Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Standard Jod eller ikke - igjen (Hashimoto's)

Jeg er forvirret omkring dette med jod. Det er totalt motstridende råd omkring dette er noe personer med lavt stoffskifte/Hashimoto skal ha eller ikke.

Jod, i passelig mengde, er som kjent helt nødvendig for en riktig fungerende skjoldbruskkjertel hos mennesker generelt. Hos de som har konstatert lavt stoffskifte, er rådene helt ulike.

Har forstått det slik at mange mener at dersom man har restproduksjon av thyroksin selv, bør man få i seg jod (gjennom kosthold, multivitamintbl eller annet). For mange er det imidlertid vanskelig å vite når denne restproduksjonen er borte, og man må få alt gjennom stoffskiftemedisin.

Har snakket med anerkjente leger i Norge på hormonsykdommer som anbefaler jod, gjerne i store doser. Selv om mine verdier har ligget i normalområdet har jeg fått beskjed om å ta høydose, uten at jeg har tatt sjansen på dette. Alt med måte, har jeg tenkt. At jod er viktig for stoffskiftesyke, er også gjennomgangstonen på diverse nettsteder der også leger uttaler seg, kanskje særlig utenlandske.

Andre steder, også her på forumet, er imidlertid rådet gjerne et helt annet - nemlig å unngå jod så godt man kan. Stoffskiftemedisin inneholder all den jod man trenger, står det også å lese flere steder. Litt merkelig at synspunktene er så forskjellige?

Noen som har noen råd/tanker/erfaringer omkring dette?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Exclamation Sv: Jod eller ikke - igjen

Sitat Opprinnelig skrevet av Peer Vis post
    .. Det er totalt motstridende råd omkring dette er noe personer med lavt stoffskifte/Hashimoto skal ha eller ikke.

.. Hos de som har konstatert lavt stoffskifte, er rådene helt ulike.

..

Andre steder, også her på forumet, er imidlertid rådet gjerne et helt annet - nemlig å unngå jod så godt man kan.
    Stoffskiftemedisin inneholder all den jod man trenger, står det også å lese flere steder. Litt merkelig at synspunktene er så forskjellige?
    ..
    Det er viktig å presisere med en eneste gang at også her inne er det uenighet om jod
    Dette temaet ble det reneste minefelt her inne en stund - det er ikke slik som du beskriver:
    "...her på forumet, er imidlertid rådet gjerne et helt annet - nemlig å unngå jod så godt man kan".

Håper du redigerer innlegget ditt iht setningen jeg har referert ..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Jod eller ikke - igjen

Jeg vet lite om dette. Men jeg vet at jeg selv ligger høyt, sannsynligvis fordi jeg spiser mye fisk, og tar thyroid, som inneholder jod. Men de som får oppfordring og beskjed fra legen om å ta jod, bør jo følge rådet. Ellers er det alltid lurt å lese og oppdatere seg selv og forsøke å forstå mest mulig
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Nogle har brug for at spise jod, andre kan komme galt af sted med det. Dette er tilfældet hos en del med Hashimoto's. Nogle læger anbefaler, man helt holder sig fra det for en sikkerheds skyld, men for nogle er det dumt, fordi de faktisk mangler det og kan tåle det.

Stadig forvirret? Det kan jeg godt forstå. Jod er et af de mest bøvlede emner overhovedet ... Jeg er personlig ret forvirret ...
    Men ja, man kan få testet, om man har jodmangel.
    Jod kan bruges af skjoldbruskkirtlen, men andre dele af kroppen kan også bruge jod.

Kender i øvrig nogle, der har det fint med jod og andre, der har det dårligt med jod. Sådan er det. Lige til at blive skrupforvirret af.

Nielsigne

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Exclamation Sv: Jod eller ikke - igjen

Sitat Opprinnelig skrevet av Peer Vis post
    Andre steder, også her på forumet, er imidlertid rådet gjerne et helt annet - nemlig å unngå jod så godt man kan. Stoffskiftemedisin inneholder all den jod man trenger, står det også å lese flere steder. Litt merkelig at synspunktene er så forskjellige?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Det er viktig å presisere med en eneste gang at også her inne er det uenighet om jod
    Dette temaet ble det reneste minefelt her inne en stund - det er ikke slik som du beskriver:
    "...her på forumet, er imidlertid rådet gjerne et helt annet - nemlig å unngå jod så godt man kan".
    Håper du redigerer innlegget ditt iht setningen jeg har referert ..
    Det er hovedsageligt en bruger, der i fortiden har konsekvent spækket forummet med advarsler mod jod i en grad, at det har medført en regulær "jod-skræk" så selv dem med jodmangel, samt jodmangel og autoimmun sygdom, de lod sig skræmme fra (selv lægeordineret) behandling af jodmangel. Det ser ud til, at vi bliver nødt til at screene forummet for disse budskaber, finde dem og tilføje supplerende oplysninger, så advarslerne ikke står uimodsagte, som de var endegyldige sandheder. Det er de ikke!
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    43
    Meldinger
    303

Jeg har Hashimoto og har stadig antistoffer, og jeg tager jodtilskud hver dag, da jeg har fået målt mit jod, og det lå lidt lavt. Jeg har umiddelbart ingen gener af dette, og mine antistoffer er ikke steget.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Jeg har Hashimoto og har stadig antistoffer, og jeg tager jodtilskud hver dag, da jeg har fået målt mit jod, og det lå lidt lavt. Jeg har umiddelbart ingen gener af dette, og mine antistoffer er ikke steget.
    Det er jo interessant. Men du er så heller ikke gået i gang med at spise jod uden at få undersøgt, om det er en god idé. Jeg fik på et tidspunkt en portion jodtabletter stanget ud af en læge - 1000 µ var de på, og det turde jeg ikke gå i gang med, når jeg ikke havde fået det tjekket.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    43
    Meldinger
    303

Nej det er rigtigt - jeg var ikke begyndt at tage jod, hvis ikke prøverne havde vist, at jeg lå lavt - og lægen i Hertoghes klinik sagde, at jeg skulle gøre det. Og på trods af dette var jeg også meget i tvivl pga. alt det, man kan læse om jod og antistoffer, men jeg endte med at vælge at prøve det - og så kunne jeg bare stoppe med det igen, hvis det gjorde mig dårligere. Det kan selvfølgelig nogle gange være svært at afgøre, hvad ens fysiske gener kommer af, men jeg har ikke bemærket nogen særlig sammenhæng med, om jeg tager jod eller ej - og hvordan jeg har det den pågældende dag/periode.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    13

Ja, dette er et tema med ulike meninger, helt klart, og det tror jeg brukerne av forumet ser tydelig siden det er skrevet en del om temaet. Det som skaper debatt, har som kjent sjelden et enkelt svar.

Har selv prøvd både å få i meg en del jod (gjennom multivitamintbl, omega 3, annet), og minst mulig i andre perioder - uten at forskjellen akkurat jeg merker er så viktig her. Uansett er den nok for min del kun marginal. Andre kan oppleve noe annet.

Er usikker på hvor mange mikrogram jod Levaxin inneholder, for eksempel i en 100 mikrograms tablett - noen som vet?

Det er vel åpenbart at de med konstatert jod-mangel skal ha tilskudd. Det er ikke så vanlig å oppleve jodmangel i dag, selv om det så klart forekommer. Følgelig er det mulig forvirring kan oppstå blant annet fordi det på diverse nettsteder som omtaler hypothyreose (tenker da særlig på utenlandske) heter at jodtilskudd er viktig, men at man på disse nettstedene da implisitt legger til grunn at det foreligger en jod-mangel som årsak til stoffskifteproblemene.

Tråden var også ment som et lite hjertesukk over at pasientgruppen ikke kan motta saklig, god informasjon om det ene eller andre fra legehold. Det hadde den trengt. Mulig legestanden heller ikke er enig med seg selv på dette området - det kan den vel ikke være - muligens grunnet manglende forskning på området, eller sprikende resultater. Akkurat det virker litt tilfeldig, og tilfeldigheter kan som kjent slå dårlig ut. Siden usikkerheten råder, har mitt valg vært å bruke jod med måte så langt. En slags "helgardering". Kanskje vil tiden og forskning gi oss et klarere bilde av hva som er hensiktsmessig bruk av jod ved lavt stoffskifte?
    Sist endret av Peer; 26-11-11 kl 17:21

Lignende tråder

1. ME eller Hashimoto eller begge deler?
    Av kikki i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 9
    Siste melding: 25-01-14, 09:36
  2. Jod eller ikke - igjen (Hashimoto's)
    Av Peer i forumet Lavt stoffskifte og jod
    Svar: 8
    Siste melding: 26-11-11, 16:47
  3. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  4. Hashimoto's. Siste krampetak eller?
    Av gismo i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-09-07, 19:59
  5. Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
    Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-05, 08:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn