Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 80
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Søvnproblemet

Lette etter mer info om GABA, og kom over denne bloggen som handler om søvn
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    67

Standard Sv: Håravfall

Hei, jeg har også "problem" med hår og negler. Håret har fallt av i store mengder, og det som er i gjen har blitt porøst og krusete (litt som stålull). Jeg har altid hatt tykkt blankt hår tidligere, så for andre så ser kanske håret mitt ikke så tynt ut, men jeg og familien/venner ser forskjellen. Neglene har fått kraftige riller (på langs). Føler mig ikkke noe særlig pen om dagen, men det betyr ikke så mye som energitapet! Jeg har lavt med jern og d-vitamin, så jeg tar tillegg av det, merker at hårtapet har stoppet litt opp. Ellers så vet jeg at det er viktig med nok b-vitaminer for god hårkvalitet, samt daglig massage av hårbotten for å få i gang blodomløpet så hårsekkene fårtatt opp ernæring Kryddan

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Glemte lige at skrive, at jeg mener at søvn har meget stor indflydelse på håret. Ikke let, når man som du har en voldsom historie bag sig. Må gi meget stress, tænker jeg. Håber, du finder det, du har brug for

Og så: Jeg tror faktisk, silica er vældig godt for neglene også, Kryddan

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Standard Sv: Oppdatering ang mine søvnforstyrrelser.

Sitat Opprinnelig skrevet av Hildegås Vis post
    Hei.

Jeg skulle vel ha skrevet en oppdatering lenge nå men har ikke hatt krefter til det. Skrev her inne i november om mine håpløse søvnforstyrrelser og må få takke deg Luuna som tok deg tid til å gi meg så mye info. Jeg tok kontakt med D.S og han satte straks igang behandling med Melatonin, 5-HTP og vitamin B-6.

Det tok lang tid før det ble noen virkning men sånn etterhvert har det begynt å virke.
    Jeg sover nå 4-5 timer hver natt, klarer fortsatt ikke komme inn i ett normalt søvnmønster.
    Sovner ikke før en gang mellom 05-07, får da ihvertfall noen timer med kjærkommen søvn.

Sånn sosialt er jo ikke dette akseptabel så kanskje kan noen gi meg innspill for å komme videre, ønsker jo selvfølgelig å kunne snu døgnet tilbake til normalen.

Sånn ellers har jeg det vel litt bedre, fortsatt veldig lite energi, blir fort utmattet når jeg skal prøve å gjøre ting her hjemme. Lengter desperat etter å ha en god dag, kjenne energien i kroppen å føle at livet er på vei tilbake.

Håpet er ikke borte :-) men jammen må vi han masser av tålmodighet vi som lider av denne sykdommen.

Ønsker dere alle en god mandag
    Nej, du skulle ikke have skrevet en opdatering Hildegås - det vigtigste er, at du passer på dig selv!
    Men det er godt at vide, hvordan det går, og jeg er glad for, at D.S. reagerede så hurtigt.

I min bog er så massive søvnforstyrrelser ikke bare socialt uacceptable. Jeg mener, at ordentlig søvn er helt central i al helbredelse, og sådan får da også JacobTeitelbaums patienter besked om, at de IKKE skal vente med at henvende sig til næste konsultation, hvis de har problemer med søvnen, og da min holistiske læge fandt ud af, hvor dårligt jeg sov, da jeg var startet hos ham, sagde han med stor fasthed i stemmen: "Det kan vi under ingen omstændigheder acceptere!".

I dag har jeg erfaret, at dårlig søvn simpelthen gør mig dårligere med kraftigt forværrede smerter, opblussen af infektioner, enormt pres på mine binyrer med overproduktion af cortisol, psykisk ubalance m.m.
    Tak for din tak endnu engang - velbekomme og værsgo. Dette gik lige i hjertet på mig

Mht. årsager, som Vigdis er inde på, så tænker jeg, at én af dem måske kunne være "manglende æggestokke -> lavt progesteron -> lavt GABA". Lavt østrogen -> lavt seretonin har 5 HTP måske rettet op på?

På den baggrund og set i forhold til det, du får nu, kunne det måske være værd at forsøge med Revitalizing Sleep Formula i tillæg. Jeg har for nylig modtaget en pakke med bl.a. disse fra USA, der har været gennem kontrollen i den danske lægmiddelstyrelse, men jeg ved jo ikke, hvordan reglerne er i Norge. i UK kan de bl.a. købes her hos Supersupps: http://www.supersupps.com/Fatigued_t...sub=0&prod=465

Man kan tage op til 4 stk. 60 - 90 minutter før, man skal sove. L-thenanin i tabletterne hæver GABA-niveauet og sænker hjernebølgesvingningerne, og de forskellige urter beroliger nervesystemet.

Jeg går ud fra, at du får progesterone? I så fald kan du forsøge at smørre dig med det om aftenen - ikke lige før sengetid med sidst på dagen. Du kan jo også tale med lægen om, om din dose skal sættes op?

Magnesium har jeg også glæde af. Jeg er tilhænger af at sætte flere ting sammen i lave doseringer, fordi den største virkning kommer ved de lave doser, og samtidig giver det færre bivirkninger (ikke at der er det ved magnesium bortset fra lidt diarre måske).

Med alt det, din krop har at kæmpe med, vil dine binyrer sandsynligvis være slidte og hårdt pressede. Hvis ikke, du har fået målt dit cortisol i spytprøver, vil det nok være en god ide at gøre det. Både for højt og for lavt cortisol om aftenen/natten giver forringet søvn, og begge dele, kan man gøre noget ved

Hvis du er lysvågen ved sengetid, vil det imidlertid være oplagt at tænke højt cortisol, der jo er en klassisk reaktion ved binyretræthed, også selvom det er lavt om dagen, hvor vi har brug for det.
    En effektiv selvtest for det er at forsøge med Sleep Tonight, der også er gået igennem tjek hos den danske lægemiddelstyrelse og kan købes hos bl.a. iHerb. Det er en fremragende urteblanding, der sænker cortisol-niveauet.
    En af urterne deri er magnolia, der også er indeholdt i Relora. Disse har også en vis virkning for mig (vi er forskellige!), men Sleep Tonight er mere effektivt for mig.

Alt i alt ville jeg nok starte med Revitalizing Sleep Formula + magnesium i tillæg til det, du får, og så forsøge at lægge Sleep Tonight oveni, hvis det ikke er nok, for simpelthen at få sovet.
    Løbende at drøfte årsagerne med lægen er selvfølgelig vigtigt, og at registrere hvilke midler, der hhv. virker og ikke virker, kan være med til at give en forståelse af det.

Fortsat rigtig god bedring - tanker til dig!

Hildegås sin avatar
    Hildegås er offline Kjærlighet og respekt til Hildegås fra forumet
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Buskerud
    Alder
    64
    Meldinger
    103

Sender en takk til Nielsigne og Kryddan for at dere tok dere tid til å svare meg. Akkurat som du forteller Kryddan er mine negler akkurat som hos babyer, tynne og flisete med tykke riller på langs. Jeg kjenner meg også igjen i det du skriver Nielsigne og har nå sendt bestilling til div.nettbutikker. Det håret som er borte er en ting....viktigst er det å få stoppet elendighet. Ser jo klart at det kan være mange grunner til mitt håravfall så jeg får vel smøre meg med tålmodighet, noe jeg syntes jeg etterhvert har blitt veldig flink til. Ønsker der begge en så god dag som overhodet mulig

Hildegås sin avatar
    Hildegås er offline Kjærlighet og respekt til Hildegås fra forumet
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Buskerud
    Alder
    64
    Meldinger
    103

Hei kjære Luuna.
    Leser at du også har mye å stri med for tiden, beundrer deg derfor for all hjelp du gir oss andre her inne. Takk igjen
    Jeg fikk mange gode råd på mitt siste innlegg så jeg har notert og velger å ta det med meg til min lege i Oslo den 13/2. Greit å ha noen å konferert med slik at jeg ikke gjør ting feil.
    Vi får begge leve i håpet om at vi skal få det bedre i tiden fremover, ønsker deg alt godt Luuna
    Klem fra Hildegås

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Selv tak Hildegås Jeg er meget bundet til mit hjem, og jeg kan godt lide at få brugt mig selv.
    Jeg håber, du får en god snak med lægen.
    Alt godt og klem til dig også!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

På freak.no/forum er det et fint innlegg som er sakset fra mange kilder om søvnproblemer, #1. Anbefales som lesning, mye nyttig informasjon!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    172

Jeg mister fremdeles mye hår, særlig når jeg stresser, er syk eller ikke sover nok. For tiden så skjer alt på en gang så nå røyter jeg værre enn en langhåret katt For meg har Nisim produktene hjulpet ganske godt http://nisim.no/ . Det vokser og gror godt på toppen igjen Men så snart jeg slutter med dem så faller det av i like store mengder igjen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    43
    Meldinger
    303

Jeg har også tabt meget hår - og mit hår er blevet i dårligere kvalitet - igennem de år, hvor jeg har været stofskiftesyg. I perioder stopper det lidt op - og der vokser nye hår frem, men så kommer der en periode med kraftigt hårtab igen, så det bliver langsomt værre og værre. Neglene er også altid tynde og flækker let. Jeg har desværre et fint hår i udgangpunktet, så jeg er nervøs for, om jeg ender med at blive så tyndhåret, at man kan se hovedbunden.

Der er rigtig mange forskellige gode råd i forhold til, hvad man kan gøre mod hårtab, men jeg tænker, at hårtabet kan skyldes mange forskellige ting - herunder både vitamin- og mineralmangel, stress, hormonubalancer osv. - og det jo alt sammen er noget, de fleste af os kæmper med. Derfor gælder det nok om at rette op på alle ubalancer - og så håbe, at når kroppen med tiden får det bedre, så vil hår og negle med tiden også følge efter. Men man skal vist indstille sig på, at hår og negle er noget af det sidste, der retter sig.

Jeg har på et tidspunkt læst, at Mary Shomonn (thyroid patient advocate) anbefaler Primroseoil/Kæmpenatskyggeolie (ved desværre ikke, hvad det hedder på norsk) som et tilskud, der styrker håret Det kan måske være værd at prøve.

Side 3 av 8 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 28-03-12, 10:48
  2. Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 414
    Siste melding: 04-07-11, 12:59
  3. 2007 TSH 10 og antistoffer
    Av Kamelia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 11-02-11, 17:32
  4. Svar: 44
    Siste melding: 07-02-07, 20:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •