Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 22 av 22
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard Sv: Træthedspatienter får en psykisk diagnose

Hei igjen
    Takk for tilbakemeldinger
    Jeg jobbet selv som sykepleier på sykehus i mange år. Det jeg etterhvert opplevde mer og mer var at spesialistene i mange tilfeller ikke kunne tenke lenger enn sin egen spesialitet. Det er ille! Selvfølgelig skal man ikke dra alle over en kam, men jeg er ikke i tvil om at det ofte stemmer. Jeg har selv en systemsykdom som det ofte går mange år før man finner ut av. Tror nok mange med Sjøgrens Syndrom i mange år seiler under flagget "Psykosomatisk". De aller færreste går til legen med ferdig "Smørbrødliste" over symptomer.
    Når man en gang drar til legen med såre øyne, får man nok først beskjed om at det sannsynligvis er noe allergisk. Blir ikke henvist til øyelege hvis det ikke ser riktig ille ut.Neste gang klager man over verking i muskler og ledd. Prøver er normale. Diagnose: Fibromyalgi/ bløtdelsrevmatisme/ psykisk. Neste konsultasjon: Veldig trøtt. Orker ikke noe, sover 16 timer i døgnet. (Da tar kanskje legen stoffskifteprøver, og i mange tilfeller viser disse Hashimoto's. Da skyldes alle symptomene lavt stoffskifte). Hull i tenner går man jo til tannlege med, og hvis man ikke har å gjøre med en av den observante sorten er det slett ikke sikkert at denne oppdager at man er munntørr.
    Sist, men ikke minst, man er jo kjerring i overgangsalderen, og da blir man jo tørr nedentil. Man nevner ihvertfall ikke ovenstående symptomer til en gynekolog.
    Nå er dette nok satt litt på s****en, men denne problemstillingen gjør nok at iallfall denne sykdommen kan mange slite med i mange år før legene ser sammenhengen

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Standard Sv: Træthedspatienter får en psykisk diagnose

Tak for jeres indlæg!

Henrik Isager har også skrevet et høringssvar, som jeg nu har set, er offentligt tilgængeligt på Facebook.
    Jeg synes, det er fremragende: http://www.facebook.com/note.php?not...14779068536262

EDIT/Admin:
    Linket er ikke længere tilgængelig. Læs Henrik Isagers høringssvar her: http://www.dsam.dk/files/181/henrik_isager.pdf
    Ellers anbefales hjemmesiden:http://www.funktionellidelse.dk/funk...elidelser.html
    Sist endret av Admin; 08-03-15 kl 15:06

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Dansk lillepige i medicin-fælden.
    Av Anisa i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 1
    Siste melding: 16-12-09, 15:29
  2. godt dansk læsestof om lavt stofskifte
    Av Kirsten54 i forumet Nyttige linker
    Svar: 2
    Siste melding: 28-08-08, 13:18
  3. Medicin med modermælken?