSH og FT4?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg har i grunnen ikke hatt det bra med noen av prøvene....Men av to onder foretrekker jeg og ha FT4 over referanseområdet (og dermed også høy TSH)
    Nå er TSH oppe i 9,7 og FT4 har plutselig gått ned til 18,4 - det kjennes iallefall ikke bra

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Skjønner, vi/jeg må vel kanskje ta et valg mellom å være "høy eller lav" da, forenklet sagt... Er egentlig ganske lite info å finne om samtidig forhøyet TSH og FT4, så slik sett går man glipp av noen gode råd. Det er litt forvirrende når en del sier at TSH ikke betyr noenting når man først har betennelse i kjertelen eller bruker medisiner, siden verdiene ikke er til å stole på siden den allerede er syk. Min erfaring er at dette ikke er helt riktig, men at en høy TSH merkes på symptomer uansett, men kan KAN jo ta feil. Vanskelig dette her...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg fikk også sjekket tidligere om jeg er reistent mot thyroid.
    Da har man også høy THS og høy FT4 samtidig, men jeg hadde altså ikke den genfeilen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Fått brev fra Aker nylig om at de vil se på om jeg har slik resistens, skal ta prøve den uka. Regner jo med at den ikke slår ut, men greit å få sjekket det. Alternativt har man jo alltids Erfa Thyroid, selv om jeg er litt skeptisk til den siden det er så helt ukjent landskap og ikke vet hvordan den slår ut på nevnte symptom-/blodprøveprofil.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Mange her inne som går på Erfa og er strålende fornøyd.
    Jeg har ikke økonomi til privatklinikker, og fastlege og sykehus vil ikke behandle med annet enn Levaksin.
    Hadde jeg vunnet i Lotto ville jeg uten tvil oppsøkt privatlege og skiftet på flekken til Erfa.
    Du finner mye info om hvordan folk er fornøyd med Erfa her inne.

Dosen Levaksin du går på er forøvrig ikke høy. Mange går på 150 til dagen. Selv har jeg 5 x 100 og 2 x 75 og jeg er under femti kilo.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Standard Nye blodprøvesvar-hva nå??

Hei,

har Hashimotos og har gradvis trappet opp på Levaxin det siste året. Bruker nå 100 mikrogr. 3 ganger og 75 mikrogr. 4 ganger pr uke.
    Svarene har vært varierende, særlig TSH (7,9 for få mnd tilbake, men som regel rundt 3 eller 4). FT4 har stort sett har ligget mellom 16 og 19, mens FT3 som oftest har ligget på 4-tallet.

Det siste prøvesvaret viste (febr. 2012)
    FT4: 19 (ref 12-22)
    S-Fri T3: 5,1 (ref 3.1-6,8)
    TSH: 2,9 (ref 0,27-4,20)

Var hos lege nylig, og hun sa hun ikke visste hva som er god vei videre mht dosering av Levaxin. Tror særlig den forholdsvis høye FT4`en er årsaken til dette, hun er redd den skal bli altfor høy, og det at jeg har opplevd en viss mix av symptomer på høyt og lavt stoffskifte.

Uansett er ikke formen spesielt flott. Har bl.a. ikke mitt gamle humør, tåler ikke kulde så bra (får utslett/rødhet, særlig over kinnbena), noe forverring av allergier, klump-følelse/forsiktig trykk i halsen, trøtt - men relativt urolig søvn, tidvis "hare-hjerte", men OK puls - så tenker at en forsiktig justering av dosen må gjøres den ene eller andre veien.

Lurer også på om kuldeintoleranse primært er tegn på lavt eller høyt stoffskifte, ut i fra deres erfaringer. Og er denne TSH`en noe som kan gi symptomer på for lavt stoffskifte?

Sjekket pulsen da jeg våknet i går, den var rundt 50 (jeg er vanlig hobby-mosjonist og knapt det). Er usikker på om formen nå primært skyldes at stoffskiftet er noe for høyt eller lavt. Som kjent kan man bli ganske kjørt over å gå med for høyt også, og symptomer på begge kan være like. Det order seg vel til slutt - prøver alltid å være optimist! Men hva tenker dere om dette? Takknemlig for alle innspill!
    Sist endret av Peer; 08-02-12 kl 18:33

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Standard Sv: Nye blodprøvesvar-hva nå??

Aker sykehus anbefaler TSH mellom 0,5-1,5 dersom man behandles med levaxin, samt FT4 i øvre del av referanseområdet. Min personlige mening er at leger bør behandle pasienten og ikke prøvesvaret. Det bør du også si til legen din. Symptomene du beskriver høres veldig stoffskifte relatert ut. Dosen din er liten (1,5-2mcg per kg kroppsvekt er anbefalt...mulig jeg husker noe feil her, korriger meg hvis noen kjenner til noe annet) og symptomene er fortsatt der, så hva venter egentlig denne legen din på?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hypotyreose, prøver å bli gravid for første gang og begynte nettopp på Levaxin.
    Av Sigrid77 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 05-06-10, 10:27
  2. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
    Av grynet i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 142
    Siste melding: 01-10-08, 15:25
  3. Svar: 8
    Siste melding: 26-02-08, 05:12
  4. Ingen tegn til tørr hud FØR jeg begynte på Levaxin
    Av mona? i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 2
    Siste melding: 18-05-05, 23:06

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder