Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2011
    Meldinger
    3

Standard Stoffskifteproblemer? Håper noen vil hjelpe. :)

Hei!

Lurer på om noen kan hjelpe meg litt.
    Jeg er mamma til tre barn på 6, 4 og 1 år. Etter de to siste graviditetene har jeg til tider hatt en del helseproblemer, men har aldri funnet ut hva det var. Selv tror jeg at stoffskiftet har vært og er i ubalanse, men prøvene er fine.
    Jeg har ikke greie på hva tallene betyr, så lurer på om noen her kan se på det?

Fritt T3: 4,0 (4.0-6.8) (4,2 i juni)
    Thyroxin, fri T4: 17 (8-20) (14 i juni)
    TSH: 0,95 (0.2-4.5) (0,27 i juni)
    TSH-reseptor as er negativ (hva er dette egentlig?)
    B 12: 628 (150-650)

A-neutr.cytopl., ANA, Anti-CCP, Anti-thyreopero er alle negative, men jeg aner ikke hva det vil si.

Dette var de siste prøvene jeg tok. Jeg hadde med lapp til legen om hvilke prøver jeg ville ha tatt. (Etter å ha lest på forumet her.)
    Men det ser ikke ut som om det har blitt tatt TRAS for eksempel.

Symptomene går litt opp og ned synes jeg. I perioder har jeg hatt mange symptomer på høyt stoffskifte, og så kan det bli bedre igjen. I hele sommer har jeg hatt problemer med øynene. Først sviende øyne, så mer og mer tørre øyne. Nå må jeg bruke salve om natten for å sove. Øyelokkene har også tendens til å skli opp når jeg slapper av og skal sovne. Det er ubehagelig og sikkert en grunn til tørre øyne!
    I tillegg har jeg press på halsen og føler skjoldbruskkjertelen pulserer. Legen kunne kjenne at skjoldbruskkjertelen var litt forstørret.
    Jeg har problemer med å sovne og de siste to nettene har jeg ligget våken til morgenen pga hjertebank og uro. Må legge til at jeg ikke har psykiske plager eller depresjon. Men føler meg som hypokonder når jeg er hos legen.

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre! Føler meg så dum hvis jeg kommer tilbake til legen når alle prøvene er fine! Det virker ikke som han har så særlig peiling heller. Da jeg spurte om tørre øyne kunne ha noe med stoffskiftet å gjøre, sa han at det hadde han ikke hørt om. Han trodde jeg hadde sjøgrens. Tok prøver på dette som også var negative.

Noen som har erfaring med alternativ behandling som kan hjelpe?

Har en mor som har operert vekk skjoldbruskkjertelen, fordi den vokste. Hun hadde også problemer med at blodprøvene så ”fine” ut, mens hun faktisk var veldig syk.

Dette ble visst forferdelig langt, selv om jeg kunne ha skrevet enda mer... Takk hvis du gidder å lese og svare!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

Standard Sv: Stoffskifteproblemer? Håper noen vil hjelpe. :)

Hei

Siden jeg er ganske fersk i dette gamet selv, så vil jeg ikke kommentere blodprøvene dine, for det kan jeg alt for lite til å gjøre. Likevel sitter jeg litt med en følelse av å kjenne igjen noe av det du beskriver her med tanke på fine prøver, klumpfølelse i hals osv. For å ta det siste først... du har ikke fått en henvisning til ultralyd? Det kan kanskje være et sted å starte? Det var for meg en fin måte å få bekreftet at klumpen i halsen ikke var angst, noe jeg følte legene ville frem til at det var.
    En annen tanke kan kanskje også være å bytte lege? Om du ikke bytter fastlege, så kanskje finne en privatklinikk i ditt område som er dyktige på disse tingene? Det koster litt, men for min del vil jeg si at disse tusenlappene viser seg å være verdt det. Jeg fant til slutt frem til en lege som har en helt annen tolkning av disse "bra" blodprøvene. I hans øyne var ikke mine prøver bra, selv om andre leger hadde hevdet dette tidligere.
    For å ta et lite eksempel, så fikk jeg hos min forrige lege beskjed om at jeg hadde jernmangel. Iflg min nye lege har jeg mer enn nok jernreserver i kroppen, men ting og tang forhindrer opptak av jern i kroppen, så jeg har nå fått beskjed om å ta folsyre, B-vitaminer etc for å bedre dette opptaket. Sånn sett virker det på meg som alt avhenger av legens tolkning av resultatene.

Stå på selv i tiden fremover og kom til bunns i det du mener selv er rett. Ikke gi deg før du har fått noen svar du selv føler du kan leve med, enten det betyr å presse litt på den legen du har i dag, eller forsøke andre leger. Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Smile Sv: Stoffskifteproblemer? Håper noen vil hjelpe. :)

Sitat Opprinnelig skrevet av Mamma81 Vis post
    Dette ble visst forferdelig langt, selv om jeg kunne ha skrevet enda mer... Takk hvis du gidder å lese og svare!
    På dette forum kan man ikke skrive "for lange" indlæg. Velkommen til og du er ikke længere alene.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Hej

Jeg skal ikke gøre mig mere klog her end sådan lige ...

Men jeg lægger mærke til, at du er steget lidt i frit t4, samtidig med, at du er faldet lidt i frit t3. Og at du, selvom du kun er faldet lidt i frit t3, nu ligger helt nede i bunden af det såkaldte normalområde. T3 er det aktive stofskiftehormon, og det kan sagtens være dit lave niveau, der gør, at du ikke har det godt.

Dette må din læge respektere ! Ikke mindst, fordi din mor har problemer med sin skjoldbruskkirtel. Ingen grund til at vente længe med at se på dette og få det værre - særligt, når man har børn. Gal læge

Lægen ser sandsynligvis på, at du ligger i 'normalområdet' - men ingen ved jo, hvor du ellers har befundet dig i dette?! Så faldet kan være stort, uden at nogen ved det.
    Din tsh er let stigende, og det betyder jo, at hypofysen 'kalder' på skjoldbruskkirtlen. Det har indflydelse på produktionen af t4.
    "TSH-reseptor as er negativ": Det er testen for TRAS som du kan læse en masse om herinde http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...x=0&sa.y=0#990 Det er et antistof, der blokerer tsh /giver falsk lav tsh, så systemet ikke funker som det skal, når man ellers er rask /frisk.

Hvis jeg var dig, ville jeg kræve dette med t3 tjekket igen. Du har vel ikke TRAS nu, men måske er det på vej op over en eller anden grænse? Har du noget tal for det? Hvis det for eksempel var Anti-TPO, så skulle tallet være under 100. Men TRAS ...?

Nogle producerer t4 men kan ikke danne t3 af det. Jeg kan ikke huske, hvad det fænomen hedder, men det er der med garanti en eller anden, der kan.

Hvis det er dét, du fejler, kan du få medicinsk tilskud af t3, enten i form af Liothyronin /Cytomel eller thyroid (naturligt stofskiftehormon). Majsen her http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13316 er begyndt at bruge thyroid pga sin fibromyalgi. Måske nogle tips at hente i tråden

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2011
    Meldinger
    3

Takk for svar!

Sitat Opprinnelig skrevet av valentina Vis post
    For å ta det siste først... du har ikke fått en henvisning til ultralyd? Det kan kanskje være et sted å starte? Det var for meg en fin måte å få bekreftet at klumpen i halsen ikke var angst, noe jeg følte legene ville frem til at det var.
    Legen nevnte ultralyd, men vi skulle se an prøveresultatene først. Jeg har ikke vært hos legen etter at jeg fikk resultatene, men siden alt er bra, vet jeg ikke hva han vil si nå... Gruer meg til å komme tilbake.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2011
    Meldinger
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post

Men jeg lægger mærke til, at du er steget lidt i frit t4, samtidig med, at du er faldet lidt i frit t3. Og at du, selvom du kun er faldet lidt i frit t3, nu ligger helt nede i bunden af det såkaldte normalområde. T3 er det aktive stofskiftehormon, og det kan sagtens være dit lave niveau, der gør, at du ikke har det godt.

Dette må din læge respektere ! Ikke mindst, fordi din mor har problemer med sin skjoldbruskkirtel. Ingen grund til at vente længe med at se på dette og få det værre - særligt, når man har børn. Gal læge
    Takk for svar og nå ble jeg litt klokere!

Etter at moren min fikk fjernet kjertelen, måtte hun ha mye mer tyroksin enn det som er vanlig. Hun hadde heldigvis en spesialist som skjønte det og sa at "noen trenger bare mer". Det er dumt når legene febrilsk holder seg til disse referanseverdiene. Jeg synes også at det burde være mer vanlig å ta stoffskifteprøver når man er frisk. Da ville det vært lettere å se om det var i ubalanse, vel?

Hvis jeg var dig, ville jeg kræve dette med t3 tjekket igen. Du har vel ikke TRAS nu, men måske er det på vej op over en eller anden grænse? Har du noget tal for det? Hvis det for eksempel var Anti-TPO, så skulle tallet være under 100. Men TRAS ...?
    Mener du at jeg skal ta en ny T3-prøve om en stund? Jeg har ingen tall for TRAS, det stod bare negativ.

Jeg lurte på om jeg hadde Graves, siden jeg har problemer med øynene, men det slo jo ikke ut på blodprøvene, så da kan del vel utelukkes?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Jeg synes også at det burde være mer vanlig å ta stoffskifteprøver når man er frisk. Da ville det vært lettere å se om det var i ubalanse, vel?

Mener du at jeg skal ta en ny T3-prøve om en stund? Jeg har ingen tall for TRAS, det stod bare negativ.

Jeg lurte på om jeg hadde Graves, siden jeg har problemer med øynene, men det slo jo ikke ut på blodprøvene, så da kan del vel utelukkes?
    Ja, egentlig burde man kende sit stofskifte, før man fejler noget. Men 'man' mener vel, det ville være for dyrt - og 'man' mener jo også, at lavt stofskifte er nemt at gøre noget ved. og det giver jo netop et glimrende argument for at folk ikke skal ha tjekket deres stofskifte, før de bliver syge

Men jo, du må holde øje med dit t3 og for den sags skyld også de andre faktorer, tror jeg. Det kan jo udvikle sig. Men under alle omstændigheder burde du vel få hjælp, når du ikke har det godt ?! Nogen burde forsøge at hjælpe, i hvert fald.

Sært med tallet for TRAS - hvor det er blevet af. Måske måles det kun, hvis det er over en bestemt værdi, sådan er det i hvert fald med nogle af de mange andre ting, der skal ligge under eller over et bestemt tal.
    Så det bedste må være at få det tjekket en gang imellem.

Graves og øjne har jeg ikke forstand på. Men at øjnene er involveret behøver jo heller ikke lige præcis at ha med Graves at gøre - det kunne måske være mangel på et eller andet vitamin eller mineral eller hormon ... Ja, indviklet. Men læs herinde, søg på ordet øjne.
    Nogle har noget, der hedder Sjøgrens syndrom http://www.gigtforeningen.dk/viden+o...6grens+syndrom men har man tørre øjne en gang imellem, kan det vel ikke være det.

Der er nok ikke andet for, end at du må læse dig frem og se, om du finder noget, du genkender, fx herinde på forummet (jeg vil meget anbefale, du ikke bruger Netdoktor eller Facebook-grupper til formålet) - og så at du stikker til din læge, til h*n tager sig sammen og undersøger dig ordentligt og flere gange.

Ellers: Skift h*m ud ! Hvad er læger til for, hvis ikke for at hjælpe dem, der er syge ?!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Hei

For lavt stoffskifte kan også gi problemer med øynene. Slimhinnene i kroppen kan bli hovne og tørre, og det kan påvirke øynene, som ligger inne i en hule kledd med slimhinne.

Det er i allefall min erfaring.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Pass på å ta stoffskifteprøver på samme tid hver gang, morgen når kontoret åpner er det beste
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Kan noen hjelpe meg?
    Av Torild i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 07-02-11, 11:39
  2. Kan noen hjelpe meg?
    Av diamanten i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 08-03-09, 14:31
  3. Håper noen kan hjelpe meg litt...veksler stoffskiftet mitt??
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 03-04-08, 20:55
  4. 2,5 år siden jeg fikk diagnosen hypothyrose. Kjære dere, hva skal jeg gjøre?
    Av Kvinne, 42 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 16
    Siste melding: 12-05-05, 16:55

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn