Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Standard Bentetthetsmåling

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma Vis post
    Ja - der har jeg nå vært,
    men jeg finner ikke fram

Ba legen om (og fikk) henvisning til bentetthetsmåling - men hva slags apparat bruker de da..
    Søkefunksjonene på denne siden var ikke imponerende -.-
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Fritt sykehusvalg - rettigheter osv

I 2006 var jeg med på D-vitamin forsøket fra UNN, Tromsø. Da ble bentetthet målt med en røntgenbasert teknikk som brukes til å måle bentap. Jeg gjennomgikk undersøkelsen både før og etter endt D-vitaminforsøk.

D-vitaminforsøket gikk ut på finne ut om høyt D-vitamintilskudd ga vektreduksjon.
    Metoden kalles også DEXA (Dual-energy X-ray absorptiometry). DEXA er idag etablert som standard metode for måling av benmineraltetthet.
    OSTEOMETRI:

Måling av bentetthet

Har du benskjørhet?
    Måling av benmineraltetthet er en røntgenbasert teknikk som brukes til å måle bentap. Metoden kalles også DEXA (Dual-energy X-ray absorptiometry). DEXA er idag etablert som standard metode for måling av benmineraltetthet.

Måling av benmineraltetthet utføres som oftest over korsryggen og hofter. Hos enkelte pasienter kan det være aktuelt å scanne hele kroppen.

Hva brukes metoden til?

DEXA brukes om oftest til å diagnostisere benskjørhet (osteoporose). Osteoporose affiserer ofte kvinner etter overgangsalderen men kan også forekomme hos menn. Osteoporose innebærer et gradvis tap av calcium samt strukturelle endringer i skjelettet. Dette medfører at skjelettet blir mer skjørt og mer utstatt for brudd.

DEXA er også viktig for å følge effekt av behandling av osteoporose og andre tilstander som medfører bentap.
    Metoden kan også brukes til å vurdere risikoen for brudd. Risikoen for brudd påvirkes av flere faktorer: alder, vekt, tidligere brudd, familiær belastning av osteoporosebrudd, sigarettrøyking og overdrevet alkoholforbruk. Alle disse faktorer tas med i vurderingen før man vurderer om en pasient trenger behandling.

Måling av benmineraltetthet anbefales:

- Etter overgangsalderen hos kvinner dersom det ikke brukes østrogentilskudd
    - Dersom man selv eller mor har hatt hoftebrudd
    - Hos høye, tynne kvinner etter overgangsalderen
    - Pasienter med brystkreft som skal behandles med eller er under behandling med aromatase inhibitor/inaktivator (Mer informasjon: Norsk Bryst Cancer gruppe - NBCG)
    - Hos menn med tilstander som medfører bentap
    - Bruker medikamenter som er kjent for å kunne gi bentap: Prednisolon, enkelte medikamenter mot epilepsi (f.eks. Fenytoin), enkelte barbiturater, høydosebehandling av lavt stoffskifte
    - Dersom du har type-1 diabetes, leversykdom, nyresykdom eller familiær belastning av osteoporose
    - Høyt stoffskifte (hyperthyreose)
    - Biskjoldkjertellidelse (hyperparathyreose)
    - Ved brudd etter kun et mindre traume
    - Dersom andre radiologiske undersøkelser har gitt mistanke om osteoporose

Hvordan får jeg utført undersøkelsen?

Man får en henvisning fra lege eller manuell terapaut (vanlig egenandel).
    Man kan få utført undersøkelsen på eget initiativ, uten henvisning (kr. 550)

Hvor ofte bør undersøkelsen utføres?

Rutineundersøkelse hvert 2. år kan være nødvendig for å vurdere signifikante endringer i benmineraltettheten, reduksjon eller økning. For enkelte pasientgrupper kan det være aktuelt med hyppigere undersøkelser (vurdering av behandlingsrespons ved bruk av f.eks. Fosamax, pasienter som bruker høye steroiddoser).

Hvem vurderer undersøkelsen?

En røntgenlege analyserer undersøkelsen og sender svaret til henvisende lege. Dersom undersøkelsen blir utført på eget initiativ vil svaret bli sendt hjem til deg i posten. Vi kan også sende svaret til fastlegen din dersom du ønsker det.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn