Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Standard B12 og jernstatus

Jeg leser at B12-mangel og jernstatus henger sammen, det heter jo blodmangel. Men så lurer jeg på om det er noen som har fått påvist lave B12-verdier som har OK jernstatus? Tenker ikke først og fremst på blodprosent, for den kan godt være normal, men på ferritin og jernmetning (og flere om det er noen). Er kombinasjonen lav B12 og normal, eller innenfor normalen er vel en bedre formulering, jernstatus mulig?

Jeg skal til lege om et par uker og be om å få tatt B12-prøver, for det har jeg aldri gjort før. De to "hellige," TSH og FT4 var greie sist jeg testet, rett før sommeren. Jernprøvene var også greie, men ferritin var ikke veldig høy, dog innenfor referanseområdet. Tror den var på 36. Men jeg sliter tungt, og tyngre blir det, med utmattelse, aldri utsovet, vanvittig glemsk og treghet i hodet, hoven tunge (er vel typisk for stoffskifteproblemer, det), magen er helt på styr (løs og vanskelig å holde igjen).

Har også anti-TPO på 550, noe som heller aldri var blitt sjekket før nå sist her.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: B12 og jernstatus

Jeg har B12 som er innenfor normalområdet (404), selv om det sakte men sikkert synker, men ferritin har vært lavt over svært lang tid og ligger på 17.

Selv om blodprøvene på TSH og FT4 var "greie" ifølge lege, betyr ikke det at kroppen din er tilfreds. Vet du prøveresultatet (og referanseområdet), eller er det legen som sier de er greie?
    Anti-TPO på 550 betyr at du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    51
    Meldinger
    420

Jeg har hatt påvist lite vitamin B-12, men ok jern og høyt ferritin.
    Jeg har forøvrig hatt akkurat de samme symptomene som du har, men da var jeg veldig insulinresistent, så det kan jo være mye forskjellig. Mange ulike sykdommer har ganske like symptomer, så det er ikke lett å leite seg fram i jungelen.
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Takk for svar, dere!

BenteR, jeg vet at anti-TPO betyr antistoffer, ja. Problemet er visst om det peker mot Hashimotos eller om det "bare er sånn." Ifølge legen. Jeg hadde en betennelse i kjertelen etter fødsel, og aner ikke om antistoffene kan henge i så mye som fjorten år, eller om det er noe forholdvis nytt med antistoffer for min del. Det er jo det dumme med at de aldri sjekker anti-TPO hvis TSH og FT4 er innenfor normalen. Hadde de sjekket det de to gangene etter fødsel jeg har tatt stoffskifteprøver så hadde jeg jo visst mer. Menmen, så enkelt skal det jo ikke være, sant?

Stoffskifteprøvene var greie den gangen, men TSH hadde steget litt og FT4 sunket litt siden sist jeg testet. Det kan jo hende jeg har Hashimotos, men at kjertelen lever ennå. Eller at antistoffene ikke betyr Hashimotos i det hele tatt. Jau.

VibekeS, greit å se at det er mulig å ha lav B12 og OK jernstatus. Insulinresistent er jeg ikke, det ble sjekket sist jeg var hos lege. Og jeg har absolutt ingen typiske tegn på det heller.

Jeg har blitt gradvis dårligere de siste tre årene omtrent, og håper jo at det finnes et svar på dette.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

Høy B12 - men ikke jern ..

Jeg har B12 på hele 738 (140-650), men jern ligger under midt på treet. . . Jeg har ikke tatt noe spesielt tilskudd av B12, utover det som er i multivitamintablett, 2-3 ggr/uka.

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Ja, Tily, dette skal ikke være enkelt. Mange variasjoner ute og går her.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Nå er jeg langt fra proff på antistoffer og hashimoto selv om jeg har levd med begge deler i tre år, men jeg har aldri hørt at man kan ha 550 i anti-TPO fordi "det bare er sånn".
    Ifølge det jeg har lært så vil anti-TPO si at man har antistoffer mot egen kjertel, og det vil på sikt føre til at kjertelen fungerer dårligere og dårligere og man ender opp med lavt stoffskifte.
    Leste en plass at Hashimoto er en forbigående diagnose som varer fra man får antistoffer og frem til kjertelen er ødelagt, men vet ikke om dette stemmer helt.

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Nei, da legen min sa dette måtte jeg jo sjekke litt rundt omkring. Jeg øynet et håp om at noe endelig kunne skje, men dette kvalte hun raskt. Ikke at jeg VIL ha Hashimotos, men jeg ønsker meg virkelig et svar, og en eventuell behandling. n'Finn har tidligere skrevet her at tallet ikke spilte noen rolle, har man over 100 så "har man det," ifølge ham. Men så lett skulle det ikke være, vuttu. Så da ble det Google.

