Side 1 av 8 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 80
    Hildegås sin avatar
    Hildegås er offline Kjærlighet og respekt til Hildegås fra forumet
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Buskerud
    Alder
    64
    Meldinger
    103

Standard Hypothyreose med antistoffer konstatert etter brystkreft i 2007

Hei.

Første gang jeg skriver på dette FANTASTISKE forumet. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skriver på rett plass, litt vanskelig å finne frem her inne syntes nå jeg.

Fikk brystkreft i 2007, fjernet begge bryst ( genetisk...brava 1) gikk greit men kom meg liksom ikke etterpå. Var igjennom masse undersøkelser og etterhvert ble det konstantert at jeg hadde hypothyreose med antistoffer på 1300. Startet med Levaxin men ble ikke bedre.

I 2009 var jeg veldig dårlig, lå til sengs det meste av tiden med total utmattelse. 2010 foreslo legen min kurset Lightnings Process, ble ikke bedre men fikk likevel litt krefter til å ta tak i sykdommen min. Jeg har lest meg opp,tatt mange grep for å prøve å komme videre. Fikk legen min med på å bytte Levaxinen med ErfaThyroid. Avtalte tid hos DS på Heggeli. Fikk time i mai, neste i september. Ny time nå den 16.11.2011.

Siden 2007 har jeg fjernet eggestokkene, bygget opp nye bryst og operert begge skuldre. Formen er nok litt bedre, er oppe hver dag men orker veldig lite. Føler meg best de to første timene på morgenen så kommer mattheten snikende utover dagen, kvikner til litt mot kvelden. De siste par månedene har det oppstått et nytt problem. Det kommer plutselig, helst når jeg er sliten. Får en ekkel følelse i kroppen, begynner å svette voldsomt, blir kvalm og skjelver på hendene men også i resten av kroppen. Har vært så ille noen ganger at jeg har kastet opp. Det går som regel over etter ca. en halv time. Fikk påvist diabetes 2 for noen uker siden.

Hildegås sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Buskerud
    Alder
    64
    Meldinger
    103

Standard Fortsettelse

Håper noen kan ta seg litt tid å forklare meg.

Jeg har tatt blodsukkeret etter et slikt anfall det ligger mellom 4-5. Er det noen som kjenner seg igjeni dette?

Prøvesvar september 2011:
    S-THS (0,5-3,5) 0,05
    S-trijodtyronin (1,2-2,7 3,1)
    S- vitamin B12 250
    S-vitamin D3 61
    S-anti-Tpo 1300
    U-aldosteron (5-77) 38
    S-urinsyre (155-400)
    S-testosteron <3,0 1,4
    S-østradiol<0,01 0,11
    u-fritt kortisol (45-272) 66
    S-SHBG (22-100) 22
    S-progesteron <3,0 1,3
    s-magnesium(0,71-0,94)76
    S-mikro CRP <5 8
    s-alat <45 55
    s-ferritin (15-200) 256
    B-hbAIC <6,1 6,8
    fs-insulin (18-173) 1570
    fs-C peptid (270-1290) 1570
    Glukosebelastning 16,8

Som dere ser av prøvesvarene er det mye som ligger utenfor referanseområdene. Etter siste konsultasjon hos DS ble Erfa dosen satt ned til 165mg.
    Medesiner: progesteron, D3, magnesium, omega3, black Cohosh, glycine, nac og adrenal. Skal starte med 7-keto DHEA.
    Vil takke alle som legger info her, flott forum :-) kjærlig hilsen Hildegås

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Hypothyreose med antistoffer konstatert etter brystkreft i 2007

Synes jo at du skulle forsøke å øke B12 også, den ligger veldig lavt. Og det er ufarlig å ta mye B12, den er vannløselig. Iherb.com har sublingual og dråper som kan gi et bedre opptak i kroppen. Håper DS kan få deg på rett kjøl, det er en tøff historie du forteller
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Hildegås sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Buskerud
    Alder
    64
    Meldinger
    103

Standard Søvnproblemet

Hei.
    Håper det er noen som kan gi meg noen gode råd. Det er tidlig morgen men jeg har fortsatt ikke fått sove så mye som et sekund i natt. Slik har det mer eller mindre vært de siste 14 dagene, har kanskje disse to ukene sovet tilsammen 6-8 timer. Jeg føler meg selvfølgelig helt utslitt, men trøtt er jeg ikke. Har slitt med dårlig søvnkvalitet i mange år men det kan ikke sammenlignes med dette. Føler meg fortvilet, nesten desperat, jeg ville blitt kjempeglad for gode råd. mvh Hildegås

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Standard Sv: Søvnproblemet

Kære Hildegås

Sikke en barsk historie du har
    Det, du skriver her om søvn, går lige i hjertet på mig. Ingen mennesker kan holde til at sove så lidt. Rent faktisk bliver det jo brugt som tortur, og desuden er søvn helt nødvendig for al heling.

Jeg har absolut INGEN forudsætninger for at rådgive dig i forhold til din situation vedr. stofskifte og diabetes. Jeg håber, du er i virkelig gode hænder, hvor du går i behandling, og at andre her på forummet evt. har noget at sige til dine prøver (anden tråd).

Jeg har imidlertid selv en søvnforstyrrelse, som en af konsekvenserne af en whiplash-skade, der har ført til en træthedssygdom, så jeg har nogle erfaringer, som jeg vil dele (det er langt fra sikkert, at jeg får det hele med her). Jeg er ikke 100 % tilfreds, men jeg sover efterhånden ret godt.

Jeg bemærker, at du i den anden tråd skriver, at du kvikker lidt op hen mod kvelden. Det får mig til at tænke på, om du har fået tjekket dine binyrer? De må være noget slidte efter det, du har været igennem. Ofte vil det være sådan, at binyrerne så producerer for lidt cortisol i løbet af dagen og for meget aftenen. Det kan altså være forklaringen og også en af årsagerne til søvnforstyrrelsen. Men det ved du nok allerede

Det, jeg har haft størst succes med er princippet om, at den laveste dosering giver størst virkning og færrest bivirkninger. Derfor sammensætter jeg forskellige ting, som hjælper mig med at få sovet godt.

Hvis man tager en lille dosis af de forskellige ting, skal man altså ikke være bange for at blande. Man skal altså heller ikke fortvivle, fordi man har prøvet én ting, og den så ikke virker - for det før den så måske sammen med noget andet.

Det vigtige er, at man ikke tager alting på én gang, men at man lægger lidt til efter en til to dage for at sikre sig, at man kan tåle det.
    Man fortsætter så med prøve sig frem, til man er tilfreds - og det vil sige: Ingen tømmermænd/sløvhed dagen efter og 7 - 9 timers søvn. Helst uafbrudt og i hvert fald sådan, at man kan sove med det samme igen, hvis man f.eks. har været oppe på toilet.

Husk, at vi er biokemisk forskellige - og vær sikker på, at der ikke er noget, der konflikter med hverken diabetes, stofskiftesygdom eller cancer!!

Her er nogle ideer:

• Melatonin. Vores naturlige søvnhormon. Jeg har set holistiske læger anbefale fra 0,5 til 9 mg. Kan fås som "timerelease", så mængden fordeles ud over natten.
    • Revitalizing Sleep Formula. En blanding af urter, der beroliger nervesystemet meget effektivt. Fra 1 - 4 stk. Kan købes her hos Jacob Teitelbaum og her i Europa
    • Sleep Tonight!. Et virkelig godt produkt, der direkte sænker cortisol-niveauet. Desværre ret dyrt, men meget effektivt. Kan også købes hos Jacob Teitelbaum og sikkert også iHerb
    • Magnesium. Beroliger nervesystemet. For mig er de bioelektriske spormineraler fra Naturdrogeriet (dansk firma) bedst til det. Prøv evt. forskellige slags
    • Calcium. Beroliger nervesystemet. Må ikke tages uden magnesium og helst også med D3-vitamin
    • Varm mælk (hvis du kan tåle det - ellers f.eks. rismælk) med en teskefuld honning. Beroliger nervesystemet
    • En banan evt. med en lille portion havregrød før sengetid. Begge dele indeholder tryptophan, der omdannes til melatonin
    • Neurexan. Et homøopatisk middel fra firmaet Heel, der opløses under tungen og virker med det samme. Kan stilles ved sengen og tages når man lægger sig efter de andre ting
    • Kamillete
    • Lavendelolie. Beroliger nervesystemet. I duftlampe om aftenen, et par dråber over f.eks. tørrede ting ved siden af sengen, en dråbe gnides ud på pulsårerne på halsen og/eller lige under næsen og/eller et par dråber på hovedpuden
    • En lydløs ionizer, der ikke laver ozon i soveværelset. Kan have betydning for at dæmpe hjernebølgesvingningerne (virker for mig)
    • Infrarød varmemåtte. Beroliger nervesystemet og kan evt. virke mod smerter. Medbringes på sofaen om aftenen (virker for mig)
    • Meditation, bøn, afspænding, kropsopmærksom, selvhealing m.v. efter eget ønske
    • En snack før sengetid med protein (f.eks. nødder, mandler, et hårdkogt æg eller en skive kalkunpålæg. Hjælper med at sove igennem

Desuden: En dagslyspære ved computeren, eller hvor man ellers opholder sig, styrker kroppens egen melatonin-produktion og dæmpet belysning om aftenen, sætter den i gang. Man kan gå så vidt som til at bruge solbriller Selv har jeg et par liggende på mit natbord, som jeg bruger, hvis jeg skal op om natten

I tillæg til alle de andre gode råd om gode sovevaner, som du sikkert kender til hudløshed, har jeg selv glæde af følgende:
    At gå dagen igennem og mærke omhyggeligt efter, hvordan man egentlig har det. Er der spændinger tilbage, over noget, man ikke fik sagt eller gjort? Er der en sorg, man ikke har ønsket at mærke? Noget, man ikke fik bedt om eller en vrede, man ikke fik udtrykt?
    Det kan forstyrre søvnen, men Rom blev jo ikke bygget på en dag. Ved at lave en aftale med mig selv om, at jeg vil tage mig af det senere, kommer jeg til ro med det

Om sovemedicin:
    Jeg går ind for at bruge så lidt medicin som muligt, men sommetider kan det være nødvendigt for at give kroppen mulighed for at hele.
    Der kan være flere problemer med sovemedicin. En af dem er, at den kan forhindre, at man kommer ned i den dybe søvn, og et andet er, at det kan skabe afhængighed.

Hvad det første angår er det vigtigt, at man får det rigtige.
    Mht. afhængighed er der nogen der gør det på det måde, at de roterer deres medicin - f.eks. 3 slags der roteres sådan at man tager en slags i en uge, så en anden i den næste osv. Det aflaster også leveren i afgiftningen.
    Begge dele kan måske være værd at tale med lægen om.
    Sammen med bl.a. urterne her vil man kunne klare sig med meget mindre doser.

For at komme i gang her og nu og fordi, der er ventetid på produkter fra USA, kan du evt. forsøge dig med en kombination af nogle af indholdsstofferne i hhv. Revitalizing Sleep Formula og Sleep Tonight, der kan købes i Norge. Sleep Blend fra Solary har nogle af dem i meget mindre mængder. Ellers baldrian, humle og IKKE MINDST L-theanin. Det sidste er en aminosyre, der omdannes til GABA, der hører til den beroligende del af nervesystemet. I 4 stk. Sleep Tonight er der 200 mg. L-theanin.

HUSK at tjekke op på, at der IKKE er noget, der konflikter med din sygdom eller din medicin!!

Jeg håber alt det bedste for dig, og at du kan finde lidt inspiration her

Hildegås sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Buskerud
    Alder
    64
    Meldinger
    103

Tusen...tusen takk Luuna

Jeg ble kjempeglad for svaret ditt, her var det masse info. Kjente på noe vidunderlig da du svarte, deilig at noen bryr seg, må innrømme jeg blir ganske så ensom i min kamp mot denne sykdommen. Jeg måtte ringe legen i går, klarte ikke lenger å holde ut uten søvn. Han ga meg 7,5 mg Imovan ( noe jeg helst ikke ville) har litt forhøyede leverprøver.

Resultat: har sovet 8 timer det siste døgnet (fantastisk)Du sier jeg muligens kan ha binyrer som strever. Døgnurin i september: U-Fritt cortisol(45-272) 66. Har spurt D.S om vi kan ta spyttprøver men han svarer han ikke behandler etter denne prøven. Han sier også at jeg skulle hatt kortison men pga de høye svarene på insulin vil han vente å se.

Mener jeg har lest at du har diabetes og behandles med kortison, har du noe info om dette? Jeg har time hos DS på onsdag så det hadde vært fint å få litt lærdom før timen. 1993 fikk jeg et kraftig slag i bakhodet, brist i to virvler, ble Smith-Robinson operert, kanskje kan også noen av mine plager komme fra den gang? Var til undersøkelse på Volvat der det ble funnet stor svikt i korttidshukommelsen, dette har jeg nok ikke nevnt på Heggeli.
    Takk igjen Luuna.

Kjærlig hilsen Hildegås.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Sitat Opprinnelig skrevet av Hildegås Vis post
    ..
    Han ga meg 7,5 mg Imovan ( noe jeg helst ikke ville) har litt forhøyede leverprøver. Resultat: har sovet 8 timer det siste døgnet (fantastisk)
    ..
    Jeg har time hos DS på onsdag så det hadde vært fint å få litt lærdom før timen.
    Hei på deg

Kanskje du burde lese litt om Mariatistel her på forumet. Jeg har brukt now's Silymarin for å hjelpe leveren min -
    den koster $8.82 (120 kapsler x 150 mg) her: http://www.iherb.com/Now-Foods-Silym...Vcaps/794?at=0

Kan godt være at Dag S vet om dette naturmiddelet også - han har iallefall fått mange gode skussmål av medlemmer her inne
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Hildegås sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Buskerud
    Alder
    64
    Meldinger
    103

Takk for svaret ditt Kevlin.
    For å støtte leveren bruker jeg; glycine 500 mg(Solgar) og NAC 600 mg, det er D.S som har foreslått dette(kjøpt på iherb) Får blodprøvesvar onsdag, da får vi se om det har hjulpet.
    God natt Kevlin.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    53
    Meldinger
    525

Sitat Opprinnelig skrevet av Hildegås Vis post
    Tusen...tusen takk Luuna

Jeg ble kjempeglad for svaret ditt, her var det masse info. Kjente på noe vidunderlig da du svarte, deilig at noen bryr seg, må innrømme jeg blir ganske så ensom i min kamp mot denne sykdommen.
    Værsgo Hildegås
    Jeg kender godt til den ensomhed og er glad for forummet her

Jeg er ikke helt frisk men vil prøve at svare dig så godt jeg kan...

Først så synes jeg, det er godt, du har fået noget hjælp til at sove. Måske kunne du snakke med lægen om muligheden for at få f.eks. to slags, så du undgår afhængighed, men det vil nok være nyt for ham/hende, og vi må jo prioritere vores kræfter...
    Jeg har ligesom Kevlin meget gode erfaringer med marietidsel, og desuden bruger jeg liponsyre. Så fortvivl ikke. Der er meget mere, du kan gøre for din lever, hvis de gode ting, du tager nu, ikke er nok.

Døgnurin i september: U-Fritt cortisol(45-272) 66. Har spurt D.S om vi kan ta spyttprøver men han svarer han ikke behandler etter denne prøven. Han sier også at jeg skulle hatt kortison men pga de høye svarene på insulin vil han vente å se. Mener jeg har lest at du har diabetes og behandles med kortison, har du noe info om dette? Jeg har time hos DS på onsdag så det hadde vært fint å få litt lærdom før timen.
    Jeg har ikke forstand på de ting men ved, at forskellige hormoner skal være i balance for ikke at komme i konflikt, så jeg tænker, det er vigtigt at lytte til lægen.
    Måske kunne du spørge ham, om det vil være OK at styrke dine binyrer generelt f.eks. med binyrebarkekstrakter? Det findes der også meget om herinde.

Prøv evt. at lægge dine prøvetal ind i den del af forummet, der er til det. Der er mange her, der ved meget om det (Jeg er for træt til lige at finde linket til det nu) Jeg har ikke diabetes - måske en anden med et navn, der ligner?

1993 fikk jeg et kraftig slag i bakhodet, brist i to virvler, ble Smith-Robinson operert, kanskje kan også noen av mine plager komme fra den gang? Var til undersøkelse på Volvat der det ble funnet stor svikt i korttidshukommelsen, dette har jeg nok ikke nevnt på Heggeli.
    Jeg tænker, at det her kan have en betydning også, og at det er vigtigt, at du nævner det.

Jeg glemte at skrive, at lakridsrod kan have en beroligende virkning for mange. Desuden forlænger det cortisols levetid i kroppen og støtter binyrerne.

Man må bare ikke tage det, hvis man har tendens til forhøjet blodtryk, og jeg ved heller ikke, hvordan det er med sukkeret i lakrids og diabetes?

Man kan få det i breve jo. Selv kan jeg godt lide at lave det på den måde, at jeg hælder ca. ½ liter kogende vand over 2 store teskefulde skåret ren lakridsrod, og jeg lader det så stå lige under kogepunktet i ca. 15 minutter.

Mht. de ting jeg har skrevet i første indlæg, så spørger du bare løs, hvis du har brug for det.
    Jeg vil så svare, når jeg kan. I morgen skal jeg til behandling hos min holistiske læge, og så er jeg normalt "ude af drift" i et par dage derefter.

Kærlig hilsen og lykke til hos læge

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Sikke mange gode råd om søvn og så samlet på ét sted!

Jeg tilføjer gerne aminosyren Ornithin, der ser ud til at gøre tricket for min mor, der har helt ufattelig svært ved at falde i søvn. Jeg fandt den og en masse andet spændende om aminosyrer og mangel på dem her http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=12772 Om Ornithin står der: "Mangel på, eller underskud af Ornithine svækker kroppens dannelse af væksthormon. " Og så fandt jeg andre steder på nettet mange udsagn om, at den kan få folk til at slappe af, så de kan sove

Med hensyn til dette
    Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Man må bare ikke tage det, hvis man har tendens til forhøjet blodtryk, og jeg ved heller ikke, hvordan det er med sukkeret i lakrids og diabetes?
    vil jeg lige nævne, at man kan bruge noget, der hedder DGL lakrids, som ikke har nogen negativ effekt på blodtrykket, og som man kan læse om bl.a. her http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cm.../grp=8/menu=3/
    men også flere steder her på forummet, bl.a. i denne tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8824 Man kan købe det mange steder, iherb http://www.iherb.com/Licorice-Root-DGL, naturoghelse.dk http://www.naturoghelse.dk/shop/dgl-...yto-2845p.html med mere.

Nielsigne

Side 1 av 8 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 28-03-12, 10:48
  2. Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 414
    Siste melding: 04-07-11, 12:59
  3. 2007 TSH 10 og antistoffer
    Av Kamelia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 11-02-11, 17:32
  4. Svar: 44
    Siste melding: 07-02-07, 20:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •