Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 62
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Standard Sv: Binyrene. Forhøyete kryptopyrroler, og "under- og overmethylation"

En liten oppdatering herfra. Det har vært mye opp og ned her de siste 3 mnd. Etter mye prøving så fant jeg til slutt riktig dose på B6 og Zink for å balansere signalstoffene. Deretter begynte stoffskifte å føles lavt.

I samråd med legen tok jeg da en ny soppkur, da han trodde det kunne være oppblomstring av sopp. Ble skikkelig dårlig av dette sannsynligvis pga at medisinen virket. Tok NAC samtidig for leverstøtte, men fikk etterhvert også tak i Ultra Clear Plus som jeg syntes fungerer bedre for meg. Syntes også dette tok veldig på binyrene så jeg gikk opp til 10 mg Cortef. Mer enn dette så hovner jeg opp i ansikt og rundt midjen.

Fikk ingen stor bedring etter soppkur så ble enig med legen om å prøve meg frem med oppjustering av Erfa. Og det hjalp veldig:-) Har nå gått på 150 mg Erfa i ca to uker. Muligens skal jeg opp litt til.

Ser nå i etterkant at behovet for mer Erfa kan ha sammenheng med innsettelse av hormonspiral i slutten av februar. Noen som kjenner noe til dette?

Satte inn hormonspiralen pga store PMS problemer inkl ømme bryster fra 1-2 uker før mens. Pms biten er betraktelig bedret. Ømme bryster har jeg fortsatt. Har brukt og bruker fortsatt progesteron krem fra ca dag 14 frem til mens.

Glemte å nevne at formen generelt også har vært merkbart mye dårligere 1-2 uker før mens. Dette er også nå mye bedre etter innsettelse av h.spiral.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Da hodet fortsatt ikke er helt med har jeg prøvd å lese om kryptopyrroler og over- og undermetylering i håp om å finne noe der. Etter hvert fant jeg denne pdf`en med forklaringer, symptomer, og ikke minst forslag til kosttilskudd som kan avhjelpe:
    http://www.biobalance.org.au/_downlo...al-illness.pdf

Antar at man kanskje bør ha hjelp til å finne ut av dette, men hvis man ser at man er veldig lav el. høy på noen av disse vitaminene/mineralene, så kan man vel prøve å "justere" dem litt og se etter bedring. Kan forhåpentligvis ikke skade å ta f.eks. sinktilskudd hvis man er lav på det, så lenge man ikke skyter over den høyere enden av normalområdet..?

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Hei!
    Det er snakk om tilskudd i veldig høye doser for å regulere disse ubalansene. Og balansen mellom vitaminene og mineralene er også viktig. Så det kan være greit å få testet ut dette først. Snakk med legen på Heggeli så får du skjema for blodprøver etc. Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

En liten oppdatering herfra:-)

Har nå fjernet hormonspiralen igjen. Årsaken til dette er at jeg fikk etter et par mnd følelsen at jeg hadde pms light hele måned. I tillegg måtte jeg øke Erfaen mye for å ikke føle meg undermedisinert. Dette økte trykket på binyrene etc. Føler meg en god del bedre etter fjerningen av h.s. Måtte gå kraftig ned på Erfa kort tid etter at jeg tok den ut - fra 165mg til 120 mg, og har også kunnet redusere Cortef'en. Prøver nå å finne tilbake formen fra des-feb 2011/2012 med justering av alle mine medisiner, tilskudd:-) konklusjonen for meg er å holde seg unna gestagener.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Spennende å høre. Min ryker i slutten av måneden. Tror jeg sliter med østrogenndominans grunnet bruk av hormonspiral. Er derfor interesant hvordan du opplever det. Takk for at du deler.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Lykke til med det! Det føltes veldig riktig for meg - føler jeg er mer meg selv:-) Men obs se opp for overdoseringssymptomer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Dennis, hvordan går det nå? Virker dette? Jeg vurderer denne behandlingen nå
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Binyrene. Forhøyete kryptopyrroler, og "under- og overmethylation"

Sitat Opprinnelig skrevet av dennis Vis post
    Anbefaler alle som sliter med binyrene å Google stikkordene "forhøyete kryptopyrroler" og "under- og overmethylation". Dette er biokjemiske tilstander som kan gi ubalanser i signalstoffene i hjernen som igjen kan overbelaste binyrene.
    Kunne det evt. være relevant: Methylation Genes - MTHFR C677T and A1298C ?

Tillige med...

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg tror ikke det er en gentest, kun blod og urin?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    47
    Meldinger
    194

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Dennis, hvordan går det nå? Virker dette? Jeg vurderer denne behandlingen nå
    En liten oppdatering: Jeg ble i utganspunktet utfra prøver og symptomer diagnostisert med to ubalanser - lett økte kryptopyrroler og under-metylert i grenseland. Behandlingen mot økte kryptopyrroler med høye doser Zink og b6 er jeg helt sikker (så sikker som man kan bli da når ting er så sammensatt som det er) på at fungerer. Behandling mot under-metylering med sam-e og no-flush niacin er jeg heller usikker på om har noen effekt.

Før jeg begynte med disse behndlingene var det som kroppen sa ja takk til mer stoffskiftemedisin mens hodet ble rørete ved høyere doser av stoffskiftemedisin. Nå tåler jeg høyere doser av Erfaen uten å bli rørete i hodet.

Formen er fortsatt ikke helt topp og svinger mye. Akkurat nå vet jeg ikke helt hva som er problemet:-)
    Stoffskifte, binyrer, balanse i signalstoffer, balanse østrogen/progesteron, mage/tarm - det er mye som skal på plass:-) Men hvis jeg ser meg tilbake så er jeg jo stort sett i veldig mye bedre form nå enn for 2 år siden. Og jeg kan delta mye bedre i hverdagen med barna mine enn før og det betyr veldig mye:-)

Jeg har også begynt på terapeutisk yoga og tar akupunktur. Føler dette gir god effekt på stressmestring og for håpentligvis igjen på binyrene.

Vil ellers takke alle som deler sine erfaringer her inne. Det er verdifullt og betyr mye!

Ubalansene måles i blod og urin på Bmlab i Sandvika.
    Dette kan være verdt å sjekke for de med binyrer som sliter. Uten å rette opp ubalansene vil binyrene fortsette å bli belastet og aldri få hvile.

Glemte å nevne at jeg ser ut til å ha fått til en bedre balanse mellom østrogen og progesteron. Tar 3x pump av Now sin progesteron krem fra dag 12 frem til mens. Dette har gitt utslag i mindre pms og mindre ømme bryster. Vær obs på at hvis du tar dhea så kan dette øke østrogenet og gi ubalanse i forhold til progesteronet, tror jeg.

Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Forelesning om binyrene (Youtube)
    Av Mod i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 27-02-11, 18:44
  2. Julestresset og binyrene
    Av Rufus i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 22-12-10, 17:07
  3. Wilsons kostsirkel (binyrene)
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 03-01-10, 12:15
  4. Hypothyreose eller binyrene?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 14-11-09, 14:13

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn