Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: HCL : Mavesyre må der til

hei
    Jeg har tidligere tatt rødbete-testen og ikke fått noe særlig utslag, men muligens jeg ikke sjekket urinen nøye nok (jeg tror jeg var litt slumsete med det). Uansett, jeg blir jo aldri kvitt candidaen min. Tror det er en viktig grunn for at jeg ikke føler meg 100%. Så jeg vurderer å prøve meg fram med HCl igjen, da jeg tror at det kan være et problem med meg med min kroniske candida, oppblåsthet, forstoppede mage etc.

Framgangsmåten for å ta HCl jeg har lest meg til ligner litt på den Sharon linker til, men er noe enklere: Den sier at man begynner med 10 mg betainin HCl med hvert måltid som inkluderer proteiner. Om man ikke får varmefølelse i magen ved inntak, tar man en ekstra 10 mg ved neste måltid. Man kan gå opp til 50 mg. Om man får en varm eller brennende følelse i magen, har man tatt litt for mye. Man kan nøytralisere dette med et glass melk eller vann med baking soda. (Det er dette heftet jeg har lest: http://www.amazon.com/Leaky-Gut-Synd...3712591&sr=8-6).

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

I forbindelse med svamp har jeg lige postet noget her http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13952 der måske vil interessere dig, Rufus

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    43
    Meldinger
    303

Så har jeg indkøbt Valleforce - og har i nogle dage taget 1 tsk fuld i et glas vand. Min mave har haft det nogenlunde de sidste dage, men det kan være et tilfælde. Jeg oplever ingen sur fornemmelse af at tage det, så det er jo nok tegn på, at jeg ikke har for meget syre i forvejen.

Er der mon nogle af jer, der bruger Valleforce, der har erfaringer med - hvor mange gange dagligt og hvornår på dagen, det er bedst at tage? Og om det skal tages med måltider eller imellem? Jeg kan ikke rigtig finde nogen vejledning til det, så måske det er ligemeget?

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg har været ret nervøs for det der HCL men har pga symptomer følt mig overbevist om, at jeg havde brug for det. Så, da jeg havde gloet på bøtten med HCL i nogle uger, tog jeg mig sammen og slugte en.
    Nu er det mig, der løber rundt som en kylling om en bøtte HCL. Og jeg har endda fundet den med absolut mindst HCL i - 324 mg.

Jeg tisser rødt efter rødbeder, rigtig meget rødt. Det kommer bare lidt forsinket i forhold til forskrifterne. Men det er først blevet sådan rigtigt i foråret. Det er sjovt, som kroppen ændrer sig. Der dukker noget nyt op, når noget andet heler.

Jeg småbøvser, når jeg har spist, og jeg har reflux og meget slim i halsen. Sidst jeg underviste en hel dag, var det med mange småbøvser undervejs - det er ikke charmerende Og ikke rart

Nå tilbage til bøtten - det skal være i aften. Jeg skal ha' det afprøvet.

Kyllingen

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,748

Jeg sliter også innimellom med for lite magesyre og påfølgende sure oppstøt. Dette er noe relativt nytt, men jeg kan lett kjenne det igjen - min mor hadde det også sånn. (Hvorfor kunne jeg ikke arvet noe annet...?)
    Hun fikk syrenøytraliserende og ble verre. Jeg vet bedre og tar når det står på ekstra magesyre + ensymer til hovedmåltidene.

Det jeg likevel lurer på er om det finnes noe råd for å dra igang egenproduksjonen. Lav magesyre er jo katastrofalt for opptaket og jeg ser jo selv at jeg lett får diarre dersom jeg ikke tar tablettene når problemet oppstår...

Det virker for meg som det kan ha sammenheng med mat (melkeprodukter?), men jeg har ikke klart å få fingeren på det.

Kommentarer? Linker?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Det jeg likevel lurer på er om det finnes noe råd for å dra igang egenproduksjonen.

Jeg tror, det kan blive svært at øge egenproduktionen af mavesyre, når den allerede er reduceret som følge af hypothyreose. Der er også forbindelse mellem appetitmangel eller endda direkte madlede i hypothyreose, og fællesnævner for begge disse tilstande er hormonet ghrelin, produceret i mave-/tarmsystemet.

Groft sagt - lav ghrelin = lav mavesyre, selv om ghrelin har også mange andre biokemiske funktioner, ud over fordøjelsen også relateret til centralt nervesystem og visse hormonale sammenhænge med hjernens biokemi.

Jeg har læst forskning som "beviser" at ghrelin er forhøjet i hypothyreose, men det er forskning som hovedsagelig forsøger at finde forklaringer på overvægt og derfor også har fokus på forbindelser med insulin, insulinresistens osv. Det er meget muligt, at sådan en forbindelse eksisterer hos hypothyroide patienter, der har anlæg for diabetes, eller PCOS, eller relateret, mens andre har netop studeret forbindelsen mellem thyroideasygdom, insulinresistens, appetitløshed osv. i i forhold til ghrelin, tillige med at også mange andre studier konkluderer at hos "almindelige" longterm hypothyroide (også med Hashimoto's) uden appetit, med madlede osv. er ghrelin lav. Når ghrelin er lav, bliver produktion af mavesyre i tilsvarende grad reduceret.

Den måde kroppens biokemi omstiller sig til, undervejs som tilstanden af thyreoideahormon-mangel fortsætter - er ikke altid reversibel. I hvert fald, jo længere det varer, desto mindre reversibel det bliver, lige til at selv alt NDT i verden ikke kan lave om på det mere.

Selv efter snart otte år med NDT har jeg fortsat appetitløshed, madlede og mavesyremangel der har fulgt mig gennem alle de 29 Eltroxin-år forinden. Jeg startede simpelthen 29 år for sent med NDT (natur-thyroid). Derimod kender jeg til andre der kom i behandling med NDT næsten lige efter diagnosen, eller kort efter, og de har oplevet at deres fordøjelse inkl. sekretion af mavesyre er kommet sig fuldstændig.

Tidsfaktor er afgørende her, så hvis man gik for længe uden diagnose, eller med diagnose og i syntetisk behandling - bliver man nødt til at acceptere ghrelin-mangel og støtte sin fordøjelse på andre måder.

Tilskud af mavesyre-præparat Betaine HCL er den mest umiddelbart effektive, men det skader absolut ikke understøtte sin fordøjelse gennem kosten indeholdende så mange som muligt bitre urter og bitre grøntsager (kan være svært at tage sig sammen til, når man ellers har madlede i forvejen). Jeg er selv stor fan af mælkebøtte-te (løvetann), selv om den er bitter som bare...

Man kan også bruge urtetinkturer udvundet af bittert grønt og urter. I Danmark kender jeg kun Bitterstern, men ellers kan man få meget at vide ved at søge på "digestive bitters", eller 'bitre urter', 'bitre' grøntsager[/I] osv. Bitterstofferne stimulerer "akut" sekretion af mavesyre, men "helbreder" ikke årsagerne til lav mavesyre.

Det allerbedste fedtstof kroppen allerbedst kan håndtere i mavesyre-mangel er kokosolie. "Råt" eller i maden, smoothies, "bulletproof kaffe" osv. Rigeligt hver dag løser en hel del af de problemer som udspringer fra dårligt optag af næringsstoffer pga. lav mavesyre. For nogle er det dog nødvendigt med en gradvis tilvænning.

Der er to danske sygeplejersker, der skriver en blog om fordøjelsen - Sundfordøjelse.dk. Der er ingen reklamer på siden, så de lever nok af noget andet. Deres artikler er absolut læseværdige og lærerige.

Forresten... hvis man er til engelsk, er her en henvisning til en bog, der er en uudtømmelig kilde til overflod af nyttig information om mavesyre.
    Sist endret av Admin; 11-11-18 kl 15:53 Begrunnelse: Links
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,042

Post Sv: HCL : Mavesyre må der til

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    --

Det allerbedste fedtstof kroppen allerbedst kan håndtere i mavesyre-mangel er kokosolie. "Råt" eller i maden, smoothies, "bulletproof kaffe" osv. Rigeligt hver dag løser en hel del af de problemer som udspringer fra dårligt optag af næringsstoffer pga. lav mavesyre. For nogle er det dog nødvendigt med en gradvis tilvænning.

Der er to danske sygeplejersker, der skriver en blog om fordøjelsen - Sundfordøjelse.dk. Der er ingen reklamer på siden, så de lever nok af noget andet. Deres artikler er absolut læseværdige og lærerige.

Forresten... hvis man er til engelsk, er her en henvisning til en bog, der er en uudtømmelig kilde til overflod af nyttig information om mavesyre.
    Så mange fine tekster og linker - bøker som finns henvist til rikelig her på forumet

Så tenker jeg f.eks at:
    lite magesyre - rødbettesten er så low-tech og u-innbringende ($$$), at vi vil aldri lese - eller høre nevneverdig om dette i msm (main stream media)

Apropos det:
    Jeg fant en serie på Netflix istad "Spør legen" - så lette jeg litt for å se om de hadde noe om fordøyelsessystemet. Fant en episode som het Mage og tarm - det var mest tarm* for å si det sånn.
    Jeg scannet meg fort igjennom først - for jeg gidder ikke lenger å bruke tid på masse fancy-pansy maskiner, språk og what-not.
    Poenget mitt er at jeg ikke kunne finne at de hadde satt av noe tid til magen - magesyre

Jeg ser det samme fenomenet på BBC Earth legene som er programledere er så 'artige og utradisjonelle' - nei, egentlig ikke.
    De forteller aldri at statiner er scam, at fluor er gift, at legemiddelindustrien er en mafia - og aldri-aldri har jeg hørt, eller lest noe i nærheten av alt det jeg har lært her - på Forumet i mitt

* det er sikkert vel og bra med FMT - men hvorfor starte i gæærne enden lissom ..?

* Fecal microbiota transplant
    Fecal microbiota transplant, also known as a stool transplant, is the process of transplantation of fecal bacteria from a healthy individual into a recipient. FMT involves restoration of the colonic microflora by introducing healthy bacterial flora through infusion of stool, e.g
    Sist endret av Kevlin; 08-11-18 kl 22:05 Begrunnelse: Detaljfreak
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,348

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post

Jeg ser det samme fenomenet på BBC Earth legene som er programledere er så 'artige og utradisjonelle' - nei, egentlig ikke.
    De forteller aldri at statiner er scam, at fluor er gift, at legemiddelindustrien er en mafia - og aldri-aldri har jeg hørt, eller lest noe i nærheten av alt det jeg har lært her - på Forumet i mitt
    Jeg kunne ikke vært mer enig

Admin/Edit - Relaterede emner:
    Mangel på mavesyre. Om hypochlorhydria
    Ikke nok mavesyre = reduceret virkning af Levaxin og Thyroid
    Opskriften på 'rødbede-testen' af mavesyre, findes bl.a. hos Nielsigne, i indlæg nr. 72
    Om de røde beders farve og duft (PDF 531 KB)
    Sist endret av Admin; 11-11-18 kl 16:12 Begrunnelse: Tilføjelse

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn