Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    502

Standard Sv: Har skrevet brev til legen...

Sitat Opprinnelig skrevet av Huldrena Vis post
    Takk Bettie B. Nå er det bare å vente til lege time for å se om det har hjulpet noe. Jeg håper virkelig det, for det var veldig tøft å skrive det brevet samt å poste det.
    Hvordan gikk det med brevet?
    Tøff er du som gjør slikt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    29
    Meldinger
    275

Sitat Opprinnelig skrevet av flaggstang Vis post
    Hvordan gikk det med brevet?
    Tøff er du som gjør slikt.
    Det gikk veldig bra, jeg var veldig nervøs den dagen jeg skulle til timen min. Det første fastlegen min gjorde etter å ha hilst, hun håndhilser med alle pasientene sine, var og takke for brevet. Hun var veldig forståelig på at jeg var nervøs, siden hun vet mye om min mentale helse tilstand og hun var veldig snill under timen.

Vi gikk igjennom hele brevet og tok en ting av gangen for å se hva som kunne bli gjort. Det er takke været det brevet at jeg endelig fikk kommet til en øyelege på Haukeland og fikk vite at det ikke er noe i veien med øynene mine, det er bare litt liten plass. Jeg fikk og utskrift av alle blodprøvene jeg hadde tatt til da og hun forklarte litt hva de forskjellige tingene var.

Det er en ting jeg ikke er så fornøyd med i etterkant, fordi jeg føler at det ikke har blitt gjort noe med. Jeg nevnte i brevet at jeg synes jeg hadde gått forferdelig mye opp i vekt og at jeg gjerne ville ha hjelp til å gå ned igjen i vekt. Det eneste som ble gjort var at de noterte ned vekten min, da veide jeg 95 kilo. Hvis jeg husker riktig skrev jeg det brevet i November og hadde vel time i slutten av samme måned. Jeg har i grunn ligget stabilt på 95 kilo siden da, opp ett par kilo av og til men kommer som regel alltid ned igjen i 95, men 95 kilo er altfor mye i forhold til høyden min. Jeg er 166 høy og med 95 kilo har jeg en KMI på 35. I følge www.overvektsoperasjoner.no skal jeg ligge mellom 51.0 til 68.9 kilo, da er jeg innenfor 18,5 og 25, rent matematisk vel og merke. For min del har det vært fullstendig utelukket å gå ned til under 65 kg, jeg føler at alt under dette blir for tynt. Jeg har ekstremt vanskelig for å komme i gang på egen hånd, det er rett og slett større sjanse for at jeg ikke gjør noe hvis ingen tvinger meg til det, det er derfor jeg trenger hjelp. Selv ikke planen min om å få ny tatovering om jeg gikk ned 20 kilo til bursdagen min hjalp, dette var forsåvidt tidlig sommer i fjor og jeg innser jo nå at det kan ha vært for ambisiøst med 20 kilo på 7-8 måneder.
    Lavt stoffskifte, mulig Graves Sykdom
    Huldrena sin dagbok
    • Ofte er man selv sin verste fiende.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Det er en ting jeg ikke er så fornøyd med i etterkant, fordi jeg føler at det ikke har blitt gjort noe med. Jeg nevnte i brevet at jeg synes jeg hadde gått forferdelig mye opp i vekt og at jeg gjerne ville ha hjelp til å gå ned igjen i vekt. Det eneste som ble gjort var at de noterte ned vekten min, da veide jeg 95 kilo. Hvis jeg husker riktig skrev jeg det brevet i November og hadde vel time i slutten av samme måned. Jeg har i grunn ligget stabilt på 95 kilo siden da, opp ett par kilo av og til men kommer som regel alltid ned igjen i 95, men 95 kilo er altfor mye i forhold til høyden min. Jeg er 166 høy og med 95 kilo har jeg en KMI på 35. I følge www.overvektsoperasjoner.no skal jeg ligge mellom 51.0 til 68.9 kilo, da er jeg innenfor 18,5 og 25, rent matematisk vel og merke. For min del har det vært fullstendig utelukket å gå ned til under 65 kg, jeg føler at alt under dette blir for tynt. Jeg har ekstremt vanskelig for å komme i gang på egen hånd, det er rett og slett større sjanse for at jeg ikke gjør noe hvis ingen tvinger meg til det, det er derfor jeg trenger hjelp. Selv ikke planen min om å få ny tatovering om jeg gikk ned 20 kilo til bursdagen min hjalp, dette var forsåvidt tidlig sommer i fjor og jeg innser jo nå at det kan ha vært for ambisiøst med 20 kilo på 7-8 måneder.
    Hei Huldrena

Jeg hadde store vektproblem før jeg fikk diagnosen hypothyreose og begynte å gå jevnlig til fastlegen. Jeg vil påstå at min fastlege ikke hadde peiling da han foreslo å spise halvparten av det jeg spiste for da måtte jeg nødvendigvis gå ned i vekt!! Jeg skjønte allerede da at dette ikke ville nytte fordi jeg allerede da spiste utrolig lite fordi jeg hadde null matlyst. Til tross for dette veide jeg over 90 kilo og er 160 cm høy.

Tilfeldigvis kom jeg over artikler om at naturlig fett er gunstig og hjelper overvektige å gå ned i vekt. Jeg kjøpte Sten Sture Skaldemans bok «Ät dig ner i vikt» som jeg bestilte fra Sverige. Nå fås denne boka og flere av samme forfatter også på norsk.

Nå flere år etterpå har lavkarbo bølgen tatt helt av (det var på høy tid) og det finnes det er mylder av blogger og artikler om lavkarbo på nettet.

Tenk, William Banting som levde for 200 år siden, gikk kraftig ned i vekt etter å ha lagt om sin diett til karbohydratfattig kost. Allerede da skrev han også bok om hvordan overvektige kunne gå ned i vekt på feit mat og ved å kutte ut sukker (karbohydrater = sukker) !

Har helsemyndighetene vært bevisstløse? I over 50 år har de ført oss bak lyset nettopp ved å fortelle at fett er farlig
    sic

Forøvrig gikk jeg ned 15 kg på ca tre måneder på feit mat og lite karbohydrater. Det er ikke nødvendig å bli operert for å endre livsstil. Håper du finner din måte å gjøre det på. Legen Sofie Hexeberg forklarer veldig godt i boka « Frisk med lakarbo » hvordan mat og helse egentlig henger sammen.

Lykke til !!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    29
    Meldinger
    275

Hei, Elbeth.

Før jeg fikk diagnosen hypothyreose lå vekten min på omtrent 75kilo (skal ikke si dette med sikkerhet selvsagt, men sånn omtrentlig.) Jeg slet med spiseforstyrrelse men kunne ikke bli diagnostisert som anorektiker eller ha bulimi, tvangsspising var det som passet best hvis du så vekk i fra det at jeg spiste sjeldent, men gjerne mye når jeg først spiste. Jeg har hatt flere prosjekter om spiseforstyrrelser og vet at de glir inn i hverandre, men jeg fant aldri helt en som beskrev mitt problem.

Etter at jeg fikk diagnosen min merket jeg at vekten begynte å gå opp og opp og når jeg endelig kom meg på vekten veide jeg 20 kilo mer enn det jeg hadde for 1.5 år tilbake, som var omtrent sist jeg veide meg. Jeg hater å veie meg, syns det er helt forferdelig og gjør det aldri hvis foreldrene mine er hjemme for da skal de vite hva jeg veier. Til tross for det veier jeg meg 1-2 ganger i måneden og det ligger som regel mellom 95-97 kilo, jeg har enda ikke bikket 100kg noe jeg er veldig glad for.

Jeg har bestilt Dr Sofie Hexeberg sin 'Frisk med Lavkarbo - 100 oppskrifter' fordi hun, som du sier, forklarer hvordan mat og helse henger sammen pluss at jeg får oppskrifter og hvis jeg husker riktig var det ett forslag til en 4-ukers meny for å få en kick-start på ting. Vet ikke om jeg vil greie å leve helt på lavkarbo, jeg er veldig glad i brødmat, men jeg har byttet ut det vanlige brødet med Fedon's lavkarbo brød.

Det jeg gruer meg mest til er vel det å spise regelmessig for det er jeg veldig dårlig på. Jeg kan sove i opp til 12 timer om natten for så å måtte ha en lur på en time eller to noen timer senere og mens jeg bekymrer meg for at jeg sover for mye kan jeg lett glemme å spise. Jeg gjorde det i går, da kom jeg på når jeg hadde lagt meg og jeg ikke fikk sove at jeg ikke hadde spiste, klokken var da halv to på natten. Da var det opp av sengen og lage meg en skive med ost. Det var den tørreste skiven jeg noen gang har spist, det var så vidt det gikk ned med en halv liter vann. dette var det brødet foreldrene mine spiser og jeg er veldig glad for at jeg ikke spiser det mer.

For min del er det uaktuelt å ta en slankeoperasjon, fordi jeg tenker at jeg skal greie det uten det. Eneste grunnen til at jeg vet litt om disse operasjonene er fordi en venninne av meg har tatt en slik operasjon. Jeg liker å vite hva mine venner går igjennom selv om det er på ett rent teknisk nivå, bare for å vise dem at jeg støtter dem i deres valg.

Boken jeg bestilte kommer sikkert neste uke, sammen med de andre bøkene jeg bestilte med den og da blir det lesing for alle pengene^^
    Lavt stoffskifte, mulig Graves Sykdom
    Huldrena sin dagbok
    • Ofte er man selv sin verste fiende.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg er aktiv på www.lavkarbo.no under samme nick som her.
    Tidligere i dag la jeg inn en måltidsoversikt som tips til et av medlemmene der. Legger det inn her om det skulle være interessant
    Det var dr.Hexeberg som var min inspirasjon til og leve lavkarbo, og maten smaker kjempegodt; så godt at mann og barn også lever slik + gjester sukker og stønner og lurer på om det kan være sunt siden det smaker så godt

Frokost
    2 mellomstore egg
    1 ss fløte
    1/2 liten tomat
    1/2 rød paprika
    1 vårløk
    75 gram bacon
    3 skiver norvegia
    og steker det i ei ss smør

Da får jeg i gram
    protein: 35
    fett: 60,5
    karbohydrater: 5
    Energi: 704

Lunsj kan være
    100 gram kokt blomkål
    50 gram reker
    1 kokt egg
    1 vårløk
    majones

Da får jeg i gram
    protein: 16
    fett: 15
    karbohydrater: 3,7
    Energi: 216

Middag hos meg kan være
    125 gram laksefilet
    stekt i 1 ss smør
    200 gram broccoli
    1/2 dl seterrømme

Da får jeg i gram
    protein: 32,5
    fett: 46,5
    karbohydrater: 5
    Energi: 579

Som kveldskos
    8 paranøtter grovhakket
    50 gram bringebær
    1 dl fløte stivpisket

Da får jeg i gram
    protein: 6
    fett: 54,5
    karbohydrater: 6,3
    Energi: 549

I løpet av hele dagen får jeg da i meg
    protein: 89,7 gram (18%)
    fett: 176 gram (78%)
    karbohydrater: 20,2 gram (4%)
    Energi: 2048 kcal

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Hei, Elbeth.

Før jeg fikk diagnosen hypothyreose lå vekten min på omtrent 75kilo (skal ikke si dette med sikkerhet selvsagt, men sånn omtrentlig.) Jeg slet med spiseforstyrrelse men kunne ikke bli diagnostisert som anorektiker eller ha bulimi, tvangsspising var det som passet best hvis du så vekk i fra det at jeg spiste sjeldent, men gjerne mye når jeg først spiste. Jeg har hatt flere prosjekter om spiseforstyrrelser og vet at de glir inn i hverandre, men jeg fant aldri helt en som beskrev mitt problem.

Etter at jeg fikk diagnosen min merket jeg at vekten begynte å gå opp og opp og når jeg endelig kom meg på vekten veide jeg 20 kilo mer enn det jeg hadde for 1.5 år tilbake, som var omtrent sist jeg veide meg. Jeg hater å veie meg, syns det er helt forferdelig og gjør det aldri hvis foreldrene mine er hjemme for da skal de vite hva jeg veier. Til tross for det veier jeg meg 1-2 ganger i måneden og det ligger som regel mellom 95-97 kilo, jeg har enda ikke bikket 100kg noe jeg er veldig glad for.
    Hei Huldrena

Jeg kjenner meg igjen med vektøking som kom snikende. Før jeg ble gravid lå vekten på ca 65 -70 kilo, og jeg fødte fem barn i løpet av syv år .
    Etter de to første graviditetene gikk jeg tilbake til rundt 70 kilo, og da jeg var gravid med mitt tredje barn, gikk jeg ned i vekt og veide bare 60 kilo etter fødselen. Min tredje sønn døde i krybbedøden

Vektøkningen kom snikende etter den fjerde graviditeten, og i tillegg orket jeg ikke gjøre barseltreningen - den kunne jeg gjøre senere når jeg ikke var så sliten, tenkte jeg.
    Jeg skjønte ikke hvor mye jeg egentlig hadde lagt på meg for jeg hater også å gå på vekten.

Det var på en helsesjekk at vekten viste 98 kilo HJELP! Ingen ting hjalp - ikke brukte jeg medisiner, jeg spiste lite og nesten ikke fett (for vi lærte at fett gjør deg fet) men kiloene satt likevel bom fast ihvertfall i ti år. Diagnosen hypothyreose fikk jeg først i 2005.

Nå vet jeg at vi som nasjon har blitt ført bak lyset og i flerfoldige ti-år fått feil kostråd. Kanskje hadde jeg ikke lagt på meg 30 kilo om jeg hadde visst det vi nå vet - at naturlig fett er sunt, mens mye brød og søt frukt gjør oss fete.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Skriv et brev til legen din
    Av Mod i forumet Breve til legen
    Svar: 4
    Siste melding: 12-06-12, 15:56
  2. Skrive "brev" til legen - noen med erfaring?
    Av Qa i forumet Breve til legen
    Svar: 9
    Siste melding: 10-05-10, 14:04
  3. Anbefale en bog, som endnu ikke er skrevet
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Svar: 1
    Siste melding: 11-02-09, 14:09
  4. NU har æ skrevet brev!!!!
    Av pusur i forumet Breve til legen
    Svar: 11
    Siste melding: 14-06-06, 22:33
  5. Jeg skrevet et brev til legen. Var jeg frekk?
    Av cathrin i forumet Breve til legen
    Svar: 47
    Siste melding: 01-06-06, 18:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn