Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    32
    Meldinger
    275

Standard Har skrevet brev til legen...

Brevet jeg har skrevet til legen min er etter at jeg ble anbefalt det av folk her inne og av en venninne. Brevet mitt er for det meste litt generelt om hva jeg har opplevd den siste tiden og det siste året, med medisiner og det at jeg ikke har fått sjekket øynene mine siden det ble anbefalt. Neste steg er selvsagt å printe det ut og sende det, noe jeg skjelver i hendene av. Innerst inne vet jeg jo at det er det beste for meg å sende det brevet til legen min fordi jeg aldri kommer til å ta det opp selv under timene mine. Legger med brevet i tråden, og så kan dere kanskje si hva dere syns, om jeg er for snill eller hva.

Kjære (legens navn)

Jeg har time hos deg (dato) og jeg skriver dette brevet fordi jeg har vanskeligheter med å spørre om ting, ta ting opp eller glemmer ting jeg skal si eller spørre om.

Jeg har jo blitt diagnostisert med lavt stoffskifte, og går på medisiner for dette, samt at jeg har en depresjon som jeg også går på medisiner for. Jeg føler at jeg ikke blir noe bedre, selv om jeg vet at ting gjerne tar litt tid. Jeg har lite tiltakslyst, lite energi, sover enten veldig mye eller mindre enn 8 timer. Jeg kan ofte bli liggende våken om nettene ikke fordi jeg ikke er trøtt, men fordi jeg rett og slett ikke får sove, bytter side av sengene jeg sover på nesten hver natt. Jeg synes igjen at mye er ett ork, som personlig hygene og det kan gå tre-fire dager mellom hver dusj. Jeg syns det er ett ork å skifte klær enten for natten eller om morgen, så kan ende opp med å gå og sove i en og samme t-skjorte i flere dager før tanken på å skifte nærmer seg.

Jeg føler også at jeg ikke for hjelp til alt jeg trenger, spesielt når det kommer til øynene mine og hva de sa når jeg var på ultralyd av halsen. Jeg vil veldig gjerne at noen får sett på øynene mine, for jeg opplever til tider at det er vondt å ha øynene både åpen og lukket, dette kan vedvare i noen timer eller en hel dag og jeg blir bekymret når det skjer fordi for meg virker ikke dette normalt å oppleve. Jeg vil gjerne få svar på dette og syns det er gale og ha måtte vente i over et halvt år mens ingen vil ta meg i mot og få sett på det.

Jeg har lenge ligget stabilt på 80kg, opp og ned noe få kilo som er normalt, men etter at jeg begynte på Cipralex ifjor høst og senere Levaxin, gikk vekten min opp til rundt en 88 − 90kg. Jeg gikk opp i dosering min på både Levaxin og Cipralex i slutten av august, og siden da har jeg merket en veldig oppgang i vekten min igjen, når jeg veide meg siste veide jeg nesten 100kg. Jeg vet at en del av det kan forklares med at jeg ikke trener og ikke er like flink til å gå turer lengre. Jeg vil veldig gjerne ha hjelp til å komme meg ned til en vekt hvor jeg føler meg komfortable og hvor jeg vet at jeg kan holde meg der uten å bli syk eller få dårlige tankevaner. Har lenge hatt ett litt anstrengt forhold til mat, enten ved å spise veldig lite eller spise altfor mye.

Andre symptomer jeg har merket den siste tiden er at jeg er blitt veldig glemsom, også når det gjelder medisinene mine. Jeg har lapper i alle rom hvor det står at jeg må huske å ta medisinene mine, men så snart jeg har snudd meg har jeg glemt det. Dette er veldig frustrende fordi jeg ikke lengre kan få beskjeder muntlig og må skrive veldig mye ned. Ting går fort i glemmeboken hvis jeg får flere beskjeder samtidig.

Jeg vil veldig gjerne ha kopier av resultatene på blodprøvene mine fra høsten 2010 frem til idag, samt fremtidige blodprøver slik at jeg selv kan holde litt kontroll og prøve å forstå min sykdom bedre. Jeg vil veldig gjerne få sjekket vitamin og miniral nivåene mine, for å vite hvordan ting ligger an der. Jeg vil også sjekke TRAS, Anti-TPO, FT3 og FT4, hvis det ikke har blitt gjort tidligere.

Jeg vil også snakke om mulige prevensjons midler, da helst ikke p-piller ettersom det er stor sjanse for at jeg kommer til å glemme å ta de. Fordi jeg opplever fremdeles store mensensmerter og migrene anfall når jeg har perioden min.

Mvh (signatur og fødselsdato)

Høres dette greit ut? Er jeg for snill? Vet at dette brevet blir litt generelt om hva jeg vil i timen, men det er jo derfor jeg er der, er det ikke?
    Lavt stoffskifte, mulig Graves Sykdom
    Huldrena sin dagbok
    • Ofte er man selv sin verste fiende.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    69
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Har skrevet brev til legen...

Hei Huldrena

Jeg synes det er kjempebra at du har skrevet alt ned i dette brevet som du (selvfølgelig) må sende til legen. At du er snill er jo i utgangspunktet en fordel for å få til et godt samarbeid, og når du er på time er det lurt å si hvordan du føler for å få sagt hva du vil si. (Jeg føler at det ikke har blitt tatt alvorlig nok når det gjelder øyeproblemet mitt, fordi ....)
    Ingen kan ta deg for hva du føler, og da kan du nesten si hva som helst.

I tillegg synes jeg også det er lurt å skrive en liste (for meg selv) over ting jeg må huske å ta opp, spørre om ol når jeg kommer på en legetime.

Jeg har ved ulike tilfeller også skrevet brev til min lege, noe ihvertfall han setter pris på.
    Blant annet mener jeg at det nyttet å skrive brevet for å få Thyroid fra Erfa. Det ble lettere for meg å begrunne hvorfor jeg ønsket å prøve dette når han fikk det skriftlig i god tid før jeg kom på legetimen.

Lykke til hos legen
    Sist endret av Elbeth; 02-11-11 kl 23:46

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    32
    Meldinger
    275

Hei Elbeth,

Brevet er printet ut, puttet i en konvolutt med frimerke og skal postes i morgen. Gruer meg til å gjøre det og jeg kommer nok til å finne på en hel masse grunner til hvorfor jeg ikke burde sende det (inni hodet mitt, siden det omtrent er alt det gjør føler jeg), men jeg har bestemt meg for at brevet skal bli sendt.

Håper alt går bra og at jeg og legen kommer frem til noe som fungerer for meg.
    Huldrena sin dagbok

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    69
    Meldinger
    1,111

SUPERFLOTT!!! Dessuten hva skulle kunne skje videre?? Hva trenger du eventuelt å være redd for??
    Legen skal være der for deg - ikke omvendt!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    32
    Meldinger
    275

Brevet ble postet i går, men jeg sitter jo her og angrer på det. Vet det ikke er logisk ettersom det jeg skrev i brevet er sant og det er ting jeg trenger hjelp med, men likevel sitter jeg her med en følelse av at det var ting der jeg ikke burde ha skrevet. Men gjort er gjort og det er ikke noe jeg kan gjøre med det nå, heldigvis?
    Huldrena sin dagbok

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    60
    Meldinger
    554

Du har skrevet et flott brev, og gjort fint rede for de spørsmålene du har og det du ønsker å ta opp! Jeg tror det vil hjelpe til at neste konsultasjon hos legen din blir bra - du slipper å sitte og forklare om alt, og huske på alt du skulle ha spurt om. Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    32
    Meldinger
    275

Takk Bettie B. Nå er det bare å vente til lege time for å se om det har hjulpet noe. Jeg håper virkelig det, for det var veldig tøft å skrive det brevet samt å poste det.
    Huldrena sin dagbok

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Jeg synes du har skrevet et flott brev, og at dette var smart av deg.
    Min fastlege har hatt et sånn "hva skal hun klage på denne gangen da" uttrykk når jeg har kommet til henne - nesten som hun mistenker meg for å være hypokonder eller at jeg lyver.
    Jeg satte meg ned og skrev et "hvordan er min hverdag" brev da jeg skulle på et nav-møte. Når ting stod listet opp, ble det faktisk en imponerende liste på to og en halv side, og da ville legen ha kopi av dette, og nav-representanten sa at en slik liste gjorde ting veldig mye mer oversiktlig og ga en mye større forståelse hvordan det er å være stoffskiftesyk.
    Begge sa at de hadde ikke tenkt på at stoffskiftet kunne forårsake så mye trøbbel, og at de nå bedre skjønte hvordan jeg slet.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    56
    Meldinger
    3,369

Hej Huldrena
    Den fornemmelse kender jeg godt. Men den kommer ikke af, at man har gjort noget forkert, du - den kommer af, at man er alene om noget, der er ret uoverkommeligt. Og når man læser dit fine brev til lægen, er det jo meget tydeligt, at der er for mange ting, der er alt for svære for dig, og at du må ha hjælp af en slags. Forstår lægen ikke det, er dennes hjerte gjort at sten, og så må du skifte. Men den tid, den sorg. Du har i hvert fald ikke gjort noget forkert - tværtimod har du gjort det lettere for lægen at forstå, hvordan din hverdag former sig. Jeg synes, det er rigtig flot gjort

Du må forsøge ikke at være hård ved dig selv, Huldrena! Jeg er sikker på, du ikke fortjener det - og du har nok at knokle med, som det er, uden at du tager noget unødigt til dig.

Nielsigne

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Skriv et brev til legen din
    Av Mod i forumet Breve til legen
    Svar: 4
    Siste melding: 12-06-12, 15:56
  2. Skrive "brev" til legen - noen med erfaring?
    Av Qa i forumet Breve til legen
    Svar: 9
    Siste melding: 10-05-10, 14:04
  3. Anbefale en bog, som endnu ikke er skrevet
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Svar: 1
    Siste melding: 11-02-09, 14:09
  4. NU har æ skrevet brev!!!!
    Av pusur i forumet Breve til legen
    Svar: 11
    Siste melding: 14-06-06, 22:33
  5. Jeg skrevet et brev til legen. Var jeg frekk?
    Av cathrin i forumet Breve til legen
    Svar: 47
    Siste melding: 01-06-06, 18:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn