Aminojern. Og jeg har prøvd MANGE ulike typer som jeg selvfølgelig ikke husker i farten ;) -fra norske apotek og fra Iherb. Med denne typen kan jeg ta TREDOBBEL dose av uten at jeg merker noe ubehag i magen, den blir ikke påvirket i det hele tatt! Av andre jernpreparater har jeg fått veldig hard eller løs mage, og skikkelige magesmerter, hodepine. Jeg opplever ingen bivirkninger av denne, og det virker som mange opplever det samme når jeg søker på nettet. De trengs visst ikke taes med C-vitamin heller, men det gjør jeg uansett.
Fra nettsiden http://www.vitalkost.no/aminojern/virkning.html

"AminoJern inneholder en spesiell jernforbindelse, Ferrochel. Den inneholder et jernmolekyl omgitt av to aminosyrer, en på hver side.
De danner det vi kaller for et dipeptid. Når du spiser AminoJern vil kroppen gjenkjenne dipeptidet. Dette blir sugd lett opp gjennom tarmveggen og jernet får være med som "gratispassasjer." Vel innenfor skiller aminosyrene lag og dermed ligger jernet klart til bruk. På den måten får man en bedre utnyttelse av jernet og slipper problemer med magen."

..Jeg kjøpte de på helsekosten, men de har de gjerne på noen apotek i tillegg. Jeg skal måle jern i morgen og kan oppdatere hvor mye effekt de har hatt. Tidligere når jeg har tatt større doser mindre magevennlig jern, har nivået gjerne stått stille, eller gått litt ned. Jeg er veldig fornøyd med å slippe vondt i magen lenger!

... Kanskje jeg ikke bør anbefale denne før jeg ser at den også får jernnivået OPP? Heeh.. Jeg oppdaterer når jeg vet ;)