Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Standard Sv: Ble nektet å få vite mine egne blodprøvesvar

Jeg vet ingenting om "regler" for dette. Men kan klart se at det kan oppstå situasjoner som kanskje ikke er ønskelig om alle pasienter oppsøker/ringer et legekontor og får prøvesvar levert over disk/eller på tlf. Blodprøvesvar skal vel gjennomgås/ses i sammenheng med hverandre og tolkes av lege før de refereres til pasienten. Når det gjelder stoffskifteprøver som mange av oss her inne har kjennskap til og kunnskap om så vil jeg anta at vår lege, etter forespørsel fra oss, synes det er greit at vi får disse oppgitt om vi henvender oss i skranken ved oppmøte eller pr tlf og kan gi en beskjed om det til de som jobber på forværelse eller skrive et notat om det på som er lett tilgjengelig for de som jobber der via data. Jeg har i hvertfall gjort avtale om dette og dette fungerer helt greit

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard Sv: Ble nektet å få vite mine egne blodprøvesvar

Jeg har set regler og vejledninger, der går ud på, at man som patient kan henvende sig til den første, den bedste 'sundhedsperson' og be' om at få sin journal. Vedkommende skal så, uafhængigt af sin status, gøre sit til, at journalen kan udleveres. Derfor kan det ikke nytte noget, at sundhedspersonel opfører sig som om, patienter ingen rettigheder har.

Jeg mener ikke her print af blodprøverne hos fastlægen - dem kan jeg få efter et par suk fra lægesekretæren - nej, jeg mener journalen fra sygehuset, hvor jeg har været mange gange og i løbet af mange år. Jeg kan ikke se, hvordan et sygehus eller nogen anden arbejdsplads /organisation kan hænge sammen, når folk ikke opfører sig sådan som det er aftalt. Det er jo ikke kun patienterne, der skal ha tillid til lægen og systemet - det gælder dælme også, og ikke mindst, den anden vej!!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Exclamation Sv: Ble nektet å få vite mine egne blodprøvesvar

Sitat Opprinnelig skrevet av Trude Vis post
    Blodprøvesvarene våre har kan de gi ut eller sende til oss men om vi ønsker utskrift av journalen så må vi fortelle det til legen
    og så må vi skriver under på noen papirere om at vi henter den. Dette er for at journalen ikke skal kunne bli misbrukt eller noe tenker jeg:-)
    Mmmnnnnjaei.. jeg får ikke dette til å stemme med pasientrettighetsloven.
    Endatil så er det i Norge bestemt av et enstemmig Storting (angivelig etter mye diskusjon ) at Menneskerettighetene SKAL stå over all annen norsk Lov.
    Dette ser jo imponerende ut mtp norske styresmakter... som selv nok er SVÆRT fornøyd med at advokater og dommere i praksis bedriver bevisst obstruksjon av dette -
    vell; det får være en annen skål (de som gidder/ikke tror det er sant; kan jo sjekke på Lovdata hvor ofte (ikke!!) norske advokater har påberopt Menneskerettighetene for sine klienter...)

Eksempel på en menneskerettighet (iallefall i teorien):

Artikkel 8
    Retten til respekt for privatliv og familieliv

1 Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse.
    2 Det skal ikke skje noe inngrep avoffentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet unntatt når dette er i samsvar med loven
    og er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlige trygghet eller landets økonomiske velferd,
    for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter.

Bemerker: når ikke offentlig myndighet har rett til dette -
    så impliserer det for meg at da har iallefall ikke legesekretærer eller andre på et legekontor rett til å nekte å utlevere det som er min eiendom
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Mine blodprøvesvar
    Av Fernanda i forumet Blodprøver
    Svar: 21
    Siste melding: 11-06-11, 21:24
  2. Lurer litt på mine blodprøvesvar...
    Av Funny i forumet Blodprøver
    Svar: 12
    Siste melding: 13-11-10, 18:11