Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: Svensk jente med hypotyreos. Erfa Thyroid, kortison, DHEA mm

Sitat Opprinnelig skrevet av Seahorse Vis post
    Fryser mycket mer nu efter Erfa-minskningen och har en puls på ca 100. Idag kände jag mig väldigt darrig och orolig och så den höga pulsen på det. Jag har också använt Magnesiumoljan ett tag nu och funderar på om och hur mycket den påverkar.
    Åh, det lyder ikke godt ... Prøv at gå ind i en af binyretrådene, og stil et spørgsmål derinde. Så får du flere svar og fra nogle, der har prøvet forskelligt med binyrer ... Kan det være, du skal ændre HC-dosen, når du ændrer thyroid-dosen?

Nielsigne

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Sverige
    Meldinger
    26

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Åh, det lyder ikke godt ... Prøv at gå ind i en af binyretrådene, og stil et spørgsmål derinde. Så får du flere svar og fra nogle, der har prøvet forskelligt med binyrer ...
    Nielsigne
    Tack, Nielsigne, det ska jag göra.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Sverige
    Meldinger
    26

Jag vet inte vad jag ska göra.
    Mitt T4 har plötsligt blivit så ostabilt och ligger nu på 31 (12-22)
    Det har, från att ha legat stabilt på ca 20 i mer än ett år, plötsligt hamnat i svängning.

5 okt: 27 (12-22)
    19 okt: 23 (12-22)
    1 nov: 20 (9-22)

och nu högt igen:
    29 nov: 31 (12-22)

Jag är frusen, trött/dåsig, deppig, knakar i lederna mm. Känns inte direkt som hyper.
    Vad kan ha hänt? reverse T3? Tror tyvärr inte jag kan få ta blodprov på detta. Hur motiverar man det i så fall?
    Kan annat påverka att T4 åker upp och ned?

Endokrinologen kommer nu att få vatten på sin stora kvarn - Erfa är farligt och ostabilt. Redan innan det senaste höga värdet ville hon sänka min dos och helst byta mot Levaxin.

Vad göra? Tips?
    Tycker att det är jättejobbigt med denna endokrinolog som inte lyssnar och har sin fasta övertygelse.
    Hur orka stå emot? Jag var inne på att höja Erfan innan senaste blodprovssvaret, men jag blir så osäker nu igen, och det gör det ju inte lättare direkt.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Hej Seahorse
    Det lyder ikke så godt ... Jeg tænker på, om det være noget, du spiser, der gør forskellen? Jeg mener, hvis du kun spiser det af og til, så kunne det måske forklare udsvingene. Medicinen og effekten af den påvirkes meget af det, man spiser - og det gælder Erfa mere end syntetisk medicin, er min oplevelse.

Har du fået taget de her blodprøver på samme tidspunkt og medicinfastende? Det gør en meget stor forskel. Med de symptomer, du har, lader det jo ikke til, du får for meget medicin. (Men der findes dog symptomer, der går igen for både højt og lavt stofskifte)
    Få altid taget blodprøver medicinfastende - helst om morgenen, og helst på (nogenlunde) samme tidspunkt hver gang.

Så er der også nogle, hvis stofskifte simpelthen svinger mellem højt og lavt. BenteR, fx, har både Hashimoto's og Graves http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13669 Redigert: Og kan det måske være uopdagede antistoffer, der plager dig?
    Denne tråd findes i underforummet "Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt", hvor du måske kan finde noget mere, der passer på dig:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=215

Underligt, hvis du ikke oplever dette på syntetisk medicin men kun på thyroid. Måske er der nogen, der har et bud på grunden?

Nielsigne

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Sverige
    Meldinger
    26

Jag tror inte att jag ätit något som jag inte gör annars. Och jag tar alltid proverna på morgonen, mellan 8 och 9. Jag tar all Erfa på morgonen (i stället för två ggr/dag) dagen innan proverna ska tas och inget samma dag.

Jag har tagit Erfa sedan 2009 och aldrig haft problem med för högt T4. I december hade jag för högt T3 och då sänkte jag eftersom jag också var varm och stressad mm. Men nu känns det mer som att jag fryser och är så hiskeligt trött och har svårt att komma igång på morgnarna. Egentligen piggnar jag på först till kvällen.

Tack snälla för länkarna!

Seahorse

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Men nu känns det mer som att jag fryser och är så hiskeligt trött och har svårt att komma igång på morgnarna. Egentligen piggnar jag på först till kvällen.
    Det der kunne nu godt lyde som noget binyre-relateret.

---
    Hvordan er det med dit ft3 og t3 nu, ved du det? Altså, hvor højt/ lavt er det, og hvor meget af det er til rådighed (modsat bundet)? Redigert: Det kunne måske være interessant at finde ud af, om der er ændringer i dit t3 i det hele taget? Men til det med revers t3: det laver mig bekendt ikke forhøjet t4.

---
    Kunne du måske bruge noget herfra:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...608#post122608 Det er en indviklet sag, men måske noget deri, som du genkender? Jeg kan jo ikke vide, om det har nogen som helst relevans for dig, altså - skyder med spredehagl her. Redigert: Læs BenteRs første indlæg. Komplicerede sager. Men illustrerer under alle omstændigheder (om disse andre antistoffer er relevante for dig eller ej) meget godt, hvor kompliceret et spil, der foregår i kroppen, og at man ikke nødvendigvis bare kan feje alting væk med et spørgsmål om for meget eller for lidt medicin.

Nielsigne

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Sverige
    Meldinger
    26

Hej igen
    Ursäkta att jag svarar med lite långa mellanrum - datorn vill inte fungera på denna hemsida så jag måste låna min sambos bärbara dator för att kunna skriva här.

T3 har varit något högt tidigare (i våras då jag tog 180 mg Erfa).
    Nu ligger T3 inom referens, men fick inte ta provet sist då när T4 var på 31.

T3:5/5: 6,7* (2,5-5,6), T4:22
    T3:21/6: 5,2 (2,5-5,6), T4:21
    T3:19/10: 6,0 (3,1-6,8) annat lab, T4: 23*
    T3:1/11: 4,8 (2,5-5,6), T4:20

Jag har sänkt Erfan till 150 mg. Känner att jag måste prova för att se om det blir någon skillnad + att jag får endokrinologen med mig.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Sverige
    Meldinger
    26

Jag kände mig stressad, nervös och fick hög puls när jag hade för mycket (?) Erfa på 180 mg i våras. Nu när jag i omgångar sänkt till 150 mg har jag fortfarande samma symptom. Kan det orsakas av både hypo och hyper? Jag fryser och har kalla händer och fötter och är trött! Känslan är hypo.

Eftersom jag är glutenintolerant och har problem med näringsupptag och därmed troligen även upptag av mediciner, testar jag att ta Erfan sublingualt, under tungan, morgon och eftermiddag. Det sägs att upptaget blir bättre om medicinen tas sublingualt, men hur stor skillnad det är vet jag inte.

Tror också att jag sänkte HC för snabbt. Har mått illa varje dag sedan dess, men det blev bättre när jag gick tillbaka till tidigare dos.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Redigert: Og kan det måske være uopdagede antistoffer, der plager dig?
    Jag har inte haft förhöjt TPO eller TgAk förut. Kan det plötsligt dyka upp? Och kan det vara orsaken till ett T4 som (annars oförklarligt) åker upp och ner och upp igen?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Antistoffer kan alt muligt

Men har du nogen - har du fået det målt?

Ellers skal du måske tænke på det med reverse t3 / rt3, for man kan jo ikke se på almindelige blodprøver, om noget af ens t3 er rt3

I hvert fald burde du vel ikke gå rundt og fryse, sådan som dine blodprøver ser ud. Men på den anden side så har man vist netop ikke noget bevis for, at blodprøver også viser, hvordan det står til på celleniveau. Jeg tror, du bør finde dig en dygtig læge.

Indtil du finder sådan en, kan du evt. få en test af dit evt. rt3, fx her hos svenske Scandlab: http://www.scandlab.com/index.html

Du kan også arbejde på det med maven; har du fx nok mavesyre, og hvordan er det med enzymer? Du kan finde noget om det herinde, jeg har skrevet lidt her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13891 Læg i øvrigt mærke til, at tråden ligger i det underforum, der hedder "Virker medisinen ikke?", måske finder du noget derinde: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=220

Du kan også lade dig inspirere af Rufus, der er ved at udrydde årsagerne /årsagen til at hun blev syg, nemlig tarmproblemer / candida: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...=12973&page=28 (det er en af de sidste sider i sagaen, men inspirerende, synes jeg )

Nielsigne

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Min läkare vill att jag sänker Erfan men när jag gör det blir jag stel och det knäpper i hela kroppen när jag rör på mig. Dessutom fryser jag så jag skakar i kroppen och har blivit kall om händer och fötter igen. Men på morgnarna är jag mycket varm, speciellt om fötterna. Ökar jag Erfan blir jag gladare och mer social, men känner mig mer stressad, får hög puls och känner mig för varm.
    Hei Seahorse

Når du senker Thyroid Erfa og får det dårligere, tyder det på at du ikke må senke den.

Läkaren som vill att jag ska sänka Erfan är Endokrionolog och inte den som skrivit ut Erfan åt mig. Eftersom jag vill bli gravid säger hon att jag ska byta Erfan mot Levaxin. Hon menar att det är säkrare. Hon vill också att jag ska sänka hydrokortisonet eftersom kortisol visar att jag inte behöver det. DHEA avråder hon ifrån och testosteron vet hon inte hur hon ska göra med. Jag kollar efter olika alternativ, bland annat Magnesiumolja som anses kunna öka DHEA. Tror att viktminskningen och även att jag har minskad muskelmassa kan bero på lågt testosteron liksom nedstämdhet.
    At legen mener Levaxin er "sikrere", er bare tull! Naturlig Thyroid fra gris er mest lik menneskers egen thyroid, og inneholder T1, T2, T3, T4 og Kalsitonin.
    Levaxin er syntetisk og inneholder kun T4. I stedet for å lure på hva du må gjøre, burde du lese Janie A. Bowthorpes Stop The Thyroid Madness som du også får kjøpt i Sverige på adlibris.

-lig hilsen Elbeth

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  2. Hypotyreos Rapport av Fredrik Palm
    Av Vigdis i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 2
    Siste melding: 06-10-10, 15:07
  3. Svar: 0