Det er noen som har lett forhøyet anti-TPO uten at noe er galt, visstnok har omtrent 20% av svenske kvinner dette. Så da måtte jeg finne ut om selve anti-TPO-tallet hadde noe å si her. Det jeg da fant ut var at lett forhøyet tall kunne bety absolutt ingenting. Men over 500 ble regnet som betydelig forhøyet, og sjansen for at det er Hashimotos er da mye større. Dette siste fant jeg ut på Furst sine nettsider, mener jeg å huske.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Anti-TPO over 100 = kirtelbetændelse. Det har jeg læst flere steder, og jeg kan desuden se det på min egen blodprøve for et stykke tid siden. Da røg den op på 105 og gik i rødt ...

Så vidt, jeg ved, er der ikke noget, der kan stoppe denne betændelse. Men jeg kan huske, nogle forskere på et tidspunkt er kommet frem til, at det i hvert fald i nogle tilfælde vil kunne mildne sygdommen, hvis man får medicin hurtigt. Det kræver imidlertid, at man har en læge, der ikke er fornøjet bare man hænger i "normalområdet" med det yderste af en negl ...

Men du kan prøve at bruge selen mod antistoffer. Jeg har med størst succes brugt selen i form af selenomethionin, som fremstilles af bl.a. Pharma Nord:
    http://www.pharmanord.dk/produkter/v.../ren-bio-selen

Jeg har så i perioder taget to om dagen. Det er det dobbelte af, hvad man normalt anbefaler, men iflg. den danske læge Carsten Vagn Hansen http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/ indeholder vores kost på disse breddegrader så lidt selen, at det går fint med 200 µ (Til gengæld tager jeg aldrig mere end det, så på dage, hvor jeg tager multivitaminpillen 'Spektro uden kalk og jern', så tager jeg kun 1 selenomethionin.)

Nielsigne

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Anti-TPO over 100 = kirtelbetændelse. Det har jeg læst flere steder, og jeg kan desuden se det på min egen blodprøve for et stykke tid siden. Da røg den op på 105 og gik i rødt ...

Så vidt, jeg ved, er der ikke noget, der kan stoppe denne betændelse. Men jeg kan huske, nogle forskere på et tidspunkt er kommet frem til, at det i hvert fald i nogle tilfælde vil kunne mildne sygdommen, hvis man får medicin hurtigt. Det kræver imidlertid, at man har en læge, der ikke er fornøjet bare man hænger i "normalområdet" med det yderste af en negl ...

Men du kan prøve at bruge selen mod antistoffer. Jeg har med størst succes brugt selen i form af selenomethionin, som fremstilles af bl.a. Pharma Nord:
    http://www.pharmanord.dk/produkter/v.../ren-bio-selen

Jeg har så i perioder taget to om dagen. Det er det dobbelte af, hvad man normalt anbefaler, men iflg. den danske læge Carsten Vagn Hansen http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/ indeholder vores kost på disse breddegrader så lidt selen, at det går fint med 200 µ (Til gengæld tager jeg aldrig mere end det, så på dage, hvor jeg tager multivitaminpillen 'Spektro uden kalk og jern', så tager jeg kun 1 selenomethionin.)

Nielsigne
    Ja, jeg har jo også fått inntrykk av at positiv anti-TPO = betennelse, og dette har jeg lest mange steder. Men legen min mente visst noe annet. Jeg må nesten få slippe ut et SUKK... I frustrasjon over hvordan mange leger helst vil unngå å si at det dreier seg om en kjertelbetennelse. Slik kan det ihvertfall se ut. Det er jo greit for dem å si, de trenger ikke å gå dårlig rundt og vente på at kjertelen skal brenne ut... Jeg kan bare håpe, som deg, at jeg har en lege som er villig til å prøve en liten dose medisin, men jeg er ikke optimistisk. Jeg er under attføring, men hvis jeg skal måtte gå rundt slik i mange år til, kan de i grunnen bare uføretrygde meg med det samme. Jeg kan stå i dusjen om morgenen, støtte meg til veggen og gråte fordi jeg er så utmattet. Ikke for å syte og bære meg, men sånn er det nå.

Jeg har også lest at forskere har konkludert med at høy anti-TPO i seg selv kan gi en masse symptomer. Men, jeg får bare vente og se. Kanskje jeg skal prøve meg på et selentilskudd, etter jeg har vært hos legen!

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn