Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 28 av 28
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Sv: Parestesier/kiling i huden

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Hei!!
    Nå sitter jeg her med de nyeste blodprøvesvarene:

TSH: 0,5 (ref 0,2 - 4,0)
    Fritt T4: 16,4 (11-23)
    Fritt T3: 4,6 (3,5 - 6,5)

Saken er at jeg generellt føler meg MYE bedre i form, bortsett fra at jeg fortsatt har Parestesier dvs. den kilende følelsen i huden noen ganger. Hvis det skyldtes stoffskiftet, så burde vel ikke blodprøvene sett slik ut? For disse verdiene er vel helt optimale etter hva jeg kan se.

Jeg er også inne på tanken om B12 mangel, som kjent kan B12 mangel føre til parestesier. Her er blodprøveverdiene:

B12: 198 (ref 170-650) og Homocystein 7,8 (5-15) og MMA 0,2 (mindre enn 0,3). Men jeg vet ikke om jeg har B12 mangel av den grunn..selvom det hadde forklart en del.
    Hva som er den enkelte sine optimale verdier på stoffskifteprøvene er individuelt. Det er bare legene som mener vi skal føle oss friske når prøvene våre er "normale".
    Jeg for eksempel ville følt meg elendig med så lav FT4, må over 25 før jeg kjenner meg bra.
    D-vitamin mangel kan også føre til parestesier sa reumatologen jeg var hos. Har du fått opp verdien på d3?

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Standard Sv: Re: Sv: Parestesier/kiling i huden

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Hva som er den enkelte sine optimale verdier på stoffskifteprøvene er individuelt. Det er bare legene som mener vi skal føle oss friske når prøvene våre er "normale".
    Jeg for eksempel ville følt meg elendig med så lav FT4, må over 25 før jeg kjenner meg bra.
    D-vitamin mangel kan også føre til parestesier sa reumatologen jeg var hos. Har du fått opp verdien på d3?
    Hei og takk for svar! Det med d-vitamin og parestesier visste jeg ikke, men det stemmer at jeg fortsatt ligger lavt. Jeg hadde verdi på 50 før sommeren, nå er jeg oppe i 76, men det er jo ikke bra nok ennå.

Har du en link til en nettside der dette står forklart? Jeg prøvde å Google d- vitamin mangel
    og parestesier men fikk ingen treff.
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Parestesier/kiling i huden

Det var reumatologen som sa dette til meg.
    Googlet kjapt og fant dette
    "Ved klinisk undersøkelse kan følgende være tegn på rakitt: økt lordose, kyfose eller skoliose, hjulbent, redusert vekst, ligger etter i motorisk utvikling, gange og gangfunksjon (Agarwal et al, 2009). Radiografisk vurdering av raskt voksende skjelettområder som kne og håndledd kan hjelpe i diagnosen (Nield et al, 2006). Men noen ganger er det mye vanskeligere å diagnostisere, med bare nevromuskulær irritabilitet og parestesier (Agarwal et al, 2009). Biokjemisk og lett/subklinisk vitamin D-mangel kommer mye tidligere enn klinisk vitamin D-mangel og er viktig å plukke opp for å forebygge ovennevnte manifestasjoner (Working Group of Australia and Osteoporosis Australia, 2005)."
    kilde http://www.kiropraktorunhammer.no/category/ernaering/

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Parestesier/kiling i huden

Hei!!
    Nå sitter jeg her med de nyeste blodprøvesvarene:

TSH: 0,5 (ref 0,2 - 4,0)
    Fritt T4: 16,4 (11-23)
    Fritt T3: 4,6 (3,5 - 6,5)

Saken er at jeg generellt føler meg MYE bedre i form, bortsett fra at jeg fortsatt har Parestesier dvs. den kilende følelsen i huden noen ganger. Hvis det skyldtes stoffskiftet, så burde vel ikke blodprøvene sett slik ut? For disse verdiene er vel helt optimale etter hva jeg kan se.

Jeg er også inne på tanken om B12 mangel, som kjent kan B12 mangel føre til parestesier. Her er blodprøveverdiene:

B12: 198 (ref 170-650) og Homocystein 7,8 (5-15) og MMA 0,2 (mindre enn 0,3). Men jeg vet ikke om jeg har B12 mangel av den grunn..selvom det hadde forklart en del.
    Hei Ingvil
    Håper du skjønner at hensikten med det jeg skriver ikke er å frata deg håpet om å bli bra av dine plager. Det jeg skriver er bare min mer eller mindre kvalifiserte oppfatning som pasient og helsepersonell. Hvis det er nevrologiske plager du har kan disse være irreversible. Det vil si at de ikke blir helt bra igjen. Jeg har hatt mange slike problemer selv og selv om de er bedre blir de ikke helt borte. Formen er bra. Jeg trener 6 timer i uka, jobber fullt og er kone og mor. Prøvene mine er bra, men disse smertene og ubehaget forsvinner foreløpig ikke. Poenget mitt er at hvis en nerve er skadet kan skaden ofte være permanent. Det vil du også finne ut hvis du søker på nevropati og årsaker. Her står hypothyreose nevnt blant årsakene. Vi vet jo at noen som får nerveskader i spinalkanalen ofte ikke blir bra. Derfor burde det ikke komme som en overaskelse at nerveskader forårsaket av hypotyreose kan være permanente. Denne sykdommen er ikke så bagatellmessig som legene synes å tro. Din B12 er altfor lav, selv om den er i nenfor refområdet. B vitaminer er kjempeviktig for den nevrologiske funksjonen, og du burde ta tilskudd.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Standard Sv: Re: Sv: Parestesier/kiling i huden

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Ingvil
    Håper du skjønner at hensikten med det jeg skriver ikke er å frata deg håpet om å bli bra av dine plager. Det jeg skriver er bare min mer eller mindre kvalifiserte oppfatning som pasient og helsepersonell. Hvis det er nevrologiske plager du har kan disse være irreversible. Det vil si at de ikke blir helt bra igjen. Jeg har hatt mange slike problemer selv og selv om de er bedre blir de ikke helt borte. Formen er bra. Jeg trener 6 timer i uka, jobber fullt og er kone og mor. Prøvene mine er bra, men disse smertene og ubehaget forsvinner foreløpig ikke. Poenget mitt er at hvis en nerve er skadet kan skaden ofte være permanent. Det vil du også finne ut hvis du søker på nevropati og årsaker. Her står hypothyreose nevnt blant årsakene. Vi vet jo at noen som får nerveskader i spinalkanalen ofte ikke blir bra. Derfor burde det ikke komme som en overaskelse at nerveskader forårsaket av hypotyreose kan være permanente. Denne sykdommen er ikke så bagatellmessig som legene synes å tro. Din B12 er altfor lav, selv om den er i nenfor refområdet. B vitaminer er kjempeviktig for den nevrologiske funksjonen, og du burde ta tilskudd.
    Hei!
    Jeg er også helsepersonell (så er det sagt).
    For det første så er det ingen sikker sak at parestesiene er et resultat/symptom fra lavt stoffskifte. Det finnes jo mange andre mulige årsaker som f.eks. B12 mangel, D-vitamin mangel, stress etc. Nå vil jeg tro at det er mer sannsynlig at det IKKE er på grunn av stoffskiftet, siden jeg føler meg i fin form og blodprøvene er relativt bra, mens blodprøver derimot viser at jeg har både B12 og D-vitaminmangel. Da er det for meg mer logisk å tenke at en av de er årsaken istedet for å tro at det er stoffskiftet.

En kan jo tenkes at parestesiene er en årsak av nerveskade lengre tilbake i tid. Slik jeg husker så fikk jeg Hypothyreose rett etter jeg fikk min sønn og disse parestesiene oppsto i samme momentet, det tok ikke veldig lang tid før jeg begynnte på tabletter. Jeg gikk altså ikke lenge ubehandlet, men det gikk max noen mnd fra det ble oppdaget at stoffskiftet var for høyt til jeg ble medisinert for lavt stoffskifte. (Stoffskiftet gikk fra høyt til lavt). Jeg ser ikke helt at jeg skulle klare å få nerveskader på så kort tid, eller at det første symptomet jeg skulle få på lavt stoffskifte (dersom jeg hadde gått lenge ubehandlet) var skade på nervesystemet og parestesier. Da tror jeg heller de mer vanlige symptomene som tretthet, stort søvnbehov etc. ville dukket opp først og ivertfall vært i overtall. Jeg var sliten/ukonsentrert,- men hvem er vel ikke det etter å ha fått barn?

Jeg har jo også vært hos nevrolog og de har ikke funnet noe galt, så hvis parestesiene hadde vært et resultat av nerveskade, så ville de vel også funnet tegn på nerveskaden når de tok nevrologisk undersøkelse. Leger jeg har pratet med har også sagt at parestesiene kan bli borte når stoffskiftet blir normalisert, dette har jeg også lest på nettet andre steder, MEN symptomet har ikke blitt borte med behandling, det er heller mer eller mindre uforandret siden det først oppsto for 3 år siden.

Jeg mener det blir feil å "svartmale" det hele å si at det sannsynligvis er på grunn av stoffskiftet og sannsynligvis blir jeg aldri kvitt det". Sålenge du eller jeg ikke har noen sterke "bevis" på at det er stoffskifte som er synderen eller en permanent nerveskade, så velger jeg å tenke/tro på at det finnes andre årsaker som kan la seg korrigere. Hva andre tror og mener her på forumet er meg rent likegyldig. Jeg har bare alt å tape på å stoppe å tro på at jeg kan bli frisk av parestesiene. Da kommer jeg ivertfall ikke fremover..

Kan du beskrive dine nevrologiske plager?

Ja, jeg er fullt klar over at jeg har lav B12. Jeg skal begynne å ta B12 tabletter, tydligvis er ikke Beta stress nok..
    Sist endret av Ingvild; 26-10-12 kl 19:59
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Parestesier/kiling i huden

I dagboken min står det hvordan plagene min artet seg når de begynte. I dag er jeg som sagt mye bedre. Jeg har fortsatt smerter i hender og føtter hver eneste dag. Det kan være iling, verking, prikking. Det flytter seg fra et sted til et annet. Jeg tåler ikke normal sansepåvirkning. Det vil si at hvis det er "kaldt" i form av mindre enn 10 grader ute, får jeg vondt. Noen form for trykk og annen berøring oppleves også som smertefull. Det som har hjulpet meg er først og fremst å bytte fra levaxin og lio til Erfa. Kostholdet er utrolig viktig. Spiser helt kornfri lavkarbodiett. Og sist, men ikke minst kosttilskudd i form av daglig inntak av aminosyrer, vitaminer og mineraler. Jeg vet at kostholdet har utrolig stor effekt på hyposymptomene, men det tar tid og man må være konsekvent og tålmodig.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,359

Lightbulb Sv: Parestesier/kiling i huden

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Ingvild
    Jeg mener det blir feil å "svartmale" det hele å si at det sannsynligvis er på grunn av stoffskiftet og sannsynligvis blir jeg aldri kvitt det". Sålenge du eller jeg ikke har noen sterke "bevis" på at det er stoffskifte som er synderen eller en permanent nerveskade, så velger jeg å tenke/tro på at det finnes andre årsaker som kan la seg korrigere. Jeg har bare alt å tape på å stoppe å tro på at jeg kan bli frisk av parestesiene. Da kommer jeg ivertfall ikke fremover..
    Ingen andre sygdomsgrupper end gruppen af hypothyroide patienter, fremviser så høj en rate af ramte af paræstesier! 40%! Det er sådan set, "bevis" nok for os (kildepålidelighed på forummet), når næsten hver anden ramt af hypothyreose, på et eller andet tidspunkt bliver ramt af Chronic Paresthesia.

Hypothyroidism: Paresthesia is a more frequent clinical manifestation observed in hypothyroidism (96, 97). About 40% of hypothyroid patients have predominantly sensory signs of a sensorimotor axonal neuropathy early in the course of thyroid disease. It appears that the axonal myelin sheath begins to degenerate without sufficient thyroid hormone, and regeneration of damaged nerves also slows (98). Kilde, citeret fra bogen Paresthesia.

Dette svar og oplysninger er rettet primært til andre som læser på dette forum i søgen efter korrekte oplysninger, og som kan blive tvunget til selv at skulle vælge mellem, enten for enhver pris at holde fast i håbet, eller erkende virkeligheden og søge efter løsninger/behandling. Disse to veje, som oftest befinder sig "i vejen" for hinanden.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se

Sitat Opprinnelig skrevet av Kiwi123 Vis post
    Jeg har i snart 10 mnd vært SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner (leamus) overalt og smerter som flytter på seg.
    Relatert: anbefales å lese tråden om Ataxi
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Myxødem huden
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 18
    Siste melding: 16-08-13, 14:27
  2. Parestesier
    Av Vilje i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 22-11-12, 13:44
  3. Større pigmentforandringer i huden?
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte og hud