Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 28
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Standard Sv: Parestesier/kiling i huden

Hei!
    Ver så snill å ta kontakt med meg, jeg har det på akkurat samme måte! Men jeg har også fascikulasjoner overalt, og smerter som flytter seg rundt. Jeg har akkurat fått påvist for høy TSH.
    Jeg har hatt dette i ni mnd, mange utredninger hos nevrolog, men ikke funnet svar.
    Vil gjerne vite hvordan det går med deg nå.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Hei!
    Velkommen på forumet!
    Jo, det går bedre med meg nå enn da disse symptomene begynnte for 3,5 år siden etter at jeg fikk Hypothyreose. Men jeg har også startet på kombinasjonsbehandling med Liothyronin i Januar i år, og føler at ting går mye bedre nå.

Så du kjenner også kiling i huden? Er det som om noen stryker deg på huden? For meg så kjennes det litt ut som gåsehud. For meg var dette veldig skremmende, men jeg har lært meg å leve med det, og siden jeg er så grundig undersøkt, så har jeg valgt å tro at det har sammenheng med stoffskiftet eller at det er psykist (stress) og ikke er noe alvorlig som for eksempel MS. Men det har vært en lang vei å gå hit jeg er i dag og det har IKKE vært lett. Jeg har det av og til fortsatt men ikke på langt så ofte som før.

Leamus har jeg også vært en del plaget av og det ser ut til at det kommer når jeg har det andre. Min teori er ivertfall at det har noe med stoffskiftet å gjøre evt. stress eller en mineralubalanse i kroppen, har begynnt med Magnesium og det har hjulpet litt. Jeg har også jernmangel, og i perioder hvor jeg glemmer å ta jerntablettene, så kommer dette...Det er for meg litt logisk, da jeg også har lest ett sted at jernmangel påvirker stoffskiftet i negativ retning...

Hvor lenge har du hatt Hypothyreose? Eller har du ikke fått noen diagnose ennå?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Hei!
    Takk for raskt svar! SÅ godt å høre at det går bedre med deg! Det gir håp.
    Jeg har vært grundig utredet nevrologisk: EMG (som bekrefter masse fascikulasjoner/leamus), nevrografi, SEP, tynnfibernevrografi, MR m kontrast, spinalpunksjon... De har ikke funnet ut hvorfor jeg har alle disse plagene - INTENSE SMERTER SOM FLYTTER SEG RUNDT (SOM NEVROPATISKE SMERTER), PARESTESIER OG FASCIKUALSJONER. Alt kom etter en svært hissig virusinfeksjon i jan. Jeg har for noen uker siden innlagt på riksh.p og der fant de forhøyet TSH, men ellers ok. Jeg har ikke fått noen verdier, men skal be om det, og nye prøver er tatt hos fastlege for å sammenligne. Mor +++ fam.medl har lavt stoffskifte så nå lurer jeg på plagene mine kan ha noen som helst sammenheng med dette. Det trodde imidlertid ikke nevrolog-ass.legen, men de er vel heller ikke blant dem som kan mest om dette..?
    Jeg har alle vitaminer/mineraler innen normalomr..

Jeg føler ikke det akkurat som noen som stryker over huden min, men får ofte "gåsehud følelse", over hele beina eller på noen partier. Hos meg er det slik at jeg ikke kan gå med tettsittende bukser/strømpebukse e.l. i det hele tatt:( Da øker plagene veldig på. Det kjennest ut som nervene "danser og spretter og hopper", det kribler, sitrer, sildrer, partier som føles iskalde/vibrerende/våte, følelse av at kalde regndråper treffer meg, følelse av at små slanger kryper i huden og at jeg har tusenvis av små maur på huden.. Grusomt, føles som jeg blir torturert når det står på som verst:(

Jeg kan lite om stoffskifte siden jeg tidl har hatt normale verdier og ingen har satt mine plager i sammenheng med stoffskifte-problematikk.. har ikke fått noen diagnose enda. Kanskje feiler det meg flere ting. Både revmatiske og nevrologiske sykdommer har vært mistenkt/fortsatt mistenkes..(en nevrolog mener jeg har "benign fasciculation syndrome")

Hva er liothyronin? Er det en stoffskiftemedisin det også?

Har du (eller noen andre) råd til meg?
    Jeg tar magnesium tilskudd + kalsium + e-vit + b-vit + fettsyrer (men altså normale blodprøver). Har ikke funnet noe som hjelper og har det svært tungt.

Klem fra meg

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av Kiwi123 Vis post
    Hei!
    Takk for raskt svar! SÅ godt å høre at det går bedre med deg! Det gir håp.
    Jeg har vært grundig utredet nevrologisk: EMG (som bekrefter masse fascikulasjoner/leamus), nevrografi, SEP, tynnfibernevrografi, MR m kontrast, spinalpunksjon... De har ikke funnet ut hvorfor jeg har alle disse plagene - INTENSE SMERTER SOM FLYTTER SEG RUNDT (SOM NEVROPATISKE SMERTER), PARESTESIER OG FASCIKUALSJONER. Alt kom etter en svært hissig virusinfeksjon i jan. Jeg har for noen uker siden innlagt på riksh.p og der fant de forhøyet TSH, men ellers ok. Jeg har ikke fått noen verdier, men skal be om det, og nye prøver er tatt hos fastlege for å sammenligne. Mor +++ fam.medl har lavt stoffskifte så nå lurer jeg på plagene mine kan ha noen som helst sammenheng med dette. Det trodde imidlertid ikke nevrolog-ass.legen, men de er vel heller ikke blant dem som kan mest om dette..?
    Jeg har alle vitaminer/mineraler innen normalomr..

Jeg føler ikke det akkurat som noen som stryker over huden min, men får ofte "gåsehud følelse", over hele beina eller på noen partier. Hos meg er det slik at jeg ikke kan gå med tettsittende bukser/strømpebukse e.l. i det hele tatt:( Da øker plagene veldig på. Det kjennest ut som nervene "danser og spretter og hopper", det kribler, sitrer, sildrer, partier som føles iskalde/vibrerende/våte, følelse av at kalde regndråper treffer meg, følelse av at små slanger kryper i huden og at jeg har tusenvis av små maur på huden.. Grusomt, føles som jeg blir torturert når det står på som verst:(

Jeg kan lite om stoffskifte siden jeg tidl har hatt normale verdier og ingen har satt mine plager i sammenheng med stoffskifte-problematikk.. har ikke fått noen diagnose enda. Kanskje feiler det meg flere ting. Både revmatiske og nevrologiske sykdommer har vært mistenkt/fortsatt mistenkes..(en nevrolog mener jeg har "benign fasciculation syndrome")

Hva er liothyronin? Er det en stoffskiftemedisin det også?

Har du (eller noen andre) råd til meg?
    Jeg tar magnesium tilskudd + kalsium + e-vit + b-vit + fettsyrer (men altså normale blodprøver). Har ikke funnet noe som hjelper og har det svært tungt.

Klem fra meg
    Hei igjen!

Får håpe de finner ut hva som feiler deg. Hva er det legene tror mest på? Har du i det hele tatt symptomer på lavt stoffskifte, for jeg vil ikke si at dine plager høres ut som typisk stoffskifte-relatert....men jeg er heller ingen lege da men har litt peil da jeg også jobber i helsevesenet.

Når det gjelder mineraler og vitaminer, så er det ikke alltid nok å ha de innenfor normalverdien hvis man har lavt stoffskifte, da flere stoffer som Selen, Magnesium og Vitamin D er veldig viktige for stoffskiftet og skal ligge i øvre grense/litt over normalomrdet.Jeg går til en privat-lege som kan mer om stoffskiftet og tar daglig tilskudd av disse vitaminene og mineralene (har vel og merke jernmangel og D-vitamin mangel). Om det er behandlingen med Liothyronin (T3 i motsetning til T4 som er Levaxin) eller vitaminene som er årsaken til at jeg føler meg bedre det vet jeg ikke...men jeg følte meg uansett bedre etter jeg startet opp med dette i kombinasjon hos den nye legen i Januar.
    Må bare få presisere at jeg ikke har smerter i kroppen og ellers er lite plaget av leamus (leamus er jo også et normalfenomen) men bare disse parestesiene av og til. Jeg er enig i at det kan kjennes ut som gåsehudfølelse, men noe mer enn det kan jeg ikke si at det er....har ikke alt det andre du beskriver..men vet at andre her på forumet har beskrevet det også som maur under huden..Min teori er også at det er gåsehuden er en psykisk reaksjon på stress o.l.

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg fortsatt utredningen hos nevrolog/revmatolog. Hvis det ikke fører frem, ville jeg oppsøkt en privat stoffskifte lege, men bare hvis du har symptomer på lavt stoffskifte og litt avhengig av hva blodprøvene dine viser.

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Takk for svar.
    Nei, det er akkurat som du skriver: Jeg lurer veldig på om mine plager har noe med stoffskiftet å gjøre. Jeg vet ikke. Legen tror ikke det, men jeg ser jo mine symptomer på lista over alle symptomer man kan få ved stoffskifteproblematikk, samtidig så er det jo mer typiske symptomer som jeg da ikke har..
    Problemet er at ingen finner ut hva som egentlig feiler meg, og siden jeg har forhøyet TSH prøver jeg nå å lære litt om stoffskiftet og ville høre med dere som har erfaringer om noen kjenner seg igjen i plagene mine. Jeg finner innlegg her om både fascikulasjoner (ja, et normalfenomen, men IKKE når man har det HVERT ENESTE MINUTT DØGNET RUNDT..) og parestesier. Jeg er ferdigutredet hos nevrolog/revmatolog, og er dermed "overlatt til meg selv". Det er ikke lett. Jeg visste ikke at verdiene på disse vitaminene bør ligge høyt, men jeg tar tilskudd hver dag..
    klem

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av Kiwi123 Vis post
    Takk for svar.
    Nei, det er akkurat som du skriver: Jeg lurer veldig på om mine plager har noe med stoffskiftet å gjøre. Jeg vet ikke. Legen tror ikke det, men jeg ser jo mine symptomer på lista over alle symptomer man kan få ved stoffskifteproblematikk, samtidig så er det jo mer typiske symptomer som jeg da ikke har..
    Problemet er at ingen finner ut hva som egentlig feiler meg, og siden jeg har forhøyet TSH prøver jeg nå å lære litt om stoffskiftet og ville høre med dere som har erfaringer om noen kjenner seg igjen i plagene mine. Jeg finner innlegg her om både fascikulasjoner (ja, et normalfenomen, men IKKE når man har det HVERT ENESTE MINUTT DØGNET RUNDT..) og parestesier. Jeg er ferdigutredet hos nevrolog/revmatolog, og er dermed "overlatt til meg selv". Det er ikke lett. Jeg visste ikke at verdiene på disse vitaminene bør ligge høyt, men jeg tar tilskudd hver dag..
    klem
    Hei igjen!
    Hvis du ikke har fått svar på dine problemer eller noe i det hele tatt som kan hjelpe deg videre, ville jeg oppsøkt en annen lege for en second opinion. Å bare bli overlatt til seg selv uten noen diagnose når du har det såpass vondt, det er ikke bra...
    Kan jeg spørre deg hvilke symptomer du har på lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Ingen allmennlege vet hva dette skyldes, jeg har vært til flere, og jeg har den mest erfarne allmennlegen i omr. Jeg har vært til lokalsykehuset for MR og spinalpunksjon og til både Haukeland og Rikshospitalet for div. nerveus, så jeg har ingenting å hente i å bytte lege og starte på scratch igjen..jeg har vært alle rundene, er grundig undersøkt. Har ikke fått noen svar, bortsett fra en nevrolog som tror jeg har "benign fasciculation syndrome". (ingen vet hva dette skyldes, men trolig autoimmun sykdom, og ingen behandling finnes. Jeg har prøvd en lang rekke medisiner, uten hell..) Derfor leiter jeg videre...etter svar og hjelp..

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Hei!!
    Nå sitter jeg her med de nyeste blodprøvesvarene:

TSH: 0,5 (ref 0,2 - 4,0)
    Fritt T4: 16,4 (11-23)
    Fritt T3: 4,6 (3,5 - 6,5)

Saken er at jeg generellt føler meg MYE bedre i form, bortsett fra at jeg fortsatt har Parestesier dvs. den kilende følelsen i huden noen ganger. Hvis det skyldtes stoffskiftet, så burde vel ikke blodprøvene sett slik ut? For disse verdiene er vel helt optimale etter hva jeg kan se.

Jeg er også inne på tanken om B12 mangel, som kjent kan B12 mangel føre til parestesier. Her er blodprøveverdiene:

B12: 198 (ref 170-650) og Homocystein 7,8 (5-15) og MMA 0,2 (mindre enn 0,3). Men jeg vet ikke om jeg har B12 mangel av den grunn..selvom det hadde forklart en del.

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Hei igjen!
    De prøvene ser jo fine ut ja. Jeg kan fortsatt ikke så mye om stoffskifteproblematikk, og er fortsatt ganske forvirret. Hos meg fant de på Riksen forhøyget TSH (jeg har skrevet to brev og purret men enda ikke fått verdiene - saksbehandlingstid....), ellers "Ok" verdier, mens hos legen her hjemme ni dager senere ble resultatene helt anderledes. Helst normal TSH, men positiv anti TPO. Den var ikke pos på Riksen. Så nå har legen min tatt enda nye prøver...
    Jeg har i alle fall alle symptomene fortsatt, og det er kjempeslitsomt og skremmende hver dag. Akkurat nå lyner det i tær og fingre, verker intenst i låret, napper overalt (leamus) og det kjennes ut som en veps stikker meg om og om igjen inni i storetåa! Helt vanvittig rart. Jeg har selv lest mye om benign fasciculation syndrome og neuromyotonia, og legen tok nå blodprøve for antistoff som KAN sees, men ikke må sees, ved neuromyotonia..
    Jeg er spent på prøvesvar, men beg å gi litt opp håpet om hjelp kjenner jeg.
    Godt å høre at du føler deg bedre på mange omr!
    klem

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Myxødem huden
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 18
    Siste melding: 16-08-13, 14:27
  2. Parestesier
    Av Vilje i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 22-11-12, 13:44
  3. Større pigmentforandringer i huden?