Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    3

Standard depresjon, ME, lavt stoffskifte????

Hei.

Jeg har fått diagnosen lavt stoffskifte, jernmangel for tiden, har tidligere fått diagnosen ME. Jeg har nå gått opp 8 kg på en uke, uten å spise usunt. Jeg trener ofte, spiser lite og ofte. Mye salat, kylling, havregryn med rosiner og melk. Tidligere da jeg tok BCG-vaksinen på ungdomsskolen, ga helsesøsteren den til meg med for høy dose, for langt inn i armen. Dette førte til et virus, som gjorde meg slapp i ettertid, som de mente var ME. Har tatt lightning processkurs, men følte dette var hjernevasking. Jeg er nå 22 år. og har vært sliten siden. Jeg FØLER noe mer er galt med kroppen min. Hormonmangel? Binyresvikt? Vet ikke.
    Går på kosttilskudd, levaxin 75 1/2 mikrogram + 10 mikrogram liothyronin. Tar egentlig 20 mikrogram av liothyroninen, siden jeg er så sinnsykt trøtt. _Uansett hvor mye jeg sover, må jeg ta en hvil etter jeg har vært våken 2-3 timer. Jeg tar 20 mg cipralex, pga PTSD, depresjon og angst, og 10 mg atarax for angsten. _Har også irritabel tarmsyndrom..

Har blitt henvist til kikhullundersøkelse og koloskopi, men ventetiden er så evig lang. Vurderer å gå til privatklinikk.

Jeg forstår ikke hva som skjer med meg. Skal til legen igjen på fredag, og kreve at hun skal gjøre noe, fordi jeg kan ikke gå mer opp i vekt, SÅ raskt. Pappa skal være med å prate, siden jeg ikke helt når frem til henne selv alltid.

Problemet er, jeg FØLER det er noe seriøst galt med kroppen min, og jeg har mer eller mindre lyst til å bli lagt inn på sykehuset for å ta prøver å finne ut av alt, enn å slite sånn jeg driver med nå. Blir enda mer psykisk sliten.

Har gått på alle medisinene siden mars. Begynte på liothyroninen i september.

Vet dere noe om hva jeg bør be legen om? Tips? Triks? Hjelp??

Takk for at du leste
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Alder
    48
    Meldinger
    4

Standard Sv: depresjon, ME, lavt stoffskifte????

Uff, det er ikke noe godt å gå slik du gjør.

Ser du har jernmangel og det er noe du må få opp. Ta jerntabeletter . Disse kan du få kjøpt reseptfritt på apoteket.

Flott at pappan din blir med deg på legetimen. Min erfaring er at det ofte kan være lurt å ha med seg en person spesielt når en er så nedkjørt at det er vanskelig å få formiddlet det en vil og med tanke på å huske hva som skjer på timen.

Du bør få legen til å ta borreliaprøve og cøliakitest.

Jeg kan lite om stoffskifte men regner med det er noen andre her inne som kan gi deg noen råd og tips.

Håper du kan få en ordnings på kroppen nå etterhvert.
    ...........

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    3

Mine symptomer...

Trøtt

Øm klump med halsen, vært der i mange år. Leste at lymfeknuter forsvinner

Vektøkning (ca 8kg på en uke, selvom bra kosthold!!) Opp ca 13 kg siden august.

Flisete negler

Konsentrasjonsvansker

Dårlig hukommelse

Depresjon

Angst

Trenger masse søvn (føler for å hvile allerede 2 timer etter eg har stått opp)

Fryser

Svetter om natten

Skvetten

Svimmel

Treg mage og forstoppelse

Jernmangel

Infeksjon i kjertlene under armene gjentatte ganger

Svært tørst

Stiv

Betennelse i ryggen, av et lite fall i Elixia-trappen

SVAK, Trening gjør alt verre, faller sammen under styrke.

Irritabel tarm

Ør i hode

Øyene fokuserer ikkje, ser sorte og hvite prikker noen ganger

Hører dårligere

Oppblåst mage
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    3

Standard blodprøveverdiene mine. hjelp?

Føler dosen av levaxin og liothyronin ikke hjelper meg, så ringte legekontoret mitt idag og fikk resultatene fra før påske:

TSH: 0,03 (eller 0,3?)
    FT4: 17

Tar 20 mikrogram liothyronin og 1,5 tabl 75 mikrogram levaxi (så ca112 mikrogram levaxin)
    Gått på dette i nesten 1,5 år (med levaxin) og startet på liothyronin for et halvt år siden. Går fremdeles opp i vekt, og veier 5 kg mer enn jeg vet jeg ellers ville gjort. Er verdiene innenfor normalen?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    57
    Meldinger
    3,120

Så lenge du går på Lio er ikke TSH så mye og bekymre seg over, selv om den er nede i 0,03. TSH vil bli suprimert (altså så lav at den nesten ikke måles, når man bruker Lio)
    Hva jeg gjerne ville sett var hva ikke bare FT4 var, men også FT3 og også anti-TPO.

Hva er ferritinen nå kommet opp i, og hvordan er det med B12 og d-vitanimer?

Ellers vil jeg si at for min del så fører mye salat til oppblåst mage, mens lettkokte grønnsaker tolereres mye bedre. Får jeg oppblåst smertefull mage, er sterk peppermynte-te min løsning.
    Veldig mange med stoffskifteproblem har lært på den harde måten at vekten kryper oppover uansett om man følger statens råd om kost. Jeg, og mange andre, har gått over til lavkarbo. Om man ikke liker ordet lavkarbo (er nesten blitt et skjellsord etterhvert takket være media), så iallefall fjerne alt av sukker, korn, ris og poteter fra kosten. Alle disse varene er kjent for og provosere en irritabel tarm, og er helt unødvendige for oss. "Bivirkningen" ved og fjerne disse varene, er at de aller fleste opplever at vekten ikke lenger øker, men tvert i mot begynner og krype andre veien.
    For at kroppen skal få det den trenger til energi selv om jeg fjerner karbohydratene, spiser jeg mer fet mat.
    Selv om man har fettskrekk, så lar dette seg lett gjøre ved og alltid velge full-fett produkter, spise en del nøtter og frø, fet fisk, bruke ekte smør og gode oljer i matlagingen.
    Lykke til

Lignende tråder

1. Høyt stoffskifte, operasjon og depresjon
    Av JosieS i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 53
    Siste melding: 02-09-13, 19:24
  2. Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
    Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 22:51
  3. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-07, 22:14
  4. Depresjon og lavt stoffskifte
    Av -diab- i forumet Depresjon
    Svar: 4
    Siste melding: 27-07-07, 01:10
  5. ny her: lavt stoffskifte, våkenhet, psyke, depresjon
    Av sloevingen i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 13
    Siste melding: 26-12-06, 15:16

Bokmerker