Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 62
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Standard Sv: Binyrene. Forhøyete kryptopyrroler, og "under- og overmethylation"

Det går fortsatt bra:-) Gått helt fint å kutte ut Cortef men bruker fortsatt 7-keto og pregnenlone som binyrestøtte. Både form og blodprøver viser at jeg er på rett vei. Har nå også fått beskjed om at jeg kan begynne med moderat trening:-) stoffskifte begynner å gå seg til. Skal prøve meg frem med en liten økning for å se om jeg har litt å hente på dette på vinterstid.

Ser at mange her inne med binyreutfordringer følger relativt strenge kostholdsråd. Det har jeg stort sett ikke gjort. Har gått tre mnd uten gluten, melkeprodukter, sukker og gjær for å teste evt intoleranser og i forbindelse med candidakur bestående av soppmedisn og tarmskyllnger. Var heldig og fant ingen intoleranser. Etter candidakuren er magen mye bedre. Var sterkt plaget med mye vondt i magen og oppblåst mage. Prøver å holde meg til et kosthold med redusert sukker og raske karbohydater men er ikke veldig restriktiv. Nyter også alkohol i moderate mengder.

Er det noen som trenger mer opplysninger om kryptopyrroler etc så er det bare å ta kontakt. Føler jeg har vært svært svært heldig som kansje har funnet årsaken til min sykdomstilstand de senere årene (sannsynligvis i ganske mange år).

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Her går det fortsatt fremover. Har økt Erfa med en 1/4 grain og er nå oppe i 135 mg. Og det har ikke vært noen problemer. Tidligere har jeg blitt veldig rørete i hodet og noe rart med øynene ved doseøkning. Jeg har nå en snau uke vært forkjølet og det har vært fantastisk:-) De siste årene har en forkjølelse gjort at formen går helt i bånn og forkjølelsen bare varer og varer. Men ikke denne gangen:-) Bare vært forkjølet og nå nesten helt bra igjen etter en snau uke:-) Har nå fått beskjed om at det er ok å begynne og trene igjen. (har vært lite aktuelt tidligere) Det skal bli veldig deilig og spennende:-) Ellers har jeg nok hatt for mye kortisol i kroppen de siste par mnd tror jeg. Etter jeg sluttet på Cortef er forbrenningen økt. Ser frem til et nytt år med sterkt forbedret form:-)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

En liten oppdatering herfra. Har dessvere hatt en litt dårligere periode etter nyttår. På vei oppover igjen nå forhåpentligvis. Det er sannsynligvis binyrene som krangler litt. Jeg gikk ned på B6 og Zink som jeg tar i forbindelse med forhøyete kryptopyrroler, i samråd med legen. Reduksjonen ble for stor og dette igjen belastet binyrene. Dette kombinert med for høy Erfa dose (ihvertfall i forhold til hva binyrene tålte) samt et par stressende episoder privat har gjort binyrene igjen litt slitne. Er nå tilbake på 120 mg Erfa og dette føles egentlig greit, samt 2,5 mg Cortef. Og har økt B6 og Zink til utgangspunktet. Formen føles nå bedre men er sårbar for stress og må hvile litt mer.

Sårbarheten for stress, som sikkert mange med binyreproblemer kjenner seg igjen i, har fått meg til å tenke på hva kan jeg selv gjøre for å redusere stresset? For min del så vet jeg at det er mange situasjoner hvor jeg stresser meg opp og "fyrer av" alt for mye krutt. Og ofte gjør jeg det helt automatisk. Sitter nå og leser boken "Alt sitter i hodet" som handler om hvordan man kan "omprogrammere" uhensiktsmessig måter og tenke/handle på ved hjelp av metoden NLP. Interessant bok som kan anbefales.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

For min del så vet jeg at det er mange situasjoner hvor jeg stresser meg opp og "fyrer av" alt for mye krutt.
    Der kjenner jeg meg igjen! Samtidig vil jeg ikke ende opp med å ikke være den jeg er, bare for å bruke lite kortisontilskudd! Jeg blir lett engasjert, glad, skrur meg opp, har masse daler og topper i løpet av dagen. Når jeg blir engasjert, vil jeg ha disse eksplosjonene av glede og lyst og handling som foregår i meg. Jeg vil ikke og kan ikke vandre rundt som en vegeterende zen-munk! Det er jo dette som er å leve og være levende, å få lov til å være den jeg er. Selv har jeg økt kortison fra 15-17 mg til 22.5 mg. Det kjennes helt riktig å stå på den dosen akkurat nå. Da jeg hadde lavere dose nå, følte jeg meg litt som når jeg har for lav dose med thyroid, jeg blir litt flat, taus, innesluttet og passiv, og det er ikke slik jeg er.

Jeg tror legen min er mer interessert i at jeg skal stå på en lavere dose enn det som kanskje er rett for meg, så jeg forsøker meg frem for å finne ut hva kroppen min trenger.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Ja det er viktig å beholde seg selv:-) Men jeg tenkte mer på det negative stresset. Situasjoner hvor det er helt unødvendig å gire seg sånn opp. Ved å bli mer bevisst hvilke situasjoner dette er og endre disse så har man mer energi til det positive engasjementet:-) Og jeg mener at man bør bruke de tilskuddene man trenger slik at man har det så godt som mulig:-)

Jeg tenker dog for min del at jeg ikke har stresset meg syk, men kanskje jeg har et reaksjonsmønster som ikke akkurat gavner den "sykdommen" jeg har, dvs slitne binyrer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Ja, jeg har også noen unoter som det ikke er så lett å fjerne! Så det er lurt å tenke slik du gjør

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    38
    Meldinger
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Ja, jeg har også noen unoter som det ikke er så lett å fjerne! Så det er lurt å tenke slik du gjør
    Hei Dennis

Bare et lite spørsmål. Må man dra til en spesiell lab for å få testet om det er en ubalanse i nervesystemet( kryptopyrroler) eller kan man ta prøvene på eget labratorie der man bor?

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Det vet jeg ikke. Jeg var hos BM lab i Sandvika og tok blodprøver. Fikk med utstyr til å ta urinprøve hjemme. Ring og sjekk med de:-) Lykke til!

Hvis det er noen som ønsker å sjekke ubalanser i signalstoffene er det nå to fra Heggeli med kunnskap om dette som har startet firmaet http://www.funksjonellmedisin.no/. Vet ikke om noen andre enn Heggeli og disse som driver med dette i Norge, men BM lab i Sandvika har sikkert oversikt.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Hvis BM-lab i Sandvika har samme eier som BM-lab jeg leverte spyttprøver til i sin tid og som lå bak Ullevål sykehus i en eller annen gate opp mot Ullevål hageby, så må man ha en leges underskrift og godkjennelse for å kunne ta prøver. Husker forresten at BM-lab lå sammen med en slags holistisk klinikk der ved Ullevål. Jeg var bare innom som snarest for å få spyttprøveglass. Bare til orientering om noen håper å kunne gå utenom en lege

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Vil bare presisere at dette er komplekst og jeg anbefaler ikke å sette igang dette på egen hånd:-)

Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Forelesning om binyrene (Youtube)
    Av Mod i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 27-02-11, 18:44
  2. Julestresset og binyrene
    Av Rufus i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 22-12-10, 17:07
  3. Wilsons kostsirkel (binyrene)
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 03-01-10, 12:15
  4. Hypothyreose eller binyrene?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 14-11-09, 14:13

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn