Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Standard Parestesier/kiling i huden

Jeg har siden jeg fikk Hypothyreose i 2009, hatt kilinger i huden, kjennes ut som om noen tar på huden, kuldefølelse evt. har det både i bena, rundt hoftene, på hodet. Må innrømme at dette gjør meg skitredd!
    Har vært til utredning for MS, uten at de fant noe galt. Tok MR og nevrologisk undersøkelse.

Jeg lurer på om noen her med Hypothyreose har det på samme måten? Og isåfall hva har dere gjort med det? Noen tips til hva det kan være og hva jeg skal gjøre? Blir snart gal!
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Parestesier/kiling i huden

Har du søkt på nettet og sett etter om det kan ha en sammenheng med lave verdier på f eks mineraler eller vitaminer av noe slag?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Har du søkt på nettet og sett etter om det kan ha en sammenheng med lave verdier på f eks mineraler eller vitaminer av noe slag?
    Nei, jeg vet ikke helt hva jeg skal søke etter?

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Jeg har siden jeg fikk Hypothyreose i 2009, hatt kilinger i huden, kjennes ut som om noen tar på huden, kuldefølelse evt. har det både i bena, rundt hoftene, på hodet. Må innrømme at dette gjør meg skitredd!
    Har vært til utredning for MS, uten at de fant noe galt. Tok MR og nevrologisk undersøkelse.

Jeg lurer på om noen her med Hypothyreose har det på samme måten? Og isåfall hva har dere gjort med det? Noen tips til hva det kan være og hva jeg skal gjøre? Blir snart gal!
    Har forresten lest meg frem til at parestesier (unormal følelse i huden) kan ha sammenheng med hypothyreose

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Har forresten lest meg frem til at parestesier (unormal følelse i huden) kan ha sammenheng med hypothyreose
    Stemmer det. Parestesier, polyneuropati, karpal tunnelsyndrom m.m. Slikt som får det til å føles rart.

Iflg. boka "Thyreoidea-sykdommer, årsaker, diagnostikk og behandling", av Aanderud/Bjøro.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Det kan være, du mangler et eller andet - mineral /vitamin. Måske finder du noget, du kan bruge i denne tråd:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=12463

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Grunnen til at jeg spurte
    er at mange sliter med dårlig opptak fra tarm ved stoffskiftelidelser. Dermed blir det en ond sirkel. Dersom dette skyldes en mangel, kan dette kanskje rettes opp eller bli bedre ved høyere inntak av det som ligger lavt i referanseområdet. Jeg ville bedt om en skikkelig blodprøvestatus på mineraler og vitaminer hos legen neste gang. Kanskje en prøve kan avdekke noe? Det kan være forsøket verd.

Du kan jo eventuelt forsøke å google "symptom+parestesier" eller andre ordkombinasjoner for å se hva som dukker opp. Noen ganger kan slike søk gi napp, det er jo litt fisketur over det hele...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Grunnen til at jeg spurte
    er at mange sliter med dårlig opptak fra tarm ved stoffskiftelidelser. Dermed blir det en ond sirkel. Dersom dette skyldes en mangel, kan dette kanskje rettes opp eller bli bedre ved høyere inntak av det som ligger lavt i referanseområdet. Jeg ville bedt om en skikkelig blodprøvestatus på mineraler og vitaminer hos legen neste gang. Kanskje en prøve kan avdekke noe? Det kan være forsøket verd.

Du kan jo eventuelt forsøke å google "symptom+parestesier" eller andre ordkombinasjoner for å se hva som dukker opp. Noen ganger kan slike søk gi napp, det er jo litt fisketur over det hele...
    Har prøvet det uten særlige funn, blir bare mer engstelig..:/

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Det kan være, du mangler et eller andet - mineral /vitamin. Måske finder du noget, du kan bruge i denne tråd:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=12463

Nielsigne
    Var mest om leamus og div. andre symptomer...:/

Kunne ønske noen kunne si at det har opplevd dette....:/

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Hej igen
    ja, jeg er kommet i tanker om, at jeg i nogle år - inden jeg fik medicin til stofskiftet - af og til havde nogle punkter på armene, hvor min hud var mærkelig overfølsom ... samtidig med, at jeg mærkede det som om, den havde svært ved at mærke noget. Meget svært at beskrive. Det holdt næsten op, da jeg fik stofskiftemedicin, men jeg har ind imellem fået det igen. Det har været sammenfaldende med de tidspunkter, hvor jeg har måttet sætte dosen op.

Den Store Danske Encyklopædi skriver:
    "Betændelsesforandringer eller stofskifteforstyrrelser i en nerve, fx ved nervebetændelse, ledsages ofte af paræstesier. " Se http://www.denstoredanske.dk/index.p...par%C3%A6stesi

Allermest sandsynligt, at dine symptomer skyldes, du får for lidt eller forkert medicin, eller at noget med optagelsen kunne være bedre, tænker jeg altså. Prøv at tage din medicin om aftenen og sammen med c-vitamin, lyder et råd herinde. "Pleier alltid å ta Levaxin sammen med mat, jern og drikke kaffe etterpå", skrev du - så hvis du gør noget anderledes med dét, forsvinder de her sære symptomer måske hurtigt.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg har slitt med det i tre år. Jeg pleier å si det føles som det er maur rett under skinnet mitt....
    Har nevnt det flere ganger, men det blir av legene jeg har pratet med sett på som en del av hupothyrosen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Jeg har slitt med det i tre år. Jeg pleier å si det føles som det er maur rett under skinnet mitt....
    Har nevnt det flere ganger, men det blir av legene jeg har pratet med sett på som en del av hupothyrosen.
    Å, dette var betryggende! Jeg får helt angst hver gang jeg kjenner det,
    Og har trodd det har vært ms. Har lest mye på nettet om det.

Jeg fikk også høre av min første lege at det var på grunn av
    Hypothyteosen.

Har jo vært til utredning for ms uten å finne noe galt.

Og det skal sies at mine stoffskifteverdier er endret nå, lavere stoffskifte. Men legen vil ikke gi meg mer medisin! Har akkuratt byttet lege. Vurderer og spesialist.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hej igen
    ja, jeg er kommet i tanker om, at jeg i nogle år - inden jeg fik medicin til stofskiftet - af og til havde nogle punkter på armene, hvor min hud var mærkelig overfølsom ... samtidig med, at jeg mærkede det som om, den havde svært ved at mærke noget. Meget svært at beskrive. Det holdt næsten op, da jeg fik stofskiftemedicin, men jeg har ind imellem fået det igen. Det har været sammenfaldende med de tidspunkter, hvor jeg har måttet sætte dosen op.

Den Store Danske Encyklopædi skriver:
    "Betændelsesforandringer eller stofskifteforstyrrelser i en nerve, fx ved nervebetændelse, ledsages ofte af paræstesier. " Se http://www.denstoredanske.dk/index.p...par%C3%A6stesi

Allermest sandsynligt, at dine symptomer skyldes, du får for lidt eller forkert medicin, eller at noget med optagelsen kunne være bedre, tænker jeg altså. Prøv at tage din medicin om aftenen og sammen med c-vitamin, lyder et råd herinde. "Pleier alltid å ta Levaxin sammen med mat, jehrller 0.5 time før frokost heller. rn og drikke kaffe etterpå", skrev du - så hvis du gør noget andyusen takkerledes med dét, forsvinder de her sære symptomer måske hurtigt.

Nielsigne
    tusen takk nielsinge!
    Nå ble jeg glad.
    Skal prøve å gjøre opptaket av levaxin bedre. Men kanskje det er dumt
    Å flytte inntaket helt til ettermiddag, blir nok litt for lenge uten medisin, ettersom
    Jeg er bandt til å ta den om morgenen?

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Myxødem huden
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 18
    Siste melding: 16-08-13, 15:27
  2. Parestesier
    Av Vilje i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 22-11-12, 14:44