Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

Standard hmmm syk eller ikke syk?

er egentlig ikke ett spørsmal da jeg er sikker i min sak at jeg er syk

saken er at min nye fastlege fikk min gamle journal fra min forrige fastlege som jeg fikk levaxin av og diagnosen lavt stoffskifte. han så da på mine blodprøver at jeg umulig kunne ha lavt stoffskifte og kunne ikke fatte og begripe at jeg fikk medisin .

jeg ser jo at prøvene er varierer veldig og forstår konseptet variasjon i stoffskifte, men synes at armour har hjulpet veldig for å si det mildt. det er svært lite tilstedeværende antistoffer , de lå melleom 35 og 45 (ref under 100), min tsh varerte fra 0,64 til 5,4 . det svinger opp og ned ser jeg men jeg fikk levaxin da min tsh lå på 2,1 og fritt t4 lå på 13,5? altså innenfor disse berømte referansene....var jeg eheldig eller var jeg feildiagnosistert? på folkemunne så er visst denne legen veldig flink på stoffskifte....jeg ser jo at folk ikke får behandling før tsh går igjennom taket.... uansett min nåværende lege ville diskutere dette med meg og fikk beskjed om å bestille time.... må nevnes at jeg har så å si alle symptomer på dette tidspunktet.... kan legge ut "fullverdige " prøver om ønskelig, jeg bare synes dette begynner å bli pussigt kommentater anyone? Anisa? plis? vet jeg er dårlig på å forklare så vær så snill bær over med meg....
    Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
    Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,081

Post Sv: hmmm syk eller ikke syk?

Hei på deg

Mens du venter på Anisa så syns jeg jo du har fått et godt spor fra Thomas i din egen tråd..

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    .. En bokser er en typisk kandidat for sekundær hypofysesvikt. En primær hypofysesvikt er når du får en tumor på hypofysen.
    Sistnevnte kan diagnoseres med en god MRi og CT. Sekundær Hypofysesvikt er noe av det vanskeligste å diagnosere.
    Jeg har sjekket diagnostikken rundt dette i Norge, og den finnes, men er elendig. For man må jo bare teste alle hormonene og se om disse er lave.
    Problemet ligger i REFERANSEOMRÅDENE. Jeg hadde Fritt T4 på 12 men var fortsatt elendig syk i tenårene. Veide 150 kilo, følte meg helt kjørt.
    TSH'en var OGSÅ innenfor referanseområdet på 1.0. Som sagt, kanskje jeg skulle hatt FT4 på 20 og TSH på 2 for å være helt frisk, hvem vet.
    Jeg tok min første hormonprøve ETTER slaget mot hodet, og da var det ingen referanseprøver å sammenligne med fra tidligere mens jeg enda var helt frisk.
    Men selv en idiot av en endokrinolog burde (men gjør ikke det) skjønne at en FT4 på bare 12 er litt for lavt til at en høy kar som meg skal være frisk.
    FT4 på 12 gir neppe FT3 høyt i referanseområdet. Jeg mener referanseområdene er problemet. Legene stirrer seg blinde på disse og følger disse sort på hvitt.
    Er man innenfor er man frisk, sier de aller, aller fleste fastleger og dessverre også endokrinologer.
    Jeg er ingen bedreviter, men jeg vet bedre enn mange av disse legene. DET vet jeg.

Har du symptomene på lavt stoffskifte, har du lavt stoffskifte. Og
    hvis du er innenfor referanseområdene OG føler deg elendig, kan du jo ha sekundær hypofysesvikt med resulterende lavere hormonnivåer.
    Hertoghe er en av legene som diagnoserer bla. dette. Han ser på alle hormonnivåene, spør deg om du har slått hodet, når det skjedde, hvordan osv.
    Han er den første legen jeg noensinne har pratet med som har spurt om dette. Jeg bare "Hva? Ja jeg har slått hodet, når du sier det.. Hmmm" og ble veldig tankefull.
    Jeg var allerede på hormoner (T3 og HC) da jeg kom til Hertoghe så han kunne ikke "bevise" at jeg hadde ekstrem mangel på alle hormoner,
    men han gjettet på at det var sekundær hypofysesvikt.

..
    I første omgang så hadde det vel vært fint om fastlegen din kunne forfølge sporet Thomas foreslår -
    og hvis det ikke helt er "fastlegens bord"; så kan du vel få henvisning til spesialist.

Som jeg oppfatter deg, så har du følt deg bedre med behandling mot lavt stoffskifte (for stoffskiftet)
    okkesom: det i seg selv er da underlig... jeg mener;
    ville du ikke etter hvert blitt uvel av en medisin kroppen din ikke skulle ha
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,366

Standard Sv: hmmm syk eller ikke syk?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Som jeg oppfatter deg, så har du følt deg bedre med behandling mot lavt stoffskifte -
    og det i seg selv er da underlig... jeg mener; ville du ikke hvert blitt uvel av en medisin kroppen din ikke skulle ha
    ...lige præcis

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Vet legen din at i det såkalte normalområdet kan en person ha FT4 på 10 og være helt frisk, mens en annen er syk? Spørsmålet er jo hva FT4 lå på før du ble syk. Eller, som det blir sagt her, det at du har stoffskifteproblemer kan ligge utenfor kjertelen. En annen ting, utfra det jeg har skjønt, skal ikke TSH svinge på en frisk person. Det er slike ting leger i USA og Europa er oppmerksomme på, etter noe jeg mener Per Egil Hegge sa ett eller annet sted. Svingende TSH er altså en indikasjon på at stoffskiftet er ute av balanse.

Hvorfor er de så ivrige på å få folk av stoffmedisiner når det virker? Har hørt om flere leger som holder på med det der, også endokrinologer. De glemmer å spørre hvordan pasienten har det, og ser kun på blodprøvene. Jeg håper ikke det er en ny trend....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Unhappy Sv: hmmm syk eller ikke syk?

Sitat Opprinnelig skrevet av tatanja Vis post
    saken er at min nye fastlege fikk min gamle journal fra min forrige fastlege som jeg fikk levaxin av og diagnosen lavt stoffskifte. han så da på mine blodprøver at jeg umulig kunne ha lavt stoffskifte og kunne ikke fatte og begripe at jeg fikk medisin .
    Hej Tatanja. Jeg er ikke hjemme og det varer lidt før jeg er tilbage og kan skrive noget mere, men helt ærligt - det lyder som om du beskriver en dommer med retten til at bestemme over dig og dit liv. Jeg tror ikke det nytter overhovedet at forsøge at trænge igennem til denne læge. Grunden til at jeg ikke tror det er, at en læge kan ikke, på en og samme tid, både lytte med respekt til patientens beretning om sin tilstand - og - samtidigt forfølge (fanatisk) blodprøveresultater. Disse to typer af handlinger, simpelt hen ophæver hinanden og hvis du nu begynder og forsøger at indlede en dialog - kan du lige så godt indstille dig på at skulle blive ved og ved med det, så længe du er denne læges patient, og du vil tabe hver gang.

Jeg mener at der blev skrevet her før om, at når man skifter læge, udleverer man ikke lægejournalen fra sine forrige læger før man ved hvordan den nye læge er. Beklager at måtte sige det, men det var ikke så godt at den nye læge fik din journal. Sin egen lægejournal har man ikke pligt til at overdrage.

Det eneste jeg kan sige er, hvad jeg selv ville have gjort. Jeg ville undvære en læge til jeg kunne skifte igen - og denne næste gang ville jeg teste den nye læge for de holdninger vedkommende repræsenterer og hvis han/hun viste sig at være blodprøverytter, ville jeg ikke udlevere journalen.

Du kan altid bestemme dig for at følge denne læges afslutning af din behandling, men inden du evt. vil overveje det, må du lige vurdere din tilværelse, dine fremtidsplaner, din hverdag og din livskvalitet - før og efter at behandlingen var igangsat. Du er nødt til at vurdere om din tilværelse kan tåle afbrydelse af behandlingen.

Det er ikke utænkeligt at lægen vil liksom lokke med løfter om at udrede dig for det "noget andet du må fejle" hvis du får det skidt efter afbrydelse af behandlingen. For at berolige dig... men helt ærligt! Hvornår er det at TSH-fikserede læger nogensinde har hjulpet nogen på dette forum? Hvad vil du gøre hvis alle nye lægens prøver viser pæne tal? Når alle andre prøver vil vise indenfor referenceområder - ender med med psykiatrisk diagnose og recepter på psykofarmaka. Og har du ikke allerede været undersøgt for "alt muligt" inden du kom i behandling med Levaxin hos din forrige læge?

Jeg er ked af at jeg ikke kan hjælpe dig med det du ønsker: en strategi for dialogen med lægen. Det kan jeg ikke fordi det står lysende klart allerede , at det vil ikke nytte. Der skal to til dialog, men din nye læge har allerede taget stilling, har allerede besluttet sig hvad der skal ske med dig, og har trukket en grænse for din indflydelse på din egen situation. På denne baggrund kan det, i det hele taget, ikke lade sig at gøre overhovedet at kunne indlede en dialog. Desuden har lægen allerede sendt et klart signal til dig om, at det er ham der bestemmer og du har bare at lystre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

ja det er det jeg er redd for.. at han ikke vil høre på meg...mener bestemt at han burde i det minste snakke med min gamle lege som gav meg denne diagnosen uten mye trøbbel som mange andre må igjennom. men jeg har "vunnet" over han før med godt dokumenterte forskninger osv fikk armour skal nå prøve erfa fra legen på heggeli fikk for ett år rett før brevet fra legen kom, så er forløpig safe, men jeg ønsker å finne ut mest mulig slik at denne legen min har noe å gå etter , kjæresten min opplever nå de samme svigningene i stoffskiftet som jeg gjorde, han er møkk dårlig men han har samme fastlege som meg... enten må jeg finne godt dokumentert kunnskap om dette å gi til legen min eller gå tilbake til gamle fastlege begge to(kjører heller tre timer jeg) jeg kjemper nå ikke bare for meg selv men for kjæresten min....vil ikke han skal bli like r**kjørt som meg og mange andre, legen min er ikke like kunnskapsrik om stoffskifte som han kunne vært.... jeg føler meg mye bedre på armour enn jeg noen sinne har gjort....skal prøve erfa for å se om siste rest kommer ikke sjans i helvette om jeg vil avbryte denne behandlingen, er jeg dum å glemmer medisinen utenom fast rutine så er helvette løst eller tar mindre dose så blir jeg dårligere samme dagen.... virker som om legen har veeeldig lyst til å gi meg en psykiatrisk diagnose, problemet er jo at psykologen ikke er enighihi
    Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
    Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,366

Sagt lidt hurtigt: Bare skift idioten ud. Ikke noget at bruge sin tid på

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Kunne det være en ide for kjæresten din å gå på Heggeli som du gjør? Før han blir enda sykere? Har dere økonomi til det?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

desverre så har vi ikke økonomi til å sende han til heggeli, men tror jeg kan oppnå litt ved å dra tilbake til gamle fastlege selv om han er utenfor vårt område, jeg har ingen inntekt og mannen er student venter på arbeidsavklaringspenger og når det kommer så må jeg selv bruke disse pengene på heggeli legens behandling... den legen jeg har er desverre den beste i dette området og den andre som er dyktig på stoffskifte er utrolig dårlig på alt annet... men skal få han til den gamle legen siden han vil komme lenger med han ang stoffskifte og når jeg er frisk og kan jobbe igjen så blir det litt lettere. jeg har ikke engang råd til å følge heggeli legens behandling foreløpig..

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,366

Åh, de dumme penge ... Kender det alt for godt.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hmmm... litt i overkant med medisin?
    Av smgj i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 16
    Siste melding: 16-09-10, 19:00
  2. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  3. Svar: 2
    Siste melding: 29-01-07, 15:06
  4. Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
    Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-05, 08:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn