Side 5 av 5 Først ... 345
Viser søkeresultater 41 til 49 av 49
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    54
    Meldinger
    70

Standard Sv: Depresjon eller?

Jeg fersk på forumet og har vært høyt og lavt for å prøve å lese meg opp på ting og tang.

Men jeg mener å ha sett en rapport hvor man har testet å gå rett på 1,6 mikrogram pr. kilo kroppsvekt (ikke for eldre og de med hjerteproblemer). Rapporten viste en graf hvor symptomene falt mye raskere enn for en "start low, go slow" tilnærming.
    Dessuten er det de som sier (hvis jeg har forstått alt rett) at en for lav dose kan undertrykke egenproduksjon av T4, og da kan du ende opp på null (eller minus?) - altså ingen effekt eller faktisk bli dårligere.

Er det noen som har prøvd å gå rett på vedlikeholdsdosen??

Jeg trodde det var denne her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...887#post130887
    Men jeg finner ikke igjen grafen.

Jeg blir veldig glad for om noen vil rette på ting jeg kan ha misforstått!!

Redigert av Mod:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sture Vis post
    Jeg blir veldig glad for om noen vil rette på ting jeg kan ha misforstått!!
    Innlegget kopiert/flyttet til http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=14856 , for å unngå avsporing av tråden til vinter.
    Sist endret av Mod; 14-07-12 kl 13:52 Begrunnelse: For å unngå avsporing av tråden til vinter

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Har du økt levaxinen din, vinter?
    Det er ikke farlig å øke litt. Øk langsomt.
    Jeg har nå økt til 75, og etter par dager følte jeg meg mye bedre.. Deilig!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Bra vinter, fortsett å øke langsomt. Og ta blodprøver hver 6. uke av FT3, FT4 og ev anti-TPO av og til om du har antistoffer. De fleste voksne har en dose på over 100 mcg.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

En stund siden sist jeg skrev her nå

Jeg er nå oppe i 100 mcg, og kroppen trives Ser hud, negler, hår, psyken, ja absolutt alt har bedret seg!! Føler meg mye bedre. Var hos fastlege for to dager siden, grudde meg for det, ettersom jeg hadde økt to ganger uten å ha rådført meg med henne først. Det gikk veldig fint, og fastlegen hadde full forståelse for at jeg hadde gjort det!! Jeg har en nydelig lege

I går var jeg på sykehuset og tok ny gastroskopi. Fikk samtidig vite at jeg skal få jern intravinøst hvis de nye blodprøvene de tok viser at det fortsatt er lavt.. Jeg har ikke vært like flink til å ta jern nå, siden jeg må ta de på et annet tidspunkt enn Levaxinen. Legen var litt bekymret for at TSH verdien skulle være for lav, men sa samtidig at hvis jeg hadde det bra, så var det det viktigste...

Da har jeg et spørsmål: Hvorfor er det viktig at TSH verdien ikke synker for lavt? Ser at mange har lave verdier her.... Min var sist på 0, 38.... Da gikk jeg på 50 mcg, nå 100 mcg.. Hva kan skje?

Mvh

Vinter

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    42

Sitat Opprinnelig skrevet av vinter Vis post
    Da har jeg et spørsmål: Hvorfor er det viktig at TSH verdien ikke synker for lavt? Ser at mange har lave verdier her.... Min var sist på 0, 38.... Da gikk jeg på 50 mcg, nå 100 mcg.. Hva kan skje?
    Nå vet jeg ikke om det stemmer - ettersom fastlegen min er en konservativ lege som ikke egentlig vil gi meg behandling, men han sa at man må passe på at TSH ikke blir for lavt, for da risikerer man å få for høyt stoffskifte.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Linnschpinn Vis post
    Nå vet jeg ikke om det stemmer - ettersom fastlegen min er en konservativ lege som ikke egentlig vil gi meg behandling, men han sa at man må passe på at TSH ikke blir for lavt, for da risikerer man å få for høyt stoffskifte.
    Det er ikke sandt!

En læge må gerne være "konservativ", men det undskylder ikke når lægen hævder en u-sandhed. At et lavt TSH skulle være årsag til højt stofskifte - er en direkte løgn! Tro ikke på det!

Højt stofskifte kendetegnes ved en bestemt rækkefølge af forhøjede værdier af FT3, FT4 og så til sidst (såfremt FT3 er alt for højt ) "for" lavt TSH.

Selv et for højt FT4 og lavt TSH betyder ikke automatisk højt stofskifte.

Kun hvis FT3 er alt for højt - har man for højt stofskifte / hyperthyreose - men i så fald behøver man ingen blodprøver for at påvise den, idet symptomerne er så overvældende tydelige, at der er ingen tvivl.

Hvis FT3 er normalt (selv i overkanten) og man har ingen symptomer på højt stofskifte, mens FT4 er normal eller forhøjet, og TSH er lavt - er det ikke hyperthyreose og man skal ikke reducere medicindose. Beordrer lægen til at sætte Levaxin-dosen ned og patienten adlyder lægen - da vil lavt stofskifte komme igen.

TSH er ikke stofskiftehormon!
    T4 er ikke stofskiftehormon
    . T4 er kun det stof som T3 dannes af!

Kun T3 er et stofskiftehormon!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    33

Hei

Jeg fikk i dag brev fra sykehuset om at gastroen viste at jeg har cøliaki. Blodprøven sa det samme, så nå er det over på glutenfri diett.. Skal bli spennende selv om jeg ser for meg mange utfordringer her. Det vil vel gjøre en del for opptak av jern og vitaminer, tenker jeg. I morgen skal jeg kontakte sykehuset for å bli henvist til ernæringsspesialist. Og for å få høre svarene på jernnivået. Var det tilsvarende det jeg har ligget på tidligere, skal jeg få jern intravinøst, slik at jeg får fylt opp lageret litt.. Er spent på svaret...

Fikk svar på blodprøvene fra fastlegen også. TSH var 0,03, FT4 var 18 og Ft3 var 5,1. Kjenner likevel at jeg nå begynner å bli daffere igjen og har mer vondt i ledd.. Men er ikke disse prøvesvarene ganske bra? Disse ble da tatt 5 september.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

De prøvene er ikke så gale, men cølakien skaper vel en betennelsesreaksjon i kroppen som påvirker formen. I hvor stor grad vil antakelig glutenfri kost gi noen svar på. Håper det beste for deg.

Cryptus Gjest

Hvordan er status nå? Kommet i form igjen? Har glutenfri kost hjulpet? Litt nysgjerrig på om helsa og verdagen har normalisert seg?

Side 5 av 5 Først ... 345

Lignende tråder

1. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 109
    Siste melding: 29-11-11, 01:35
  2. Hypotyreose eller depresjon?
    Av roser i forumet Presentasjoner
    Svar: 15
    Siste melding: 29-01-11, 14:30
  3. Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
    Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:51
  4. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  5. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-07, 21:14

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn