Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 49
    Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Standard Sv: Depresjon eller?

Dette blir nesten som en dagbok for meg selv..

Så langt er jeg kommet nå;

Cøliaki : skal inn på sykehuset å ta nye prøver. Skal vurderes om jeg også bør få intravinøst jern. Etter snart 1 år på 200mg jerntilskudd om dagen ligger jeg fortsatt på ca 20..

Utslett i hodet: kommer og går. Klør og svir vanvittig når det kommer. Har vært hos en dust av en hudlege her jeg bor, som såvidt gidder å se på det. Sier det kan se ut som være tegn på sykdom..... og vil gjerne at det skal bli mye mer før han vil sende meg videre... (riksen for å ta hudprøver..)

Lavt stoffskifte? : Fastlegen har nå bestemt at jeg skal få begynne med Levaxin. Tatt første dose på 25 mikrogram i dag... Kan jeg forvente meg en effekt på denne dosen? Tsh

Jeg er utslitt, sover MASSE (unormalt mye) og er like trøtt når jeg står opp som når jeg legger meg. Dirrer innvendig (skjelver litt utvendig også). Hukommelsen er dårlig, er kjempedistre og blir svimmel når jeg reiser meg opp. Har lagt på meg litt selv om jeg spiser det samme, men trener ikke så mye pga energien jeg IKKE har. Skrev tilslutt et brev til legen og forklarte hvordan det var. Legen mente at FT4 var så lav at dette kunne påvirke formen.

Så der er jeg nå...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg håper legen ikke har skrekk for og justere opp dosen levaksin slik at du føler deg bedre når du får rett dose, og får opp FT4 (og også jernet)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Flott at du blir testet. Det er på sin plass. Husk likevel at man kan ha intolleranse mot gluten uten at det vises på et eneste prøvesvar, inkl tarmbiopsi. Ref link som ble lagt ut av Vigdis her forleden. Artikkelen var skrevet i Tidsskriftet for den norske legeforening, og må ansees som seriøst. Kan dessverre ikke linke da jeg skriver fra mob tlf. Men poenget mitt er at det spekuleres mye i det internasjonale miljøet for stoffskifte pasienter om det ligger en gluten intolleranse bak en autoimmun hypothyreose. Så derfor bør du sterkt vurdere å bytte til glutenfri diett uavhengig av prøvesvarene på undersøkelsen. Selv spiser jeg glutenfritt med god effekt. Hadde masse lave vitaminnivåer tiltross for såkallt velregulert hypothyreose. Merker først forskjellen nå når jeg får i meg gluten. Mener selv at magen alltid har funket bra, men det var fordi jeg ikke visst om annet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Depresjon eller?

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Husk likevel at man kan ha intolleranse mot gluten uten at det vises på et eneste prøvesvar, inkl tarmbiopsi. Ref link som ble lagt ut av Vigdis her forleden. Artikkelen var skrevet i Tidsskriftet for den norske legeforening, og må ansees som seriøst. Kan dessverre ikke linke da jeg skriver fra mob tlf.
    Glutenintoleranse uten cøliaki postet af Vigdis.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Takk for svar

BenteR: Det samme håper jeg. Har forstått det slik at dette er nesten som "barnedose" å regne... Hvor raskt/ når vil man kunne merke om det har en effekt? Legen sier at dersom jeg ikke har merket noe etter første mnd, kan jeg bare kutte det ut....
    -for da er det ikke det som påvirker meg.

Blondie: Blodprøven for at Cøliaki er positiv (den siste som nesten alltid stemmer, min mor og nevø har samme sykdom)
    Vil dette bety at det kan dreie seg om gluten intoleranse isteden for Cøliaki? Pga tester skal jeg foreløpig ikke starte m glutenfri kost. Legene sier at jeg mest sannsynlig er i ferd med å utvikle det nå. De små blemmene jeg har i hodet sier fastlegen kan stemme med hudsykdommen man kan få med Cøliaki...

Det er vanskelig å holde tråden..Pga hukommelsen glemmer jeg også hva "ting" heter osv.. Håpløst!!!

Anisa: Tusen takk

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Nå har det gått 1 mnd siden jeg begynte på Levaxin. De to første ukene tok jeg de dessverre sammen med 200mg jern, noe det stod i pakningsvedlegget man ikke skulle gjøre... merket heller ikke så mye effekt. Nå derimot begynner jeg å kjenne meg bedre, fått litt mer energi. I dag har jeg vasket hjemme, oljet benkeplater, lekt med barna og vært på jobb. Sitter her i sofaen og er ikke utslitt!! Herlig! Håper det vedvarer. -og blir ennå bedre..

Det jeg har merket er: Ikke kramper i bena lengre(vet ikke om det er et symptom) ikke verking i lillefingrene mine..(vet ikke om dette er et symptom heller..)mer energi, og beina sovner ikke så fort. Ikke like trøtt lengre.

Skal til legen om 2 uker og håper da å få økt dosen.. og slutte på antidepressiva(som ikke hjelper)

Hvis noen har gode tips til argumenter, tar dem gjerne imot.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Cøliaki og gluten intolleranse er egentlig det samme. Cøliaki er nok regnet for å være mer strengt kosthold enn gluten itolleranse, men det er vel mer flisespikkeri. Har du begynt på glutenfri diett nå? Det vil gjøre stor forskjell på hvordan tarmen din tar opp medisinen når du bytter til riktig kosthold.

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    51
    Meldinger
    34

Hei vinter,

Så leit å høre at du har vært syk så lenge.

Mener jeg har lest at det er viktig at man ikke legger om til glutenfritt kosthold før en gastro med biopsi tas, for da kan man risikere at biopsien er fin, og så er man like langt. Og tror at det er nødvendig med bekreftelse på cøliaki med biopsi hvis man skal få støtte til kosthold på Nav. Jeg kan ta feil selvfølgelig, men kanskje du burde spørre legen din om dette?

Noen har god råd og trenger ikke slik økonomisk støtte, og vil heller spise glutenfritt fra dag 1. For andre betyr det mer, og de må evt lide seg gjennom ventetid på gastro for å få tatt biopsi før de begynner på glutenfritt. Ville bare nevne det siden jeg har hørt om andre som har gått på en smell der, så får du ta dine egne valg.

Synes det er merkelig at din tsh går ned samtidig som ft4 går ned. Blir spennende å se hva de nye blodprøvene sier nå som du har begynt på levaxin. Håper du legger ut de nye svarene dine når du får dem.

Bra du skal slutte med antidepressiva siden de ikke hjelper. Tror det er veldig mange som får en depresjonsdiagnose og blir satt på antidep, men som egentlig har noe fysiologisk som utløser depresjonstilstander, og legene er alt for sløve med å få sjekket slike ting før de setter folk på antidep.

Glad du har en mann som støtter deg. Ønsker deg god bedring.
    Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
    Dagboken til Evensen.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Meg igjen

Evensen: Takk for svar Det med at man ikke skal spise glutenfri kost før gastro har jeg også fått beskjed om. Jeg har valgt å vente til gastroen nå for å se hva den viser.

Ellers så har jeg redusert dosen på antidepr, og økt dosen på levaxin til 50 mikrogram. Jeg skal nå ta blodprøve om en uke. Men hvis TSH blir for lavt, ønsker hun å nedjustere dosen selv om FT4 ikke har blitt så høy..... Var det ikke noen her som hadde et brev fra aker om at TSH godt kunne bli ganske lav, uten at det var problematisk?... eller noe slikt?.. Mener jeg har lest det her inne.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

vinter er det denne du tenker på http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=9186

Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
    Ellers synes jeg 50 mcg T4 høres ut som en skummel lav dose. Har du ikke forsøkt noen form for T3 ennå?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 109
    Siste melding: 29-11-11, 01:35
  2. Hypotyreose eller depresjon?
    Av roser i forumet Presentasjoner
    Svar: 15
    Siste melding: 29-01-11, 14:30
  3. Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
    Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:51
  4. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  5. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-07, 21:14

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn