Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Sverige
    Meldinger
    26

Standard Järntillskott? Lågt Ferritin, förhöjd transferrinmättnad

Jag har ett ferritin på 38 (ref. 10-90) och skulle vilja höja det. Samtidigt ligger transferrinmättnad för högt: 57 (ref. 10-50). Det har varit ungefär så här under åtminstone ett och ett halvt år. Har nyligen också haft något förhöjt på S-järn nyligen.

Jag frågade endokrinologen om jag kan ta järntillskott men fick bara svaret att ferritinet inte behöver höjas eftersom det ligger inom referens. Jag har tidigare haft mycket högre ferritin och tror att det vore bra att få upp det lite. Men vågar jag när transferrinet ligger för högt?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Järntillskott? Lågt Ferritin, förhöjd transferrinmättnad

Jeg ville testet det ut, jeg. Tatt jern og sett om jeg ble bedre. hadde du spurt en annen lege ville vedkommende kanskje sagt at du skulle ta jern. De mener ofte litt forskjellig
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Seahorse Vis post
    Jag har ett ferritin på 38 (ref. 10-90) och skulle vilja höja det. Samtidigt ligger transferrinmättnad för högt: 57 (ref. 10-50). Det har varit ungefär så här under åtminstone ett och ett halvt år. Har nyligen också haft något förhöjt på S-järn nyligen.

Jag frågade endokrinologen om jag kan ta järntillskott men fick bara svaret att ferritinet inte behöver höjas eftersom det ligger inom referens. Jag har tidigare haft mycket högre ferritin och tror att det vore bra att få upp det lite. Men vågar jag när transferrinet ligger för högt?
    Hei

Jern er trickystuff. Essensielt for å transportere oksygen til cellene. Mange trenger jern men blir det for mye går frie radikaler amok. Frie radikaler er de små fiendene som gjør at organene "ruster". Om du ønsker å bli fort gammel - for mye jern gjør jobben. For lite og for mye like galt.

Jern taes opp fra tarmen. Inne i tarmcellene (epitelcellene) bindes en del av jernionene til et protein. Denne proteinforbindelsen kalles Ferritin - og er den intracellulære lagringsformen for jern. Resten av de absorberte jernionen fraktes fra cellene og over i blodet - i blodet bindes disse umidelbart til et plasmaprotein - transferritin. Transferritin er transportformen for jern i blod. Når jerninnholdet i kroppen er høyt (du sier du nettopp har hatt forhøyet S-jern) er transferritinet mettet med jern - det er ikke mer kapasitet til å frakte mer jern (alle bindingssteder er opptatt).

Jeg vet ikke årsaken til at du er her på forumet og skal ikke spekulere i det siden jeg ikke kan finne at du har skrevet noe om det, men med dine prøvesvar ville jeg absulutt ikke tatt jern men heller bedt om en utvidet undersøkelse for hemokromotose: klippet inn fra Blåboka: (kanskje ikke kjent i Sverige) men fra Furst Lab. i Norge:

S-Jernmetning[S-Jernmetning] 244 (A) (S-Jern/S-TIBC) (Samme som transferretinmetning)
    Jernmetning beregnes og gis ut når det rekvireres serumjern og TIBC. Den beregnes som S-Jern/S-TIBC x 100. Beregning av jernmetning av transferrinet viser seg å være en mer sensitiv parameter for tidlig diagnose av hereditær hemokromatose enn ferritin eller serumjern alene.
    Referanseområde:

Menn 15 - 57%
    Kvinner 50 år 10 - 50%
    Kvinner 50 år 15 - 50%

Tolkning: Verdier 50% hos en kvinne og 60% hos en mann (med normal eller lav TIBC) uten pågående jernmedikasjon kan gi mistanke om hemokromatose. Jernmetning 10 - 15% er forenlig med jernmangel. Se om bruk av Ferritin som markør for jernmangel.

Kan være så mangt men jern er ikke å spøke med.....
    Sjekk en gang til med legen din først - og be om en forklaring på vedvarende høy S-jern og S-jernmetning - Ferritin innen ref.

H:-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

Lignende tråder

1. Lågt TSH tycks ha en lugnande effekt på autoimmuniteten
    Av Vigdis i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 21-04-11, 11:33
  2. Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
    Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 56
    Siste melding: 03-07-10, 15:08
  3. Høy Ferritin.
    Av Pluto i forumet Blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 20-06-10, 17:53
  4. slik lågt stoffskifte hos dei med hashimotos skal behandlast
    Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 23
    Siste melding: 08-11-09, 14:48
  5. B-12 og ferritin
    Av pusur i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 24-04-06, 14:11

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg