Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    309

Standard Forholdet Kalsium og Magnesium

Jeg har tatt blodprøver og det viste seg at jeg hadde en lett Magnesiummangel. Tar derfor Magnesiumtilskudd.
    Det jeg har begynnt å sette meg inn i er forholdet magnesium Kalsium, som skal være 2:1. Men jeg har også lest
    at forholdet 1:1 er ok, fordi om en får i seg for mye Magnesium så skilles det ut alikevel.

Saken er at jeg tar:
    Solaray Magnesium, Kalk D vitamin. Der er det 500 mg Kalsium, 250 mg Mg.
    Solaray B stress, 75 mg Mg.
    Multivitamin Nycoplus, 100 mg Magnesium

Det vil da si at jeg tar 500 mg Kalsium per dag og 425 mg Magnesium. Det begynner å
    bli lik forholdet 1:1

Kan jeg gjøre det?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,366

Standard Sv: Forholdet Kalsium og Magnesium

Det kan du vel

Men husk at tage K2-vitamin også. Hjælper kalken de rigtige steder hen. Nyttiggør d-vitaminet.

Jeg kan se, nogle er bange for at spise kalk-tilskud. Jeg tror selv, det er meget individuelt hvad vi har brug for.

Nogle gange tager jeg kalk sammen med min magnesium, inden jeg går i seng. Jeg kan mærke, at jeg ikke skal have så meget af det - sover bedre, når jeg kun tager magnesium. Kan vel ikke være tilfældigt hver gang?

Nielsigne

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    309

Ok, men det gjør ikke noe at det blir for mye Kalk da?
    Kunne jo kjøpt Kalktilskuddet og ta det sammen med Magnesium, så kan jeg bestemme mengden selv

På helsekostopplysningen står det at man ikke skal bruke K vitamin terapautisk, syntetisk fordi det kan føre til leverskade.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,366

Leverskade?! Det skulle tværtimod være bevist, at K2-vitamin er vældig godt for leveren. Måske er det K1, de mener, dem der har skrevet det.

Iflg. Wikipedia:
    "Vitamin K and cancer

While researchers in Japan were studying the role of vitamin K2 as the menaquinone-4 (MK-4) form in the prevention of bone loss in females with liver disease, they discovered another possible effect. This two year study which involved 21 women with viral liver cirrhosis found that women in the supplement group were 90% less likely to develop liver cancer.[93][94] A German study performed on men with prostate cancer found a significant inverse relationship between vitamin K2 consumption and advanced prostate cancer.[95]" kilde http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin...n_K_and_cancer , generel tråd http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K

Masser her på forummet om K2 , bl.a. http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8243 men prøv også at søge på det.

Nielsigne

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Ok, men det gjør ikke noe at det blir for mye Kalk da?
    Kunne jo kjøpt Kalktilskuddet og ta det sammen med Magnesium, så kan jeg bestemme mengden selv

På helsekostopplysningen står det at man ikke skal bruke K vitamin terapautisk, syntetisk fordi det kan føre til leverskade.
    Har du lest The Calcium Lie skrevet av lege i Alaska, Robert Thompson?

OSTEOPOROSE

På folkemunne sies det : Bein lages av kalsium og får man ekstra kalsium i kostholdet og gjennom kosttilskudd, som rikelig med melk, mat tilsatt kalsium, er det den beste måten å forebygge osteoporose.
    The Calsium Lie avslører : Bein er laget av minst 12 forskjellige mineraler, ikke bare kalsium. Overflødig kalsium og mangel på andre viktige mineraler kan faktisk føre til en økt risiko for beinbrudd.

Kalsium stivner til betong, det styrker ikke bein. Overflødig kalsium i kroppen vår har store metabolske effekter som fører til en hel rekke medisinske problemer.
    Videre i artikkelen står det :

- For mye kalsium faktisk gjør skjelettet svakere fordi den på grunn av mineralubalanse og mangler. For mye kalsium er årsaker til tap av andre mineraler utskilt i urinen.

Det er anslått at 55% av alle personer over 50 år har en eller annen form for beinforverring. Av disse er 20% er menn.
    I dag har 2 millioner mennesker blitt diagnostisert med beinskjørhet og 12 millioner er i faresonen. I stedet for å spise "kalsiumberiket" mat, er det å bruke havsalt i kostholdet mer effektivt mot osteoporose og å øke beinstyrken.

Hos noen individer kan beintettheten ha blitt svak på grunn av legemidler kalt biophosphonates som faktisk kan utarme skjelettet for mineraler og kan gi flere langsiktige konsekvensene.

Forebygging av osteoporose er det beste og jo mer fysisk aktiv du er tidlig i livet (i tidlig tenårene, og selv før), jo lavere er risikoen for osteoporose. Jo mer vektbærende trening du gjør, på ethvert stadium i livet, jo lavere risiko. Dette betyr gåing, løping, langrenn, tennis, fotball en lang rekke aktiviteter som holder deg på føttene. Nyere forskning viser at det er aldri for sent å begynne. Hvis du vil vite mer om Osteoporose, les The Calsium Lie
    Når du fikk påvist mineralmangler, har du fått tatt en hårmineralanalyse rekvirert av lege? Jeg har ikke fått min fastlege til å rekvirere mineralanalyse

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post

Når du fikk påvist mineralmangler, har du fått tatt en hårmineralanalyse rekvirert av lege? Jeg har ikke fått min fastlege til å rekvirere mineralanalyse
    Hei!

Ja, det har jeg faktisk tenkt på å få utført. Det er bedre å ha noe håndfast å gå etter, istedet for å prøve seg frem selv....
    Har dere gode erfaringer med dette?
    Hvor får man det gjort?

Kan man gjøre det selv, dvs. bruke et kit og få skriftlig svar tilbake eller må man til en lege?

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    309

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post

Ja jeg har lest flere steder at det ikke er lurt å ta Kalsium.
    Men så sies det jo også at det ikke er lurt å ta Magnesium uten å ta Kalsium i tilegg.
    Derfor vet jeg ikke hva jeg skal tro.- eller gjøre..

Kanskje jeg bare burde kutte ut Magnesium og Kalsium tilskuddet....Uansett er det kanskje bedre å ta Magnesium uten Kalk da..
    http://www.helsekostopplysningen.no/...r/Vitamin---K/

Medlem siden
    Aug 2011
    Alder
    57
    Meldinger
    21

Hei Ingvild! Dette med magnesium og kalsium har jeg lurt på også. Tok hårmineralanalyse etter
    anbefaling fra lege i fjor. Den viste alt for mye kalsium i forhold til magnesium, og fikk beskjed om å holde meg unna kalsium (melkeprodukter). Så det har jeg gjort uten at jeg kan si at jeg har merket noe utslag av det.
    Har lest i andre tråder her at akkurat forskjøvet kalsium/magnesium ratio også kan tyde på kvikksølvforgiftning også.
    Det ser ut som mange på forum ikke tar tilskudd av kalsium, men bruker kun magnesium og støtter meg på den infoen selv.
    Ninna

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,081

Arrow Sv: Forholdet Kalsium og Magnesium

Ja jeg har lest flere steder at det ikke er lurt å ta Kalsium.
    Men så sies det jo også at det ikke er lurt å ta Magnesium uten å ta Kalsium i tilegg.
    Derfor vet jeg ikke hva jeg skal tro.- eller gjøre..

Kanskje jeg bare burde kutte ut Magnesium og Kalsium tilskuddet....Uansett er det kanskje bedre å ta Magnesium uten Kalk da..
    Hmmmm - helsekostopplysning; har du sett hvordan mange av de som jobber på Helsekost ser ut...

Les heller rexxy69 - her innlegg #4 i tråden Overskudd av kalsium - for lite magnesium:
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    ..
    - de aller fleste blodprøvene vil komme tilbake innenfor referansenivå - igjen som kjent - om de aller fleste som tar blodprøver - overskuddsblod lager ref.verdier - vil jo ref. i blodprøver også få ett høyt ref.område. for kalsium og antagelig motsatt for magnesium siden Mg er vanskelig å måle i serum siden Mg i hovedsak befinner seg intracellulært.
    ..
    En person på 60kg. har omkring 1,2kg. kalsium i kroppen - 99% av dette bundet i knoklene. Innholdet av Magnesium er bare 25g. - Det er altså ca. 50 ganger mer kalsium i kroppen enn magnesium - allikevel er det bare 1,5ganger mer fritt kalsium enn magnesium i blodet og cellene. Inntak hos voksne bør gjenspeile dette forholdet.
    Det er påstått at kalsium alltid hemmer opptak av magnesium fra tarmen - og omvendt - det er ikke 100% korrekt - men det forutsetter at det ikke er mer enn 8 ganger mer kalsium enn magnesium i måltidet. Ved å spise mer kjøtt, fisk og sjømat, grønne vekster, nøtter og frø på bekostning av sukker, melk og korn vil forholdet bli bedre. Melk har 9 ganger så mye kalsium som magnesium, Norvegiaost hele 32 ganger mer.
    Våre forfedre som antagelig fikk i seg omtrent like mye kalsium som magnesium - hvilket kan være en årsak til at mange føler seg bedre på såkaldt steinalderdiett. Kroppen regulerer i hovedsak opptaket av mineraler og kompenserer for forholdet dem imellom men det kan oppstå skjevheter.
    For å bedre forholdet er derfor først og fremst en diett som tar hensyn til dette viktig - fortsetter man med en diett med magnesiumfattige matvarer som melk, ferdigmat og hvete bør man vurdere tilskudd av magnesium. Nyere forskning anbefaler forholdet 1:1
    Noen ganger kan tilskudd av magnesium også virke korrigerende på lave kalsiumnivåer siden magnesium kreves som kofaktor for å danne vit. D og PTH, Vit. D nødvendig for å suge opp kalsium fra tarmen mens PTH mobiliserer kalsium fra skjelettet slik at konsentrasjonen i blodet holdes konstant.

Jeg har lest noe spennende litteratur i det siste der kombinasjoner av magnesium, kalium og kalsium kan benyttes for å motvirke autoimmune sykdommer.

Så til spørsmålet ditt
    Det beste målet for kalsium ved blodprøver er antagelig: (vil iallefall gi utslag om du har for lite kalsium
    Ionisert kalsium sammen med S-PTH - siden PTH mobiliserer kalsium fra skjelettet, slik at konsentrasjonen holdes konstant.
    Vitamin D - nødvendig for å suge opp kalsium fra tarmen
    S-magnesium - får en pekepinn selv om det er svært lite sirkulerende magnesium i serum. Det går å måle intracellulært men vet ikke hvor det er mulig å få gjort i Norge

..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,081

Post Sv: Forholdet Kalsium og Magnesium

..
    www.helsekostopplysningen.no - hva er det da... høres jo seriøst ut det vel .. statlig opplysning, eller - kanskje det..

Nettsiden du treffer heter: "NORSK OPPLYSNINGSKONTOR FOR HELSEKOST"
    - og jeg prøver å finne ut om dette er et offentlig kontor.. høres jo sånn ut

"Norsk opplysningskontor for helsekost ble etablert i 2011 for å hjelpe forbrukere til å finne objektiv
    og produktnøytral informasjon om kosttilskudd og naturlegemidler/plantebaserte legemidler."
    skrives det i ingressen (under "OM OSS") - også står det om BRN.. hva er BRN - forklaringen kommer helt til slutt;
    "Norsk opplysningskontor for helsekost driftes av Bransjerådet for Naturmidler (BRN).
    BRN er en interesseorganisasjon for helsekostindustrien "

Masse informasjon og advarsler - en av rubrikkene de har er "Netthandel fra utlandet" -
    starter tilforlatelig, men dreier fort mot hvor tvilsomt og kanskje ulovlig -.- avsluttes - ikke overrraskende - med følgende:
    "Det tryggeste er å kjøpe produkter i Norge"
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Ble redet av magnesium olje (Ancient Magnesium)...
    Av Hassan i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 48
    Siste melding: 16-04-12, 21:54
  2. Overskudd av kalsium - for lite magnesium
    Av rexxy69 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 05-02-12, 10:50
  3. Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.
    Av Thomas W H i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 18
    Siste melding: 26-11-11, 11:44
  4. Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.
    Av Thomas W H i forumet Bøker om vitaminer, mineraler og annet kosttilskudd
    Svar: 11
    Siste melding: 11-08-11, 18:04
  5. Overskudd av kalsium - for lite magnesium
    Av rexxy69 i forumet Artikler av rexxy69
    Svar: 4
    Siste melding: 07-10-10, 07:50

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg