Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    8

Standard Gradering / alvorlighetsgrad?

Hei! Har nettopp fått beskjed om at jeg har høyt stoffskifte.
    Legen tar meg veldig på alvor, men har ikke mye erfaring med dette (ung kar).
    Han virket veldig bekymret, kanskje mer enn meg..?
    Så det jeg lurer på, er om det finnes forskjellige alvorlighetsgrader av forhøyet stoffskifte?
    Jeg har målt TSH til 0,02 og FT4 til 52,5
    Har tatt nye blodprøver nå for å finne ut av hvilken type det er, men har allerede fått medisiner for både høyt og lavt stoffskifte, samt betablokker.
    Jeg har vært ganske så tufs den siste tiden med hvilepuls på mellom 106 og 136, og har hatt tung hodepine i mange dager, hjertekrampe, mye skjelvinger og nesten-besvimt ofte.
    Moren min hadde ubehandlet struma, og døde av hjerneblødning bare 42 år gammel - det er ikke veldig lenge til jeg tar henne igjen i alder.

Fjerner medisineringen faren for hjerneblødning / hjertesvikt?

Litt sammensurium av spørsmål og opplysninger, beklager det.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Standard Sv: Gradering av alvorlighetsgrad?

Hej og velkommen til
    Jeg ved meget lidt om for højt stofskifte, må jeg hellere skynde mig at sige. Men jeg blev nysgerrig, da jeg så din overskrift og kan så ikke dy mig for at svare dig, og beskeden som jeg er vil jeg citere mig selv. Måske kan du bruge det ...

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Du kan jo forsøge at spise mad, som vi med for lavt stofskifte ikke kan spise eller kun kan spise opvarmet, fordi det faktisk sænker stofskiftet. Det er en masse gode sager som for eksempel blomkål, broccoli, peanuts og peanutbutter, spinat, hirse, jordbær, mandler og forskellige soya-produkter. Se en liste her http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=3955 og søg evt. også på nettet.
    Se også underforummet Stoffskifte og kosthold http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...splay.php?f=37 Så kan du nå et stykke af egen kraft, og der er mig bekendt ingen bivirkninger

Nielsigne

Ps. Og husk så at børste tænder med flourfri-tandpasta
    Jeg håber, andre kan svare dig, og at du finder de løsninger, du har brug for. Det er jo en voldsom tilstand at gå rundt i. Men selve tsh'en må du ikke bekymre dig om; det er dit t4, der gør det. (Eller vel rettere den t3, der kommer af det høje t4. Den presser tsh'en ned, så den er lige så lav som min - men mit stofskifte er bestemt ikke højt ...)

Lykke til
    Nielsigne

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    8

Mange takk for velkomsthilsen og gode råd, Nielsigne!

Mannen min er allerede på streng diett, ikke så ulik den du anbefaler her (pga en annen autoimmun sykdom), så det skal jeg prøve så godt jeg kan.

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Jeg har lige læst, at vitamin D3 er meget vigtigt for at undgå antistoffer ... så det er da muligt også at forsøge sig med pæne doser af dette, hvis ikke I gør det allerede. De fleste kan bruge mange gange mere end de officielle anbefalinger. Jeg bruger selv 80 µ om dagen, mere når /hvis jeg er syg.
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...2136&noquote=1
    Man kan så bruge det sammen med vitamin K2 for god udnyttelse. http://www.iherb.com/Now-Foods-MK-7-...aps/36220?at=0

Så er der også noget med, at selen, og især i den form, der hedder selenmethionin, er god mond antistoffer. Jeg havde i en periode helt vildt hævede lymfekirtler, og jeg antager, at det var mit forbrug af selenmethionin, der fik dem ned i normalt leje. Jeg tog dobbelt dosis en tid, dvs. 200 µ Der er noget med, at jorden her nordpå ikke er særlig rig på selen, så vi mangler vist lidt - ligesom mange mangler d-vitamin.

Om selemethionin: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...t=11182&page=2
    http://www.naturoghelse.dk/shop/bio-...-90-4476p.html
    http://www.iherb.com/Healthy-Origins...lets/6899?at=1

Gode sager om d-vitamin her http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13838 men der er meget mere om emnet her på forummet.

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    8

Takk igjen! Det er mye jeg skal sette meg inn i, forstår jeg, veldig takknemlig for at jeg slipper å finne opp kruttet selv, når dere deler egne erfaringer med meg!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Gradering / alvorlighetsgrad?

Sitat Opprinnelig skrevet av Beckasin Vis post
    Så det jeg lurer på, er om det finnes forskjellige alvorlighetsgrader av forhøyet stoffskifte?
    Jeg har målt TSH til 0,02 og FT4 til 52,5
    Har tatt nye blodprøver nå for å finne ut av hvilken type det er, men har allerede fått medisiner for både høyt og lavt stoffskifte, samt betablokker.
    Jeg har vært ganske så tufs den siste tiden med hvilepuls på mellom 106 og 136, og har hatt tung hodepine i mange dager, hjertekrampe, mye skjelvinger og nesten-besvimt ofte.
    Hej Beckasin. Det er mange, mange symptomer du har. Mange flere end FT4 på 52,5 berettiger til, mener jeg. Jo, FT4 52,5 ER højt, derom ingen tvivl, men det er set langt højere, med symptomer, men ikke nødvendigvis symptomer som dine. Du bør være opmærksom på de symptomer der udspringer fra "overvurdering" af hyperthyreosens effekt på helbredet, baseret alene på FT4. Du har brug for at måling af FT3, fordi man kan sagtens have både lavt TSH og højt FT4, uden at FT3 befinder sig over øverste ref.omr. Der findes mennesker, der reagerer på "normalt" FT3 indenfor øverste ref.omr. med symptomer du beskriver, fordi vil har alle vores individuel (medfødt) referenceområde, der ikke har så meget tilfælles med det "officielle".

Dine symptomer passer også på tilstanden hormonresistens, hvor det er hormonmangel på celleniveau (resistens = hormoner kommer in i en type af celler, men ikke i andre), der kan give samme symptomer som dine. Så før der overhovedet en grund til bekymring mht. påvirkning af dit øvrige helbred, forlang måling af FT3. Der er også brug for at måle TRAS og (da din mor havde struma) anti-TPO. Hvis du har begge antistoffer, kan du lige så godt indtille dig på, at vejen til bedring bliver noget mere op ad bakke, men så er du også forberedt og slipper for de skuffelser (over behandlingen), man ofte oplever når man ikke bliver bedre hurtigt nok efter at behandlingen er startet. Som med hypothyreose, også med hyperthyreose - er der ingen hurtige genveje. Det bliver nødt til at tage den tid, det tager og lad dig ikke i mellemtiden fortære af angsten for en tidlig død af hjerneblødning eller hjertesvigt. Denne frygt er du nødt til at komme over, fordi den overstimulerer hvad der i forvejen er overstimuleret af for meget hormon.

Når det er sagt - dør man ikke af hyperthyreose, medmindre den har varet igennem flere år, som regel ubehandlet. Først da kan man tale om organ-slid pga. (ubehandlet) hyperthyreose. Har sygdommen ikke varet så længe, får man ikke hjertesvigt, eller hjerneblødning medmindre man har i forvejen anden sygdom/tilstand, der ligger til grund for det.

Under alle omstændigheder er din fremtid afhængig af om du selv ved nok om din egen tilstand. Man kan spørge efter andres erfaringer, men da sygdommen ytrer sig (for en del) individuelt hos enhver, kan man derfor ikke altid, 100% bruge andres erfaringer som ledetråd. Jeg vil derfor anbefale, at du læser dig op i viden om hyperthyreose, startende på Elaine Moore's hjemmeside, hvor du finder måske den bedste samling af læsestof i emnet, altid ledsaget af grundige kilder i de medicinske databaser.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Standard Sv: Gradering / alvorlighetsgrad?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ... Du har brug for at måling af FT3, fordi man kan sagtens have både lavt TSH og højt FT4, uden at FT3 befinder sig over øverste ref.omr. Der findes mennesker, der reagerer på "normalt" FT3 indenfor øverste ref.omr. med symptomer du beskriver, fordi vil har alle vores individuel referenceområde, der ikke har så meget tilfælles med det "officielle".

Dine symptomer passer også på tilstanden hormonresistens, hvor det er hormonmangel på celleniveau (resistens = hormoner kommer in i en type af celler, men ikke i andre), der kan give samme symptomer som dine. Så før der overhovedet en grund til bekymring mht. påvirkning af dit øvrige helbred, forlang måling af FT3. Der er også brug for at måle TRAS og (da din mor havde struma) anti-TPO.
    Hej Anisa Kan ikke lige la' vær' og skrive: Hvor er det super, at du minder os om de her ting. Kan vel ikke siges for ofte, tænker jeg. Men huske det kan jeg så ikke ... endnu da.

Nielsigne

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    8

Standard Sv: Gradering / alvorlighetsgrad?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Beckasin. ...

...Under alle omstændigheder er din fremtid afhængig af om du selv ved nok om din egen tilstand. Man kan spørge efter andres erfaringer, men da sygdommen ytrer sig (for en del) individuelt hos enhver, kan man derfor ikke altid, 100% bruge andres erfaringer som ledetråd. Jeg vil derfor anbefale, at du læser dig op i viden om hyperthyreose, startende på Elaine Moore's hjemmeside, hvor du finder måske den bedste samling af læsestof i emnet, altid ledsaget af grundige kilder i de medicinske databaser.
    For et fantastisk godt svar! Jeg er veldig takknemlig for denne tydelige innføringen, skal lese meg opp på Elaine Moore og videre i forumet her. Jeg tror jeg allerede har tatt de andre prøvene (T3 og TRAS), regner med å få svar på dem i løpet av noen dager.
    Jeg er sjeleglad for at jeg kan slippe å uroe meg for dødelighet, jeg kan fint tåle at det tar litt tid å komme i vater igjen så lenge jeg kan være sammen med ungene mine!

Igjen, tusen takk, Anisa!

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn