Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 49
    Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Standard Depresjon eller?

Hei

Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med

Først litt historie.
    Jeg har hatt to fødselsdepresjoner. Har fire barn, men det skjedde kun etter jentene mine. Ved det siste svangerskapet fikk jeg antidep. Sluttet med medisiner etter 11 mnd. Var da helt "fin" igjen. Jeg har opp gjennom årene hatt mye hjertebank. Veldig ubehagelig når det skjer. Arytmia, kalte legen det. Alle blodprøver var normale.

I vår ble jeg dårlig igjen. "dirrer" eller stresset innvendig, nedstemt, utrolig sliten, var for lyder, aldri uthvilt og kan sove døgnet rundt om jeg får lov. Det verste er hukommelsen min. Jeg husker ingenting!!! Ikke klarer jeg å konsentrere meg og henger ikke med i samtaler. Normale blodprøver. Ble satt på antidep igjen, men det har ikke noe effekt. Selv om jeg går på høyeste tilrådelige dose. Har nå også skiftet type, uten at dette hjelper. Ble etterhvert sykemeldt. Så for noen mnd siden begynte det å bli et "ubehag" i halsen. Etterhvert har dette blitt værre. Begynner å bli vanskelig å svelge og har fått hesere stemme. Sa ifra til fastlegen som sa hun skulle sende henvisning til ultralyd, men siden blodprøvene var fine, mente hun at det ikke var noe. Forrige torsdag var jeg på ultralyd, og der ble det funnet MANGE væskefylte Strumacyster i skjoldbruskkjertelen.

Kan alt dette ha en sammenheng selv om blodprøvene er fine? Jeg skal ta nye blodprøver nå. jeg kan se på skjemaet at jeg skal ta; PT4, TSH og TPO-a.o. I tillegg til dette tas kalsium, jern, ferritin, TIBC og B12. Er det noe mer jeg burde ta?

Det bør nevnes at jeg holder på å besvime når jeg reiser meg, og uansett hvor mye jern jeg tar (hver dag) er nivået mellom 11 -13. Så hver gang får jeg beskjed om å ta jern, noe jeg også gjør. Høyeste anbefalte dose fra apoteket for noen med sterk jernmangel.

Må dette opereres eller kan medisiner fjerne disse cystene? Er cyster det samme som knuter? Jeg synes dette er vanskelig... Kan noen forklare meg litt og gi meg råd?

Mvh Vinter

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Standard Sv: Depresjon eller?

Hei, og velkommen hit!

Først litt historie.
    Jeg har hatt to fødselsdepresjoner. Har fire barn, men det skjedde kun etter jentene mine. Ved det siste svangerskapet fikk jeg antidep. Sluttet med medisiner etter 11 mnd. Var da helt "fin" igjen. Jeg har opp gjennom årene hatt mye hjertebank. Veldig ubehagelig når det skjer. Arytmia, kalte legen det. Alle blodprøver var normale.
    Husker du om det ble tatt stoffskifteprøver av deg etter fødslene? Det er ikke uvanlig å få lavt stoffskifte etter fødsel. Det kan gå tilbake av seg selv, men kan også bli kronisk, slik at du trenger medikamentell behandling. Vet du det ikke, er det sannsynligvis skrevet ned hos fastlegen du gikk til. Ett av de veldig vanlige symptomene på lavt stoffskifte er nedstemthet, lavt stemningsleie, depresjon. Jeg tror at mange såkalte fødselsdepresjoner egentlig dreier seg om forstyrrelser i stoffskiftet, men har aldri sett noen studier på det - måtte ha vært interessant for noen å forske på?

I vår ble jeg dårlig igjen. "dirrer" eller stresset innvendig, nedstemt, utrolig sliten, var for lyder, aldri uthvilt og kan sove døgnet rundt om jeg får lov. Det verste er hukommelsen min. Jeg husker ingenting!!! Ikke klarer jeg å konsentrere meg og henger ikke med i samtaler.
    De symptomene du beskriver, er velkjente for mange av oss. Du kan lese mer i denne "underavdelingen" i forumet: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=103 .

Normale blodprøver
    .
    Dette kan være et litt relativt begrep. Her på forumet kan du lese om personer som går med blodverdier (og symptomer) langt utenfor det de fleste (også leger) mener er tilrådelig. Du har rett til å få utskrift av prøvesvarene dine fra legen. Hvis du ønsker det, kan du legge dem ut her, og få kommentarer fra noen av de erfarne menneskene som ferdes her - som en "second opinion" til det legen sier?

Ble satt på antidep igjen, men det har ikke noe effekt. Selv om jeg går på høyeste tilrådelige dose. Har nå også skiftet type, uten at dette hjelper. Ble etterhvert sykemeldt.
    Antidepressiva hjelper ikke alltid, hvis den egentlige årsaken til problemet er lavt stoffskifte. Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på dem nå, men har du gått lenge uten effekt, er det grunn til å diskutere med legen om det egentlig er løsningen.

Kan alt dette ha en sammenheng selv om blodprøvene er fine? Jeg skal ta nye blodprøver nå. jeg kan se på skjemaet at jeg skal ta; PT4, TSH og TPO-a.o. I tillegg til dette tas kalsium, jern, ferritin, TIBC og B12. Er det noe mer jeg burde ta?
    I tillegg til det du nevner, kan det være grunn til å be om å få undersøkt Fritt T3 (FT3), men jeg vet at anbefalinger til norske leger er at de bare tar de prøvene du nevner som en screening, dvs når personen ennå ikke har fått påvist lavt stoffskifte. Er legen din samarbeidsvillig, kan det godt hende du får tatt den likevel. Jeg tror også du bør få undersøkt om du har lave verdier av D-vitamin, selen og sink - det er vanlig hvis man har lavt stoffskifte.

Jernmangelen og cystene skal jeg ikke begi meg ut på å si noe om - men det er sikkert andre her som vet noe?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Da jeg ble sykemeldt for tre år siden, var diagnosen min depresjon. Etter en måneds tid kom de på og sjekke stoffskiftet og det viste seg at jeg har for lavt stoffskifte.
    En av de tingene som følger med lavt stoffskifte er faktisk depresjon.
    Jeg har også et lavt ferritinlager som jeg ikke får opp (ligger mellom 12 og 19). For meg hjelper det noe mot svimling i forbindelse med å reise seg, og passe på og drikke mye vann gjennom dagen.
    Er enig at FT3 med fordel kan sjekkes, men jeg ville absolutt fått sjekket vitamin d, siden mangel her gir mange av de samme symptomene som lav ferritin og(eller lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Tusen takk for svar til dere begge. Jeg skal skaffe prøvesvarene når jeg skal til legen på fredag, og legge dem ut her. Er også spent på blodprøvene jeg skal ta. Skal be legen krysse av for vitamin D og TF3 på laboratorieskjemaet.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Da har jeg vært hos legen i dag...

Fortalte hvordan jeg har det om dagen. At medisinen ikke ser ut til å hjelpe. Sa jeg hadde lest om stoffskifte-problemer og at det ikke så ut til at man bare kunne utelukke dette selv om prøvene var normale.. Sa jeg var blitt anbefalt å ta FT3, vitamin d, sink og selen. Hun var ikke enig om at dette var nødvendig, men krysset for FT3 og vitamin d. Jeg har knutestruma og skal ta en biopsi. I tillegg skal jeg ta endel allergiprøver. Jeg klør og klør. Drømte natt til i går at jeg hadde mark i håret, for det er der jeg klør mest. Håret og på øyenbrynene..?? Er det mulig? Har også begynt å få flekkete utslett på brystet. Hun sa det så ut som elveblest... Ettersom mange i familien min har cøliaki, blir dette sjekket. Jeg har også gått ned i vekt, har ikke matlyst og blir kvalm når jeg har spist. Men ikke slik at jeg kaster opp altså. Er helt normalvektig. Fra januar 2011 til ca april trente jeg masse pluss fulgte et easylife opplegg med kosthold. Gikk ned 15 kg, og har nå siste ukene gått ned ca 3-4 kg til. Men etterat jeg ble dårlig igjen har jeg ikke orket å trene. blir sliten av å gå 5 minutter.

Forrige gang jeg tok bl.prøver var TSH på 0,50 og FT4 på 14. Hun mener jeg vipper til høyt stoffskifte.. Er det riktig? Synes det høres rart ut. TRAS mente hun ikke var nødvendig å ta.

Kommer ikke på mer... Er sliten! Håper noen har noen gode tips her Har allerede lest meg til litt mer kunnskap her inne. Masse bra informasjon¨her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg tror jeg vil avvente med å si så mye om dine tidligere prøver til du får svar på de nye prøvene for å se hvordan det utvikler seg. Hvor lenge siden er det siden du tok prøvene som viste disse svarene?
    TSH på 0,5 og FT4 på 14 virker litt merkelig i mine ører, så lenge du ikke går på stoffskiftemedisin.
    Men at legen din sier du vipper mot høyt og mener at det er unødvendig og sjekke TRAS gjør meg rett og slett Om hun virkelig mener du vipper mot det, burde det jo absolutt sjekkes om du har TRAS. Det er iallefall min mening.
    Ved høyt stoffskifte blir TSH vanligvis veldig lav, mens FT4 blir veldig høy, hos deg er begge tallene lave.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Hei og Takk

Jeg syntes også det var rart at hun ikke ville ta TRAS når hun sa det. Disse prøvene ble tatt for ca 3 mnd siden. Er veldig spent på de jeg skal ta på mandag. Legen ble veldig i forsvar... Det virket som hun ville hjelpe meg til å ta disse prøvene for at jeg skulle slå meg til ro med at jeg har en depresjon. Tror hun mente det ville komme lite ut av det. Men vi får se..

Men nå tenker jeg å få tatt alle prøvene. Er jeg heldig så kanskje dere kan hjelpe meg å tyde dem. Jeg skal også skaffe meg en kopi av journalen, slik at jeg får vite de andre prøvesvarene fra tidligere også. Kan kanskje være greit å sammenligne dem. Så får jeg vel heller lete etter en lege som er villig til å høre på meg, hvis det er slik.

Noen som vet om privatpraktiserende spesialister på dette området i Østfold, Akershus eller Oslo? Som noen har gode erfaringer med?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Som jeg nettopp skrev i en annen tråd, så er det mange her inne som skryter av http://www.helhetsmedisin.no/
    Jeg har aldri vært der selv, men det er sikkert noen her inne som kan dele sine erfaringer med deg!
    Lykke til

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Jeg tror jeg vil avvente med å si så mye om dine tidligere prøver til du får svar på de nye prøvene for å se hvordan det utvikler seg. Hvor lenge siden er det siden du tok prøvene som viste disse svarene?
    TSH på 0,5 og FT4 på 14 virker litt merkelig i mine ører, så lenge du ikke går på stoffskiftemedisin.
    Men at legen din sier du vipper mot høyt og mener at det er unødvendig og sjekke TRAS gjør meg rett og slett Om hun virkelig mener du vipper mot det, burde det jo absolutt sjekkes om du har TRAS. Det er iallefall min mening.
    Ved høyt stoffskifte blir TSH vanligvis veldig lav, mens FT4 blir veldig høy, hos deg er begge tallene lave.
    Ja, mærkeligt ikke at tjekke TRAS.

Jeg tænker på, at når der ikke er mere t4 at gøre med end her, så er det da godt nok spændende, hvordan det står til med t3, som er det aktive stofskiftehormon og har enorm betydning for alting, inklusive psyken.

Det må blive bedre, når der kommer flere blodprøver på bordet. Men TRAS, den sku din fastlæge tvinges til at ta....

Nielsigne

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av vinter Vis post
    Det virket som hun ville hjelpe meg til å ta disse prøvene for at jeg skulle slå meg til ro med at jeg har en depresjon. Tror hun mente det ville komme lite ut av det. Men vi får se..
    Hei vinter

Jeg har fått et informasjonshefte - "Depresjon" skrevet av overlege av Olaf Bakke (Lundbeck forlag) av legen min.
    Noe som nevnes flere steder i dette heftet, er at legen skal undersøke legemlige lidelser først !!
    Både lavt stoffskifte og binyretretthet kan gi depresjonssymptomer, så de prøvene er altså overordnet antidepressivum.

Når det gjelder tilskudd, så tar jeg Magnseium

Lykke til hos legen !!

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 109
    Siste melding: 29-11-11, 01:35
  2. Hypotyreose eller depresjon?
    Av roser i forumet Presentasjoner
    Svar: 15
    Siste melding: 29-01-11, 14:30
  3. Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
    Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:51
  4. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  5. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-07, 21:14

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn